Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 21 april 2006, 17:15   #121
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Dus willen we beiden voor heel België tweetaligheid. Dat is een onderwijsvisie die ik kan steunen.

En wat vind je van dat niet spotten maar aanmoedigen?
Ik vrees dat dat 176 jaar te laat is.
Indien we in een België zouden wonen waar de talen gelijk zouden behandeld geweest zijn, waar de Vlamingen op dezelfde manier behandeld zouden zijn geweest als hun andere landgenoten. Waar er geen frans taalimperialisme zou heersen. Etc.. In zo'n België zou het fantastisch goed leven zijn. Ik zou me begot een echte Belg gevoeld hebben.
Oud 21 april 2006, 17:22   #122
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat België bestaat toch vandaag (gelijke behandeling van talen) op federaal niveau! Alleen is de staatsstructuur nog kafkaiaans.
Hans1 is offline  
Oud 21 april 2006, 17:24   #123
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat heeft niks met flamingant zijn te maken. Dat is louter met rede denken. Indien een Waal ook zo zou denken zou zijn regio nu niet behoren tot de armste van de EU.
De poen is een goedkoop argument van de flaminganten. Aan de basis is het verschil in taal de oorzaak van de splitsingen. Immers, indien Zuid-België Nederlandstalig zou geweest zijn, zouden er geen staatshervomingen geweest zijn.
Hans1 is offline  
Oud 21 april 2006, 17:25   #124
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat België bestaat toch vandaag (gelijke behandeling van talen) op federaal niveau! Alleen is de staatsstructuur nog kafkaiaans.
Dat België bestaat helemaal niet. Het heeft als 176 jaar zo niet bestaan. En aan wat ik zie en hoor zal dat dat nog helemaal niet voor morgen zijn.
Oud 21 april 2006, 17:28   #125
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De poen is een goedkoop argument van de flaminganten. Aan de basis is het verschil in taal de oorzaak van de splitsingen. Immers, indien Zuid-België Nederlandstalig zou geweest zijn, zouden er geen staatshervomingen geweest zijn.
De poen is helemaal geen reden tot splitsing. Dit werd aangehaald door Black Cat, niet door mij.
De basis ligt in de ongelijke Vlaams-Waals behandeling door België.
Oud 21 april 2006, 17:29   #126
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit te laat om te hervormen ???
Oud 21 april 2006, 18:10   #127
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Derk de Tweede
En nog enige duizenden? die Luxemburgs (Letzebuergisch) spreken rond Aarlen en Sankt-Vith

Citaat:
Wel misschien hebt u een interessant antwoord op deze vraag:

Wat is uw visie op taalonderricht in een bijna tweetalig land (Frans-Nederlands, in alfabetische volgorde ), met een kleine Duitse minderheid?
Ik ben Nederlander, maar wat ik zoal opvang is dat het Frans van de Vlamingen beter is dan het Nederlands van de Walen. Ik zat eens op een terras in Eupen en ik had nou niet echt het gevoel in een Duitstalig gebied te zijn. Ik hoorde Frans, Duits en wat Nederlands door elkaar.
Ik reed eens vanaf de Vaalserberg richting Gemmenich, een boer prees daar zijn kersen aan in het Frans, Duits en Engels.
Als je op zo'n manier een taal van je naaste buren gaat ontkennen ben je wel heel verkeerd bezig.
Oud 21 april 2006, 18:29   #128
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Misschien een luchtige communautaire discussie... Mag ook eens...

Franstaligen kunnen niet echt goed Nederlands. Het Koetervlaams van Di Rupo is niet echt fantastisch te noemen en de vocabulaire van Mathil' de Belziek is ook niet echt divers. Maar het ergste is hun accent als ze er in slagen toch een Nederlandse zin correct te construeren. Vooral bij eigennamen is dat grappig: De Annei (Dehaene), Deuh Oewinteir (Dewinter),...

Wat moesten wij Vlamingen de Franstalige namen uitspreken op een Nederlandse manier? Een aantal voorbeelden:

Andries Flaahout, Elio De Ruipe, Joëlle Milket, Jos Hapert, Jan-Claude Maarkort, Karel Pikket,...

