![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Zijn ze tegen de verfransing door de aanstelling van de Nederlandsonkundige Daniël Ducarme aan het hoofd van het Brussels gewest aldoor goed te praten? Zijn ze tegen de verfransing door nooit een woord te reppen over het feit dat er in Brussel amper vier procent van de ambtenaren het Nederlands officieël machtig is? Eerlijke belgicisten zoals Geert Van Istendael klagen dat aan, omdat zij écht geloven in een tweetalig België, de BUB zwijgt in alle talen ... Zijn ze tegen de verfransing door in hun programma te stellen dat men voor justitie maar soepel moet zijn bij de taalvereisten (maw, Nederlandsonkundige rechters in Brussel?)? Zijn ze tegen de verfransing wanneer één van hun kopstukken de Bismarckiaanse theorieën verkondigt over inferieure talen die zullen wijken voor superieure talen en als hun oppergaai stelt dat alleen flaminganten belachelijke taaltjes zoals het Baskisch en het Fries leren? Ja, wat een geluk dat we de BUB hebben om de belangen van het Nederlands in België te verdedigen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#123 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vlaanderen bij Nederland? Ach ja, laat die Vl-nationalisten maar in dromenland...
![]()
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ziehier cijfers ; "slechts" 200�*300 miljoen mesnen hebben het Hindi als moedertaal terwijl +/- 700 miljoen mensen deze taal als officiele taal hebben bron : syllabus van Algemene inleiding tot de taal en tekst structuren . voor de eerste kan. Letteren en Wijsbegeerte . Universiteit Gent . Een serieus taai vak naar het schijnt . Een goeie vriend van mij worstelde er vorig jaar mee in tweede zit . Beestig interessant vak maar aartsmoeilijk . 8)
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
btw , het ging er gewoon om of er nu al dan niet verschillende taalgroepen kunnen samenleven in 1 staat .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() btw , het heeft er bitter weinig mee te maken of deze landen nu al dan niet ontwikkelingslanden zijn . Trouwens , Samoa en Tonga zijn geen echte ontwikkelingslanden meer .
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||||||||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
btw ; België = federaal land . Dus kunnen jullie toch niet klagen hé . ![]()
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Gouverneur
|
![]() En wat het kleine aantal inwoners van verschillende van die lander ertoe doet dat vraag ik me ook af . Speciale bijbedoeling ? 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
|
![]() Citaat:
Neem nu New York. De staat New York bestaat uit New York City en iets wat kan doorgaan voor platteland (ahum). Dat platteland heeft serieus te lijden onder de maatregelen en belastingen die speciaal aangepast zijn aan het stedelijke milieu en die compleet absurd zijn op de "boerenbuiten". Het noorden van New York wil dus afscheiden van het zuiden, NYC. Ook in Californië gaan er stemmen op om te splitsen. Ook daar is een gelijkaardige situatie als in New York, alwaar men een beleid voert dat specifiek voor het zuiden bedoeld is, zijnde LA en zo, en minder op het noorden. In 1992 werd daar trouwens een referendum over gehouden, dat de separatisten wonnen met 55%. Dat het nog niet gesplitst is, komt louter door de Federale Grondwet, die stelt dat voor een splitsing er op federaal niveau een meerderheid moet zijn. Zo ook al in 1859, toen de separatisten wonnen met 75%. Ook toen ging de staat niet in op het referendum... Evenzo in Kansas. Het westen besloot in 1992 met 95% van de stemmen om af te scheiden van het oosten. Zelfde reden dat het niet gebeurd is... Maar al die staten voelen zich blijkbaar goed binnen de USA, omdat ze ginder voldoende autonomie krijgen van de federale overheid, het geen ze ontberen binnen hun staat, exact de reden waarom we separatisme krijgen op deelstatelijk niveau...
