Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2006, 15:43   #121
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Als sommige van die forummers hier voor rechtertje moeten gaan spelen zou een allochtoon die verdacht wordt al meteen voor twintig jaar de bak in mogen.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 15:54   #122
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ter info, uit de basiswet van 12 januari 2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie van de gedetineerden:

" Art. 10. § 1. Verdachten worden geacht onschuldig te zijn zolang zij niet veroordeeld zijn door een veroordeling die in kracht van gewijsde is gegaan.
§ 2. Bij de omgang met verdachten moet elke schijn vermeden worden dat hun vrijheidsbeneming het karakter heeft van een straf.

Art. 11. Behoudens wanneer zij met het oog op de deelname aan gemeenschappelijk georganiseerde activiteiten schriftelijk met het tegendeel instemmen, worden verdachten gescheiden van de veroordeelden gehouden.

Art. 12. De verdachten dienen de nodige faciliteiten, verenigbaar met de orde en de veiligheid, te genieten om hun recht van verdediging zo goed mogelijk te behartigen in de rechtsprocedure waarin zij betrokken zijn.

Art. 13. § 1. Bij de uitvoering van de vrijheidsbenemende maatregel wordt het regime aangepast aan de vereisten inzake de eerbiediging van het beginsel van het vermoeden van onschuld.
§ 2. Behoudens de beperkingen door of krachtens de wet gesteld worden aan verdachten alle faciliteiten verleend die verenigbaar zijn met de orde en de veiligheid."
Inderdaad, eigenlijk pleit de huidige wetgeving al impliciet voor het bestaan van aparte instellingen waar mensen in voorhechtenis kunnen worden gehouden. Het opsluiten in gevangenissen is eigenlijk - nog steeds volgens de door u aangehaalde wetsartikelen - uit den boze.
Dit land heeft geen behoefte aan meer gevangenissen, maar behoefte aan - wat ik hierboven - "Voorhechtenishuizen" noemde, zodat uit de gevangenissen 40% van de momentele bewoning kan worden weggehaald en er plaats is voor veroordeelden.
Oud 4 juli 2006, 16:03   #123
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Als sommige van die forummers hier voor rechtertje moeten gaan spelen zou een allochtoon die verdacht wordt al meteen voor twintig jaar de bak in mogen.
Nee, maar wel wanneer hij schuldig is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 16:11   #124
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nee, maar wel wanneer hij schuldig is.
En als ik de reacties van enkele alwetende VB-aanhangers hier lees dan zijn ze altijd schuldig als ze in de buurt waren.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Oud 4 juli 2006, 16:27   #125
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben toch geen voorstander van al die zogenaamde programma's de het probleem bij de wortel moeten aanpakken hoor.

Ik vind niet omdat men een moeilijke jeugd heeft gehad, of leermoeilijkheden heeft of moeilijk aan werk kan geraken, dat men dan maar begrijpend moet zijn als deze probleemjongeren zich agressief opstellen tegenover medemensen. Agressie blijft onduldbaar.

Ik denk veel eerder dat deze jongeren gemakkelijker tot agressie zullen overgaan als het exuus daarvoor door dergelijke programma's wordt aangeboden.

Mijn vader vond in de jaren vijftig ook moeilijk werk. Hij is nog steeds dyslexie's, wat toen nog niet erkend werd als ziekte en werd zo ook als een buitenbeentje beschouwd.

Maar nooit vond hij dat een reden om agressie te gebruiken. Omdat dit ook geen reden is uiteraard. De wortel van het probleem ligt elders.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 4 juli 2006 om 16:28.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 16:37   #126
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Inderdaad, eigenlijk pleit de huidige wetgeving al impliciet voor het bestaan van aparte instellingen waar mensen in voorhechtenis kunnen worden gehouden. Het opsluiten in gevangenissen is eigenlijk - nog steeds volgens de door u aangehaalde wetsartikelen - uit den boze.
Dit land heeft geen behoefte aan meer gevangenissen, maar behoefte aan - wat ik hierboven - "Voorhechtenishuizen" noemde, zodat uit de gevangenissen 40% van de momentele bewoning kan worden weggehaald en er plaats is voor veroordeelden.
Het is eigenlijk een semantisch probleem. Hoe men die instellingen ook moge noemen (momenteel spreekt men van "arresthuizen"), voor zover de verdachten gescheiden blijven van veroordeelden, en dat ze als verdachten (dus als onschuldigen) beschouwd en behandeld worden, rekening houdend met de veiligheidsvereisten, is er geen vuiltje aan de lucht.
Oud 4 juli 2006, 16:41   #127
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard Vraagje over de verdediging van de jongeren die een trambestuurder doodsloegen

Citaat:
" Onze cliënten hebben niemand aangevallen. Ze werden lastiggevallen door de opgewonden treinbestuurder. Hij greep één van de jongeren bij de keel. Die begon er al snel rood uit te zien. Ze hebben hem alleen maar van zich afgeduwd. Excuseer, van de zes hebben er maar één zich verweerd. Wie, dat weten wij ook niet. Wij wachten de reconstructie van de feiten af om die dan beter te kunnen aanvechten. Eventueel wordt er uitlokking gepleit " * dixit Leoke *
Vat dit het ongeveer samen ?

Zou het kunnen dat er een procedureslag volgt met daana niks dan vrijspraken ?
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 4 juli 2006 om 17:08.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 16:42   #128
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik denk dat er verhoudinggewijs even veel armoede heerst bij allochtonen dan bij Vlamingen
Meer zelfs, uit een onderzoek dat enkele weken geleden in de standaard heeft gestaan bleek dat ca 35% van de allochtonen onder de armoedegrens leeft, bij Belgen lag dat rond de 10% of minder zelfs.

Zodra ik een bron vind zal ik de link posten en de exacte cijfers geven.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 4 juli 2006 om 16:49.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 16:59   #129
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het is eigenlijk een semantisch probleem. Hoe men die instellingen ook moge noemen (momenteel spreekt men van "arresthuizen"), voor zover de verdachten gescheiden blijven van veroordeelden, en dat ze als verdachten (dus als onschuldigen) beschouwd en behandeld worden, rekening houdend met de veiligheidsvereisten, is er geen vuiltje aan de lucht.
Ja, die arresthuizen noemt men ook 'doorgangsgevangenissen'. In principe ben je daar alleen voor de duur van je voorarrest. De Begijnenstraat in A'pen is zo'n gevangenis.

Maar in de praktijk wordt je natuurlijk helemaal niet gescheiden van veroordeelden: het zijn namelijk zij die bv. het eten rondbrengen en die je ook tijdens 'de wandeling' tegenkomt. En omdat de cellen overbevolkt zijn, zit je soms ook met veroordeelden op cel.

Omdat een deel van de rechtspraak zo traag verloopt kan je soms erg lang in voorarrest zitten. Dan ben je er in de praktijk slechter aan toe dan een veroordeelde: je hebt namelijk geen activiteiten, geen werk, geen inkomen, geen eigen cel.

Vaak wordt je de eerste vijf dagen ook op 'sekreet' gesteld. Dat is dus volledige isolatie in functie van het onderzoek. Niet alleen zie je dan geen familie of vrienden maar ook geen advocaat en andere gevangenen. Twee keer per dag zie je een bewaakster die je eten naar binnensteekt. Voor de rest heb je ook geen kranten, geen radio en geen briefpapier of pen en geen uurwerk. Na een dag of drie, vier begin je letterlijk gek te worden.

Als je dan door de raadkamer wordt vrijgelaten en achteraf op je proces van alle blaam wordt vrijgesproken, dan broeit er iets vanbinnen. Een dergelijke impact op je leven (eventueel ontslag, verlies van woonst, stress op relaties, finaciële put) wordt zelden of nooit besproken.
Daar wordt geen enkele financiële, morele of psychologische tegemoetkoming tegenover geplaatst.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:04   #130
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het was een treinbestuurder dus ik heb grote twijfels bij je bron.

-edit- Ik heb geen idee wat er zich op die bus heeft afgespeeld, en het moge duidelijk zijn dat die treinbestuurder zich met reden opwond. Gezien de medische keuring e.d. lijkt het mij ook duidelijk dat ook al was het onvrijwillige doodslag zoals dat dan heet, er toch wel iemand moet geslagen hebben. Ik hoop dat er voldoende getuigen zijn die de daders van de omstanders kunnen onderscheiden. En ik hoop dat de rechters wijs oordelen.

Laatst gewijzigd door Griffin : 4 juli 2006 om 17:06.
Oud 4 juli 2006, 17:08   #131
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik denk dat er verhoudinggewijs even veel armoede heerst bij allochtonen dan bij Vlamingen
Ik denk dat de aarde ne gigantische pudding is.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:09   #132
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was een treinbestuurder dus ik heb grote twijfels bij je bron.
foutje bij het overnemen
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:10   #133
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Meer zelfs, uit een onderzoek dat enkele weken geleden in de standaard heeft gestaan bleek dat ca 35% van de allochtonen onder de armoedegrens leeft, bij Belgen lag dat rond de 10% of minder zelfs.

Hoeft niet, we weten het allemaal, en we geloven je!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 4 juli 2006 om 17:12.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:10   #134
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

sorry, dubbel!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Laatst gewijzigd door Nierika : 4 juli 2006 om 17:11.
Oud 4 juli 2006, 17:10   #135
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Tja, je kunt geen zeshonderd jaar aan een stuk proletariaat blijven importeren, om dan op een dag tot de verbijsterende conclusie komen dat er meer armoede heerst onder allochtonen dan onder autochtonen, tenzij je niet weet waarover je praat.

Laatst gewijzigd door Nierika : 4 juli 2006 om 17:11.
Oud 4 juli 2006, 17:14   #136
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En als ik de reacties van enkele alwetende VB-aanhangers hier lees dan zijn ze altijd schuldig als ze in de buurt waren.
Waarschijnlijk lijden ze aan diezelfde alwetendheid als diegene waaraan jij lijdt door ze allemaal met zekerheid als VB-ers te omschrijven.

Oud 4 juli 2006, 17:14   #137
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waren vrienden en ze waren bij dit geval aanwezig. Ze hebben zichzelf niet aangegeven nog hun vrienden. Ze zijn dus idd medeplichtig.
Als ik bij een doodrijder in de auto zit en ik zwijg zolang ze mij niet klissen, dan ben ik medeplichtig. Allochtoon of niet.
Je moet trouwens geen VB-aanhanger zijn om gerechtigheid te willen. Blijkbaar beschuldig jij al meteen iedereen van rascisme ed. terwijl hier helemaal geen reden voor is. Je doet dus zelf waarvan je anderen van beschuldigd.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:15   #138
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik dacht dat het allemaal belgen waren maar blijkbaar , als het goed uitkomt, zijn het weer allochtonen.
Ik neem aan dat de gepubliceerde cijfers de weerslag zijn van het officieel belastbaar inkomen.
En dat verhaal kennen wij ook !
En uiteraard is dit allemaal de schuld van de allochtonen !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 4 juli 2006 om 17:16.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 17:16   #139
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Ik denk dat de aarde ne gigantische pudding is.
Net geproefd...neen dus
Oud 4 juli 2006, 17:16   #140
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Waarschijnlijk lijden ze aan diezelfde alwetendheid als diegene waaraan jij lijdt door ze allemaal met zekerheid als VB-ers te omschrijven.
Dat zeggen ze zelf openlijk. Dus ik verkoop geen onzin.

Trouwens, medeplichtig zijn ze wel ja. En daar moeten ze ook voor gestraft worden, net zoals die getuigen die wegliepen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be