Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2006, 21:52   #121
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zoals? Nederland heeft wel degelijk normen en waarden. Zo valt bij ons een kabinet als een minister onverantwoord is, en bij jullie blijven ze lekker zitten op hun met corruptie besmeurde stoelen. Wij Nederlanders vellen niet zomaar een oordeel over een land zonder precies te weten hoe het is er te wonen. Ik geef toe, Nederland heeft problemen. Maar dat is echt niks om ons voor te schamen, en ook niks vergeleken met België.
Ge bedoelt tante Laurette tuurlijk. Idd van mij mocht ze allang vertrekken en heb ook mijn gedacht op andere topic daarover gezegd, verwijzend naar het voorbeeld van Verdonk, die valt over een simpel paspoort.
Dus die waalse tante is spijtig genoeg nog nie weg, valt me nog mee dat ze de moeite doet om nederlands te spreken op intervieuw VRT.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 21:54   #122
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik bedoelde de grensgemeentes.
Toch eens verder gaan dan Rottedam of Denhaag. Grensgemeentes in Zuid-Nederland dun bevolkt?

Denk dat er meer steden tegen de Belgische grens liggen dan er in Frisland en Groningen en Flevoland samen zijn.

Heb het reeds gezegt he, met die van boven de moerdijk zie je toch echt af. De moerdijk is de Belgisch-Nederlandse grens niet hoor. Die ligt nog een paar kilometer verder.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:00   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien ken ik ook tientallen Vlamingen die in Nederland wonen.
Telling houden jij per eenheden voor de Belgen die in Nederland wonen en ik met de hondertallen voor de Nederlanders die hier wonen.
En dezelfde telling voor de kinderen die over de grens naar school gaan.
Oud 31 augustus 2006, 22:07   #124
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Toch eens verder gaan dan Rottedam of Denhaag. Grensgemeentes in Zuid-Nederland dun bevolkt?

Denk dat er meer steden tegen de Belgische grens liggen dan er in Frisland en Groningen en Flevoland samen zijn.

Heb het reeds gezegt he, met die van boven de moerdijk zie je toch echt af. De moerdijk is de Belgisch-Nederlandse grens niet hoor. Die ligt nog een paar kilometer verder.
Tilburg, Eindhoven en Breda zijn géén grensgemeentes. Als je alle mensen in een straal van 5 kilometer na de Nederlandse grens bij elkaar opteld dan kom je uit op de bevolking van Texel.

Overigens weet ik best waar de Moerdijk ligt, sterker nog, op vakantie kwam ik Vlamingen tegen die niet wisten waar de Schelde lag!

We hebben allemaal de West-Europese cultuur, spreken dezelfde taal, alleen jij ziet een paar kleine details en begint gelijk te hyperventileren.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 31 augustus 2006 om 22:09.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:15   #125
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Telling houden jij per eenheden voor de Belgen die in Nederland wonen en ik met de hondertallen voor de Nederlanders die hier wonen.
En dezelfde telling voor de kinderen die over de grens naar school gaan.
Jajaja, in Vlaanderen is alles beter...

Nou, in Nederland is het best uit te houden, dat zal je verbazen.

Ik kan nog wel 10 voorbeelden verzinnen waarom Nederland beter is dan België, en u kan vast ook nog wel een boel redenen verzinnen waarom België beter is dan Nederland. Dit lijkt me niet echt zinvol meer, Jantje. Ik kan niet ontkennen dat Nederland ook zijn zwakke kanten heeft. Het enige waar ik niet tegen kan (en daar bent u zeker niet de enige in) is het voortdurend discrimineren van Hollanders (aannemend dat u behalve de provincies N-Holland en Z-Holland ook de rest bedoelt). Ik wordt niet graag in een hokje gestopt.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 31 augustus 2006 om 22:19.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:25   #126
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan nog wel 10 voorbeelden verzinnen waarom Nederland beter is dan België, en u kan vast ook nog wel een boel redenen verzinnen waarom België beter is dan Nederland. Dit lijkt me niet echt zinvol meer, Jantje. Ik kan niet ontkennen dat Nederland ook zijn zwakke kanten heeft.
Denk, nee ik weet dat ik te veel om ge met Nederlanders van onder de moerdijk.
Maar je zou echt versteld staan van hoe dicht zuid-Nederland bevolkt is.

Maar het voorstel, zelfs het idee, dat Vlaanderen bij Nederland zou gaan horen, is voor de Vlamingen voldoende om hen razend te maken.

De meeste Vlamingen willen namelijk geen koningshuis meer en Nederland is toch nog echt Oranje gezind dus daar zit het grootste probleem voor ons.

Maar niet bang zijn, binnen kort zijn we allemaal gewoon EU-burgers.
Oud 31 augustus 2006, 22:29   #127
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Leg dat eens uit aan al die Zuid-Nederlanders die reeds in Vlaanderen zijn komen wonen.