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind het dan vreemd nadat je zelf alle argumentatie hebt aangedragen (bijna al je goede staten waren federaal) je nog altijd unitarist bent. Een beetje slordig denkwerk als je het mij vraagt. Zal ik John Massis nog eens bovenhalen?
![]() |
![]() |
#132 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Komt nog bij dat het niet is omdat er veel federale staten zijn waar men met meedere talen samenleeft , dat ik daarom mijn mening over ons land zou moeten herzien . Het is trouwens je goed recht dat vreemd te vinden . Ik vind dat aansluiting bij NL idee ook vreemd , maar dat wist je al , hé . Nogmaals is mijn vraag , wat doet het er toe of ze nu weinig inwoners hebben (alhoewel , in verhouding met hun oppervlakte hebben ze best wel veel inwoners) of ze straatarm zijn ? Akkoord , der stonden haast geen unitaire staten in . Da's waar . maar dan nog , ik ben van mening dat men zelfs in een unitaire staat met verschillende taalgroepen kan samenleven .
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is daar dan zo vreemd aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#137 | ||
|
![]() Citaat:
Ach, ik heb anders iets spectaculairder en ook speculatiever: ![]() http://www.harpercollege.edu/~mhealy...o/nacninfr.htm
![]() |
![]() |
#138 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Natuurlijk vind ik het prachtig wanneer Nederland en Vlaanderen besluiten om samen te gaan in een groter geheel. De vraag is echter of dat op dit moment wel opportuun en zelfs noodzakelijk is. Want zeg nou zelf: is er nou werkelijk sprake van systematische onderdrukking van de Franstalige ten opzichte van de Nederlandstalige? Wat er aan de Brussele rand gebeurd, dat ligt toch hoofdzakelijk aan een slap beleid van de Vlaamse gemeenschap en het Vlaamse gewest, die harder op de tafel moeten slaan en moeten roepen: dit is Vlaanderen en hier spreekt men Vlaams? Waarom heeft het Vlaams nationalisme altijd de neiging om nog in termen van slachtofferschap te blijven steken, terwijl het land een federatie is geworden, waarin beide bevolkingsgroepen naar eigen aard, zeden en neiging naast elkaar kunnen leven?
Bovendien, wat vindt de gemiddelde Vlaming van een eventuele eenwording? Ik ben bang dat een enquete zou zou wijzen op het feit, dat slechts weinigen ervoor warm lopen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Inderdaad, het slappe beleid van de Vlaamse regering ligt mee aan de oorzaken van het Frans in de rand. De taalfaciliteiten gaan in tegen de geest van de staatshervormingen (zie ook mijn topic over verplichte tweetaligheid), en kunnen dus best afgeschaft worden.
Maar je stelt dat alles nu in orde is nu België een federaal land is. Mag ik u er aan herinneren dat België een zeer rare federale structuur heeft, die op sommige punten radicaler is dan het standaardmodel van een federatie, maar op de meeste punten veel slapper. Zo hebben we hier nauwelijks fiscale autonomie, om maar een voorbeeld te geven. Ik krijg het altijd weer op mijn heupen als mensen afkomen met "jamaar, de mensen willen dat niet"-argument. Opinies veranderen, dat ten eerste. En ten tweede: mensen liggen er niet wakker van, niet van de huidige structuur, niet van de structuren die anderen voorstellen. Maar vooral: de mensen beseffen niet wat die alternatieven inhouden, zij die er wel van wakker liggen. Ik heb al een hele hoop voordelen opgesomd (lees ze maar eens na ergens boven denk ik). Verkoop je die samen met het middel ertoe, de eenmaking, dan krijg je meteen een hele hoop geïnteresseerden bij. Want zeg nu eerlijk: Vlaanderen bij Nederland, op zich zegt dat niets omdat dit een neutraal, steriel iets is. Het zijn de gevolgen van dit grensje wegvagen die aanspreken. Maar de mensen denken daar helaas veel te weinig over na...
![]() |
#140 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |