Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2006, 22:23   #121
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Neen, dat is het nu juist. De homo sapiens is een ras. Inderdaad bestaan er verdere onderverdelingen, dat noemen we etnieën, het betreft kleine, non-genetische veranderingen en culturele entiteiten.
de homo sapiens is een soort (zoogdier), en de verschillende rassen zijn de onderverdelingen.In biologie heeft men het toch over "diersoorten" ?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 12:34   #122
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
de homo sapiens is een soort (zoogdier), en de verschillende rassen zijn de onderverdelingen.In biologie heeft men het toch over "diersoorten" ?
Neen, de homo sapiens is een ras binnen de soort "homo". Voor de rest heb je homo neanderthaliensis, floresiensis &c, die allemaal om het hoekje zijn gebracht door de homo sapiens.

Maar zoals ik zei, maak onderverdeling zoveel je wilt, die tussen man en vrouw is bijvoorbeeld een duidelijke. Dat betekent niet dat het twee rassen zijn.
Oud 17 mei 2006, 13:56   #123
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, de homo sapiens is een ras binnen de soort "homo". Voor de rest heb je homo neanderthaliensis, floresiensis &c, die allemaal om het hoekje zijn gebracht door de homo sapiens.

Maar zoals ik zei, maak onderverdeling zoveel je wilt, die tussen man en vrouw is bijvoorbeeld een duidelijke. Dat betekent niet dat het twee rassen zijn.
dus...een échte racist, zou iemand zijn die bvb. zegt dat een zwarte ,of een arabier, of gelijk wat, géén deel uitmaakt van het ras "homo sapiens", dat het een andere soort "homo" is?...Dat die wezens wel deel uitmaken van de soort "homo", maar niet van het ras "homo sapiens" zijn?...Zulke dingen heb ik namelijk al horen zeggen (dat zijn geen mensen zoals wij...)
Oud 17 mei 2006, 15:29   #124
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
dus...een échte racist, zou iemand zijn die bvb. zegt dat een zwarte ,of een arabier, of gelijk wat, géén deel uitmaakt van het ras "homo sapiens", dat het een andere soort "homo" is?...Dat die wezens wel deel uitmaken van de soort "homo", maar niet van het ras "homo sapiens" zijn?...Zulke dingen heb ik namelijk al horen zeggen (dat zijn geen mensen zoals wij...)
Inderdaad, dat zou je kunnen zéggen. Trek dan wel even een biologisch discours op gang

Trouwens, rassen onderling kunnen voor een nageslacht zorgen, maar daar treedt dan wel een verandering in de structuur op (muilezel, liger, tion, ...), wat bijvoorbeeld bij zwarten en blanken niet het geval is (tenzij je nu even een mega-onderzoek gaat doen en de conclusie anders blijkt).

Het is dus een kwestie van: "zeg gerust ras tegen wie je wilt, maar de biologische connotatie is - voor zover aanvaard - niet gegeven."
Oud 17 mei 2006, 15:46   #125
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat zou je kunnen zéggen. Trek dan wel even een biologisch discours op gang

Trouwens, rassen onderling kunnen voor een nageslacht zorgen, maar daar treedt dan wel een verandering in de structuur op (muilezel, liger, tion, ...), wat bijvoorbeeld bij zwarten en blanken niet het geval is (tenzij je nu even een mega-onderzoek gaat doen en de conclusie anders blijkt).

Het is dus een kwestie van: "zeg gerust ras tegen wie je wilt, maar de biologische connotatie is - voor zover aanvaard - niet gegeven."
wel, voor niet lang hebben ze in China miljoenen jaren oude mensenresten gevonden, die volgens de Chinese wetenschappers de voorvaderen van de hedendaagse Chinezen zijn...die voorvaderen komen volgens hen NIET uit Afrika.Ze denken wel dat we een héél héél verre pré-menselijke gemeenschappelijke voorvader hebben, maar de hedendaagse Chinees en de hedendaagse zwarte Afrikaan zijn dus , volgens hen, niet van dezelfde stamvaders afkomstig...
Oud 17 mei 2006, 19:13   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dus in feite, is de racisme wet een racistische wet vermits er geen andere rassen zijn en zij die duidelijk wel onderscheiden door te zeggen dat je geen "racist" mag zijn. Ah ja, dus bij een veroordeling is de rechter een racist vermits hij achter het idee staat van verschillende rassen die elkander beledigen, wat dus niet kan vermits er geen andere zijn.
Hoe bizar. Ga jij het hem eens zeggen?
Oud 17 mei 2006, 19:29   #127
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dus in feite, is de racisme wet een racistische wet vermits er geen andere rassen zijn en zij die duidelijk wel onderscheiden door te zeggen dat je geen "racist" mag zijn. Ah ja, dus bij een veroordeling is de rechter een racist vermits hij achter het idee staat van verschillende rassen die elkander beledigen, wat dus niet kan vermits er geen andere zijn.
Hoe bizar. Ga jij het hem eens zeggen?
Als libertariër ben ik zo-iezo voor het afschaffen van dat soort wetten. Dat iedereen het zijne zegt, dat is mijn mening.
Oud 17 mei 2006, 19:31   #128
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als libertariër ben ik zo-iezo voor het afschaffen van dat soort wetten. Dat iedereen het zijne zegt, dat is mijn mening.
Verdikke dat is verstandige praat Ik sta daar geheel achter.
Oud 17 mei 2006, 19:34   #129
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Verdikke dat is verstandige praat Ik sta daar geheel achter.
Voila. Ik zeg ook helemaal niet dat jij geen onderverdelingen tussen mensen mag maken. Voor mij deel je alles in, hoewel dat door uniseks en het verschuiven van de "kind als onopgevoede burger" naar "de burger als kind" gedachte wat vager wordt.

Ik zeg alleen dat het de biologische weerslag mist, en dat de biologie/archeologie/whatever tot dat stadium is gekomen dat we zeer goed weten wie we zijn, wat er vroeger was en meer.

Oud 17 mei 2006, 19:36   #130
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila. Ik zeg ook helemaal niet dat jij geen onderverdelingen tussen mensen mag maken. Voor mij deel je alles in, hoewel dat door uniseks en het verschuiven van de "kind als onopgevoede burger" naar "de burger als kind" gedachte wat vager wordt.

Ik zeg alleen dat het de biologische weerslag mist, en dat de biologie/archeologie/whatever tot dat stadium is gekomen dat we zeer goed weten wie we zijn, wat er vroeger was en meer.

Ik weet het...maar we mogen toch eens aan de draad trekken hé.
Oud 18 mei 2006, 08:50   #131
Gibson
Burger

Gibson's schermafbeelding

Standaard

Homo sapiens is nog altijd een soort. Een ras toont zich in een menselijke groep die van een andere menselijke groep door zijn eigen combinatie van lichamelijke en misschien wel geestelijke kenmerken verschillend is.

Rassen kunnen vermengen, neanderthalers en homo sapiens konden dat niet.

Citaat:
A 1985 survey (Lieberman et al. 1992) asked 1,200 scientists how many disagree with the following proposition: "There are biological races in the species Homo sapiens." The responses were:
http://en.wikipedia.org/wiki/Race
Oud 18 mei 2006, 09:10   #132
Casca
Minister

Standaard

Wiki geeft anders ook genoeg argumenten tegen het bestaan van rassen... en als ze al bestaan dan is het onwaarschijnlijk dat het is op de manier die vroeger werd gedacht.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 09:23   #133
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gibson Bekijk bericht
Homo sapiens is nog altijd een soort. Een ras toont zich in een menselijke groep die van een andere menselijke groep door zijn eigen combinatie van lichamelijke en misschien wel geestelijke kenmerken verschillend is.

Rassen kunnen vermengen, neanderthalers en homo sapiens konden dat niet.
Over je survey (dat ondertussen toch wel al meer dan 20 jaar oud is):

Citaat:
(This survey did not specify any particular definition of race; it is impossible to say whether those who supported the statement thought of race in taxonomic (= "An aggregate of phenotypically similar populations of a species, inhabiting a geographic subdivision of the range of a species, and differing taxonomically from other populations of the species.") or population (= "Races are genetically distinct Mendelian populations. They are neither individuals nor particular genotypes, they consist of individuals who differ genetically among themselves.") terms.)
Maw, het is niet omdat het klootjesvolk vindt dat er rassen bestaan en dat sommige wetenschappers het ook vinden dat ze er hetzelfde onder verstaan.

Laatst gewijzigd door Casca : 18 mei 2006 om 09:24.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 10:09   #134
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Maw, het is niet omdat het klootjesvolk vindt dat er rassen bestaan en dat sommige wetenschappers het ook vinden dat ze er hetzelfde onder verstaan.
Correct. "Blonde ras" en "Roodharig ras" zijn mooie voorbeelden van subjectieve interpretatie van het woord "ras". Ze zijn immers beide blank. Turken zijn bv. trouwens ook blanken.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 10:10.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 01:18   #135
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Correct. "Blonde ras" en "Roodharig ras" zijn mooie voorbeelden van subjectieve interpretatie van het woord "ras". Ze zijn immers beide blank. Turken zijn bv. trouwens ook blanken.
albino's zijn ook blank.Zelfs als het negers zijn
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be