Doe maar eens een peiling in Zuid-Nederland en Vlaanderen met de drie gegeven mogelijkheden.
Ik voel me daar niet toe geroepen. Tenslotte heb jij dat idee geopperd. Voor zover mij bekend, zijn er geen separatistische bewegingen in Zuid-Nederland. Anders houden die zich opvallend stil. Ook zijn er geen bewegingen bekend in het Zuiden die voor de aansluiting van hun regio pleiten bij het zich ooit onafhankelijk te verklaren Vlaanderen en dan ook nog perse zonder Noord-Nederland erbij.

Wat de Nederlanders die in Vlaanderen wonen betreft, zijn er mensen van zowel boven als beneden de Moerdijk bij.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2006 om 22:30.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:29   #128
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan nog wel 10 voorbeelden verzinnen waarom Nederland beter is dan België, en u kan vast ook nog wel een boel redenen verzinnen waarom België beter is dan Nederland. Dit lijkt me niet echt zinvol meer, Jantje. Ik kan niet ontkennen dat Nederland ook zijn zwakke kanten heeft. Het enige waar ik niet tegen kan (en daar bent u zeker niet de enige in) is het voortdurend discrimineren van Hollanders (aannemend dat u behalve de provincies N-Holland en Z-Holland ook de rest bedoelt). Ik wordt niet graag in een hokje gestopt.
Hey, nen Hollander is nen Hollander en een Fries is een Fries. Er zit wel een heel groot verschil tussen die twee. Zeker als ze hun eigen taaltje beginnen te spreken.

tegen een Brusselaar zeg je toch ook niet Antwerpenaar.
Oud 31 augustus 2006, 22:35   #129
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik voel me daar niet toe geroepen. Tenslotte heb jij dat idee geopperd. Voor zover mij bekend, zijn er geen separatistische bewegingen in Zuid-Nederland. Anders houden die zich opvallend stil. Ook zijn er geen bewegingen bekend die voor de aansluiting van hun regio bij het zich onafhankelijk te verklaren Vlaanderen pleiten en dan ook nog perse zonder Noord-Nederland erbij.

Wat de Nederlanders die in Vlaanderen wonen betreft, zijn er mensen van zowel boven als beneden de Moerdijk bij.
Die beweging is er wel hoor, maar zo klein dat ze zich zelfs niet durft laten horen. En de derde keuze is nog nooit echt gebracht naar de mensen en het is ook niet aan te raden dat te doen. Een kwestie van geen slapen de honden........

Maar je zou anders wel verstelt staan hoeveel mensen dat idee zouden aanvaarden. Maar de twee anderen, Vlaanderen bij Nederland of Nederland en België terug samen, n.......
Oud 31 augustus 2006, 22:40   #130
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar het voorstel, zelfs het idee, dat Vlaanderen bij Nederland zou gaan horen, is voor de Vlamingen voldoende om hen razend te maken.
Dat woordje de had je er het beste weg kunnen halen. Wat je zegt klopt anders niet. Ik ken Vlamingen die deze stelling niet zouden onderschrijven.
Oud 31 augustus 2006, 22:42   #131
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar niet bang zijn, binnen kort zijn we allemaal gewoon EU-burgers.
Of dat er ooit zal komen, zou ik niet durven te voorspellen. Eerder omgekeerd.
Oud 31 augustus 2006, 22:48   #132
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die beweging is er wel hoor, maar zo klein dat ze zich zelfs niet durft laten horen. En de derde keuze is nog nooit echt gebracht naar de mensen en het is ook niet aan te raden dat te doen. Een kwestie van geen slapen de honden........

Maar je zou anders wel verstelt staan hoeveel mensen dat idee zouden aanvaarden. Maar de twee anderen, Vlaanderen bij Nederland of Nederland en België terug samen, n.......
Ik praat ook met mensen en niet alleen op het Internet, maar ook in het echt. Ik ken (nog?) geen voorstanders van dit idee. Wel heb ik herhaaldelijk Vlamingen gesproken die voor de staatkundige eenheid van het Nederlandse taalgebied zijn. Het lijkt of ieder van ons in zijn eigen werkelijkheid leeft. Dat geeft me in ieder geval een reden om niet zomaar iets van je aan te nemen.
Oud 31 augustus 2006, 22:55   #133
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of dat er ooit zal komen, zou ik niet durven te voorspellen. Eerder omgekeerd.
Dat komt er, men heeft vroeger ook steeds gezegt dat de EEG wel ging verdwijnen en elk land terug zijn eigen regels terug zou invoeren.

Er zijn immers te veel en te grote kapitalen mee bezig.
Banken en Multinationales zullen wel zorgen dat het er blijf en dat het steeds meer 1 staat word.
Het zijn zij die zullen zorgen dat de landsgrenzen en regeringen verdwijnen.
Het zij zij die zullen zorgen dat over heel de EU slechts een wetgeving komt.
En regionale besturen zullen de kleinere dingen moeten regelen.
Oud 31 augustus 2006, 23:04   #134
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De EU kunnen we vergeten. Ik heb er ook ooit in geloofd, maar nu met de steeds verdergaande uitbereiding verliest de EU stilaan z'n identiteit (als die al ooit bestond). Binnenkort Roemenië, dan Ukraïne, Turkijke,... en ja waarom dan niet Rusland....of Iran?

De EU zal imploderen en zal terug worden waarvoor het ooit is opgericht: een economisch samenwerkingsverband, een eengemaakte markt. Niet meer, niet minder. De 'politieke' EU zal verdampen.

Wat "Grootnederland" betreft dan... Niemand zit daar op dit ogenblik in Vlaanderen (of Nederland) op te wachten. Een overdonderende meerderheid van Vlamingen is hier ook tegen: doe eens een enquête en ik ben er zeker van dat 90% (als het niet meer is) dit idee afwijst.
First things first: de staat Belgie moet verdwijnen. Zowel in economische als in politieke kringen is het eindelijk aan het doordringen. Dus stapje voor stapje zal Belgie verder worden afgebouwd tot een leeg omhulsel dat niks meer voorstelt, lees: geen bevoegdheden meer heeft. De stap om het dan helemaal gedaan te maken (de scheiding officieel te maken) is dan snel gezet.

Eens Vlaanderen onafhankelijk is kunnen we eindelijk op eigen benen staan. Zonder bemoeienissen en blokkeringen van Franstaligen kunnen we dan een eigen en degelijk beleid voeren. Laat die Vlaamse staat een beetje groeien, een positief imago creëren in het buitenland, enz. Indien er na 50 of 100 jaar de wil ontstaat om samen te gaan met Nederland, mij niet gelaten. Maar laat Vlaanderen maar eerst eens proeven van de vrijheid en degelijk bestuur. De kans is trouwens groot dat die wil tot samengaan helemaal niet ontstaat omdat er simpelweg geen behoefte aan is. Ik persoonlijk heb die behoefte niet, en ik denk ook niet dat die er ooit zal komen. Beter goeie buren.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:08   #135
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik praat ook met mensen en niet alleen op het Internet, maar ook in het echt. Ik ken (nog?) geen voorstanders van dit idee. Wel heb ik herhaaldelijk Vlamingen gesproken die voor de staatkundige eenheid van het Nederlandse taalgebied zijn. Het lijkt of ieder van ons in zijn eigen werkelijkheid leeft. Dat geeft me in ieder geval een reden om niet zomaar iets van je aan te nemen.
Er zijn zelfs mensen zowel in België( de meeste er van) als in Nederland , als in Frankrijk die er van dromen om heel Vlaanderen terug tot 1 geheel te vormen. Zij noemen dit Dietsland.

zoek die mensen eens op. En idd in Nederland en Frankrijk overheerst dat onderwerp veel minder dan hier, daar heb je 100% gelijk in.
En dat er veel Vlamingen zijn die liever bij Nederland zouden horen dan Bij België klopt ook.

Maar de eerste keer dat ik er achter kwam dat dit ook niet in slechte aarde zou vallen bij de Zuid- Nederlanders was met de Varkenspest blokkade aan de Belgisch-Nederlandse grens.
Oud 31 augustus 2006, 23:14   #136
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Alleen al voor de bescherming van de Nederlandse taal zou het(even kort door de bocht gezegd) een goed idee zijn om samen te gaan. Waar in VL de verfransing in bepaalde gebieden oprukt, is dat hier de verengelsing. Het erge is ook dat het niemand wat lijkt te schelen.
Oud 1 september 2006, 12:32   #137
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Even veel als een Nederlander en een Afrikaner.
De Nederlanders begrijpen minder van onze taal en wij van de hun dan je zou denken.
Waar haalt u dat? Er is nog nooit zoveel taaluniformiteit geweest als tevoren. Vroeger verstonden de Vlamingen elkaar twee dorpen verder niet, nu kan iemand uit Ieper communiceren met een Groninger.

Taalunie, AN, weet u wel?

Kortom: uw klok een aantal jaartjes vooruit zetten, tot 2006. Dank u...
Oud 1 september 2006, 12:33   #138
Ambiorix

Standaard

aja Tantist, als we verenigen wordt wiet dan legaal bij ons?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 12:34   #139
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Wat heb ik daarover te zeggen?

Misschien wel, misschien niet. 't Is te zien wat we confedereren.
Oud 1 september 2006, 12:36   #140
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Is trouwens niet legaal in Nederland, wel getolereerd.

En zeg trouwens zelf: sinds Verhofstadt zijn we ook naar een tolerantiebeleid aan het toewerken. Zo vergaand als in Nederland is het niet, maar daar is de tendens om het iets minder te doen.

Yep, wéér een voorbeeld van convergentie...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be