![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u onder de Nederlandse monarchie willen leven? | |||
JA, liever onder Nederlandse monarchie dan een republiek Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 16,67% |
NEE, wij zijn republikeinen en vechten tegen elke monarchie |
![]() ![]() ![]() |
41 | 68,33% |
ik steun het Belgisch Koningshuis |
![]() ![]() ![]() |
9 | 15,00% |
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik durf met een grote mate van zekerheid te voorspellen dat de Vlaamse republiek (mocht deze ooit tot stand komen) geen democratie, maar een particratie wordt, tot spijt van de democratische idealisten op dit forum. Zoals dat wel vaker gebeurt, zal het VB als een kruiwagen worden gebruikt om het idee van een onafhankelijk levend te houden, maar op het moment dat die onafhankelijkheid onvermijdelijk wordt, zullen alle Vlaamse partijen, met voorop de SP en de VLD van kleur veranderen, met Vlaamse vlaggetjes gaan zwaaien en beweren dat ze hun leven lang van een onafhankelijk Vlaanderen hebben gedroomd. En de meeste kiezers zullen er ook nog in tuinen. Ik durf te wedden dat de traditionele partijen ook in het onafhankelijke Vlaaderen de scepter zullen gaan zwaaien terwijl het VB waarschijnlijk op den duur wordt gemarginaliseerd. M.a.w. zal het politiek landschap in het onafhankelijk Vlaanderen niet veel verschillen van het huidige. Ik vraag me ernstig af of zo'n staat zo veel meerwaarde heeft om het idee van Groot-Nederland uit te sluiten omdat Nederland een (constitutionele!) monarchie is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 december 2006 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straffe glazen bol die je hebt. Maar in Nederland gebeurt quasi hetzelfde hoor, dezelfde grijze centrumpartijen komen daar ook steeds opnieuw aan de macht. Het enige goeie argument pro-vereniging is dat ik dan ook eens op de SP kan stemmen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Staatssecretaris
|
![]() En dat is dan het ultieme reden tegen het samengaan van het Vlaamse Gewest en Nederland? Is dat soms niet een tikje overdreven? Hebben alle Vlamingen witte vleugeltjes aan de rug?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nee, de kezen op zich daar heb ik dan ook geen probleemmee. Ik zou graag willen dat ze hier in Vlaanderen ook wat meer hun vuil bakkes opentrokken. De argumenten tegen zijn:
- de oranjegekte, ik heb geen zin om de ene professionele ocmw familie te wisselen voor de andere - dominantie, de noorderlingen zullen eerder hier de baas spelen dan omgekeerd - geen enkele nationale identiteit. De meeste vlamingen hebben geen band met 'die van holland'.Integendeel. Ik ken quasi geen enkele bekende nederlander, op een aantal muziekartiesten en komieken na, en omgekeerd zal ook niet het geval zijn. Het enige dat ons effectief bindt is de taal, en zelfs dan nog worden programmas op elkaars posten ondertiteld. Hoeveel Nederlandse gazetten worden er in Vlaanderen gelezen? En omgekeerd? - economisch: ik voel er als antwerpenaar niet veel voor om in de schaduw van Rotterdamte worden gezet. - pragmatisch: wat is de hoofdstad? Vlamingen die Den Haag gaan erkennen? Nederlanders die brussel gaan omarmen als nationale hoofdstad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook hebben wij een andere godsdienst wat misschien nog erger is dan het huidige taalprobleem! trouwens als wij bij nederland worden toegevoegd dan bestaan wij niet meer op internationaal vlak!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() De hoofdstad, inderdaad een goede vraag. Je zou de grootste stad kunnen nemen, dit zou denk ik Brussel zijn (toch?), waarmee het landsbestuur in dezelfde stad zit als allerlei internationale dingen, praktisch, maar voor veel Nederlanders misschien niet erg wenselijk. Je kan natuurlijk ook de Nederlandse hoofdstad overnemen, Amsterdam, maar dan zijn we België weer aan het inlijven. Den Haag zou een tussenoplossing kunnen zijn, het is een nieuwe hoofdstad, als is het al wel waar de Nederlandse regering zit. Als je een andere optie wil dan ben je eigenlijk een nieuwe hoofdstad aan het bouwen, het gebeurd wel, maar of we dat geld er voor overhebben... Misschien ergens in het midden tussen de randstad en de streek Brussel-Antwerpen? Breda, Roosendaal, Essen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn daar dan de kenmerken van zo'n cliché Hollander? Ik zou het verschil tussen een Vlaming en een Hollander op een Forum niet kunnen zien, denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister
|
![]() Deze peiling wordt op de webstek van HLN.be uitgevoerd, over de wenselijkheid van het koningshuis.
Met iets meer dan 10 000 stemmen, dus geen 70-taluit gevoerd op een perron, is ong 63% voor de afschaffing. http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_in...bron=hlnMatrix
Laatst gewijzigd door Miguelito : 12 december 2006 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |