![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd, zou ik het niet erg gevonden hebben mocht de geschiedenis ervoor gezorgd hebben dat we een deel van het Duitse Rijk waren gebleven en dat we uiteindelijk bij de latere Duitse Bond en dan nog later bij de Duitse staat hadden gehoord. Maar dat is mijn persoonlijke visie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over humor gesproken. Die scène in diene film over de DDR vond ik toch heel grappig. Dat personage moest geloven dat de DDR nog bestond en dan hingen ze daar vlak voor haar raam 'n reuzereclame van coca-cola! ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het graafschap Vlaanderen voldoet perfect aan deze voorwaarden. Net als het hertogdom Bourgondië, dat strikt genomen ten westen van de Saone en Rhone lag en dus ook niet tot het historische Middenrijk behoorde. Want blijkbaar ben jij nogal gefixeerd op de exacte grenzen van dat Middenrijk. Wel, dat is verkeerd, want politieke condities stoppen niet aan grenzen, zeker als ze in feite niet meer bestaan.
![]() |
![]() |
#126 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Maar goed, iets doet vermoeden dat jij je wel thuis zou voelen in Duitsland. Analoog zou jij je ook thuis moeten voelen in de unitaire staat nummero uno van de wereld, Frankrijk. Frankrijk, het land van de dichters, de fijne eetcultuur, de moderne ideeën, de zachtmoedigheid en het goede leven. Ik niet. Ik zou nog liever Nederlander worden of Vlaming dan dat ik geregeerd wordt vanuit Parijs of Berlijn. Niets mis met de kille Deutsche Gründlichkeit, maar ik ben geen androïde. Niets mis met de laissez-faire van de Fransen, maar het is niets voor mij.
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We mogen niet vergeten dat ons AN hoofdzakelijk gebaseerd is op de westelijke dialecten (de Frankische dus), nl. het Vlaams, Brabants en Hollands. De rest van de in de Nederlanden gesproken dialecten (Limburgs en Saksisch) kwamen bij die vorming nauwelijks aan bod. Het huidige Duits (hun "AD" dus) is ook het resultaat van een bepaalde keuze in de dialecten. Hier werd de keuze bepaald door een toevaligheid: de leider van de Reformatie, Luther, sprak een Middenduits dialect en vertaalde in zijn dialect de Bijbel die dan over heel het Duitse Rijk (tot zelfs in het graafschap Holland) verspreid werd. Vergeten we niet dat sommige Duitse dialecten even ver en zelfs nog verder afstaan van het Standaardduits dan de Nederlandse dialecten ten opzichte van die algemene Duitse taal. Maar de geschiedenis heeft daar anders over beslist. Men kan de klok niet terugdraaien en dat hoeft ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() Jan, ik wou maar zeggen, indien wij bij Duitsland gehoord hadden, dan hadden wij waarschijnlijk Duits moeten spreken. Dus het Nederlands... Het Frankisch... Ik vind het goed dat dat niet verdwenen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Limburgs is toch ook niet verdwenen alhoewel onze algemene taal niet op dat dialect werd geënt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met Frankrijk ben ik daar niet zo zeker van, die zijn taalkundig totaal intolerant.
![]() |
![]() |
#135 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kan goed geweest zijn dat de Frankische dialecten uiteindelijk niet tot een eigen standaardtaal zouden uitgegroeid hebben, maar dat men gewoon het Hoogduits zou hebben overgenomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister-President
|
![]() Juist Jan, 't is dat dat ik bedoelde. Je snapt wat ik wou zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar we zullen het nooit weten, nietwaar?
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duitsland (en de Duitstalige landen inhet algemeen) worden trouwens gekenmerkt door, wat ook al "El Cid" vermeldde, een grote taaltolerantie. Dat geldt ook binnen de taal. In alle Duitstalige landen wordt het spreken van dialect niet als storend ervaren (bij ons in Vlaanderen en Nederland neigen we veel meer naar dat Franse eenheidsdenken waarbij dialecten als "boers" en "onbeleefd" worden afgedaan). Zo denkt men in Duitstalige landen niet. Men neemt er helemaal geen aanstoot aan dat iemand met een duidelijk hoorbaar dialectische tongval spreekt. Dit verklaart ook waarom de dialecten in Duitsland nog altijd heel levendig zijn, terwijl bijvoorbeeld in Frankrijk de Franse dialecten een langzame dood aan het sterven zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() Vroeger was dat zo, ja. Maar nu hebben we 't Hof van commerce en eerder deze avond zag ik in 2vandaag die Limburgse zangeres. En in veel T.V.reeksen spreken ze ook geen AN. En onlangs meldden ze op teletekst dat jonge politici "tussentaal" spreken. Over Duitse dialecten weet ik vrijwel niets, maar een aantal jaar geleden las ik dat Derrick niet in 't dialect is, hoewel dat veel realistischer geweest zou zijn. Probleem zou geweest zijn dat sommige Duitsers dat dialect niet zouden verstaan. Ik heb uit dat artiekel begrepen dat het vreemd overkomt dat die politiecommisaris in die reeks geen dialect spreekt.
|
![]() |
![]() |