Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2006, 15:21   #121
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orval Bekijk bericht
Bedoelde hij franstaligen van de zes faciliteitsgemeenten ??

Ik zie daar nergens de woord "faciliteitsgemeenten" ... misschien heb ik niet goe gezien ??
als je in google libération en leterme intypt kan je het artikel wel vinden. Daar kan je lezen dat de uitspraak werd gedaan in de context van de faciliteitengemeenten.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 15:33   #122
orval
Vreemdeling

orval's schermafbeelding

Standaard

Ok.

Mijn excuses, Leterme heeft dus alleen maar een paar duizenden franstaligen beledigd, geen miljoenen.
orval is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 16:23   #123
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Meneer Leterme heeft 4 miljoenen franstaligen beledigd.

Leterme wordt nooit premier.
De Meneer Leterme heeft die franstaligen verbaal aangepakt die het vertikken de bestuurstaal van het grondgebied waar ze wonen te leren.

Leterme wordt inderdaad nooit premier, dat is dirupo al 8 jaar en 4 jaar komen er zeker nog bij.

Lees eerst eens dat artikel, of bent U daar intelectueel ook niet staat?

Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 16:30   #124
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ok.

Mijn excuses, Leterme heeft dus alleen maar een paar duizenden franstaligen beledigd, geen miljoenen.
Leterme heeft helemaal niemand beledigd. Zijn controversieel geworden uitspraak was zuiver ironisch bedoeld. (Dat heel wat Franstaligen blijkbaar niet in staat zijn ironie te onderscheiden van bittere ernst, kan men natuurlijk moeilijk Leterme aanwrijven..)

Zijn uitspraak komt eigenlijk gewoon op het volgende neer:

a) ik stel vast dat vele Franstaligen, die zich jaren geleden in de faciliteitengemeenten zijn komen vestigen, nog steeds geen woord Nederlands spreken;

b) hiervoor zijn slechts 2 verklaringen mogelijk, nl. enerzijds dat ze intellectueel hiertoe niet in staat zouden zijn, of anderzijds dat ze gewoon geen Nederlands willen leren.

Leterme is van huisuit eigenlijk zélf Franstalig, maar spreekt toch perfect Nederlands. Hij is dus het levende bewijs dat Franstaligen wel degelijk intellectueel in staat zijn om Nederlands te leren. (Welk weldenkend mens zou daar overigens één seconde durven aan twijfelen?)

Tot zijn essentie herleid heeft Leterme dus eigenlijk gewoon het volgende gezegd: "De Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel willen gewoon geen Nederlands leren." En dát is natuurlijk de zuivere waarheid. Maar aangezien de waarheid wel eens durft kwetsen, klampen de meeste Franstaligen zich gewoon vast aan een doelbewust verkeerde interpretatie van de betrokken uitspraak, om die waarheid toch maar niet onder ogen te moeten zien.

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 16:48   #125
orval
Vreemdeling

orval's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leterme heeft helemaal niemand beledigd. Zijn controversieel geworden uitspraak was zuiver ironisch bedoeld.
Zuiver ironisch, juist voor de verkiezingen, het was een grote grap!! voila, niks anders dans een grote grap. Het was heel grappig, iedereen heeft gelacht, fantastisch zeg !!

Citaat:
Leterme is van huisuit eigenlijk zélf Franstalig, maar spreekt toch perfect Nederlands. Hij is dus het levende bewijs dat Franstaligen wel degelijk intellectueel in staat zijn om Nederlands te leren. (Welk weldenkend mens zou daar overigens één seconde durven aan twijfelen?)
Leterme is franstalig en ik ben nederlandstalig, zeker, iedereen zal je geloven
Zeg, jou grappen zijn nog beter dan die van Leterme!! Heb je al gedacht omeen politica te worden ? Je hebt talent!

Citaat:
Tot zijn essentie herleid heeft Leterme dus eigenlijk gewoon het volgende gezegd: "De Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel willen gewoon geen Nederlands leren."
Jammer ... hij heeft zich dan fout uitgedrukt of wa ?

Leterme, Di Rupo, Verhofstad ...
Ik denk dat we een nieuwe cordon sanitaire nodig hebben ... rond Di Rupo en de PS.
Oud 24 oktober 2006, 17:12   #126
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Zuiver ironisch, juist voor de verkiezingen, het was een grote grap!! voila, niks anders dans een grote grap. Het was heel grappig, iedereen heeft gelacht, fantastisch zeg !!

Zeg, jou grappen zijn nog beter dan die van Leterme!! Heb je al gedacht omeen politica te worden ? Je hebt talent!

Leterme, Di Rupo, Verhofstad ...
Ik denk dat we een nieuwe cordon sanitaire nodig hebben ... rond Di Rupo en de PS.
Is het soms verboden om in de maanden voorafgaand aan een verkiezing ironische uitspraken te doen?

Ironisch is overigens niet hetzelfde als grappig. Niemand in Vlaanderen vindt het grappig, dat vele Franstaligen, die zich in Vlaanderen komen vestigen, ook na vele jaren nog steeds geen gebenedijd woord Nederlands spreken.

Leterme is overigens van huisuit inderdaad Franstalig. Ook dat is allesbehalve een grap. Als kind werd hij volledig in het Frans opgevoed. Enkele citaatjes van Leterme zelf:

Citaat:
Ik ben de zoon van een Franstalige vader en een Vlaamse moeder. Mijn vader is in 1960 vanuit Komen naar Ieper verhuisd. Hij sprak geen woord Nederlands, maar hij heeft het geleerd en heeft zich geïntegreerd.''

