![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar het eeuwige VB argument dat ook linkse politici soms 'foute' sympathieën in hun verleden hebben, moet genuanceerd worden. In de jaren 60 sympathieën voor massamoordenaar Mao hebben lijkt mij toch niet van dezelfde orde als in 1951 een negationistisch boek vertalen (Karel Dillen vertaalde toen 'Nuremberg, ou la terre promise' van M. Bardèche naar het Nederlands). Al was het maar enkel omdat de communistische censuur en propaganda tot in de late jaren 80 veel konden verdoezelen, terwijl vele feiten omtrent de holocaust in 1951 al wijdverspreid waren. Men kan nog proberen te veronderstellen dat Dillen 'ter goeder trouw' handelde en slechts 6 jaar na de oorlog nog niet genoeg feiten ivm de holocaust kon hebben gekend, maar het is vrij onwaarschijnlijk. Opmerkelijker is dat in de 21e eeuw, wanneer eindeloos bronnenonderzoek allang de onbetwistbaarheid van de holocaust heeft vastgesteld en nadat ook het toenmalige Vlaams Blok een anti-negationismewet heeft gestemd, er toch nog altijd met het nazisme wordt gedweept door het VB. Tot in oktober 2006 werden in het Antwerpse VBhoofdkwartier aan de Van Maerlantstraat op maandelijkse basis vergaderingen van het SintMaartensfonds ingelegd. Het SintMaartensfonds is een vereniging die is gegroeid uit oud SSers die graag gedenkstenen voor hun daden aan het oostfront willen en af en toe tussendoor de Hitlergroet aan de leeuwenvlag brengen. Gezellig. Aanwezigen op een herdenkingsdienst van de vereniging te Stekene in mei 2001 waren naast Johan Sauwens van de toenmalige VU ook Francis Van Den Eynde (Vlaams Belang Gent), Wim Verreycken (volksvertegenwoordiger Vlaams Belang), Xavier Buisseret (volksvertegenwoordiger Vlaams Belang) en Roeland Raes (voormalig ondervoorzitter Vlaams Belang). De link tussen de top van het Vlaams Belang en het nazisme uit de jaren 30 en 40 is dus méér dan de statistische waarschijnlijkheid dat elke politieke stroming ergens in zijn verleden een 'fout hoofdstuk' heeft, het is iets dat heel dicht bij de hedendaagse werking en ideologie van de het VB staat. Wie er nog een allesbehalve 'linkse' internetbron op wilt nalezen: http://www.dezwerfkat.be/vlbl3.htm Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 11 januari 2007 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik ben radicaal anti-nazistisch, maar in mijn radicale houding zal ik zeker geen van hun technieken overnemen, want ik ben ook radicaal pascifist. Ik stel louter de vraag hoe de militanten van de antisjakossentrekkerspartij- voor-orde-en-veiligheid intellectueel kunnen verantwoorden dat hun partijtop symathiën koestert voor 1 van de grootste criminelen van de 20e eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de feiten van de Holocaust in 1951 al zo wijd verspreid waren, waarom moet links dan zoveel schrik hebben van mensen met een ander verhaal. De tegenpartij spreekt enkel leugens, jullie kennen de waarheid, toch? Laat die negationisten hun visie verbieden en dan gaan mensen zich nog grotere vragen stellen. Hoe kan je je gelijk van een leugen halen, als je die leugen verbiedt? Sluit alle discussie uit, dan kan je inderdaad slechts 1 klok luiden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie progressief denkt, zou naar de toekomst moeten werken en niet blijven vastzitten in het verleden om andere daar steeds op hun fouten te blijven wijzen. Zo blijft de pot de ketel verwijten dat hij zwart ziet en gebeurd er gewoon niets. Vergeven is een mooie zaak, die de wereld een stuk vooruit zou helpen, maar niet aan iedereen gegeven is. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vergevingsgezindheid moet kunnen, maar ik hoef bv. Mao's moorden of Dewinters nazistische sympatieën nog niet te vergeven voor ze om vergiffenis gevraagd hebben en hun fouten toegeven. Mao is al 30 jaar dood, voor hem is het te laat om vergiffenis te krijgen. Dewinter heeft waarschijnlijk nog 30 jaar te gaan... wanneer hij toegeeft dat hij nazi-sympathieën in zijn verleden heeft gehad en dat dat ethisch fout was, zou ik dat kunnen vergeven, eerder niet. Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 13 januari 2007 om 13:40. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Schepen
|
![]() geen reacties meer = geen argumenten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister
|
![]() = geen verrassing...
