![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus die waalse tante is spijtig genoeg nog nie weg, valt me nog mee dat ze de moeite doet om nederlands te spreken op intervieuw VRT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch eens verder gaan dan Rottedam of Denhaag. Grensgemeentes in Zuid-Nederland dun bevolkt?
Denk dat er meer steden tegen de Belgische grens liggen dan er in Frisland en Groningen en Flevoland samen zijn. Heb het reeds gezegt he, met die van boven de moerdijk zie je toch echt af. De moerdijk is de Belgisch-Nederlandse grens niet hoor. Die ligt nog een paar kilometer verder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dezelfde telling voor de kinderen die over de grens naar school gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens weet ik best waar de Moerdijk ligt, sterker nog, op vakantie kwam ik Vlamingen tegen die niet wisten waar de Schelde lag! We hebben allemaal de West-Europese cultuur, spreken dezelfde taal, alleen jij ziet een paar kleine details en begint gelijk te hyperventileren. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 31 augustus 2006 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nou, in Nederland is het best uit te houden, dat zal je verbazen. Ik kan nog wel 10 voorbeelden verzinnen waarom Nederland beter is dan België, en u kan vast ook nog wel een boel redenen verzinnen waarom België beter is dan Nederland. Dit lijkt me niet echt zinvol meer, Jantje. Ik kan niet ontkennen dat Nederland ook zijn zwakke kanten heeft. Het enige waar ik niet tegen kan (en daar bent u zeker niet de enige in) is het voortdurend discrimineren van Hollanders (aannemend dat u behalve de provincies N-Holland en Z-Holland ook de rest bedoelt). Ik wordt niet graag in een hokje gestopt. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 31 augustus 2006 om 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je zou echt versteld staan van hoe dicht zuid-Nederland bevolkt is. Maar het voorstel, zelfs het idee, dat Vlaanderen bij Nederland zou gaan horen, is voor de Vlamingen voldoende om hen razend te maken. De meeste Vlamingen willen namelijk geen koningshuis meer en Nederland is toch nog echt Oranje gezind dus daar zit het grootste probleem voor ons. Maar niet bang zijn, binnen kort zijn we allemaal gewoon EU-burgers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wat de Nederlanders die in Vlaanderen wonen betreft, zijn er mensen van zowel boven als beneden de Moerdijk bij. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2006 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
tegen een Brusselaar zeg je toch ook niet Antwerpenaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je zou anders wel verstelt staan hoeveel mensen dat idee zouden aanvaarden. Maar de twee anderen, Vlaanderen bij Nederland of Nederland en België terug samen, n....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat woordje de had je er het beste weg kunnen halen. Wat je zegt klopt anders niet. Ik ken Vlamingen die deze stelling niet zouden onderschrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn immers te veel en te grote kapitalen mee bezig. Banken en Multinationales zullen wel zorgen dat het er blijf en dat het steeds meer 1 staat word. Het zijn zij die zullen zorgen dat de landsgrenzen en regeringen verdwijnen. Het zij zij die zullen zorgen dat over heel de EU slechts een wetgeving komt. En regionale besturen zullen de kleinere dingen moeten regelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De EU kunnen we vergeten. Ik heb er ook ooit in geloofd, maar nu met de steeds verdergaande uitbereiding verliest de EU stilaan z'n identiteit (als die al ooit bestond). Binnenkort Roemenië, dan Ukraïne, Turkijke,... en ja waarom dan niet Rusland....of Iran?
De EU zal imploderen en zal terug worden waarvoor het ooit is opgericht: een economisch samenwerkingsverband, een eengemaakte markt. Niet meer, niet minder. De 'politieke' EU zal verdampen. Wat "Grootnederland" betreft dan... Niemand zit daar op dit ogenblik in Vlaanderen (of Nederland) op te wachten. Een overdonderende meerderheid van Vlamingen is hier ook tegen: doe eens een enquête en ik ben er zeker van dat 90% (als het niet meer is) dit idee afwijst. First things first: de staat Belgie moet verdwijnen. Zowel in economische als in politieke kringen is het eindelijk aan het doordringen. Dus stapje voor stapje zal Belgie verder worden afgebouwd tot een leeg omhulsel dat niks meer voorstelt, lees: geen bevoegdheden meer heeft. De stap om het dan helemaal gedaan te maken (de scheiding officieel te maken) is dan snel gezet. Eens Vlaanderen onafhankelijk is kunnen we eindelijk op eigen benen staan. Zonder bemoeienissen en blokkeringen van Franstaligen kunnen we dan een eigen en degelijk beleid voeren. Laat die Vlaamse staat een beetje groeien, een positief imago creëren in het buitenland, enz. Indien er na 50 of 100 jaar de wil ontstaat om samen te gaan met Nederland, mij niet gelaten. Maar laat Vlaanderen maar eerst eens proeven van de vrijheid en degelijk bestuur. De kans is trouwens groot dat die wil tot samengaan helemaal niet ontstaat omdat er simpelweg geen behoefte aan is. Ik persoonlijk heb die behoefte niet, en ik denk ook niet dat die er ooit zal komen. Beter goeie buren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zoek die mensen eens op. En idd in Nederland en Frankrijk overheerst dat onderwerp veel minder dan hier, daar heb je 100% gelijk in. En dat er veel Vlamingen zijn die liever bij Nederland zouden horen dan Bij België klopt ook. Maar de eerste keer dat ik er achter kwam dat dit ook niet in slechte aarde zou vallen bij de Zuid- Nederlanders was met de Varkenspest blokkade aan de Belgisch-Nederlandse grens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alleen al voor de bescherming van de Nederlandse taal zou het(even kort door de bocht gezegd) een goed idee zijn om samen te gaan. Waar in VL de verfransing in bepaalde gebieden oprukt, is dat hier de verengelsing. Het erge is ook dat het niemand wat lijkt te schelen.
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Taalunie, AN, weet u wel? Kortom: uw klok een aantal jaartjes vooruit zetten, tot 2006. Dank u...
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() aja Tantist, als we verenigen wordt wiet dan legaal bij ons?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
Misschien wel, misschien niet. 't Is te zien wat we confedereren.
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
En zeg trouwens zelf: sinds Verhofstadt zijn we ook naar een tolerantiebeleid aan het toewerken. Zo vergaand als in Nederland is het niet, maar daar is de tendens om het iets minder te doen. Yep, wéér een voorbeeld van convergentie...
![]() |