Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2006, 19:35   #121
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

U bent zeer zeker één van de verstandigste mensen op deze site.
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 20:24   #122
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
...
. Ik ben niet verplicht om in een rokerige kroeg te gaan zitten of om er m'n eten door te laten verpesten.

Ik ga dus niet ostentatief binnenstappen in een café en daarna eisen dat iedereen zich aan mijn gevoeligheden gaat aanpassen;
...
Als jonge grootvader maak ik me toch wel zorgen als een van de kleinkinderen wat longproblemen heeft, maar toch aangetrokken zal worden als ie wat ouder zal zijn, om zich ook te gaan vermaken in rokerige kaffees.
Kaffees zijn sociale plekken, niemand hoort er uitgesloten te worden. Uitsluiten doe je alleen als je verzuurd bent.

Het is dus een zeer goede afspraak dat de rokers af en toe eens buiten gaan om daar hun sigaretje te roken. Doen ze tegelijk nog wat frisse lucht op. Kan een niet-roker nog gemakkelijk even meegaan (wel niet beneden windsgaats staan ..)

Allez, welke roker zou nu een vriend of kollega astma-patient uitsluiten om mee uit te gaan, alleen maar om binnen sigaretten te kunnen roken?
Daaraan toegeven, als roker, is toch maar een kleintje ?
Of niet?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 20:29   #123
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je vergelijkt appelen en peren. Je favoriete biermerk, de slechte muziek, dat is allemaal een kwestie van persoonljke smaak.

Het rookgedrag van anderen is evenwel ongezond, onhygiënisch en in bepaalde aspecten ook onbeleefd (bv net na het eten), dat is geen kwestie van smaak maar van nuchtere feiten.
Ik vergelijk géén appelen met peren, beste vriend. Als ik mensen bij mij thuis uitnodig, dan stel ik de wetten. Wie het niet aanstaat, is niet verplicht om te blijven of om zelfs nog maar in te gaan op m'n uitnodiging. Bij mij thuis wordt er niet gerookt; punt uit. Daar wijk ik geen millimeter van af. Sommige van m'n vrienden roken, maar doen dat buiten in de tuin, desnoods in de plenzende regen. Ik maak geen compromissen.

Maar stél nu eens dat het omgekeerd was? Dat er bij mij thuis overal mocht gerookt worden? Wel, wie daar niet tegen kan hoeft niet te komen, laat staan te blijven.

Er is tussen die situatie en een café of restaurant geen enkel verschil. Er bestaan tegenwoordig steeds meer alternatieven voor rabiate anti-rokers (zoals mezelf trouwens). Ik ga niet binnenstappen in een zaak waar gerookt wordt en daar mijn wetten opleggen. Een café is géén openbare plaats, maar een private ruimte die voor het publiek is opengesteld. Ik weet wel dat er een stevige trend bestaat om dit anders te zien, maar het is de zoveelste oefening in betutteling en regelneverij door een stelletje bemoeizuchtige welweters in het verre Brussel.

Citaat:
Hmm, ik wil je wel geloven, maar je woordkeuze "hysterische trut" doet mij vermoeden dat je niet 100 procent objectief bent in haar beschrijving. Ben je medisch onderlegd trouwens ? Ik vind dat je diagnose nogal snel gemaakt is.
Wel, je hoeft zelfs niet eens medisch geschoold te zijn om sommige theaterstukjes te doorzien. Als ex-roker heb ik zelf een bijzonder gevoelige neus voor alles wat met rookwaar te maken heeft. Ik kan een roker moeiteloos herkennen aan de geur van z'n kledij zélfs al is het een uur geleden dat hij er nog ééntje gepaft heeft. In dit concrete geval kon ik de sigaret zelfs niet ruiken; de jongeman die ze opstak was dan nog zo vriendelijk om zich wat te verwijderen uit de groep. Bovendien was het in openlucht. Ik wéd dat de vrachtwagen die daar toen voorbijbulderde en wat gas moest geven na het nemen van de snelheidsdrempel stukken schadelijker was voor de gezondheid dan die jonge slungel die daar vijf meter verder een sigaretje stond te lurken.

Citaat:
Om misverstanden te vermijden : ik heb een even grote hekel aan rokers als aan mensen die je met de grootste walging bekijken omdat je een sigaretje opsteekt. Beleefdheid moet steeds van twee kanten komen : van de rokers èn van de niet-rokers.
Wel, daar zit het verschil tussen ons: ik heb helemaal geen hekel aan rokers. Zolang ik niet verplicht word om te delen in hun rook, is er voor mij geen vuiltje aan de lucht. En ik ga geregeld een pintje pakken in een rookvrij café, spreek er af met m'n vrienden en zakenpartners, ga eten in een hele rist restaurants waar rookwaar niet welkom is, etc... In al die tijd heb ik me nog nooit sociaal gehandicapt gevoeld omdat ik weiger andermans sigarettenrook te delen. Er zijn alternatieven z�*t.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 11 oktober 2006 om 20:30.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 20:45   #124
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, daar zit het verschil tussen ons: ik heb helemaal geen hekel aan rokers. .
Laat ik het ietwat correcter uitdrukken : ik persoonlijk heb geen hekel aan rokers, maar eerder aan hun rookgedrag.

Citaat:
Zolang ik niet verplicht word om te delen in hun rook, is er voor mij geen vuiltje aan de lucht.
Mooie woordspeling maar daar zit nu juist het probleem : "zolang ik niet verplicht word". In een relatief groot aantal gevallen word je als het ware wèl verplicht.

(Of beter gezegd, werd je als het ware verplicht. Nu er op de trein en in principe op het werk niet meer gerookt mag worden, hebben de niet-rokers alvast een stuk meer ademruimte.)

Citaat:
En ik ga geregeld een pintje pakken in een rookvrij café, spreek er af met m'n vrienden en zakenpartners, ga eten in een hele rist restaurants waar rookwaar niet welkom is, etc... In al die tijd heb ik me nog nooit sociaal gehandicapt gevoeld omdat ik weiger andermans sigarettenrook te delen. Er zijn alternatieven z�*t.
Ik ga niet akkoord met de stelling dat niet-rokers maar alternatieven moeten zoeken wat betreft cafés en restaurants e.d. Nogmaals, de problemen worden integraal veroorzaakt door de rokers, dus het zijn zij die in de eerste plaats met oplossingen voor de dag moeten komen.

"Oei dit is een leuk cafeetje, ideaal gelegen, enz, spijtig dat we niet even kunnen stoppen om iets te drinken want het wordt blijkbaar ingepalmd door de rokers" Pffft

Alternatieven zat ? Vergeet niet te overdrijven. En vergeet ook niet dat niet iedereen even mobiel is als jij.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 20:57   #125
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ga niet akkoord met de stelling dat niet-rokers maar alternatieven moeten zoeken wat betreft cafés en restaurants e.d. Nogmaals, de problemen worden integraal veroorzaakt door de rokers, dus het zijn zij die in de eerste plaats met oplossingen voor de dag moeten komen.

"Oei dit is een leuk cafeetje, ideaal gelegen, enz, spijtig dat we niet even kunnen stoppen om iets te drinken want het wordt blijkbaar ingepalmd door de rokers" Pffft

Alternatieven zat ? Vergeet niet te overdrijven. En vergeet ook niet dat niet iedereen even mobiel is als jij.
Het is aan de cafébaas of de restauranthouder om de regels te bepalen en in te spelen op de vraag van zijn cliënteel. Het is niet aan de overheid om zich daarmee te bemoeien. Tien jaar geleden had ik het inderdaad moeilijk om een café of restaurant te vinden waar ik vrij kon ademen, maar dat is allang niet meer het geval. Zelfs in m'n favoriete eethuisje hier op den boerenbuiten wordt al enkele jaren niet meer gerookt omdat de bazin daar steeds meer opmerkingen over kreeg. En ze verzekerde me nog niet zo lang geleden dat ze daar enkel klanten mee gewonnen had (waaronder ondergetekende). Het tij is duidelijk aan het keren.

Oud 11 oktober 2006, 21:00   #126
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het tij is duidelijk aan het keren.
Het is inderdaad aan het beteren, dat is correct. Of het zal blijven duren, is nog maar de vraag.
Oud 11 oktober 2006, 21:02   #127
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als jonge grootvader maak ik me toch wel zorgen als een van de kleinkinderen wat longproblemen heeft, maar toch aangetrokken zal worden als ie wat ouder zal zijn, om zich ook te gaan vermaken in rokerige kaffees.
Kaffees zijn sociale plekken, niemand hoort er uitgesloten te worden. Uitsluiten doe je alleen als je verzuurd bent.

Het is dus een zeer goede afspraak dat de rokers af en toe eens buiten gaan om daar hun sigaretje te roken. Doen ze tegelijk nog wat frisse lucht op. Kan een niet-roker nog gemakkelijk even meegaan (wel niet beneden windsgaats staan ..)

Allez, welke roker zou nu een vriend of kollega astma-patient uitsluiten om mee uit te gaan, alleen maar om binnen sigaretten te kunnen roken?
Daaraan toegeven, als roker, is toch maar een kleintje ?
Of niet?
Ach, we moeten nu ook niet hysterisch staan schreeuwen over dat passief roken hoor... Ik wéét dat mijn kinderen er geen graten in zien om zich op te houden in rokerige café's als ze zich maar kunnen amuseren; maar ik weet ook dat je mensen niet onder een glazen stolp kan grootbrengen. Een BBQ blaast gemiddeld meer carcinogene stoffen in de longen van de kok dan een heel café vol kettingrokers. Om nog maar te zwijgen van de permanente stank van uitlaatgassen die in onze steden hangt. (ik merk het telkens ik enkele weken in de natuur heb doorgebracht)

Oud 11 oktober 2006, 21:18   #128
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

T' is onbeleeft uw rook in de ander zijn gezicht te blazen als hij aan het eten is. Maar ja sommigen blijven maar knabbelen ook!
Voor de rest een kleine scheiding doet ook al wonderen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 21:35   #129
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
T' is onbeleeft uw rook in de ander zijn gezicht te blazen als hij aan het eten is. Maar ja sommigen blijven maar knabbelen ook!
Voor de rest een kleine scheiding doet ook al wonderen.
Daarmee dat ik altijd vraag of ze willen ophouden met eten !
Kan dan zonder probleem sigaret opsteken.
Maarnee, ik ben dat gezever over dat roken en niet roken zo beu éh.
Het spijst de staatskas genoeg, en tegen dat ik sterf aan de longkanker, of hart en vaatziekten, heb ik die kas al zo volgestouwd met taxgeld, dat ze der nog aan over houden.
En dan al die sukkelaars die nu roepen dat ze mee dood gaan door al die rokers, dat ze dan stoppen met ademen, onze lucht is ook niet alles, dat ze dan stoppen met eten, ze steken daar ook vanalles in dat niet goed is, en zo kan ik nog wel ff verder gaan.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 21:45   #130
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
En dan al die sukkelaars die nu roepen dat ze mee dood gaan door al die rokers, dat ze dan stoppen met ademen, onze lucht is ook niet alles, dat ze dan stoppen met eten, ze steken daar ook vanalles in dat niet goed is, en zo kan ik nog wel ff verder gaan.
Fantastische logica. Is het ok als ik het neerschrijf en morgen op het werk voorlees ? Kunnen we nog wat lachen.
Oud 11 oktober 2006, 21:48   #131
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fantastische logica. Is het ok als ik het neerschrijf en morgen op het werk voorlees ? Kunnen we nog wat lachen.
Ge doe maar, ik heb niet liever dat mensen lachen, langs de andere kant ontkracht maar eens wat ik zeg éh...kan je niet, omdat het gewoon zo is.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 21:48   #132
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Goed, maar dan wel buiten en niet in de rokersruimte!
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 21:54   #133
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ge doe maar, ik heb niet liever dat mensen lachen, langs de andere kant ontkracht maar eens wat ik zeg éh...kan je niet, omdat het gewoon zo is.
Ik noteer dit ook effe, ok ?
Oud 12 oktober 2006, 00:29   #134
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

pekka_123's schermafbeelding

Standaard stink bommen

Wel, ik heb pas een nieuwe gewoonte aangenomen en ik kan het niet laten. Ik gooi per dag zo een 25 tal stinkbommetjes rond me heen. Ik hou van die geur van rottende eieren. Waar ik ook kom wil ik die heerlijke H2S geur ruiken, heerlijk en dan gooi ik gewoon een dergelijk bommetje voor me op de grond en geniet ik lekker van die geur. Zoals op café bijvoorbeeld en wat kan het mij schelen dat een deel mensen die geur niet kunnen uitstaan en dat ze er misschien hoofdpijn van krijgen. Dan moeten ze maar op een ander gaan.
Je discrimineert mensen met astma en allergie voor tabaksrook en andere mensen met luchtwegen problemen die niet in een café kunnen komen.
Hoe minder plaatsen er zijn waar gerookt mag worden des te meer zullen er mensen stoppen met roken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Je kan mensen niet verbieden om te roken. Zelf rook ik niet en ik heb er een bloedhekel aan wanneer mensen ongevraagd in mijn huis een sigaret opsteken (meestal doen ze dat ook maar één keer, dat maak ik ze dan ook wel duidelijk).

Je kan echter niet gaan beslissen om elke horeca-gelegenheid rookvrij te maken. Je kan mensen nl. niet discrimineren: ook rokers hebben af en toe een hotel nodig of gaan graag iets eten/drinken. Je kan dan wel een goed beleid voeren in je zaak en de rookruimte afzonderen van de niet-rokersruimte zodat beide groepen geen last hebben van mekaar en van een gezellige avond kunnen genieten.

Nu, je zegt dat passief roken erg ongezond is. Dat betwist ik niet, maar denk je nu echt dat de lucht die we zonder sigarettenrook inademen, zo gezond is?

Laatst gewijzigd door pekka_123 : 12 oktober 2006 om 00:31. Reden: spelling
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 00:40   #135
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Dus

Omdat er veel mensen sterven door het verkeer maakt het ook niet meer uit dat mensen sterven aan het gevolg van sigaretten, zeker?
Het is al erg genoeg dat er zoveel ongevallen gebeuren, daarom dat men die ongevallen cijfers naar beneden wil.
De anti-rook campagnes zijn er ook om mensen te beletten om ziek te worden. Omdat er veel te veel mensen sterven en ook ziek worden daardoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is echt lachwekkend, echt hoor. In mijn buurt sterven jaarlijks duizend mensen, bijvoorbeeld, en in de evenbewoonde buurt hiernaast maar negenhonderd; dus valt er een positieve correlatie aan te tonen tussen mijn aanwezigheid en het aantal sterfgevallen. Dát is waar dat soort van cijfers op gebaseerd is.
Oud 12 oktober 2006, 00:46   #136
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard ziekte

Mensen die ademhalingsproblemen hebben en zo vinden anders niet dat sigarettenrook best wel kan. U relativeert het wel sterk ik denk wel dat er meer dan een sigaretje wordt gerookt.
Het wil niet zeggen dat jij die rook kunt verdragen dat andere ex-rokers dat ook kunnen.Veel ex-rokers kunnen die rooklucht niet verdragen, gewoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luvali Bekijk bericht
Ben reeds vijf jaar gestopt met roken. Heb er geen enkel probleem mee dat iemand anders rookt. Weet ondertussen ook dat het niet de mensen zijn die nooit gerookt hebben, die van hun oren maken als iemand een sigaret opsteekt. Neen meestal zijn het ex-rokers, die van hun oren maken, niet omdat ze niet tegen de rook kunnen, maar omdat ze niet kunnen verdragen dat een ander rookt, terwijl zij het niet meer doen. Ik heb gerookt van mijn 15 jaar tot mijn 44ste, op iemand anders zagen omdat hij rookt, zou dan toch wel verdomd hypocriet zijn. Dat iemand in een restaurant zo hoffelijk is om niet te roken, vind ik normaal, daar rookte ik vroeger ook niet, in een café echter waar geen eten geserveerd wordt, vind ik echter dat een sigaret best kan.
Oud 12 oktober 2006, 00:51   #137
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard werkplaats

Er mag op geen enkele werkplaat nog gerookt worden, behalve in de horeca. Wat is dat voor zever. Dat is pas discriminatie. Dan moet je maar niet in de horeca gaan werken, zeker.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarop baseer jij je, jij bent degene die zulke cijfers hier poneert.

Wat ik daar enkel aan toe voeg, is dat er een verschil is tussen de band aan te tonen (en de risicofactor, die dus verwaarloosbaar is) en een rookverbod in private eigendom (eigendom die de vrucht is van arbeid en waar niemand anders zomaar rechten kan claimen).
Oud 12 oktober 2006, 00:58   #138
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Er zijn idd nog ander manieren om borstkanker te krijgen, maar de hoofdoorzaak is roken. Mensen die vinden dat roken van het leven genieten is moeten dat thuis maar doen.
Gezond leven is een gewoonte, geen ziekte.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het aantal doden van longkanker klopt, de oorzaak klopt niet.

Er zijn mensen die sterven aan longkanker die nooit hebben gerookt en nooit op een plaats zijn geweest waar er werd gerookt.

Persoonlijk ken ik zo iemand, hij heeft nooit op café geweest en is nooit naar de familiefeesten geweest omdat er daar gerookt word.

Er wie bij hem thuis kwam mocht zelfs niet binnen als hij tabac bij had of naar rook stonk.
En hij heeft nooit alcohol gedronken.
Hij is een jaar jonger dan mij en ligt nu in het zieken huis met lever en longkanker.

Hij is razend op iedereen en alles voor al de zaken die hij heeft gemist.

Hij heeft voor iedereen die het horen wil slechts één opmerking en één raad.

Leef en geniet. En wees geen gezondheidsfriek.
Oud 12 oktober 2006, 01:01   #139
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Beslissingsrecht

Dat de roker dan zelf ook maar opdraait voor de gezondheidskosten veroorzaakt door het roken.
Zijn Noorwegen, Ierland en Italië totalitaire staten? En is New-York een totalitaire stad
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Daar mag de roker in kwestie toch zelf over beslissen?
Dat men het roken in openbare plaatsen, werkplaatsen en restaurants afschaft kan ik begrijpen.
Maar in een café? Komaan, we leven toch nog niet in een totalitaire staat!
Oud 12 oktober 2006, 01:13   #140
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard werkruimte

Een café is ook een werkruimte en elke werknemer heeft recht op rookvrije ruimte.
Citaat:
Enkel als mensen geen andere keuze hebben. Ik ben ervan overtuigd dat je in het huidige klimaat met veel succes volstrekt rookvrije café's kan uitbaten. [als anti-roker ken ik wel een aantal zaken die héél goed draaien; in een bedompte kroeg ga je mij niet vinden] Steeds meer restaurants zijn volledig rookvrij of voorzien een afgesloten rooksalon. Je moet daarom niet de fascist uithangen en lineaire maatregelen uitvaardigen.

In openbare ruimten (stations, scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer, etc...) is een absoluut rookverbod op z'n plaats, want daar heb je als burger geen alternatief. Op de werkplek is zo'n verbod ook verantwoord; hoewel het om een private ruimte gaat, is een uitzondering hier op z'n plaats aangezien ook hier de werknemer geen alternatief heeft.

Wat dat passief roken betreft: een prof oncologie verzekerde me ooit dat het bedienen van zo'n typische zomerse BBQ ongeveer 20x meer risico inhield dan het passief meeroken van een slof sigaretten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be