Wat zouden wij als verwijten niet krijgen?
sinds ik in "De Zevende Dag" een Rijselse professor Nederlands heb horen praten, vind ik dat zo erg niet meer
amydal is offline  
Oud 22 april 2006, 09:44   #129
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
sinds ik in "De Zevende Dag" een Rijselse professor Nederlands heb horen praten, vind ik dat zo erg niet meer
U niet...

http://www.brusselsjournal.com/node/947

Maar blijkbaar zou Herman De Croo ons streng tot de orde roepen
Oud 22 april 2006, 09:44   #130
Tantist

Standaard

Vorige week was ik aanwezig op een internationale bijeenkomst in Lausanne. Ik vloog naar Genève en nam daar de trein. Wanneer ik het perron op het treinstation van de Geneefse luchthaven op stap, vraag ik aan de conducteur aan welke halte ik moet afstappen. Hoort hij aan mijn Frans dat ik Nederlandstalig ben, of weet hij dat het vliegtuig uit Brussel net is aangekomen? Hoe dan ook, hij antwoordt mij in het Nederlands. “U spreekt Nederlands?” zeg ik enigzins verbaasd, waarop hij: “Jawel, Nederlands.”

Later, op de trein, komt de Zwitserse treinconducteur mijn kaartje knippen. Hij zegt dat hij, afgezien van Duits, Frans en Engels, ook een beetje Nederlands spreekt. Ik had ooit een zwarte taxichauffeur in Denver, aan de voet van de Amerikaanse Rocky Mountains, die om God weet welke reden avondles Nederlands volgde en die dolgelukkig was dat hij tijdens de rit naar de luchthaven zijn taalpraktijk wat kon bijspijkeren.

Verrukkelijk

De conferentie in Lausanne, georganiseerd door Karen Horn van de Frankfurter Allgemeine Zeitung, behandelt het thema “Journalistiek en Vrijheid.” We zijn aanwezig met zestien journalisten en academici van tien nationaliteiten. Bart Spruyt van de Nederlandse Burkestichting, die jarenlang parlementair verslaggever was in Den Haag, is een tweede Nederlandstalige. Wanneer we op een avond een wijnproeverij bezoeken halverwege Lausanne en Vevey ontdekt de (Franstalige) wijnboer tot zijn vreugde dat we Nederlandstalig zijn. Hij komt onmiddellijk een babbel doen. Waar heeft hij Nederlands geleerd? Heeft hij in Nederland gewoond? Neen, hij heeft er gewoon vrienden in de buurt van Groningen, waar hij een mondje Nederlands heeft opgepikt. Hij spreekt het met een duidelijke “Hollandse” tongval. Een Amerikaanse medecongressiste, uit Flagstaff, Arizona, mengt zich in de conversatie. Ze vindt Nederlands zo’n mooie taal, met zulke mooie woorden, zoals “verrukkelijk.” Spreekt zij ook Nederlands, vraag ik? Neen, maar ze heeft wel eens bij vrienden in Utrecht gelogeerd, en daar was het “verrukkelijk.”

Onze Waalse medeburgers in dit Belgenland beweren wel eens dat Vlamingen een volk zijn dat gemakkelijk talen leert, en dat Franstaligen het moeilijker hebben met talen, zodat het maar normaal is dat de Vlamingen met de Walen Frans spreken. Terwijl de Zwitserse wijnboer zijn Nederlands uitprobeert op Bart, bedenk ik dat deze Franstalige het er in elk geval niet bijzonder moeilijk mee heeft.

Diep geschokt

De volgende ochtend bevat de krant een stukje over een incident op de Europese top in Brussel. De Franse president Jacques Chirac en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Philippe Douste-Blazy, zijn boos de zaal uitgelopen omdat een Fransman, Ernest-Antoine Seillière, voorzitter van Unice, een Europese werkgevers lobbygroep, de 25 leiders van de EU toesprak in het Engels.

“Ik was diep geschokt dat een Fransman Engels sprak tot de Europese raad. Daarom zijn we buitengegaan – om dit niet te moeten aanhoren,” aldus Chirac. Seillière antwoordde dat Engels de taal van de internationale zakenwereld is en dat hij het bijgevolg niet meer dan normaal vindt dat hij zich van het Engels bedient. Voor Chirac is het echter ondraaglijk om een landgenoot te aanschouwen die zich uitdrukt in de taal van Shakespeare in plaats van die van Molière.

Chirac, die in de VS studeerde, begrijpt Engels, maar het niet-willen-begrijpen van Engels is een kwestie van taalimperialisme. Hoewel heel de wereld vandaag Engels als lingua franca hanteert, is er één groep die zich daar niet bij wil neerleggen: de fanatici van de voormalige lingua franca, het Frans.

Ook in eigen land zitten we met dergelijke onverdraagzame exemplaren opgescheept. Olivier Maingain, leider van het racistische FDF, begrijpt perfect Nederlands, aangezien hij in Utrecht studeerde. In België weigert hij het echter te begrijpen. Hoewel de Nederlandstaligen in België de meerderheid vormen, vindt Maingain het niet meer dan normaal dat de Franstalige minderheid zijn taal aan de meerderheid oplegt. Het Frans is immers superieur. Indien Maingain of Chirac zich met ons in de Zwitserse proeverij hadden bevonden, dan waren ze ongetwijfeld “diep geschokt” buitengestapt bij het horen van een Franstalige die zich uitdrukte in de taal van Vondel in plaats van die van Molière.

Klaarfeit

Dat doet me denken aan een Italiaan die ik ooit hoorde boos worden omdat de Fransen over “Léonard de Vinci” spreken, en niet over Leonardo da Vinci. “Wij spreken toch ook niet over ‘Guillermo Shakespierro’!” foeterde hij. Zijn landgenote, “onze” koningin Paola, zal het daarmee niet eens zijn. Zij behoort, als lid van het Belgische vorstenhuis, immers tot de groep der francofone imperialisten. Vandaar dat ze na welhaast een halve eeuw verblijf in dit land er nog altijd niet in is geslaagd om Nederlands te leren – iets wat de Nederlandse kroonprinses Maxima op amper enkele maanden vermocht.

Ook in ons nationale parlement maken de Franstaligen er een gewoonte van om Nederlandtalige namen te “vermassacreren.” Vlaams Belanger Bart Laeremans poogde een paar jaar geleden hetzelfde te doen en de namen van rabiate FDF’ers op zijn Nederlands uit te spreken. Hij sprak de naam van FDF kamerlid Clairfayt uit als “Klaarfeit,” maar werd daarvoor door kamervoorzitter De Croo streng tot de orde geroepen. De Franstaligen kunnen er immers niet aan doen dat zij onze namen niet perfect uitspreken, maar wij moeten hun namen wel met Franse tongval uitspreken, want anders betonen we niet het respect dat we hen verschuldigd zijn.

Zelf zal u mij in Brussel echter geen Frans horen spreken. In Brussel versta ik alleen Nederlands en Engels. In Lausanne deed het echter deugd om nog eens Frans te praten.
Tantist is offline  
Oud 22 april 2006, 10:31   #131
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in eigen land zitten we met dergelijke onverdraagzame exemplaren opgescheept. Olivier Maingain, leider van het racistische FDF, begrijpt perfect Nederlands, aangezien hij in Utrecht studeerde. In België weigert hij het echter te begrijpen. Hoewel de Nederlandstaligen in België de meerderheid vormen, vindt Maingain het niet meer dan normaal dat de Franstalige minderheid zijn taal aan de meerderheid oplegt. Het Frans is immers superieur. Indien Maingain of Chirac zich met ons in de Zwitserse proeverij hadden bevonden, dan waren ze ongetwijfeld “diep geschokt” buitengestapt bij het horen van een Franstalige die zich uitdrukte in de taal van Vondel in plaats van die van Molière.

...

Zelf zal u mij in Brussel echter geen Frans horen spreken. In Brussel versta ik alleen Nederlands en Engels. In Lausanne deed het echter deugd om nog eens Frans te praten.
Flamingantisme is de logische spiegel van Franstalige arrogantie. Franstalige arrogantie is het antwoord op flamingante vijandigheid.

Zo ontstaat er een vicieuze cirkel: hoe arroganter Walen, hoe vijandiger flaminganten, hoe vijandiger flaminganten, hoe arroganter sommige Franstaligen, enz.

Weg naar buiten: minder flamingante vijandigheid en minder Franstalige arrogantie.

Vlamingen moeten de flaminganten terechtwijzen, Walen moeten de FDF'ers en Happart's de plaats geven die hen toekomt: aan de zijlijn.
Oud 22 april 2006, 11:06   #132
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flamingantisme is de logische spiegel van Franstalige arrogantie. Franstalige arrogantie is het antwoord op flamingante vijandigheid.

Zo ontstaat er een vicieuze cirkel: hoe arroganter Walen, hoe vijandiger flaminganten, hoe vijandiger flaminganten, hoe arroganter sommige Franstaligen, enz.

Weg naar buiten: minder flamingante vijandigheid en minder Franstalige arrogantie.

Vlamingen moeten de flaminganten terechtwijzen, Walen moeten de FDF'ers en Happart's de plaats geven die hen toekomt: aan de zijlijn.
We zijn uw halve oplossingen meer dan beu, er is nog nooit vlaamse vijandigheid tegenover franstaligen geweest op hoog niveau, waarvan denkt u dat wallonie haar centjes haalt misschien? of is dat ook vijandigheid van ons????

Zal ik u eens de weg naar buiten tonen, de onvoorwaardelijke splitsing van belgie. een eenmalige weg naar buiten voor de walen!!!
Alle is offline  
Oud 22 april 2006, 11:09   #133
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alle Bekijk bericht
We zijn uw halve oplossingen meer dan beu, er is nog nooit vlaamse vijandigheid tegenover franstaligen geweest op hoog niveau, waarvan denkt u dat wallonie haar centjes haalt misschien? of is dat ook vijandigheid van ons????
Citaat:

Zal ik u eens de weg naar buiten tonen, de onvoorwaardelijke splitsing van belgie. een eenmalige weg naar buiten voor de walen!!!

Nooit geen Vlaamse vijandigheid geweest?

Nooit gehoord van de VMO?
Kim is offline  
Oud 22 april 2006, 11:10   #134
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:

Een Zelfstandig Vlaanderen zal noodzakelijk een onverdraagzaam Vlaanderen zijn.

Bedankt voor uw voorbeeld, toon en woordgebruik.
Oud 22 april 2006, 11:36   #135
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt voor uw voorbeeld, toon en woordgebruik.
vind u elio di rupo dan verdraagzaam? een homofiele kinderverkrachter? waarvan zijn partij de sociale huisvesting besteelt van hun eigen mensen?

Laatst gewijzigd door Alle : 22 april 2006 om 11:37.
Alle is offline  
Oud 22 april 2006, 11:42   #136
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Nooit geen Vlaamse vijandigheid geweest?

Nooit gehoord van de VMO?
ik had idd wat duidelijker moeten zijn voor u geestelijk achtergestelde unitaristen!

verduidelijking: nooit vlaamse vijandigheid of uitgelokt door franstaligen.
ik had het trouwens over hoog, niveau, politiek niveau. daar rekende ik de vmo niet bij. maar ik vergeef u dat u mijn post niet zo heel goed had gelezen. ik ben al blij dat u als geestelijk achtergestelde kunt lezen.
Alle is offline  
Oud 22 april 2006, 11:49   #137
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
vind u elio di rupo dan verdraagzaam? een homofiele kinderverkrachter? waarvan zijn partij de sociale huisvesting besteelt van hun eigen mensen?
Citaat:
ik had idd wat duidelijker moeten zijn voor u geestelijk achtergestelde unitaristen!

verduidelijking: nooit vlaamse vijandigheid of uitgelokt door franstaligen.
ik had het trouwens over hoog, niveau, politiek niveau. daar rekende ik de vmo niet bij. maar ik vergeef u dat u mijn post niet zo heel goed had gelezen. ik ben al blij dat u als geestelijk achtergestelde kunt lezen
Onverdraagzame flaminganten? Flamingante vijandigheid?

Kom nou, nog nooit van gehoord.
Oud 22 april 2006, 11:59   #138
Tantist

Standaard

Citaat:
En toch worden ze beiden verkozen door hun volkeren. U wilt strijden tegen windmolens...
Oud 22 april 2006, 12:00   #139
Tantist

Standaard

Citaat:
Argumenten?
Oud 22 april 2006, 12:15   #140
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Argumenten?
Zie hoger: mijn posts

Lees de flamingante reacties.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be