Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zijn de huidige "belgen" verwant aan de Belgae?
Nee, natuurlijk niet. Wij stammen af van de Germanen, zoals iedereen weet. 59 76,62%
Ja, natuurlijk. België heeft een duizenden jaren lange geschiedenis, beginnende met onze voorouders, de Belgae. 4 5,19%
Weet het niet. 14 18,18%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2007, 13:20   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pjc Bekijk bericht
2 luister gewoom naar Nederlands uit nederland en bijvoorbeeld West-Vlaams en vergelijk dat met oud Nederlands zoals dat in Zuid-Afrika gesproken word. Natuurlijk is het nederlands geevolueerd maar in Vlaanderen veel minder dan in Nederlands wat ook normaal is gezien de geschiedenis. Mijn vader was de eerste generatie in Vlaanderen die onderwijs kreeg in het nederlands. Wat verwacht je dan in godsnaam? dat er een ondergrondse beweging zich bewust gaat bezig houden met de ontwikkeling van de taal ?
Afrikaans is geen Oudnederlands. U slaat trouwens alles door elkaar: AN, dialect, tussentaal...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 13:21   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3 Ik praat over uren, niet jaren
Dan is er nog meer mis met u dan ik ooit had kunnen denken!
Oud 28 juli 2007, 13:21   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4 nog nooit gehoord van 24/7 ? een hele alledaagse uitdrukking in Engels
Wat heeft dit met ons Nederlands te maken?
Oud 28 juli 2007, 13:26   #124
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Haïtiaans bestaat weldegelijk en het is zeker geen Oudfrans zoals u valselijk en verkeerdelijk denkt. Creools Haïtiaans werd zelfs tot medeofficiële taal uitgeroepen, naast het Frans (artikel 62 van de Haïtiaanse grondwet en artikel 5 van de herziene grondwet).

Hier het eerste artikel van de grondwet in dat Haïtiaans Creools:

En als u denkt dat dit Oudfrans heeft, weet u er echt niets van...
hoe verklaar je dan dat er in Ile de reunion, martinique, guadeloupe. enz... dezelfde taal word gesproken. Ik heb dit trouwens van mensen die creools spreken.
pjc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 13:28   #125
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
We zouden wel een goede aanvulling voor elkaar kunnen zijn. Vlamingen zijn harde werkers met degelijke produkten, Nederlanders zijn echte handelaars en vlotte zakenmensen. Als de Nederlanders onze produkten aan de man kunnen brengen...

Voorbeeldje: Vlamingen brouwen overheerlijk bier, Nederlanders kunnen een bier zoals Heineken bekend maken over heel de wereld, stel je eens voor wat er gebeurt als de Nederlanders ons bier gaan verkopen.
Ja, buitenlanders kopen onze inferieure producten alleen maar vanwege onze vlotte babbel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 13:29   #126
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Talen zoals het engels worden door heel veel volken gesproken.In Amerika,Afrika en Azie. Al deze mensen hebben of hadden een andere moedertaal. Het is normaal dat zij uitdrukkingen uit hun eigen taal gaan meenemen in het engels. Deze uitdrukkingen worden dan na verloop van tijd door alle engelssprekende overgenomen en laat in vele gevallen de taal gunstig evolueren. (er zullen natuurlijk Engelse puristen zijn die dit helemaal afkeuren). Dit fenomeen hebben wij veel minder met de Nederlandse taal en zeker in Belgie waar de Taal de laatste 200 jaar niet meer geevolueerd is. Dit werd tegengehouden doordat het Frans het Nederlands overheerstte. Ik merk zelf als ik lange tijd Engels gesproken heb moeite heb om me zo makkelijk uit te drukken in het Nederlands. een Engelstalige kennis van mij is momenteel Nederlands aan het leren en is dikwijls verbaasd hoe de Nederlandse manier van praten lijkt op het oude Engels van shakespeare. Voorbeelden? 24/7 is er eentje. Er zijn er veel meer maar ik kan er niet direct opkomen. Ik zal er even over nadenken en proberen een lijstje te maken.
Het Nederlands is de afgelopen 200 jaar niet geëvolueerd?
Hoe komt het dan dat ik gisteren het nieuwe groene boekje heb gekocht (editie 2006)?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 13:31   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe verklaar je dan dat er in Ile de reunion, martinique, guadeloupe. enz... dezelfde taal word gesproken. Ik heb dit trouwens van mensen die creools spreken.
Dat is ook Creools, maar niet hetzelfde Creools als in Haïti. 't Duits van de Wolgaduitsers in Rusland is heus ook niet het Duits uit de BRD, beste vriend. Of wist u dat niet?
Oud 28 juli 2007, 13:33   #128
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat heeft dit met ons Nederlands te maken?
Nu bent u echt belachelijk bezig. U vraagt mij om voorbeelden en reageert daar zo op??U bent het duidelijk niet met me eens. Voor alle duidelijkheid Ik ben geboren en getogen Vlaming en ben daar ook trots op. Ik heb alleen geen probleem mee met dat de taal niet zo belangrijk is in het wereldgebeuren. Ik ga me dan ook niet koste wat kost mezelf en mijn taal belangrijk proberen te maken.
Oud 28 juli 2007, 13:33   #129
pjc
Vreemdeling

Standaard

sorry foute bewerking

Laatst gewijzigd door pjc : 28 juli 2007 om 13:34.
Oud 28 juli 2007, 13:36   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu bent u echt belachelijk bezig. U vraagt mij om voorbeelden en reageert daar zo op??U bent het duidelijk niet met me eens. Voor alle duidelijkheid Ik ben geboren en getogen Vlaming en ben daar ook trots op. Ik heb alleen geen probleem mee met dat de taal niet zo belangrijk is in het wereldgebeuren. Ik ga me dan ook niet koste wat kost mezelf en mijn taal belangrijk proberen te maken.
Menslief, wat lult u er toch op los! Ik zie geen enkel verband tussen wat u komt te zeggen en uw bewering (Oudengels versus hedendaags Nederlands). U moet trouwens nog altijd antwoorden op mijn vraag: waarom is Engels zo superieur tegenover dat zogezegde archaïsche Nederlands?
Oud 28 juli 2007, 13:37   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb alleen geen probleem mee met dat de taal niet zo belangrijk is in het wereldgebeuren. Ik ga me dan ook niet koste wat kost mezelf en mijn taal belangrijk proberen te maken.
De stelling die u innam had niets met belangrijkheid van een taal te maken, wel met inherente taaleigenschappen.
Oud 28 juli 2007, 13:38   #132
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Menslief, wat lult u er toch op los! Ik zie geen enkel verband tussen wat u komt te zeggen en uw bewering (Oudengels versus hedendaags Nederlands). U moet trouwens nog altijd antwoorden op mijn vraag: waarom is Engels zo superieur tegenover dat zogezegde archaïsche Nederlands?
wat een domme vraag!!!
Oud 28 juli 2007, 13:40   #133
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De stelling die u innam had niets met belangrijkheid van een taal te maken, wel met inherente taaleigenschappen.
begint u toch te begrijpen waar ik het over had , eindelijk!!
Oud 28 juli 2007, 13:41   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat een domme vraag!!!
Hoezo? U stelde immers eerder dat - ik citeer - "Nederlands heeft zich veel minder geevolueerd en is daardoor een onhandige archaische taal vergeleken met die andere talen". Daarna bezong u de lof van het Engels, dat blijkbaar wel een geëvolueerde taal is, handig is en bijgevolg superieur.

Of trekt u nu uw woorden in?
Oud 28 juli 2007, 13:43   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
begint u toch te begrijpen waar ik het over had , eindelijk!!
???

Leg dan even uw stelling wat verder uit over de "inherente taaleigenschappen" van het Nederlands versus Engels?
Oud 28 juli 2007, 13:47   #136
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is ook Creools, maar niet hetzelfde Creools als in Haïti. 't Duits van de Wolgaduitsers in Rusland is heus ook niet het Duits uit de BRD, beste vriend. Of wist u dat niet?
Sorry, ik heb er nooit iets over gelezen. Alleen heb ik veel contact gehad met mensen die creools praten. Alle verschillende nationaliteiten praten zonder enige moeite met elkaar. Toen ik mijn verbazing daarover uitsprak, vooral Ile de reunion, kreeg ik dit antwoord. Er zal natuurlijk wel enig verschil zijn(mechelaars hebben andere woorden dan antwerpenaars)
maar het is echt wel dezelfde taal, dit heb ik echt uit eerste hand. als je de haitiaanse tekst leest ziet er er heel vreemd uit maar als je het gaat ontleden merk je dat het bijna allemaal Frans is. Ik was ook nogal ongelovig toen dit me vertelt werd en ben creoolste teksten een beetje gaan ontleden en het frans sprong er zo uit.

Laatst gewijzigd door pjc : 28 juli 2007 om 13:47.
Oud 28 juli 2007, 13:51   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik heb er nooit iets over gelezen. Alleen heb ik veel contact gehad met mensen die creools praten. Alle verschillende nationaliteiten praten zonder enige moeite met elkaar. Toen ik mijn verbazing daarover uitsprak, vooral Ile de reunion, kreeg ik dit antwoord. Er zal natuurlijk wel enig verschil zijn(mechelaars hebben andere woorden dan antwerpenaars)
maar het is echt wel dezelfde taal, dit heb ik echt uit eerste hand. als je de haitiaanse tekst leest ziet er er heel vreemd uit maar als je het gaat ontleden merk je dat het bijna allemaal Frans is. Ik was ook nogal ongelovig toen dit me vertelt werd en ben creoolste teksten een beetje gaan ontleden en het frans sprong er zo uit.
Als een Deen en een Noor elk hun eigen taal spreken, dan begrijpen ze elkaar ook. Toch worden Deens als (Bokmal) Noors als twee onderscheiden talen beschouwd. Haïtiaans Creools wordt tegenwoordig als een zelfstandige taal beschouwd, los van de andere Frans Creoolse vormen zelfs al bestaat er een begrijpbaarheid van elkaars vormen. En wees gerust, Creools Frans is niet begrijpbaar voor iemand die alleen maar Standaardfrans spreekt. Er bestaan zelfs woordenboeken Haïtiaans Creools-Frans en omgekeerd. HC heeft een eigen spraakkunst en zelfs een officiële spelling.
Oud 28 juli 2007, 14:12   #138
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
???

Leg dan even uw stelling wat verder uit over de "inherente taaleigenschappen" van het Nederlands versus Engels?
Eerlijk gezegd kan ik dit niet zo direct, dan moet ik echt heel duidelijke voorbeelden laten zien. Ik merk alleen maar dat ik in het Engels in een woord kan zeggen wat ik wil waar ik er in het Nederlands meerdere voor nodig heb. Ik moet er bij zeggen dat mijn vlaamse achtergrond het iets makkelijker maakt want daardoor heb ik een grotere woordenschat dan een Nederlander. Het is zoals u zegt bij mensen die vanuit een andere taal komen, dat de woordenschat verminderd. dit is heel duidelijk bij Nederlanders die de taal minder beheersen dan een vlaming. Het Nederlands is niet de oorspronkelijke taal van Nederland. zij hebben deze taal overgenomen van de Vlamingen. Op dat punt heeft u dus wel gelijk.
Maar het moderne Engels is heel sterk beinvloed door tientallen talen en heeft daar veel voordeel mee gedaan. Het is een soort natuurlijk esperanto aan het worden want het is de taal die overal gebruikt word als men moet communiceren in een andere taal. al deze niet-Engels sprekers
maken fouten die te maken hebben met hun moedertaal en deze fouten sluipen geleidelijk in het standaard engels. Ik merk dat dit gegeven de taal veel duidelijker maakt. Dit is heel normaal omdat alle goede eigenschappen van verschillende talen worden samengevoegd. Nederlands heeft nooit zo'n invloed gehad. Mischien een beetje van de Nederlandse colonies maar dit is niet te vergelijken met wat het Engels tegenwoordig doormaakt. Het begint letterlijk een wereldtaal te worden. En je begint dit tegenwoordig(vooral in Nederland)te merken dat heel veel Engelse uitdrukkingen en woorden worden overgenomen in het nederlands omdat er een behoefte bestaat naar een duidelijke taal.
Oud 28 juli 2007, 14:16   #139
pjc
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als een Deen en een Noor elk hun eigen taal spreken, dan begrijpen ze elkaar ook. Toch worden Deens als (Bokmal) Noors als twee onderscheiden talen beschouwd. Haïtiaans Creools wordt tegenwoordig als een zelfstandige taal beschouwd, los van de andere Frans Creoolse vormen zelfs al bestaat er een begrijpbaarheid van elkaars vormen. En wees gerust, Creools Frans is niet begrijpbaar voor iemand die alleen maar Standaardfrans spreekt. Er bestaan zelfs woordenboeken Haïtiaans Creools-Frans en omgekeerd. HC heeft een eigen spraakkunst en zelfs een officiële spelling.
Ik zal je moeten geloven. Je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik.
Oud 28 juli 2007, 14:40   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd kan ik dit niet zo direct, dan moet ik echt heel duidelijke voorbeelden laten zien. Ik merk alleen maar dat ik in het Engels in een woord kan zeggen wat ik wil waar ik er in het Nederlands meerdere voor nodig heb. Ik moet er bij zeggen dat mijn vlaamse achtergrond het iets makkelijker maakt want daardoor heb ik een grotere woordenschat dan een Nederlander. Het is zoals u zegt bij mensen die vanuit een andere taal komen, dat de woordenschat verminderd. dit is heel duidelijk bij Nederlanders die de taal minder beheersen dan een vlaming. Het Nederlands is niet de oorspronkelijke taal van Nederland. zij hebben deze taal overgenomen van de Vlamingen. Op dat punt heeft u dus wel gelijk.
Evenzeer kan men zeggen dat men voor andere dingen het heel kernachtig weet te zeggen in het Nederlands en in andere talen een hele omschrijving voor nodig heeft. Alles hangt af van wat u wil zeggen. Er is daar helemaal geen algemene regel in te trekken.

Nederlands, niet de oorspronkelijke taal van Nederland??? Hunk??? Welke taal spraken de Nederlanders dan wel? Apie Apie misschien?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be