![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Om ook Frankrijk en Duitsland mee te kunnen vergelijken, heb ik cijfers uit 1996 van alle Europese landen, die in mijn Bosatlas staan. In dat jaar was de beroepsbevolking als volgt verdeeld: België: 2,6% landbouw, 24,7% industrie, 72,7% diensten Duitsland: 4,0% landbouw, 37,9% industrie, 58,1% diensten Frankrijk: 5,6% landbouw, 28,6% industrie, 65,9% diensten Nederland: 3,8% landbouw, 21,6% industrie, 74,6% diensten Zowel België als Nederland hadden toen een grotere dienstensector dan Duitsland (veel industrie) en Frankrijk (meer landbouw en meer industrie). De onderverdeling commerciële-publieke dienstverlening komt trouwens ook overeen tussen Vlaanderen en Nederland. In NL was dat: in 1993: 31% in publieke dienstverlening, 43% in commerciële dienstverlening in 2003: 34% in publieke dienstverlening, 46% in commerciële dienstverlening Laatst gewijzigd door Dimitri : 2 mei 2006 om 08:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens kende ik begin jaren 90, toen ik pas in het Nederlandse taalgebied woonde, al heel wat Vlamingen die zich Nederlander voelden en dat niet onder de stoelen of banken staken. En daarmee bedoel ik niet alleen mensen die vooral hun gevoel botvierden door aan de jaarlijkse IJzerbedevaart deel te nemen, maar ook degenen die daar heel nuchter mee omgingen. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 mei 2006 om 09:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mijn ideeen terzake zijn op pragmatische en realiseerbare gronden gebaseerd waarbij alle betrokken partijen (Nederland, Vlaanderen en Brussel) baat bij hebben. Nederland en Vlaanderen zijn klein en vormen een aaneengesloten taal- en cultuurgebied. Dat kan niet van deze twee aan de ene kant en Zuid-Afrika of Suriname aan de andere kant gezegd worden. Zuid-Afrika is niet alleen ver, maar daarbij ook nog een multinationale staat en het Afrikaans is inmiddels een aparte taal. Terloops wil ik even opmerken dat Nederland volgens mij ook de Antillen het beste niet moet behouden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar blijkbaar weiger je uw vergelijkende "studies" te doen tussen enerzijds Brussel, Mechelen, Leuven,... en anderzijds Amsterdam, Utrecht, Den Haag,... Citaat:
Maar ja. Jullie Nederlanders weten dan ook altijd beter wat er goed is voor de Friezen, Vlamingen, Indonesiërs, Surinamers, enz... Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 mei 2006 om 12:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 mei 2006 om 13:39. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel, Leuven, Mechelen,... liggen net in het centrum van Vlaanderen, net zoals Utrecht, Amsterdam,... in het centrum liggen van Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Staatssecretaris
|
![]() Is dat het enige wat je kunt opbrengen in antwoord op mijn betoog en mijn vraag? Brussel en Leuven liggen trouwens wel degelijk aan de rand van Vlaanderen en de rand van het Nederlandse taalgebied.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 mei 2006 om 13:48. |
![]() |
![]() |