![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind dat je hier toch tamelijk kort door de bocht gaat, Desiderius. Niettegenstaande ik vanuit mijn atheïstische levensvisie op vele punten met jou kan akkoord gaan, vind ik dat Turkje een heel krachtig argument aanbrengt. Zijn stelling dat religieus fanatisme in vele gevallen gepaard gaat met armoede kan men niet ontkennen. Een vacuüm als het ware, dat heel gretig door religieuse "leiders" allerhande wordt aangegrepen om een grip te krijgen op de massa (excusez le mot). Om even een heel concreet voorbeeld aan te halen, het is niet voor niks dat de Hezbollah behoorlijk populair is in de Palestijnse vluchtelingenkampen. Ik zou zelfs hierdoor net het tegenovergestelde willen/kunnen poneren. Mijn inziens leidt religieus fanatisme niet naar de goot, maar komt het er uit vandaan. Wat mij persoonlijk betreft, ik bevind mij enigszins in een hele penibele situatie, iets wat ik maar al te goed besef. Enerzijds ben ik absoluut tegenstander van het subsidiëren van religies allerhande, anderzijds kan het wenselijk zijn dat de overheid een zekere controle uitoefent. Het is natuurlijk de vraag - een vraag die ik nog steeds niet kan beantwoorden - of deze controle dient te gebeuren door het verlenen van subsidies. Een materie die niet eventjes tussen pot en pint kan worden geregeld.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 oktober 2006 om 06:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is maar de vraag in hoeverre men kan/mag/wil/dient terug te gaan in de geschiedenis om aanspraak te blijven maken op schadeloosstellingen. Wel stof voor een boeiende discussie, dat wel. Maar om er toch even verder op te borduren : Een tijd geleden is een dergelijke stelling geponeerd geweest in een andere topic (zoals nu, zonder verder veel uitleg te verschaffen, maar kom, tot daar aan toe). Meegaande in die redenering heb ik aan betrokkene de vraag gesteld of indien de subsidies de waarde van de geannexeerde bezittingen zou overtreffen, hij akkoord zou zijn met het feit dat de RKK op haar beurt de teveel betaalde subsidies (ruim gezien en tevens indien van toepassing) zou moeten terug betalen aan de 'Staat". Oorverdovende stilte was het resultaat, nooit een antwoord ontvangen.... Misschien kun jij hierin even verhelpen?
![]() |
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kan het niet beter uitdrukken dan aan de hand van een voorbeeld: Er is momenteel aan topic gaande alwaar een katholiek er absoluut geen probleem mee heeft om zijn religieuze overtuiging aan mij op te dringen (sic). M.a.w. met de huidige subsidieregeling financier ik dus een instelling waarvan een volgeling(en) meent dat hij het recht heeft om mij te verplichten mijn levenswijze zodanig aan te passen dat het overeenkomt met de religieuze "wetten" die hijzelf aanhangt. Betrokkene presteert het zelfs om dit te rechtvaardigen door het verkeersreglement (sic) aan te halen in die zin dat ook niet iedereen akkoord gaat met een snelheidsbeperking (sic) doch dat iedereen er zich evenwel dient aan te houden (sic) ..... Van minachting tegenover een andersdenkende kan dit wel tellen. Betrokkene heeft ook helemaal geen problemen what so ever dat zijn religieuze leider (cfr. het Vaticaan) herhaaldelijk verbonden heeft gesloten met de meest fundamentalistische islamitische landen in een poging om ethische kwesties, besproken op VN-conferenties, te saboteren (inderdaad, ik gebruik met opzet het woord "saboteren"). Dit alles in het kader om de religieuze mening te kunnen opdringen... Beide zaken zie ik een gesubsidieerde sportclub nog niet te vlug doen. Jij wel?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 oktober 2006 om 07:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb het nu over brede trends, niet over de incidenten met moslimterroristen die in het Westen vaak juist zéér geïntegreerde en behoorlijk succesvolle individuen lijken te zijn. Hun inspiratie is dan weer van een heel andere orde.
![]() |
![]() |
#126 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In sommige scandinavische landen is dat allang.
Op naar het scandinavisch model nu! Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik Als je die financiële steun stopt, dan ben je immers afhankelijk van de financiële steun van de leden van je godsdienst, en blijkbaar zijn het vooral fundamentele saudi's die in het geval van islamscholen veel "buitenlandse expertise" hebben opgebouwd. Als je me kunt aantonen dat zulke initiatieven nog zouden bestaan, zonder financiële steun van de staat, dan wil ik mijn mening desgevallend nog wel herzien.[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik meen net dat het niet importissue belangrijk is Citaat:
beiden hebben echter dezelfde doelstelling : zieltjes winnen ![]() maar zoals je stelt dat kan inderdaad een flink stuk in de negatieve richting geven...het blijft echter wel dat die werkkrachten wel een eerste maatschappelijke initiatie hebben doorstaan... dat maakt dat ze achteraf zeker niet kunnen afkomen dat het niet geweten hebben Citaat:
bedoel je dat ik zou moeten aantonen dat een 'goed' ( minder fundamentalistisch... in balans afgebakend met wereldlijkse bestaande wetten ed ) initiatief ook kan bestaan zonder de staatssteun ? neen dat kan ik niet zwart op wit... ik probeer je het echter wel te verklaren ik kan toch net het omgekeerde bewijs vragen ? je bevindingen berusten ook maar op wat je denkt en vermeend te weten Laatst gewijzigd door praha : 9 oktober 2006 om 18:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zal ook om gedacht moeten worden dat privé-giften aan zulk "goed doel" als kerk-achtigen, niet meer aftrekbaar moeten zijn voor belastingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in die zin dat ge de discussie vervalst religies mogen dan wel 'ondemocratisch' zijn in de zin dat ze de aanhangers vanalles 'opleggen' zonder dat ze zich maar vragen moeten stellen, laat staan een vorm van inspraak zouden kennen maar 'vrijheid van religie' , en daar gaat het 'm hier over... is net de meest ultieme vorm die je maar kan bedenken van democratie je beschikt dus over de mogelijkheid je te organiseren in een sub-clubje met eigen regeltjes ( zie het als afscheuring ) zolang je in dat clubje wilt vertoeven Citaat:
je doelt hier op de staatssteun ( onder controle ) houden van religie ? neen natuurlijk niet, 'k denk ook niet dat dat enigszins aan te tonen is... exclusief falsificatie, dat is... maar dat laatste laat jij net niet toe wegens té gevaarlijk al bij al nogal een rare denkkronkel ( zie poeder tegen roze olifanten ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
het enige dispuut dat blijft... is het afbaken van de exacte grenzen, lijkt me daar waar jij een organisatie al zou 'verbieden' of actief zou willen bijsturen/controleren diens gedachtegoed niet voldoende aansluit bij wat overkoepelend als maatschappelijk compatibel wordt aanzien laten wij bedijen ( eventueel met het in 't oog houden ) tot daar waar de wettelijke grenzen overschreden worden summier... je betoog om religies meer te conformeren kan je net zogoed toepassen op andere orgnistaties die wel duidelijk een bepaalde wens uitdrukken en bovendien aan de drempel staan het actief uit te voeren ![]() [/quote] PS: ik val niet voor termen als "progressief" en "conservatief". De lucht die achter zo'n woorden schuilgaat is misschien lekker gebakken, maar het vult mijn maag niet.[/quote] moest jij nu niet hoognodig op regime ? ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar is het een argument ( het vermoeden dus zoals hierboven beschreven ) om te handelen ? en als je dan toch wilt handelen ( controle uitoefen, desnoods bijsturen en in 't slechtste geval preventief ingrijpen ) lijkt me subsidies een middel maar zeker niet het enigste en het beste |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() uiteraard ... kan je terrecht stellen : het ene is afgenomen , het ander vrijwillig gegeven ( met het onderliggend foefje ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor diegenen die het niet moesten weten: Het gaat over de mening dat men geen menselijk leven mag vernietigen. Blijkbaar zijn er dus mensen die vinden dat dat wel zou mogen. In datzelfde topic waar u het over hebt, heeft een vrijzinnige er absoluut geen probleem mee om mij zijn levensbeschouwelijke overtuiging op te dringen. En de overheid dringt mij ook een levensbeschouwelijke overtuiging op. Bent u dan consequent en zegt u dat we geen belastingsgeld meer aan de overheid moeten geven?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 9 oktober 2006 om 19:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
kortom... het vermoeden kan ook geen argument zijn om al dan niet subsidies te bedelen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet boos zijn als ik misschien van verweer zal dienen, hé ![]() Laatst gewijzigd door praha : 9 oktober 2006 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik ben ook tegen financiering van religies door de staat
één uitzondering - historische gebouwen wat vele kerken toch zijn moeten wel bewaard blijven het beste zou zijn moest men deze gebouwen aangezien ze door de overheid moeten onderhouden worden en aangezien ze de gemeenschap toebehoren, openstellen voor alle erediensten religies die hun bidlokaal niet willen delen met andere religies zullen dan hun eigen bidlokalen moeten bouwen en onderhouden - zo zouden we meteen de al te fundamentalistische religies in hun mogelijkheid om te groeien beperken en dit zonder de toch wel zeer fundamentele vrijheid van eredienst aan te tasten
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 oktober 2006 om 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening is het in dergelijk geval beter om alle gebedshuizen te laten financieren door de overheid, en niet enkel de historische gebouwen.
![]() |
![]() |