Citaat:
Ik ben de zoon van een Franstalige schilder-behanger die naar Vlaanderen verhuisde en daar trouwde. Mijn vader had niet de diploma’s van al die Franstalige politici die ons nu de les lezen maar hij had wel het verstand zich aan te passen.’’

Om te antwoorden op uw vraag: ik heb er inderdaad nog nooit aan gedacht zelf politica te worden... Om te beginnen zou daartoe immers een geslachtswijziging nodig zijn..

En verder heeft Leterme zich helemaal niet fout uitgedrukt: hij heeft perfect - zij het op ironische wijze - verwoord wat het probleem is met vele Franstaligen die zich in Vlaanderen komen vestigen: hun absolute onwil om Nederlands te leren. Maar aangezien men daar langs Franstalige kant weinig zinnige argumenten tegen in te brengen heeft, is het natuurlijk het eenvoudigst om te doen of men dat niet snapt...

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 17:15   #127
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u de stijlvorm ironie nog niet helemaal onder de knie.

Pas op, de zin hierboven was ook ironisch bedoeld.

Citaat:
Hij heeft een Franstalige vader en is hoofdzakelijk Franstalig opgevoed. Lees eerst dit artikel maar eens, dan praten we verder.

Citaat:
Nee, Franstaligen hebben het verkeerd opgevat. In plaats van Letermes woorden als belediging op te vatten, zouden Franstaligen zich beter eens kunnen afvragen waarom Leterme dit gezegd heeft.

Om het nog simpeler te stellen: ze zouden zich net als Leterme ook eens moeten afvragen waarom Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel geen Nederlands spreken. Waarom is dat eigenlijk te moeilijk voor hen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 17:27   #128
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Tot zijn essentie herleid heeft Leterme dus eigenlijk gewoon het volgende gezegd: "De Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel willen gewoon geen Nederlands leren." En dát is natuurlijk de zuivere waarheid. Maar aangezien de waarheid wel eens durft kwetsen, klampen de meeste Franstaligen zich gewoon vast aan een doelbewust verkeerde interpretatie van de betrokken uitspraak, om die waarheid toch maar niet onder ogen te moeten zien.

Inderdaad, zo is het. Ie heeft een kleine groep Franstaligen bekritiseerd, namelijk die in Vlaamse Rand, en om hun schaamteloze onwil te bekritiseren zei ie "kunnen ze het misschien niet?". En nu doen ze alsof ze allemaal beledigd zijn en is het racisme terwijl ze verdomd goed weten wat ie bedoelde.
Trouwens, ik heb nog geen enkele Franstalige in het NEDERLANDS Leterme van weerwoord zien dienen.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 19:37   #129
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Hier misschien een poging?
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=64
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 20:41   #130
orval
Vreemdeling

orval's schermafbeelding

Standaard

Ik zal het nog een keer zeggen.

Leterme is geen franstalig.
Hij kan inderdaad redelijk goe frans spreken, maar hij spreek met een duidelijke accent, en hij maakt ook een paar foutjes. Ik betwijfel niet dat hij toch goe kan frans kan, maar toch is hij geen franstalig. Vraag maar aan een franstalig ... u zult mij niet geloven
(hij was misschien franstalig als hij 3 was, maar nu niet meer )

Ok ok, dus, leterme heeft een ironische uitsrpaak gedaan. Hij zegt dat de franstaligen misschien niet in staat zijn om nederlands te leren. Ironisch bedoelt, hij wil zeggen dat franstaligen die in de faciliteitsgemeten wonen geen nederlands willen leren. De ironie is ook bedoelt om te choqueren.
En hij laat nu veel dingen doorschemeren...

Hij kon het heel eenvoudig zeggen : "Franstaligen die in de faciliteitsgementen wonen willen blijkbaar geen nederlands leren"

Maar nee. Dat is te eenvoudig, te braaf. Zo is de CD&V-NVA nu niet meer.
Oud 24 oktober 2006, 20:44   #131
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het nog een keer zeggen.

Leterme is geen franstalig.
Hij kan inderdaad redelijk goe frans spreken, maar hij spreek met een duidelijke accent, en hij maakt ook een paar foutjes. Ik betwijfel niet dat hij toch goe kan frans kan, maar toch is hij geen franstalig. Vraag maar aan een franstalig ... u zult mij niet geloven
(hij was misschien franstalig als hij 3 was, maar nu niet meer )

Ok ok, dus, leterme heeft een ironische uitsrpaak gedaan. Hij zegt dat de franstaligen misschien niet in staat zijn om nederlands te leren. Ironisch bedoelt, hij wil zeggen dat franstaligen die in de faciliteitsgemeten wonen geen nederlands willen leren. De ironie is ook bedoelt om te choqueren.
En hij laat nu veel dingen doorschemeren...

Hij kon het heel eenvoudig zeggen : "Franstaligen die in de faciliteitsgementen wonen willen blijkbaar geen nederlands leren"

Maar nee. Dat is te eenvoudig, te braaf. Zo is de CD&V-NVA nu niet meer.
Begint het langs de andere kant van de taalgrens eindelijk te dagen, na 176 jaar? Dat de liefde niet eeuwig en drie dagen van één kant kan blijven komen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 20:48   #132
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Begint het langs de andere kant van de taalgrens eindelijk te dagen, na 176 jaar? Dat de liefde niet eeuwig en drie dagen van één kant kan blijven komen?
Inderdaad, en zelfs al heeft hij 4 miljoen franstaligen beledigd... veel van die zes miljoen nederlandstaligen geven hem eigenlijk wel gelijk en zeggen "Ie zegt het eens!"
En als ik Dimitri goed lees, denken sommigen zelfs over de grens er ook zo over!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be