Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2006, 08:23   #121
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kijk , de wet en de rechtsgang zijn zoals ze zijn, als dat jullie niet zint moet je in t parlement trachten een meerderheid te vinden om die wetten te wijzigen ... ge moet daar toch niet voor in de bomen kruipen, we zijn toch geen holbewoners meer hé
Dus sociaal actievoeren is verboden of ongepast? (Geen betogingen meer, geen spandoeken, geen sit-ins?) Nochtans maken die deel uit van de democratische middelen waarmee burgers hun mening te kennen geven.
Oud 10 augustus 2006, 08:36   #122
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk , de wet en de rechtsgang zijn zoals ze zijn, als dat jullie niet zint moet je in t parlement trachten een meerderheid te vinden om die wetten te wijzigen ... ge moet daar toch niet voor in de bomen kruipen, we zijn toch geen holbewoners meer hé
Belachelijk commentaar. Jij weet duidelijk niets van het dossier. Lees misschien de hele thread nog eens door voor je reageert. Ik zal een tip geven: de wetten worden hier niet gevolgd...

Ik dacht dat jij trouwens zo'n voorstander was van recht op vrije meningsuiting? Dit gaat om vreedzaam protest. Dat is een recht dat elke burger heeft.

(En dat is wel wat anders dan het doodslaan van inbrekers op straat of het zelf veroordelen en straffen door burgers, iets waar je met je opmerking over "straatrecht" duidelijk op alludeerde)

Laatst gewijzigd door Edina : 10 augustus 2006 om 08:39.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 08:44   #123
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nog maar eens alle feiten op een rijtje voor degenen die het niet (willen) begrijpen:

1) Op en rond het Fort van Borsbeek dreigen een groot aantal bomen gekapt te worden om drogredenen. Volgens internationale normen bedreigen deze bomen nu namelijk de veiligheid van de opstijgende en landende vliegtuigen. Niet omdat ze te hoog zijn om te kunnen landen en opstijgen (dat gebeurt immers al sinds jaar en dag en gaat ook nu onverminderd door, maar wel omwille van hun zichtbaarheid 's nachts en bij slechte weersomstandigheden. Hetzelfde geldt voor de overigens veel hogere gebouwen (o.a. het Provinciehuis) in de buurt. Daarom worden die gebouwen bebakend met lichten, een optie die evenzeer kan gebruikt worden voor het bos dmv masten met lichten tussen de bomen te plaatsen. In het verdrag waarop men zich beroept staat nergens dat een bos niet kan bebakend worden of dat bebakenen enkel voor gebouwen aanvaardbaar is. Een ander alternatief is het regelmatig (ie om de paar jaar) snoeien van sommige bomen (en dan echt snoeien en niet "aftoppen" tot op één of enkele meters zoals men snoeien vaak interpreteerd om niet te moeten spreken over kappen). Iets wat men overigens tot enkele jaren geleden deed.

2) De Vlaamse Overheid heeft beslist dat de luchthaven niet zal uitbreiden. Iets wat gezien zijn ligging ook onaanvaardbaar zou zijn. Die luchthaven is overigens al jaren verlieslatend is. De weinige passagiersvliegtuigen die er nu zijn, raken bij lange niet gevuld. Wanneer de HST-lijnen in gebruik genomen zullen worden en er eindelijk een rechtstreekse treinverbinding tussen Antwerpen en Zaventem zal zijn (die er overigens al is vanuit de meeste grote steden in Vlaanderen), zullen de passagiersaantallen verder dalen. De luchthaven is maw sowieso ten dode opgeschreven. De luchthaven zelf hoopt echter nog steeds dat een uitbreiding haar kan redden en dat die uitbreiding door één van de volgende legislaturen misschien wel weer bespreekbaar wordt. De bomen zijn één van de hindernissen voor een eventuele uitbreiding en de luchthaven misbruikt nu het internationale verdrag met veiligheidsregels voor het alvast uit de weg ruimen van die hindernis.

3) Het fort van Borsbeek is een belangrijke overwinteringsplaats voor vleermuizen, ook voor een aantal bedreigde soorten. Daarom is het erkend en Europees beschermd als habitatrichtlijngebied. Het fort en een deel van de ruigtes en struwelen errond vormen een reservaat dat beheerd wordt door Natuurpunt Schijnvallei. Het bos op en rond het fort behoort tot de gemeente Borsbeek en is een belangrijke recreatieplaats voor de inwoners van Borsbeek daar het op wandelafstand ligt van het centrum. Het compensatiebos ligt een heel eind verder langs een drukke weg en is dus veel minder geschikt daarvoor.

4) Het kappen van de bomen op en rond het fort zullen zorgen voor een verstoring van het microklimaat in het fort en het is dat microklimaat dat het fort geschikt maakt als overwinteringsplaats voor vleermuizen. Bovendien is het bos belangrijk als foerageergebied voor de vleermuizen na het ontwaken in het voorjaar. Met het creëren van een compensatiebos heeft men nog steeds geen nieuwe overwinteringsplaats voor de vleermuizen. Bovendien zal het tientallen jaren duren vooraleer dat compensatiebos er éénmaal is (een bos is meer dan bomen; een bos heeft tientallen jaren nodig heeft om te ontwikkelen). Als het er al ooit echt komt...

5) Het gaat natuurlijk niet alleen om vleermuizen maar om het hele gebied. Het gaat over het hele ecosysteem. De ecologisch meest waardevolle gebieden zijn immers gebieden waar er veel diversiteit is. Waar bijvoorbeeld naast een bos, ook meer open stukken zijn, zoals ruigtes en struwelen. Met het kappen van de bomen verdwijnt er een groot stuk diversiteit en zonder het voorzien van een groene corridor tussen het fort en het compensatiebos, gaat er dus hoe dan ook een deel van die diversiteit verloren.
Bedankt voor de info.
Oud 10 augustus 2006, 08:57   #124
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Even een vraagje aan de milieu-activisten daar: probeer die berichten van jullie eens tot in de media te laten doordringen mits een persbericht ofzo? Ik heb dat allemaal nog nergens kunnen lezen behalve hier.
Het feit dat ze "wachten" met verderkappen wijst er natuurlijk wel op dat er iets niet in de haak zit met hun "vergunning", maar ik zou graag hebben dat niet alleen de lezers hier dat te weten komen .
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 09:02   #125
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Even een vraagje aan de milieu-activisten daar: probeer die berichten van jullie eens tot in de media te laten doordringen mits een persbericht ofzo? Ik heb dat allemaal nog nergens kunnen lezen behalve hier.
Het feit dat ze "wachten" met verderkappen wijst er natuurlijk wel op dat er iets niet in de haak zit met hun "vergunning", maar ik zou graag hebben dat niet alleen de lezers hier dat te weten komen .
Goed idee: opiniestukken in alle kranten en op indymedia.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 10 augustus 2006 om 09:02.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 09:08   #126
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Ik hoor hier geen enkele linkse groene rakker jammeren over staat recht momenteel??

Lijkt me onwaarschijnlijk.
Nee; maar zij maakt er wel allusies over tegen mij.
Ze signaleert ook mijn schrijffouten.
Weliswaar in ene andere thread...

Staatsrecht?

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 augustus 2006 om 09:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 10:01   #127
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Neem van mij aan dat de actievoerders daar hun uiterste best voor doen. Probleem is dat er persberichten worden verstuurd en interviews worden gegeven waar dan achteraf slechts een klein deeltje van wordt gebruikt en/of waar zinnen uit de context worden gerukt. Een ander probleem is dat politici en politiewoordvoerders niet kritisch worden geïnterviewd, met als gevolg dat die ongestoord halve waarheden of zelfs zonder meer leugens kunnen vertellen. Het is niet moeilijk om de juiste informatie tot bij de media te brengen, maar wel om ze de juiste informatie ook te laten berichten.

Voor alle duidelijkheid: deze zaak sleept al meer dan een jaar aan. Tot voor kort was daar vooral de "gelegenheidsorganisatie" boomspotting mee bezig, maar toen de daadwerkelijke kapping er dreigde aan te komen is de hulp ingeroepen van GroenFront.

Laatst gewijzigd door Edina : 10 augustus 2006 om 10:03.
Oud 10 augustus 2006, 10:21   #128
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neem van mij aan dat de actievoerders daar hun uiterste best voor doen. Probleem is dat er persberichten worden verstuurd en interviews worden gegeven waar dan achteraf slechts een klein deeltje van wordt gebruikt en/of waar zinnen uit de context worden gerukt. Een ander probleem is dat politici en politiewoordvoerders niet kritisch worden geïnterviewd, met als gevolg dat die ongestoord halve waarheden of zelfs zonder meer leugens kunnen vertellen. Het is niet moeilijk om de juiste informatie tot bij de media te brengen, maar wel om ze de juiste informatie ook te laten berichten.

Voor alle duidelijkheid: deze zaak sleept al meer dan een jaar aan. Tot voor kort was daar vooral de "gelegenheidsorganisatie" boomspotting mee bezig, maar toen de daadwerkelijke kapping er dreigde aan te komen is de hulp ingeroepen van GroenFront.
Een stukje op indymedia?

Ik vind het erg goed dat mensen zich zo gemotiveerd voor inzetten voor "het laatste groen" in België.

(De link met GroenFront werkt wel moeilijk)
Oud 10 augustus 2006, 10:24   #129
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Een stukje op indymedia?

Ik vind het erg goed dat mensen zich zo gemotiveerd voor inzetten voor "het laatste groen" in België.

(De link met GroenFront werkt wel moeilijk)
Overal!
Leve de wereldversleuteraars.
Oud 10 augustus 2006, 12:24   #130
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ze bedoelt dat de links-groene lobby zich niet neerlegt bij een democratische én gerechterlijke beslissing ...

Weet je wat het probleem is met die zogenaamde democratie?
Indien je een democratie opzet betekent het dat je er vertrouwen in hebt dat je burgers gezond verstand genoeg hebben om de beste optie voor de samenleving te kiezen. In veel gevallen is het belang van de groep of samenleving en dat van een indidividu tegenstrijdig ... De meeste mensen zijn tegenwoordig nochtans geneigd om te kiezen voor het laatste, met dank aan het liberalistisch individualisme dat de nadruk legt op de waarden 'vrijheid' en 'autonomie'...
Een democratie die gerund wordt door tien miljoen anarchisten kan niet lukken.

Enfin, goddank zijn er nog mensen die verder kijken dan hun eigenbelang en ook eens denken aan het belang van de samenleving. De mensen die daar niet alleen aan denken, maar zelfs bereidt zijn zich in te zetten voor die goede zaak, vind je nu in de bomen ...

Bovendien is het een algemeen aanvaard door de politici dat het belang van enkele zakkenvullers heel erg boven het belang van de natuur wordt gesteld, die laatsten kunnen namelijk nog wat cash geld geven, maar wat krijg je, behalve frisse en zuivere lucht, van een boom?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 augustus 2006 om 12:27.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 12:37   #131
Groentje-18

Standaard

Citaat:

SMS 4040 naar het VTM-nieuws en doe je verhaal, bel ook de VRT en zeg dat er vanalles niet in de haak is en dat zelfs de berichtgeving in de media selectief gebeurd zodat er enkel halve waarheden aan het licht zijn geraakt enzo.
Er zal nu wel het meeste nieuws besteed worden aan de verijdelde aanslagen van vannacht (brrrr) en aan de superprestatie van Kim Gevaert, maar toch, 't is de moeite van het porberen waard lijkt me. Enfin, ik ben misschien naïef maar ik denk wel dat ze jullie dan helpen.
Oud 10 augustus 2006, 12:40   #132
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Ik vroeg me al af wie groenfront was en waarom ik er nooit van gehoord had, blijkt het een Nederlandse vereniging te zijn.

Dat wij, om onze natuur te moeten behouden de hulp moeten gaan inroepen van de natuurverenigingen van een ander land is toch wel hoogst genant. Maar ahum, het wijst er in ieder geval op dat degenen die hier oproepen tegen deze acties niet met weinigen zijn.
Oud 10 augustus 2006, 13:13   #133
Hans..
Burger

Standaard

Kappen die handel...maar op een ander plaats evenveel boompjes terug planten en goed onderhouden !
De luchthaven van Deurne is TE belangrijk als uithangbord voor de economie.
Hans.. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2006, 15:33   #134
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans.. Bekijk bericht
Kappen die handel...maar op een ander plaats evenveel boompjes terug planten en goed onderhouden !
...ander liedje:

"Als hij maar geen voetballer wordt, dan schoppen ze hem misschien halfdoooooohhhhooood...

...of het bord voor zijn kop, van de zakenman, daar wordt hij alleen maar slechter van..."

En die ploerten willen ons laten geloven dat ze op andere plaatsen altijd weer nieuwe stukjes natuur en leuke bossen zullen installeren en goed onderhouden, want dat is belangrijk bij de uitbreiding van de golfterreinen., bv. ..Het moeten niet altijd landingsbanen zijn.
Oud 10 augustus 2006, 15:53   #135
Hans..
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
...ander liedje:

"Als hij maar geen voetballer wordt, dan schoppen ze hem misschien halfdoooooohhhhooood...

...of het bord voor zijn kop, van de zakenman, daar wordt hij alleen maar slechter van..."

En die ploerten willen ons laten geloven dat ze op andere plaatsen altijd weer nieuwe stukjes natuur en leuke bossen zullen installeren en goed onderhouden, want dat is belangrijk bij de uitbreiding van de golfterreinen., bv. ..Het moeten niet altijd landingsbanen zijn.
In mijn post staat dan ook dat ze het goed onderhouden moeten worden he . Over golfterreinen spreek ik mij niet uit. Persoonlijk vind ik het nogal een belachelijke hobby, dus ik vind het ook belachelijk dat mensen daar groen voor inpikt.
Maar zo zullen ook voetbalhaters niet snappen waarom er zoveel voetbalpleinen moeten aangelegd worden .
En voor de rest vind ik het nogal aandachttrekkerij om dat bos in te palmen, een rede te meer waarom ik Groen! niet echt bedachtzaam vind.
Oud 10 augustus 2006, 16:02   #136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In mijn post staat dan ook dat ze het goed onderhouden moeten worden he . Over golfterreinen spreek ik mij niet uit. Persoonlijk vind ik het nogal een belachelijke hobby, dus ik vind het ook belachelijk dat mensen daar groen voor inpikt.
Maar zo zullen ook voetbalhaters niet snappen waarom er zoveel voetbalpleinen moeten aangelegd worden .
En voor de rest vind ik het nogal aandachttrekkerij om dat bos in te palmen, een rede te meer waarom ik Groen! niet echt bedachtzaam vind.
Een groepje van tien bomen trekt vanzelf al gauw enorme aandacht in Vlaanderen, door het blote feit dat ze er nog staan...
Oud 10 augustus 2006, 16:40   #137
Hans..
Burger

Standaard

Citaat:
Een groepje van tien bomen trekt vanzelf al gauw enorme aandacht in Vlaanderen, door het blote feit dat ze er nog staan...
Doe er dan wat aan en plant uwen tuin vol.
Oud 10 augustus 2006, 16:43   #138
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Doe er dan wat aan en plant uwen tuin vol.
Ik wacht op de nationalisatie van de gronden en de daaropvolgende herverdeling.
Oud 10 augustus 2006, 16:44   #139
Hans..
Burger

Standaard

Citaat:
Ik wacht op de nationalisatie van de gronden en de daaropvolgende herverdeling.
Heel goed zo !
Oud 10 augustus 2006, 18:24   #140
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het punt is juist dat er niet moet gekozen worden tussen de luchthaven en de bomen. Ze kunnen perfect naast elkaar bestaan, zoals ze al tientallen jaren doen! Het veiligheidsaspect is een drogreden. Er zijn genoeg alternatieven voor het kappen.

(de luchthaven is trouwens al jaren verlieslatend, de weinige vluchten die er nu zijn raken zelfs bij lange niet vol... zo'n belangrijk uithangbord voor onze economie zal het dus niet zijn)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be