![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jazeker. Maar goed, ook dat kan ik nog verstaan. En ik kijk wel eens naar Spoed(dat is ook in Nederland op de tv) en dat kan ik verstaan ook zonder ondertitels. Zelfde is niet te zeggen van het gronings. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gronings is inderdaad anders, met al aardig wat gelijkenissen met Duits : http://www.youtube.com/watch?v=NvYSN...related&search=
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() En Suske en Wiske in het Twents is veranderd voor een Twents publiek, Asterix in het Limburgs is veranderd voor een Limburgs publiek. Wat is het verschil precies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Daarenboven heb ik het taalgebruik in die oude Suske en Wiske-albums steeds als tamelijk vreemd ervaren, ook al ben ik een Vlaming en zelfs een uit het Brabantse dialectgebied. Het heeft mij altijd een taalgebruik met een typisch Antwerpse inslag geleken. Niets mis mee, maar gaat Eddy B dan ook Antwerps als een aparte taal beschouwen dan de mijne?
Laatst gewijzigd door Burkide : 4 november 2007 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() Ik herinner me wel dat in sommige uitgaven Jerom Jeroen moest gaan heten, omdat men Jerom in Nederland niet zo een goed idee vond?
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Bagger in de zin van "modder" ken ik anders wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://freepages.genealogy.rootsweb....es/ffn_jj.html Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 november 2007 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() Toch wel, baggerbedrijven, dat lees ik erg vaak
![]() |
#130 |
|
![]() 't Zal wel zijn Kim, je ziet toch dat Lambik hier drie hoofden heeft!!
![]()
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij de eerste zegt men ipv dat de Ijzertoren nog steeds in puin ligt, dat Brussel er nog steeds ligt. Bij de tweede zegt Wiske gewoon "Zo eenvoudig gaat daat niet, Vixke. Begin maar met veel geduld te hebben!" Beide strips zijn van 1973, nog van mijn vader geweest. Belgicistische censuur? ![]() Laatst gewijzigd door Jeronimo : 5 november 2007 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan me we Jerommeke herinneren, maar volgens mij heeft hij nooit Jeroen geheten.
![]() |
#133 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Klei wordt bvb ook uit de putten gebaggerd!
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Dan kan ik jou hier toch niet helemaal volgen. Er zijn heel wat comics zoals Quirit, Wulffmorgenthaler en Dirkjan die veel beter zijn dan Fokke en Sukke.
Fokke en Sukke is vaak heel erg zwak, neem nu : ![]() ![]() Erg grappig is dat toch niet?
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2008 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Parlementslid
|
![]() Fokke & Sukke zijn ook bijna nooit grappig! Volgens mij typische humor voor boven de grote rivieren. Vaak net iets te grof en weinig subtiel. Gisteren trouwens toevallig het nummer over dat babbelende Bad (of weet ik veel wat de titel ook al weer is) en het schoot meteen door me heen hoe eigenlijk Nederland en Vlaanderen in deze strip gemakkelijk in elkaar overgaan. En om gelijk trouwens maar even in te haken op de G in Brabant. Zelfs in onze provincie zijn er verschillen. Bergen op Zoom staat bekend om haar harde g, en ook in veel plaatsen ten westen en ten noord-westen van Breda spreekt men niet met een zachte G. Volgens mij hoor je het zelfs in Breda zelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nadat Arrivix (de slechterik) overwonnen is en Lambiorix hen amnestie verleent: "De orde is nogal gauw hersteld. Hier en daar verwijt de een de ander dat hij met de Arrivixisten heeft geheuld, maar dat is alleen maar uit kleingeestige broodnijd... En dat heeft en dat zal altijd blijven bestaan." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Één ding staat vast: de laatste 100 Suskes en Wiskes zijn barslecht. Onlangs het laatste album "Het machtige monument" proberen te lezen en dat is niet gelukt. Vandersteen had beter zoals Hergé gedaan: na zijn dood gedaan met de reeks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Volkomen gelijk. Liever euthanasie dan dat monument zo te laten verkrachten.
|
![]() |
![]() |