![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die Knokke Onafhankelijk beweging kan morgen bestaan..: 't is maar hoe zot ze daar worden... Laatst gewijzigd door filosoof : 25 mei 2006 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle discussies daarover eindigen toch bij de constatatie dat het een puur subjectief gegeven is. In Charleroi of Luik voel ik mij in een buurland, in Amasterdam voel ik mij aan de overkant van de wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de Grote Rivieren wordt het anders. U fixeert zich daar teveel op. De verschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn evenwel kleiner dan tussen Noord- en Zuid-Duitsland bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ga toch ook niet Moeskroen nemen om te bewijzen dat Vlamingen dichter aansluiten bij Walen dan bij Nederlanders? Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 mei 2006 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen wordt trouwens vaak geklaagd dat alles in Brussel geconcentreerd is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
's-Hertogenbosch staat niet onder invloed van Vlaanderen en toch voel ik mij er thuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geen enkele reden om met Wallonië of met Nederland in één staat te gaan zitten. Vlaanderen is in staat de eigen boontjes te doppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie wel vele redenen om met Nederland samen te gaan, ongeacht of Vlaanderen nu al dan niet in staat is zijn eigen boontjes te doppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals goede vriend Pelgrim een democraat en nationalist is, ben ik een democraat en internationalist en staan we eigenlijk ideologisch gezien nogal dicht bij elkaar. Daarom zijn enkele bedenkingen bij een "onafhankelijk"
Zwartberg zeker op hun plaats (Crna Gora heet dat land in het servisch geloof ik ?). In een of andere krant was er een artikel aan gewijd ivm met andere naar soevereiniteit strevende gebieden. Ik weet niet welke criteria men aannam om deze te definiëren, ik veronderstel dat het bestaan van een "onafhankelijkheidsbeweging" op zichzelf reeds voldoende was. Er zijn nogal wat redelijk onverachte would-be landen bij o.a; Texas, Californië, West-Australië, sommige delen van de "Nederlandse Antillen" en nog een hele resem gebieden en gebiedjes in Europa en Azië. Ik heb de indruk dat het zeker niet altijd om "volksnationalisme" gaat, maar dikwijls eerder om een rekenkundige becijfering van profijt en politiek machtsdenken zoals bv. Alaska en Texas oliegebieden die bij de huidge stand van zaken zich vergapen aan bevolkingsarme gebieden met veel olie zoals Abu Dhabi waar elke Abu Dhabinaar van het "Eigen Abu Dhabische Volk" begiftigt wordt met een enorme villa van bij de geboorte, een schril contrast met de kleine Chinezen die in wezen moeten betalen om op een legale wijze geboren te mogen worden. Nationalisme als systeem om de materiële ongelijkheid in de wereld niet alleen te behouden, maar te vergroten. Het is ver van mij om alle "nationalismen" over deze egoistische kam te scheren : inderdaad, de bestaande naties vertonen een neiging naar standaardizatie en het scheppen van een eenheidscultuur : er zijn uitzonderingen;; Maar sommige grote entiteiten gaan daar zeer ver in: zo creërden India en Indonesië kunsttalen om als eenheidstaal te fungeren. Dikwijls is dus het gebrek aan respect voor "kleine" of "minderheidsculturen" een rechtstreekse aanleiding om nationalistische separatistische bewegingen te doen ontstaan. Het einde van het verhaal is echter dat "onafhankelijke naties" door de aard van de menselijke samenleving gedwongen worden om vormen van samenwerking te vinden - geen enkel land kan zich als een "autarktie" van de rest van de wereld afzonderen. Het gevaar voor de democratie ligt besloten in de afstand die hierdoor geschapen wordt met de burger, door een getrapte vorm van vertegenwoordigers die vertegenwoordigers kiezen en doordat de besluitvorming in de wereld op die manier totaal ondoozichtig wordt. We zijn met 6,3 miljard mensen : de creatie van een wereldparlement rechtstreeks verkozen met 630 afgevaardigden (1 per 10.000.000) zou een mooi tegengewicht vormen voor de VN, waar per slot van rekeningen uiteindelijk slechts regeringen zetelen. Er zijn immers belangrijke zaken die de belangen van kleinere landjes dienen, maar waarover de burgers van die landjes geen invloed op kunnen uitoefenen. Wat heeft men aan soevereine staatsrechten als die de burger machteloos maken en die dan in feite alleen maar dienstig zijn aan die figuren die zich dan president, eerste minister enz.; van een land kunnen noemen ?
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar even serieus, ik heb hier een tijdje geleden nog met een Drentse over gesproken en die zei ook dat de eerste keer dat zij in Amsterdam kwam nogal wennen was. Een ander meisje had daar toen gezegd: "ze gaan ons herkennen, we zien er vast uit als boertjes van buut'n." Om maar aan te geven dat de kloof tussen het platteland en de (Rand)stad binnen Nederland ook enorm groot kan zijn. Een tijdje geleden werd er op Nederland 3 trouwens een Vlaamse film uitgezonden over een dorpsmeisje dat in Brussel ging wonen. Ik kan me voorstellen dat dat net zo'n grote stap is. Omgekeerd is het natuurlijk ook een grote stap om vanuit de Randstad op het platteland te gaan wonen. Ik kan daar over meepraten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén argument is het feit dat we dezelfde taal spreken. Maar sociaal-economisch gezien zie ik geen redenen, en ik voel er niet veel voor om de ene monarchie voor de andere om te ruilen.
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Noord-Nederland bevinden zich bijv. in Groningen KPN (v/h PTT Telecom), de Gasunie (beheerder gasnetwerk) en de Informatie Beheer Groep (organisatie voor schoolgeld en studiefinanciering), in Leeuwarden een van de drie kantoren van de Postbank (v/h Rijkspostspaarbank, de andere twee zijn in Arnhem en A'dam) en het Centraal Justitieel Incasso Bureau, in Assen de Nederlandse Aardolie Maatschappij, in Veendam een van de twee kantoren van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (het andere is in Zoetermeer), in Emmen de Topografische Dienst. In Apeldoorn bevinden zich de hoofdkantoren van de Belastingdienst en het Kadaster, in Arnhem een kantoor van de Postbank en het kantoor van TenneT (beheerder elektriciteitsnetwerk). In Heerlen vinden we een van de twee kantoren van het Centraal Bureau voor de Statistiek (het andere is in Voorburg), het buitenlandkantoor van de Belastingdienst en het kantoor van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (pensioenfonds voor ambtenaren). Ook binnen de Randstad is heel wat verspreid: de spoorwegen (NS en Prorail) zitten in Utrecht, in Driebergen het Korps Landelijke Politie Diensten en Staatsbosbeheer, in Woerden het hoofdkantoor van de Kamers van Koophandel, de omroepen zitten in Hilversum, in en om Amsterdam bevinden zich De Nederlandsche Bank, de Sociale Verzekeringsbank (uitkeringsinstelling), het College van Zorgverzekeringen en het derde kantoor van de Postbank. Kortom: verre van alle overheidsdiensten zijn gevestigd in Den Haag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als voorproefje zou ik het toch al eens in Vlaams-Waals verband uitproberen. Werkt het niet, dan weten we wat we op Europees niveau zullen moeten veranderen. Werk het wel, des te beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |