Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2006, 18:49   #121
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Thorbecke - niet de minste, dacht ik - schreef in 1830 dat de Nederlandse regering het zich niet kon veroorloven 'Vlaanderen' in de steek te laten, te meer omdat de Opstand enkel gedragen werd door de Waalse provincies...
Thorbecke is zeker niet de minste. Ook in 1847 (één jaar voor zijn beroemde grondwet) pleitte hij wederom bij de Koning voor 'toenadering tot Vlaanderen'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 18:49   #122
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ah... Ik was het al vergeten... Je ene alwetende boek.
Dat boek is anders waardevoller dan de boeken waar jij de ideeën voor je dystopietje uit hebt gehaald.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 18:50   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een cultureel/volkse en taalkundige eenheid.
En waarom was er volgens u geen taalkundige eenheid en in het Noorden wel?

Waar haalt u het vandaan dat er geen culturele eenheid bestond? Hoe verklaart u dan, na 1830, wel het bestaan van een aangevoelde en nagestreefde culturele eenheid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 18:51   #124
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach ja, laat die man denken wat hij wil, hè.
De man had meer politiek inzicht in zijn pink dan....
Oud 18 december 2006, 18:51   #125
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Je schrijft dat Vlaanderen onder het VKN geen eenheid was: wel, blijkbaar zag Thorbecke het wel als een identificeerbaar geheel...
Het Vlaanderen zoals dat nu is. Het lijkt mij dat Brabant en Limburg daar niet bij werden gerekend. Of het moest wel van de een op de andere seconde zo zijn dat een Brabander (nu in het Vlaams Brabantse gebied) zich plotseling Vlaming ging voelen. Dat is realistisch gezien onmogelijk.
Oud 18 december 2006, 18:53   #126
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waarom was er volgens u geen taalkundige eenheid en in het Noorden wel?

Waar haalt u het vandaan dat er geen culturele eenheid bestond? Hoe verklaart u dan, na 1830, wel het bestaan van een aangevoelde en nagestreefde culturele eenheid?
Die bestond er in ieder geval niet direct. Een Brabander die eerst in het VKN leefde kan niet van de een op de andere seconde een Vlaming worden. Het nastreven dat is te wijten aan de drie factoren. Blijkbaar voelden jullie je onderdrukt of was er sprake van economische verdeeldheid. Dat zorgt voor samenhorigheid.
Oud 18 december 2006, 18:54   #127
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
It's a small price to pay.
Een prijs die de franstaligen niet bereid zijn te betalen. Daarom vroegen de franstaligen ook naar het federalisme met allerlei grendels, toeters en alarmbellen, dubbele meerderheden,...

Citaat:
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn in een unitaire staat. Er zijn genoeg middelen aan te grijpen in een unitaire staat om de taal in een gebied te kunnen behouden.
Daarom vroegen de Vlamingen naar een gemeenschapsindeling (wat ook de eerste stap was)

Citaat:
En nu het een mislukking blijkt?
Dat �*s het ook, maar vooral omdat we geen echt federalisme hebben, maar een mix tussen con-federalisme en unitarisme, een politieke sprijdstand die enkel in belgique kan.

Oplossingen: eerlijk unitarisme, echt federalisme of onafhankelijkheid. En bij geen van de drie ga je een overeenstemming vinden in beide landsdelen.
brussel en de duitstaligen laat ik even achterwege.
Want ook de Duitstaligen en Luxemburgstaligen (zonder rechten) ondervinden dezelfde problemen met franstaligen
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 18:54   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die bestond er in ieder geval niet direct. Een Brabander die eerst in het VKN leefde kan niet van de een op de andere seconde een Vlaming worden. Het nastreven dat is te wijten aan de drie factoren. Blijkbaar voelden jullie je onderdrukt of was er sprake van economische verdeeldheid. Dat zorgt voor samenhorigheid.
U geeft geen antwoord. U stelt dat er geen eenheid was, wat dus verondersteld dat de Nederlandstaligen blijkbaar geen gezamelijke identiteit hadden. Dit is niet juist.

Het woord "Vlaming" heeft al sedert de Oostenrijkse tijd een betekenisverruiming ondergaan en gold dan al in de betekenis van "Nederlandstalige van de Oostenrijkse Nederlanden".
Oud 18 december 2006, 18:58   #129
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U geeft geen antwoord. U stelt dat er geen eenheid was, wat dus verondersteld dat de Nederlandstaligen blijkbaar geen gezamelijke identiteit hadden. Dit is niet juist.

Het woord "Vlaming" heeft al sedert de Oostenrijkse tijd een betekenisverruiming ondergaan en gold dan al in de betekenis van "Nederlandstalige van de Oostenrijkse Nederlanden".
Het gaat om culturele verbondenheid. De Vlamingen (dus zonder Limburg en Brabant) hadden evenveel verbintenissen met de Hollanders als met de Brabanders en Limburgers. Het was een land van vele gewesten, en dan komt u nu aanzetten dat dat Vlaamse gevoel er altijd is geweest. Ik geloof daar niet in. En geloof me, ik heb genoeg Paul van Ostaijen gelezen om te weten hoe dat nationalisme in elkaar zit.
Oud 18 december 2006, 19:01   #130
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom werd die term "Vlaming" dan al tijdens de eerste helft van de 19e eeuw gebruikt voor de inwoners van het hele Vlaanderen (mét Brabant en Limburg).
Zélfs door de Franstalige bourgeoisie:
"Les premiers principes d'une bonne administration sont basés sur l'emploi exclusif d'une seule langue et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions, civiles et militaires, soient confiées �* des Wallons et des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraint d'apprendre le français et l'on détruira ainsi peu �* peu l'élément germanique en Belgique."

(Vertaling: "Een van de belangrijkste principes voor een goed bestuur is gebaseerd op het gebruik van slechts één taal, en het is vanzelfsprekend dat die taal het Frans moet zijn. Om dit te bereiken is het nodig dat alle beschikbare jobs, zowel burgerlijk als militair, aan Walen en Luxemburgers worden toevertrouwd; op die manier zijn de Vlamingen, die tijdelijk niet van de voordelen van het hebben van een job kunnen genieten, verplicht het Frans te leren, en zo kunnen we de Germaanse invloeden in België langzaam uitroeien")

Charles Rogier had het hier niet over de inwoners van Oost- en West-Vlaanderen, maar over hetgeen de BUB'els zouden omschrijven als "Noord-België".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:02   #131
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om culturele verbondenheid. De Vlamingen (dus zonder Limburg en Brabant) hadden evenveel verbintenissen met de Hollanders als met de Brabanders en Limburgers. Het was een land van vele gewesten, en dan komt u nu aanzetten dat dat Vlaamse gevoel er altijd is geweest. Ik geloof daar niet in. En geloof me, ik heb genoeg Paul van Ostaijen gelezen om te weten hoe dat nationalisme in elkaar zit.
Vergelijk het dan met het duitsland van tijdens de eenmaking. daarin zaten ook "aartsvijanden" las ik het geod heb. Toch kunken zei zich Duits voelen.

Natuurlijk is het Vlaams gevoel versterkt na de afscheuring, maar is dat dan zo erg de beweging, de Vlaamse Beweging te noemen?

Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 december 2006 om 19:03.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:02   #132
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom werd die term "Vlaming" dan al tijdens de eerste helft van de 19e eeuw gebruikt voor de inwoners van het hele Vlaanderen (mét Brabant en Limburg).
Zélfs door de Franstalige bourgeoisie:
"Les premiers principes d'une bonne administration sont basés sur l'emploi exclusif d'une seule langue et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions, civiles et militaires, soient confiées �* des Wallons et des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraint d'apprendre le français et l'on détruira ainsi peu �* peu l'élément germanique en Belgique."

(Vertaling: "Een van de belangrijkste principes voor een goed bestuur is gebaseerd op het gebruik van slechts één taal, en het is vanzelfsprekend dat die taal het Frans moet zijn. Om dit te bereiken is het nodig dat alle beschikbare jobs, zowel burgerlijk als militair, aan Walen en Luxemburgers worden toevertrouwd; op die manier zijn de Vlamingen, die tijdelijk niet van de voordelen van het hebben van een job kunnen genieten, verplicht het Frans te leren, en zo kunnen we de Germaanse invloeden in België langzaam uitroeien")

Charles Rogier had het hier niet over de inwoners van Oost- en West-Vlaanderen, maar over hetgeen de BUB'els zouden omschrijven als "Noord-België".
Die worden dan in dezelfde context gebruikt als Holland t.o.v. Nederlander.
Oud 18 december 2006, 19:05   #133
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Vergelijk het dan met het duitsland van tijdens de eenmaking. daarin zaten ook "aartsvijanden" las ik het geod heb. Toch kunken zei zich Duits voelen.

Natuurlijk is het Vlaams gevoel versterkt na de afscheuring, maar is dat dan zo erg de beweging, de Vlaamse Beweging te noemen?
Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik beschouw jullie als Nederlandstalige Belgen, niet als erfgenamen van een of andere hoofdprovincie. Ik zou het trouwens behoorlijk denigrerend vinden. Vandaar dat sommigen ook wel over het Vlaamse minderwaardigheidscomplex spreken.
Oud 18 december 2006, 19:06   #134
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En geloof me, ik heb genoeg Paul van Ostaijen gelezen om te weten hoe dat nationalisme in elkaar zit.
Paul Van Ostaijen was nochtans zélf een linkse Vlaamse (inter-)nationalist...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:07   #135
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaanderen zoals dat nu is. Het lijkt mij dat Brabant en Limburg daar niet bij werden gerekend. Of het moest wel van de een op de andere seconde zo zijn dat een Brabander (nu in het Vlaams Brabantse gebied) zich plotseling Vlaming ging voelen. Dat is realistisch gezien onmogelijk.
Een duidelijk antwoord is niet echt te geven op deze stelling. Wel, natuurlijk heb je gelijk dat de Vlaamse identiteit een gevolg is van 1830: net zo makkelijk als 'wij' nu Vlamingen zijn, waren we net zo goed Nederlanders geworden. Waarschijnlijk hadden we enerzijds dan net dezelfde gevoeligheden als de Brabanders en de Limburgers in Nederland, al waren die waarschijnlijk wel iets anders geweest dan nu. Het katholieke zuiden had dan immers meer gewicht in de schaal kunnen leggen en waarschijnlijk (bemerk de potentiales) was de emancipatie van de katholieken in het (grote) zuiden dan veel sneller gebeurd. Anderzijds is er wel de niet te verwaarlozen vaststelling dat 'Nederlandse' regeringsfiguren in 1830 Vlaanderen wel als een geheel beschouwden: een voortzetting van een identiteit die voorzichtig al sinds het AR ontstaan was, maar nog lang niet zo concreet als ze nu is.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 19:11   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest toch echt niet wat mensen schrijven. Waar heb ik dan wel geschreven dat "het Vlaams gevoel" "er altijd is geweest"? Waar?

Uit de geschriften van de Boerenkrijgers weten we heel goed dat de Nederlandstalige inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden zich als "Nederlander" en "Vlaming" beschouwen, en dat die twee woorden in de praktijk eigenlijk hetzelfde betekenen. Pas later in de 19e eeuw die Nederlandse component sterk verzwakt en is het Vlaamse sterker naar voorgekomen.

PvO was een dichter... Wat heeft dat met het studieonderwerp "nationalisme" te maken...
Oud 18 december 2006, 19:11   #137
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paul Van Ostaijen was nochtans zélf een linkse Vlaamse (inter-)nationalist...
Dan kan ik het toch nog wel lezen?
Oud 18 december 2006, 19:12   #138
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dienvolgende beloven die voirn. Staeten van Brabant, Vlaendren, Henegauw etc. mitsgaders mijn heere Prince, Staeten van Hollandt ende Zeelandt mit hunnen associeerden, ongeveyselijck ende in goeder trouwen van nu voirtaen te onderhouden ende onder d'ingesetenen van den landen te doen onderhouden eene vaste ende onverbrekelicke vrintscap ende vrede ende in zulcker vuegen elckanderen t'allen tyden ende in alle occurrentien by te staene mit raedt ende daet, goet ende bloet,
Uit de pacificatie van Gent.

Hoe dan ook, we hebben een vaste en onverbrekelijke vriendschap...

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 18 december 2006 om 19:13.
Oud 18 december 2006, 19:12   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik beschouw jullie als Nederlandstalige Belgen, niet als erfgenamen van een of andere hoofdprovincie. Ik zou het trouwens behoorlijk denigrerend vinden. Vandaar dat sommigen ook wel over het Vlaamse minderwaardigheidscomplex spreken.
Hoe u ons ziet, is me totaal onverschillig. We voelen ons Vlaming, ongeacht wat u daarvan denkt.

U lijkt wel op de Grieken die moord en brand schreeuwen omdat de Macedoniërs zich Macedoniër voelen...
Oud 18 december 2006, 19:15   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest toch echt niet wat mensen schrijven. Waar heb ik dan wel geschreven dat "het Vlaams gevoel" "er altijd is geweest"? Waar?
Heb ik dat dan beweerd?
Citaat:
Uit de geschriften van de Boerenkrijgers weten we heel goed dat de Nederlandstalige inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden zich als "Nederlander" en "Vlaming" beschouwen, en dat die twee woorden in de praktijk eigenlijk hetzelfde betekenen. Pas later in de 19e eeuw die Nederlandse component sterk verzwakt en is het Vlaamse sterker naar voorgekomen.
Ik denk niet dat de Limburgers zich erg Vlaams voelden, eerder Limburger, gezien het helemaal verworven was met de Noordelijke Nederlanden. Bovendien geloof ik niet dat men in de Zuidelijke Nederlanden erg pro-Habsburg was. Dat de mensen in de Habsburgse gebieden (de Nederlandstalige althans) een eigen gevoel hadden dat vind ik nauwelijks te geloven, zeker niet nu mensen hier komen beweren dat Vlaanderen per ongeluk België in is gekomen.

PvO was een dichter... Wat heeft dat met het studieonderwerp "nationalisme" te maken...[/quote]
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be