![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, als die god een vrouw blijkt te zijn met een lange grijze baard, dan hoeft ie voor mij niet echt meer hoor.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 4 juli 2006 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was dan ook maar een hologram.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
-uit het holisme aanvaard ik dat alles een geheel is van samenhangende dingen (de mens is één van die dingen) -uit het mechanisme aanvaard ik dat die samenhang is gebaseerd op fysische en chemische wetmatigheden. Ik geloof dan ook niet dat een 'superwezen' enige sturende invloed uitoefent op dat samenhangend, mechanisch geheel. Dit geheel noem ik universum en dat is dan ook mijn 'godsbeeld' (wat eigenlijk een slechte woordkeuze is). De verkeerde benaming "God" is voor mij dus alles wat is en zich als een geheel volgens fysische en chemische wetmatigheden tegenover elkaar gedraagt. Dat geheel - dat universum - legt me geen ethische leefregels op want die haal ik uit mijn denkvermogen dat een natuurverschijnsel is en wordt bijgestuurd door empirische ervaringen tijdens mijn leven. Hiermee heb ik natuurlijk geen verklaring gegeven voor de oorsprong van het leven. Ik ga niet uit van een "scheppend wezen" maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen, net zo min als het tegendeel kan worden bewezen. Vandaar dat ik de meest neutrale positie van de onwetende, de agnost, inneem. Toch is het mijn overtuiging dat niet een "scheppend wezen" aan de oorsprong van het leven ligt, maar dat de oorsprong van het leven op termijn - dat zal niet tijdens mijn leven zijn - zal kunnen verklaard worden op basis van gevorderde kennis. Deze overtuiging puur ik uit het verleden dat aantoont dat de actieradius van godsdiensten steeds kleiner wordt naarmate de kennis groter (cfr. de evolutie van polytheïsme naar monotheïsme). Ik ben dus geen godsdienstige en aanvaard geen enkel "godsbeeld" omdat dit niet meer is dan een evenbeeld van de mens. Het is echter niet een god die de mens naar zijn evenbeeld schiep, maar de mens zijn god. Religieus met betrekking tot riten en dergelijke ben ik evenmin omdat ik het nut hiervan niet inzie. Relgieuze zingeving is voor mij: (1) aanvaarding van mijn plaats in het universum, hoe ontzettend beperkt die ook is; (2) mijn wil om de samenhang van dat universum te aanvaarden en te verklaren op basis van wetenschappen. (3) het gebruiken van mijn denkvermogen om op zo'n ethisch mogelijke manier de grootste bevrediging te verkrijgen uit mijn eindige leven.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 4 juli 2006 om 08:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=La Chunga;1800216][quote]
Citaat:
Hoe steviger de schakel, hoe steviger de toekomst. Het merendeel van de wereldbevolking heeft nood aan een of andere vorm van spiritualiteit. Die krijgt bij mij een plaats.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=La Chunga;1800216]
Citaat:
Citaat:
Wetenschap en kennis mogen dat natuurlijk bewijzen en doen evolueren. Citaat:
Citaat:
Het leven is een moment dat je moet beleven liefst zo goed mogelijk voor jezelf en de anderen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 4 juli 2006 om 13:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als God zou bestaan dan zou hij niemand mogen uitsluiten op basis van louter fysieke eigenschappen. Ze zijn allen slechts een deel van het universum, ook de jonge goden en godinnen ......
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 4 juli 2006 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb altijd al een soort verwantschap gevoeld met de christelijke gnostiek, en evt. ook het arianisme. De Rooms-katholieke leer vind ik zeer moeilijk te aanvaarden, ttz "geloven".
![]() |
#128 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij de Rooms-katholieken is God inderdaad volmaakt en almachtig. Alles wat op aarde misloopt kan men hem dus verwijten. Waarom heeft hij het lijden, de onrechtvaardigheid enz..... toegelaten in zijn volmaakte schepping. Als men de dualiteit van God aanvaardt is men wel verplicht met dit gegeven verder te werken. De wereld is niet alleen het goede, maar is ook het kwade. Overwint het kwade dan komt er veel pijn en verdriet, neemt het goede toe dan komt er vrede en harmonie.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 4 juli 2006 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met een opening zouden ze nog meer groovy zijn ....... kwestie van binnen en buiten te kunnen gaan wanneer je dat wenst.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Partijlid
|
![]() De omschrijving die mij het meest aanspreekt voor het "wezen" dat God wordt genoemd staat in de Bijbel: "de Onnoembare".
Dat geeft aan dat je voor God, hoe sterk je ook je best doet, geen naam, geen beschrijving en zeker geen definitie kan geven. Hij is door de mens niet te vatten. Dat vind ik prima. In Genesis staat dan weer dat God de mens schiep "naar Zijn beeld en gelijkenis". In de Bijbel, geschreven door mensen, staan helaas wel meer tegenstrijdigheden. Mijn "godsbeeld", voor zover ik dat zo kan noemen, zit anders in elkaar. Ik heb geen enkele visuele voorstelling van een god. (Een "hij" of "zij" heeft daarbij dus geen belang.) God is de essentie van al wat "Is". Het feit dat er een universum (tijdruimte) bestaat, vormgegeven middels materie, energie, ruimte en tijd is de waarneembare kant van God. Maar de essentie van dat alles ligt buiten het waarnemingsvermogen en het bevattingsvermogen van de mens. Die essentie is de "ware aard" van God. Vandaar "de Onnoembare". Er is geen woord voor God omdat elke beschrijving onvolledig is. "Waarom" het universum of de mens bestaat zijn vragen naar die essentie, waarop geen (wetenschappelijk) antwoord mogelijk is. Het universum had er ook niet kunnen zijn. Het alternatief voor het universum, door sommigen "schepping" genoemd, is het absolute "Niets". Als je daar even bij stilstaat: dat Niets is ook bijzonder moeilijk om voor te stellen, : géén bestaan van tijd, geen ruimte of materie, helemaal Niets. Ook geen God. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Ratzo;1803374]
Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 8 juli 2006 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://mars.jpl.nasa.gov/
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 7 december 2006 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat was het punt niet dat ik wilde maken met bovenstaand fragment uit één van m'n papers. Het gaat in deze niet over intelligent leven maar wel over het feit dat bijvoorbeeld het christendom uitgaat van het gegeven dat uw god met de Aarde een unieke haard van leven schiep die door de mens wordt gedomineerd. Indien wordt aangetoond dat op een andere planeet leven - van eender welk vorm bijv. micro-bacteriëel - is of was, dan komt dat christelijk gegeven - de unieke haard van leven - te vervallen. Het is ook daarom dat ik in de bijdrage hierboven wijs op het feit dat de RKK reeds lang bezig is zich op dergelijke, wetenschappelijke zaken voor te bereiden. Even enkele zaken ter herinnering... Vroeger werd de Aarde in zes dagen geschapen en deze letterlijke interpretatie werd onder invloed van de wetenschappelijke vooruitgang een figuurlijke interpretatie. Vroeger was de Aarde het centrum van alles waarrond het heelal draaide en ook daar moest de RKK inbinden onder invloed van wetenschappelijke vooruitgang. Vroeger was de Aarde ook een soort platte schijf en ook daar stak wetenschappelijke vooruitgang RKK-doctrines voorbij. Nu de mogelijkheid van leven elders dan op Aarde vergroot en een belangrijke pijler onderuit kan worden gehaald, stelt de RKK - omwille van zelfbehoud - haar houding bij door te beweren dat zo'n leven, elders dan op Aarde, door uw god wel was gewild, maar dat het niet over dezelfde intelligentie kan beschikken omwille van de genesisdoctrine 'de mens naar het beeld van god'. Terzijde, mbt dat leven denk ik niet aan jouw 'marsmannetjes' - da's een typisch fantastengegeven of een inhoudloos argument van bijvoorbeeld theologen die pogen de wetenschap in het belachelijke te trekken - maar aan leven van eender welke vorm in de eerste plaats niet-intelligent. Wat ik aantoon is dat religies blijvend evolueren onder invloed van groeiende, wetenschappelijke kennis. De evolutie van polytheïsme naar monotheïsme is hier het meest overtuigende bewijs voor. De wetenschap zal blijven knagen aan religieuze doctrines en uiteindelijk evolueert religie - zoals bijvoorbeeld Einstein uiteenzette en ik elders in deze thread citeerde - naar een universeel, holistisch mechanisme.
![]() |
![]() |
#137 |
Partijlid
|
![]() Ik zie niet in wat wetenschap met religie te maken heeft. Of wat religie met wetenschap te maken heeft.
Essentiele vragen naar de zin van het bestaan, van het universum, etc. liggen buiten het domein van de wetenschap. Wetenschap gaat daar niet over. De vraag waarom het universum, het leven, de mens, bestaat is niet op falsifiëerbare wijze te beantwoorden. Iedere levensbeschouwing geeft daar een eigen "spiritueel" antwoord op, dat op geloof berust. GELOOF, is per definitie onwetenschappelijk. Geen enkel van die antwoorden is meer of minder waard dan het andere. Met wetenschap heeft dat totaal niets te maken. De fout van vele religies is precies dat ze zich inlaten met wetenschap, en vice versa. Laatst gewijzigd door Ratzo : 7 december 2006 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister
|
![]() Mijn mening, 'slechts' hoeft niet.
|
![]() |
![]() |