Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2006, 16:10   #121
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Een mysterieuze vijfvoudige moord stelt de Griekse politie voor een raadsel. Vijf bevriende jonge jagers werden in West-Griekenland dood teruggevonden. Alle mannen in de leeftijd tussen 17 en 33 jaar zijn na de eerste bevindingen van de gerechtsartsen door schoten om het leven gebracht. Wie achter deze meervoudige moord schuil gaat, was zondagmorgen nog niet duidelijk, aldus de Griekse openbare omroep.

Zoektocht
Volgens de politie waren de vijf slachtoffers zaterdag uit het West-Griekse stadje Agrinion voor een jachtpartij naar de omgeving van een 15 kilometer verder gelegen meer vertrokken.

Omdat ze zaterdagavond nog niets van zich hadden laten horen, waren familieleden van de slachtoffers naar hen beginnen zoeken. Een van hen ontdekte de lijken in de buurt van het dorp Platanos en verwittigde de politie.

Vogels
Het is onduidelijk hoe de vijf gewapende jongemannen verrast en neergeschoten konden worden. Vier lijken werden op verschillende plaatsen gevonden, waar zij op de loer hadden gelegen om voorbijvliegende vogels te schieten. Slechts de jongste jager, de 17-jarige, kon zich zwaargewond nog 100 meter voortslepen, vooraleer hij stierf, aldus de lokale radio.

De Griekse politie heeft een bijkomende rechercheteam naar West-Griekenland gestuurd om te helpen bij het onderzoek, luidt het.
bron hln

Je kan het er bij de heren jagers langs geen kanten instampen dat het merendeel van de bevolking het niet moet hebben dat ze tot naast uw tuin, huis, weide mogen komen schieten. Dan krijg je dergelijke voorvallen.

Volgens verdere info waren de daders boeren die door het lint zijn gegaan omdat de jagers tegen hun kudde schapen aan het schieten waren....

Boontje komt om zijn loontje, 5-0 voor de boeren
geetaleerde domheid
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 16:51   #122
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Tja, wie wind, sorry lood, zaait....

Jarenlange ervaring met het jagend gespuis kan u zover brengen dat je er geen bal meer om geeft dat er een paar het slachtoffer worden van hun eigen morbide hobby.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 18:07   #123
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, wie wind, sorry lood, zaait....

Jarenlange ervaring met het jagend gespuis kan u zover brengen dat je er geen bal meer om geeft dat er een paar het slachtoffer worden van hun eigen morbide hobby.

ga nu spelen en braaf zijn!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 18:18   #124
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
niet te hoogmoedig worden éh !

U bent zelfs één van de weinige jacht voorstanders waar nog redelijk zinnige argumenten uitkomen. De meeste anderen zijn redelijk 'hol' op dat gebied en komen nooit verder dan hard roepen en wat schelden

Over die manier van denken kan ik u niet echt volgen vrees ik
???

Citaat:
Ik neem u absoluut niet kwalijk dat u niet wil of kan begrijpen wat er in het koppeke van een plattelandbewoner omgaat als er roekeloos gejaagd wordt naast zen deur.
uw kop bedoelt u?
In mijnen kop weet ik wel wat er omgaat...
Of u bedoelt dat ik niet van het platteland zou zijn? ->antw:geboren en getogen .

Citaat:
Dat u niet wil of kan begrijpen dat je redelijk machteloos hier tegenover staat, komt alleen maar van pas in uw verdere argumentatie.
If you can't beat him, join him...
Neen neen serieus je weet toch welke de beste manier is om geen geluidsoverlast te hebben als de buren een feest geven?

Citaat:
Doch ik vind het een hele toegeving dat een jager die enkele graden in de verkeerde richting schiet eigelijk een STROPER is.
Beseft u dan goed dat een jager op één secode tijd kan transformeren in een STROPER en binnen een oogknipper weer terug een jager is ?
Laat ik het er dan op houden dat die STROPER op die, alles bij mekaar, enkeke 'seconden' per dag heel wat overlast kan veroorzaken.
Ik dacht eerder dat de stroper degene was die sistematisch de regels overschrijd om aan zijn trekken te komen...nuja u maakt ervan wat u wilt natuurlijk je hebt m'n punt wel denk ik .

Citaat:
Een aangezien deze 'stropers' zich camoufleren onder het uniform van van een 'jager', mag van mij de jachtwetgeving hiervoor opdraaien
Een totaal verbod van schieten op een afstand van 150 meter tov de huizen lijkt mij ook al een hele verbetering.
Of weete wa ! Laat de bewoner beslissen of het toegestaan is om kort bij zen huis te mogen jagen. Zo kan een jager tenminste nog naast of achter zen eigen huis schieten.
De jachtwetgeving is al op z'n strengst onder invloed van...

Voor de 150 meter nogmaals:
"Een hagelgeweer heeft een gladde loop en is dodelijk voor mens en dier op de gemiddelde afstand van 35 meter"
en voor de rest alles wat ik er al over zei...

Neen het is de bewoner te geven en te laten of men op ZIJN terein mag jagen niet op het terrein naast z'n huis.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 18:28   #125
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sinds het bestaan van de auto mocht je hier aan de school tegen 70km/h passeren zonder dat er ooit ongelukken gebeurd zijn. Vroeger deed men voorzichtig aan de schoolpoort maar de laatste jaren, omwille van ons gehaaste bestaan, was dit veel minder. En al deze gehaastte mensen hebben dan ook nog een veelvoud van het aantal auto's tegen toen.
Ik moet er geen tekening bij maken dat je niet met een gerust gevoel aan de schoolpoort uw kinderen ging afhalen.
Nee hoor, het is juist omdat er teveel ongevallen gebeurden aan de school dat de snelheid tot 30 teruggebracht werd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 18:34   #126
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ga ik er weer een paar op hunne lipizaner jagen, maar je praat hier dan over levensstandaard als in een dak boven het hoofd versus een hobby.

Trouwens zoveel zonevreemde woningen zal je tegenwoordig niet meer zien opduiken hoor
Nog ff for the record (nogmaals) ik woon al heel men leven op den buiten en in mijnen hof zie ik enkel het aantal jagers toenemen ipv het aantal huizen.
Ik woon ook al heel mijn leven op de buiten en had weinig last van jagers
En ik zie overal huizen opduiken waar het niet hoort.
Oud 29 november 2006, 18:42   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Het is die jacht- en visvangst mentaliteit die ervoor heeft gezorgd dat kabeljauw stinkend duur is, ze is gewoon 'op-gevist'. Misschien hebben jullie last van korte termijn geheugen, maar ik weet nog de tijd dat de zalm 25€/kilo ging en de kabeljouw 12€, nu is het omgekeerd. Juist ja, kortzichtigheid van de vissers. Iemand moet die mensen zeggen dat ze verkeerd bezig zijn.
Bent u nu helemaal betoetert ?
Oud 29 november 2006, 18:55   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
???
Neen het is de bewoner te geven en te laten of men op ZIJN terein mag jagen niet op het terrein naast z'n huis.
Hij kan zelfs en fazantje beuren om zijn terrein te laten gelden als jacht.
Oud 29 november 2006, 21:22   #129
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:

Ik kan dat helemaal begrijpen
er zijn soms van die momenten dat ik veel geld op tafel zou leggen voor een vergunning om op jagers te mogen jagen als er een overpopulatie is

Laatst gewijzigd door postbus24 : 29 november 2006 om 21:23.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 21:24   #130
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
join the club
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 17:00   #131
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik zie overal huizen opduiken waar het niet hoort.
Wees maar blij dat je geen last hebt, mischien komt dat ooit nog. Dan weet je in iedergeval wel waar we het hier over hebben. Maar ik gun het je niet , als ik eerlijk ben. Het is met jacht moeilijker. dat is duidelijk. Het is zelfs zo, dat als het een bedrijf was dat problemen verzorgt het eenvoudiger is om maatregelen te treffen. Hier is over het algemeen een goede wetgeving voorhanden. Bij de jacht is dat dus beduidend anders omdat veel hooggeplaatsten jagen en hun (jacht) vriendjes blij willen houden. Het lijkt voor mij duidelijk dat vriendjespolitiek op dit terein aanwezig is. Schieten in woonzones en vanaf 150m ook richting huis........ Te gek om los te lopen.
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 17:35   #132
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Wees maar blij dat je geen last hebt, mischien komt dat ooit nog. Dan weet je in iedergeval wel waar we het hier over hebben. Maar ik gun het je niet , als ik eerlijk ben. Het is met jacht moeilijker. dat is duidelijk. Het is zelfs zo, dat als het een bedrijf was dat problemen verzorgt het eenvoudiger is om maatregelen te treffen. Hier is over het algemeen een goede wetgeving voorhanden. Bij de jacht is dat dus beduidend anders omdat veel hooggeplaatsten jagen en hun (jacht) vriendjes blij willen houden. Het lijkt voor mij duidelijk dat vriendjespolitiek op dit terein aanwezig is. Schieten in woonzones en vanaf 150m ook richting huis........ Te gek om los te lopen.
Blijkbaar de reacties nog niet volledig gelezen? De 150meter geld voor hagelgeweren. Hagel is na een goei 75meter absoluut niet dodelijk meer en gaat zeker niet meer door een jeansbroek of dergelijk gaan. Moest het dan toch zo gevaarlijk zijn zoals jij denkt...denk je dan dat de afstand niet vergroot zou worden? Denk je dat er dan niet meer jachtongevallen zouden gebeuren?

U stelde op 8 november 2005 dat het u onmogelijk was om op de korte termijn waarover u beschikte in te schatten of er een stijging was van het aantal jachtongevallen, omdat deze niet afzonderlijk geregistreerd werden. 1. a) Kan u gedetailleerde gegevens (in jaren en naar plaats) geven over het aantal jachtongevallen ? b) Is er sprake van een stijging van dergelijke ongevallen ? 2. Acht u het aangewezen om via sensibilisering te komen tot een verhoogde veiligheid bij de jacht ? Antwoord van de vice-eerste minister en minister van Justitie van 23 mei 2006, op de vraag nr. 847 van de heer Stijn Bex van 24 november 2005 (N.): Uit de informatie die mij op mijn verzoek werd overgemaakt door het College van procureurs-generaal, blijkt dat jachtongevallen niet als dusdanig worden geregistreerd. Er zijn dus hieromtrent geen cijfers beschikbaar. Ik verwijs hierbij naar mijn antwoord op uw vraag nr. 8846 van 8 november 2005 en herhaal dat de lage freçuentie van het aantal jachtongevallen momenteel geen specifieke codering rechtvaardigt. Dit wil niet zeggen dat er via de instellingen die de jacht beheren, met name de gewesten, geen bewustwordingscampagnes kunnen worden ontwikkeld inzake de veiligheid wanneer men een vuurwapen hanteert. Bron : http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/51/51K0122.pdf pag. 89.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 6 december 2006 om 17:35.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 18:48   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet, waar vroeger jagers liepen staan nu bungalows bevolkt met mensen die van alles en nog wat last hebben. Niet alleen van de jagers maar ook van landbouwers, het gekraai van hanen en het geblaf van honden.
Oud 6 december 2006, 20:12   #134
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Blijkbaar de reacties nog niet volledig gelezen? De 150meter geld voor hagelgeweren. Hagel is na een goei 75meter absoluut niet dodelijk meer en gaat zeker niet meer door een jeansbroek of dergelijk gaan. Moest het dan toch zo gevaarlijk zijn zoals jij denkt...denk je dan dat de afstand niet vergroot zou worden? Denk je dat er dan niet meer jachtongevallen zouden gebeuren?

U stelde op 8 november 2005 dat het u onmogelijk was om op de korte termijn waarover u beschikte in te schatten of er een stijging was van het aantal jachtongevallen, omdat deze niet afzonderlijk geregistreerd werden. 1. a) Kan u gedetailleerde gegevens (in jaren en naar plaats) geven over het aantal jachtongevallen ? b) Is er sprake van een stijging van dergelijke ongevallen ? 2. Acht u het aangewezen om via sensibilisering te komen tot een verhoogde veiligheid bij de jacht ? Antwoord van de vice-eerste minister en minister van Justitie van 23 mei 2006, op de vraag nr. 847 van de heer Stijn Bex van 24 november 2005 (N.): Uit de informatie die mij op mijn verzoek werd overgemaakt door het College van procureurs-generaal, blijkt dat jachtongevallen niet als dusdanig worden geregistreerd. Er zijn dus hieromtrent geen cijfers beschikbaar. Ik verwijs hierbij naar mijn antwoord op uw vraag nr. 8846 van 8 november 2005 en herhaal dat de lage freçuentie van het aantal jachtongevallen momenteel geen specifieke codering rechtvaardigt. Dit wil niet zeggen dat er via de instellingen die de jacht beheren, met name de gewesten, geen bewustwordingscampagnes kunnen worden ontwikkeld inzake de veiligheid wanneer men een vuurwapen hanteert. Bron : http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/51/51K0122.pdf pag. 89.
Geen cijfers daar gaan we dan........ Alles doen om die gevaarlijke hobby te behouden zonder enig resect voor de leefomgeving. Ik kan me niet voorstellen dat een mens, daar bedoel ik nu geen jagers mee, zich op 150m laat beschieten.......
Het grote probleem is ook dat er toch veel rotte appels tussen jagers zitten. Nu weet ik dat je dat ook niet graag zo hebt, maar dan vind ik toch dat de regering zijn verantwoordelijkheid moet nemen, omdat er naulijks controlle wordt uitgeoefend. Als er cotrolle is, tja dan is plots iedereen braaf. Schijnbaar is het voor een jager erg moeilijk om afstand van woonzones te houden. Maar daar kan aan gewerkt worden, toch? Een beetje therapie waar ook gewerkt wordt aan zelfreflecie kan uitkomst geven. Wat het probleem nu is om niet in woonzones te jagen wordt me steeds duidelijker.

Moet ik wel vermelden dat er ook jagers zijn die de leefomgeving respecteren, die de ardennen ingaan in zeer bosrijk gebied en echt jagen. Dus niet op tamme uitgezette fazanten die op een aangelegd stukje bos zitten te wachten op voer om of afgeschoten te worden
Oud 6 december 2006, 20:24   #135
de kat
Partijlid

Standaard

Fietser doorzeefd met hagel: Jager mikt op eend maar treft man op jaagpad
15 November 2005 - POLLARE - Jean-Pierre Dujaquier uit Denderleeuw trok er zondagochtend op uit voor een fietstocht maar die werd bijzonder pijnlijk verstoord. Hij kreeg op het jaagpad aan de brug van Pollare een ferme lading hagel in zijn lichaam. Schutter is een jager die het op een eend had gemunt.

In het ziekenhuis telden verplegers liefst dertien hagelbolletjes, verspreid over zijn hele lichaam. Dujacquier werd geraakt in zijn voet, bil, buik, rug, hand, vingers, arm en hoofd.

,,Dat is al de moeite maar ik heb al bij al geluk dat het niet erger is. Een van die kogeltjes boorde zich dwars door mijn fietshelm. Had ik die helm niet op gehad of was die kogel iets lager, in mijn oog beland, dan was die een stuk harder aangekomen. Een ander hagelbolletje miste op een haar na mijn milt omdat het afketste op mijn rib. Sommige hagelbolletjes zullen vrij makkelijk te verwijderen zijn, voor anderen vrees ik dat het een operatie wordt'', zucht Jean-Pierre.

Hij is alvast enkele dagen werkongeschikt. De periode wordt waarschijnlijk verlengd. De man zit onder de pijnstillers maar heeft meer dan alleen fysiek ongemak te verwerken. Hij moet nog bekomen van wat hem zondag overkwam.

,,Ik wist niet waar ik het had. Ik fietste voorbij de brug van Pollare toen er een eend opvloog. Meteen hoorde ik een schot en voelde overal een stekende pijn. Ik ging tegen de grond, probeerde recht te staan en zag bloed van mijn armen lopen'', doet Jean-Pierre zijn verhaal.

,,Een voorbijganger belde de ziekenwagen. Hij riep de jager die aan de overkant tussen de struiken stond toe dat hij iemand had geraakt. Die leek eerst nog te twijfelen.''

Jean-Pierre Dujacquier schrikt ervan dat sommige jagers blijkbaar nogal onbesuisd schieten in de richting van een druk wandel- en fietspad. ,,Daar kan ik niet bij. Zeker niet omdat ze zich duidelijk niet aan de regels hebben gehouden. Op manshoogte schieten op een plek waar voortdurend mensen voorbijkomen, kan en mag niet. Dat is zoals bewust door het rode licht rijden: een garantie op ongelukken.''

Bron: Het Nieuwsblad

Is toch niet dodelijk dus veilig.........
Oud 6 december 2006, 20:27   #136
de kat
Partijlid

Standaard

en nog een....
maar maakt niet uit hoor (voor een respectloze jager)
Vrouw gewond bij jachtongeval

30 Oktober 2005 - In Gozee, in Henegouwen, is zondag een vrouw gewond geraakt bij een jachtongeval. De vrouw was met de auto aan het rijden toen ze een kogel in het been kreeg. Die was afgevuurd door jagers in de buurt. In de auto zaten ook 2 kinderen, die raakten niet gewond.
Bron: VTM Nieuws
Oud 6 december 2006, 20:55   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fietser doorzeefd met hagel: Jager mikt op eend maar treft man op jaagpad
15 November 2005 - POLLARE - Jean-Pierre Dujaquier uit Denderleeuw trok er zondagochtend op uit voor een fietstocht maar die werd bijzonder pijnlijk verstoord. Hij kreeg op het jaagpad aan de brug van Pollare een ferme lading hagel in zijn lichaam. Schutter is een jager die het op een eend had gemunt.
.....
Nu hebben we het begrepen.
Als de jachtwet 500m afstand tot gebouwen had voorzien was dat niet gebeurd.
Oud 6 december 2006, 20:56   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en nog een....
maar maakt niet uit hoor (voor een respectloze jager)
Vrouw gewond bij jachtongeval

30 Oktober 2005 - In Gozee, in Henegouwen, is zondag een vrouw gewond geraakt bij een jachtongeval. De vrouw was met de auto aan het rijden toen ze een kogel in het been kreeg. Die was afgevuurd door jagers in de buurt. In de auto zaten ook 2 kinderen, die raakten niet gewond.
Bron: VTM Nieuws
Dus ook niets te maken met de 150 m
Oud 7 december 2006, 07:47   #139
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ook niets te maken met de 150 m
Citaat:
Nu hebben we het begrepen.
Als de jachtwet 500m afstand tot gebouwen had voorzien was dat niet gebeurd.

Nee, het probleem ligt iets moeilijker.

Wij wonen in een overbevolkte zone en als je daar ook nog eens mensen met weerwapens toelating geeft om deze te gebruiken, moet je ongevallen krijgen.

Sommige jachtwapens hebben ladingen die zelfs op meer dat 1000 meter nog dodelijk zijn voor de mens.

En daar zit het grote probleem dus.

Als de jagers terug zouden overstappen op pijl en boog zouden er al veel minder gewonden en doden onder de andere mensen vallen.

Maar ja, dan moeten die jagers meer moeite doen en krijgen ze vaak de teleurstelling te verwerken dat ze minder superieur zijn dan ze denken.
En zouden ze meer zonder dan met buit naar huis moeten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 09:07   #140
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Maar ja, dan moeten die jagers meer moeite doen en krijgen ze vaak de teleurstelling te verwerken dat ze minder superieur zijn dan ze denken.
En zouden ze meer zonder dan met buit naar huis moeten.

Heet dat niet echt jagen ? Is jagen niet op dat gebied hetzelfde als vissen? Soms vang je wat , soms ook niet.

Maarja daar gaat het bij de jager schijnbaar niet om. Mischien moet er altijd en overal kermis zijn zodat ze met een buksje tussen de kindjes in de schiettent kunnen gaan staan. In iedergeval getuigen de voorgaande reacties zonder enig respect. Ik denk dat het DAAR nu eigenlijk om draait.

Laatst gewijzigd door de kat : 7 december 2006 om 09:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be