Merk ook hoe ze zwijgt wanneer haar 'filosofische onderbouw' om nazisme te vergoeilijken op consequentie wordt getoetst.
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() Genoeg argumenten, maar vermits bepaalde mensen niet tegen hun verlies kunnen, zal ik de wet respecteren en deze niet publiceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niet iedereen die een rechts gedachtengoed aanhangt, houdt van moordenaars. Jammer genoeg zijn de grote staatshoofden uit het verleden, die aan de wieg van nieuwe ideologieën gestaan hebben, allemaal mensen met bloed aan hun handen. Citaat:
Je moet trouwens een onderscheid maken in een ideologie en in de tirannie. Op zich bevat het nazisme net als alle andere ideologieën, goede elementen. Jammer genoeg is het net als het communisme en andere totalitaire systemen, ten onder gegaan aan de minpunten. Blijkbaar werkt elke staatsvorm perfect op papier, maar kan het in praktijk een heuse hel worden. Citaat:
Zolang de negationismewet de twijfels blijft voeden, zullen mensen vraagtekens bij de holocaust gaan plaatsen, zeker de jongere generaties die er niet over kunnen meepraten, maar alles als een papegaai zullen moeten aanvaarden, zonder kritiek. Ik was vroeger extreem links en walgde van hakenkruizen en mensen die de holocaust ontkenden. Ik vond het gewoon dom. Alleen ben ik me de vraag gaan stellen waarom deze mensen zo denken en heb ik het aangedurfd om naar hun argumenten te luisteren. Ondertussen hebben ze me wel overtuigd dat er inderdaad hiaten in de geschiedenisboeken zaten. Door het zien van Schindler's List, waar de gaskamer inderdaad een douchekabine bleek, ben ik wel verder gaan nadenken. Ik twijfel er niet aan dat de holocaust gruwelijk is, maar ik denk dat er inderdaad een reden is waarom we de waarheid over bepaalde dingen niet mogen weten. Citaat:
Citaat:
Elk normaal mens kent wel een lijn tussen goed en kwaad. Citaat:
Citaat:
Dat is echte democratie ten top. Ik heb zo de indruk dat je Mao er graag bij haalt. Deze heeft ongeveer even veel moorden op zijn geweten als Hitler, maar tja ... de ideologie zal jou beter liggen. Wie de schoen past trekke hem aan, zo is het. Ik verdedig geen enkele ideologie, maar ik breek er ook geen 1 met de grond af, vermits ik er van uit ga dat elke denker op zijn manier de wereld heeft willen verbeteren. De uitdaging van de toekomst is een manier vinden om de wereld in goede banen te leiden met zo weinig mogelijk bloedvergieten. Dat is voor zowel links al rechts, voor elke nieuwe ideologie de uitdaging. En niets verbied het iemand om op een oude leest verder te bouwen, zolang je maar weet waar de schoen wringt en je dat probeert te verhelpen. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus ik ben akkoord dat de kennis nooit absoluut is, maar als honderden onderzoeken en bronnen ons zeggen dat het zo en zo is geweest (met slechts enkele verschillen in nuance), dan is de holocaust volgens mij ten eerste zeker niet meer te ontkennen en ten tweede wordt in grote lijnen de omvang ervan geschetst. Ik ben akkoord dat er zonder belemmeringen kritisch moet blijven worden onderzocht. Citaat:
Citaat:
Hiermee is ineens duidelijk dat ik tegen de negationismewet ben, maar ook tegen bepaalde aspecten van het Vlaams Belang (of PVDA, maar in hoeverre zij met NoordKorea, China, Cuba of de USSR zouden dwepen, daar heb ik mij nog niet in verdiept) Citaat:
De 2e passage treed ik volledig bij, maar ik ben daar iets consequenter in dan u, denk ik. Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 16 januari 2007 om 15:42. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Neutraalzwitserland, ik denk dat we elk vanuit een andere visie wel degelijk op hetzelfde spoor zitten. Het goede putten uit een ideologie is in mijn ogen de beste manier om iets te bereiken.
Moest ik het voor het zeggen krijgen, zou ik het volgende doen: elke middelbare scholier zou van mijn drie teksten grondig moeten lezen en bespreken: "Mein Kampf", "Het communistisch manifest" en de "Code Napoleon". Dan moet ieder zijn visie vormen, want ik ben er heilig van overtuigd dat bijna iedereen in al deze teksten goede en slechte dingen zal vinden. Het eerste daar moeten we naar leven, het tweede moeten we bijschaven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Schepen
|
![]() Boadicea, u ontwijkt zo goed en zo kwaad als het kan het eigenlijke onderwerp van deze post: De directe link tussen het VB en wat u noemt 'de slechte kanten', de gevaarlijke kanten van de nazi-ideologie.
Geef aub een duidelijk standpunt hierover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() Che Guevara t-shirts worden niet meer gedragen vanuit een ideologisch standpunt maar als een fashion statement. Che Guevara is ironisch genoeg een merk geworden zoals Coca Cola. Dus als mensen met zo'n t-shirt "groot gelijk" zeggen zullen ze het gewoon eens zijn over het feit dat ge der wat ouderwets bijloopt.
![]() |
#136 |
Schepen
|
![]() Ik zeker ook, ik wou gewoon een voorbeeld gebruiken dat dicht bij de realiteit staat. Denk maar aan de boekenverbrandingen in nazi-Duitsland, de culturele revolutie in China en de vervolging van dissidenten onder Stalin. Als er moet 'gezuiverd' worden in een totalitaire staat, probeert men dit gewoon vaak door het (mond)dood te maken van de intellectuele 'elites'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Schepen
|
![]() Ik ben blij dat u zich vermaakt.
Ik vergelijk elk historisch onderzoek met zo'n suikerspin van op de kermis: het stokje in het midden is de historische realiteit, waar je nooit meer in kan doordringen, waar je de inhoud nooit volledig kunt kennen. Alle publicaties en onderzoek erover zijn de suikerslierten rond het stokje: sommige zijn vlakbij het stokje en vallen bijna samen met de werkelijke geschiedenis en andere zijn er ver van verwijderd en hebben een kleiner verband met de historische realiteit. Dus ik ben akkoord dat de kennis nooit absoluut is, maar als honderden onderzoeken en bronnen ons zeggen dat het zo en zo is geweest (met slechts enkele verschillen in nuance), dan is de holocaust volgens mij ten eerste zeker niet meer te ontkennen en ten tweede wordt in grote lijnen de enorme omvang ervan geschetst, hetzij niet met een absolute precisie. Ik ben ook akkoord dat er zonder belemmeringen kritisch moet blijven worden onderzocht. Zonder 'heiligverklaring' van de holocaust dus. Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 17 januari 2007 om 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Persoonlijk heb ik nog nergens concrete bewijzen gevonden dat het VB aan concentratiekampen werkt. Ik ga er ook van uit dat het niet zeker is dat ze echt de doctrine van Hitler volledig volgen. Ik hou er ook rekening mee dat links evengoed laster- en stigmatiseringscampagnes kan voeren tegen rechts, omdat het zijn macht niet kwijt wil. Vandaar dat ik nooit klakkeloos zonder onomstotelijk bewijs er van uit ga dat een ideoloog gelijk heeft. Deze topic is gebaseerd op de verklaringen en interpretaties van slechts 1 persoon die slachtoffer was van het nazi-regime en uit wat ik hier verder lees meer om haar gedachten die niet conform waren met het regime, dan door haar Joodse roots. Ik ga er van uit dat zij haar argumenten heeft, maar de tegenpartij heeft er ook goede. Ik weet dat het VB bevoorbeeld erg zionistisch is en juist de VS en Israël steunen. Deze partij is eerder pro Joods en anti-moslim, iets wat ik van het Derde Rijk niet kon zeggen. Hitler werkte wel nauw samen met moslims, zie Al Handschar. Wat hij over Joden dacht, weten we intussen allemaal. Het zijn deze argumenten die me hier en daar doen twijfelen. Het is nu eenmaal een hedendaagse waarheid, dat er vanuit de islam ook een dreiging voor onze vrijheden uitgaat. Het Al Quada terrorisme en het post 9/11 tijdperk hebben hun tol al geëist. De cartoonrellen doen ook hun duit in het zakje. Met andere woorden: we zitten hier met een religie, die uitwassen heeft, die het Westen choqueren. Daar reageert het VB op en het kiest partij voor de VS en de Joden, wiens waarden en normen het kapitalisme zijn. Deze verdedig ik ook niet meteen, alhoewel ik een moslimstaat type taliban zeker verwerp. Met andere woorden: alles heeft iets totalitair, maar of we het persee altijd als gevaarlijk moeten aanzien, daar moeten we verder voor kijken dan onze neus lang is en verder durven kijken dan 1 bel die we horen luiden. Ik ken persoonlijk genoeg mensen die WO ll bewust hebben meegemaakt en die een ander verhaal vertellen dan Regine Beer. Laatst gewijzigd door Boadicea : 17 januari 2007 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |