Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 11:47   #121
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Belastingen betalen tot ge sterft dus
jep!
En zeggen dat in heel zwart afrika iedereen met plezier belastingen betaald zou hij ons landje mogen verblijven...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:48   #122
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
De vlaamse identiteit is eenvoudig weg het evidente besef dat ik als vlaming samen met de andere vlamingen in het mooie vlaanderen woon
Mag ik die andere vlaming zijn?
"Vanwaar bent u? Mooi weer he vandaag? Wat zijn zo uw hobbys? Is nederlands uw moedertaal?... Hoeveel geld heeft u op uw spaarboekje zitten ?"
Oud 21 december 2006, 11:49   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
"Vanwaar bent u? Mooi weer he vandaag? Wat zijn zo uw hobbys? Is nederlands uw moedertaal?... Hoeveel geld heeft u op uw spaarboekje zitten ?"
Natuurlijk mag u een andere Vlaming zijn. Niemand wordt immers tot een identitair besef verplicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:50   #124
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jep!
En zeggen dat in heel zwart afrika iedereen met plezier belastingen betaald zou hij ons landje mogen verblijven...
Ik erken de nood aan belastingen in een maatschappij, ik ervaar echter niet dat men zinnig omspringt met dat geld waar ik en jij & alleman hier voor moet werken, maar da's een andere discussie.

Maar op de vraag "Wat is het om Vlaming te zijn?" of "Wat is het om Belg te zijn?" kan ik echt niet antwoorden, ik heb geen speciale emotionele verbintenis met die begrippen, voor mij zijn die gewoon volledig abstract en archaisisch.

Ik "voel" me niet Vlaming of Belg, ik voel me mens.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 21 december 2006 om 11:50.
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:50   #125
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd zo geïnteresseerd in (andermans) geld, he, Belgicistje?
Oud 21 december 2006, 11:53   #126
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk mag u een andere Vlaming zijn. Niemand wordt immers tot een identitair besef verplicht.
Maar ik BEN al een vlaming ik woon namelijk in vlaanderen (=het vlaams deel van federaal België) maar ik ben ook een oost-vlaming (=op een na meest westerse provincie van vlaanderen). Ik stel mij evenmin gelijk aan een limburger dan aan een inwoner van namen!

Inderdaad nog een geluk dat niemand mij verplicht... Ook daarom dat het in de praktijk een hoop lulkoek is en weinig concreet . Nu moest men het opleggen dat zou ik me pas echt slecht beginnen voelen...
Oud 21 december 2006, 11:54   #127
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
£

Als u stilletjes aan niet begint te snappen dat het separatistisch idee hier in vlaanderen vooral steunt op een onderbouw van "geld" (eigen portemonnee eerst) dan vind ik dat heel spijtig voor u! Ik zeg niet dat iedere recht geaarde vlaams-nationaal zo gaat denken maar doe toch maar minstens de helft!
Buiten het feit dat een "rechtgeaarde nationalist" een contradictio in terminis is heb je gelijk: enkel politieke (macht) en financiële (geld) belangen tellen bij het bouwen van nieuwe staten. Vlaanderen is niet eens een kleine staat op economisch vlak: het zou bij de grootste der aarde behoren. Zo rijk zijn we inderdaad.

Maar er is wel degelijk behoefte aan een staatshervorming: op dit ogenblik zijn onze structuren ontransparant, onpractisch en zelf contraproductief.
Dit is schadelijk voor Walen én Vlamingen.
Men dient dit administratief te overleggen en verbeteringen aan te brengen.
Een eenheidsstructuur binnen Europa van twee regio's die elk een eigen politieke en economische koers volgen is een aberatie.

Maar dit kan niet door éénzijdig te gaan bullschitten, zoals het Blok dat voorstelt: Zowel Europa, Wallonië en vooral Brussel dienen er goed uit te komen. We leven immers niet in de tijd van Atilla de Hun..Niet?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:54   #128
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
voor mij zijn die gewoon volledig abstract en archaisisch.

Ik "voel" me niet Vlaming of Belg, ik voel me mens.
En WIJ verstaan elkaar!
Oud 21 december 2006, 11:55   #129
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Altijd zo geïnteresseerd in (andermans) geld, he, Belgicistje?
Niet echt neen...(dit slaat zowel op dat woordje "belgicistje" als op de hoofd vraag)
Oud 21 december 2006, 11:56   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik BEN al een vlaming ik woon namelijk in vlaanderen (=het vlaams deel van federaal België) maar ik ben ook een oost-vlaming (=op een na meest westerse provincie van vlaanderen). Ik stel mij evenmin gelijk aan een limburger dan aan een inwoner van namen!
Gelijkstellen? Wat betekent dat dan wel in deze context?
Oud 21 december 2006, 12:01   #131
largo_w

Standaard

Citaat:
Gelijkstellen? Wat betekent dat dan wel in deze context?
jantje jantje jantje toch... Weeral zal ik u iets bijleren:

[SIZE=4]iden·ti·teit[/SIZE] (de ~ (v.)) 1 gelijkheid van naam en persoon 2 (~en) dat wat eigen is aan een persoon => eigenheid, individualiteit, kleur, personaliteit, persoonlijkheid 3 [wisk.] vergelijking die voor alle waarden van de daarin voorkomende veranderlijke grootheden geldig is

Oeps?
Oud 21 december 2006, 12:07   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jantje jantje jantje toch... Weeral zal ik u iets bijleren:

[SIZE=4]iden·ti·teit[/SIZE] (de ~ (v.)) 1 gelijkheid van naam en persoon 2 (~en) dat wat eigen is aan een persoon => eigenheid, individualiteit, kleur, personaliteit, persoonlijkheid 3 [wisk.] vergelijking die voor alle waarden van de daarin voorkomende veranderlijke grootheden geldig is

Oeps?
Natuurlijk, ik wil - misschien in tegenstelling tot u - altijd iets bijleren. In ieder geval, het is een beetje belachelijk wat u hier stelde. We zijn namelijk nooit naar persoonlijkheid aan iemand gelijk. Dus is uw stelling "niet gelijk stellen met Limburgers" vrij belachelijk...
Oud 21 december 2006, 12:10   #133
largo_w

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, ik wil - misschien in tegenstelling tot u - altijd iets bijleren. In ieder geval, het is een beetje belachelijk wat u hier stelde. We zijn namelijk nooit naar persoonlijkheid aan iemand gelijk. Dus is uw stelling "niet gelijk stellen met Limburgers" vrij belachelijk...
Oej maar dan is die identiteit ook belachelijk...hmmmm
Ge moet het weten he jan...

ma weetje wat om verdere misvattingen tegen te gaan leg eens uit wat jij echt denkt...?
Oud 21 december 2006, 12:13   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oej maar dan is die identiteit ook belachelijk...hmmmm
Ge moet het weten he jan...

ma weetje wat om verdere misvattingen tegen te gaan leg eens uit wat jij echt denkt...?
Blijkbaar heeft u nog altijd niet door dat de hele draad gaat over identitair besef, nl. wie men is als deel van een groter geheel (deel van een bepaald volk dus). Ondertussen heb ik het al zovele malen herhaald, maar blijkbaar is dat bij u nog steeds niet doorgedrongen. Ik heb het nergens in deze discussie gehad over de persoonlijke identiteit, nl. het eigen karakter, persoonlijkheid, naam, lichamelijke kenmerken... Dit is u blijkbaar ontgaan.
Oud 21 december 2006, 12:19   #135
largo_w

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u nog altijd niet door dat de hele draad gaat over identitair besef, nl. wie men is als deel van een groter geheel (deel van een bepaald volk dus). Ondertussen heb ik het al zovele malen herhaald, maar blijkbaar is dat bij u nog steeds niet doorgedrongen. Ik heb het nergens in deze discussie gehad over de persoonlijke identiteit, nl. het eigen karakter, persoonlijkheid, naam, lichamelijke kenmerken... Dit is u blijkbaar ontgaan.
Legt u verder uit...Heel uw standpunt graag (over identiteit-volknationalisme-België) go on ik zou niet willen dat we elkaar misverstaan...
(ik had dat wel door hoor maar het is en blijft quatch trouwens wist u dat u die term zelf heeft uitgevonden? )
Oud 21 december 2006, 12:23   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Legt u verder uit...Heel uw standpunt graag (over identiteit-volknationalisme-België) go on ik zou niet willen dat we elkaar misverstaan...
???

Indien u mijn vele berichten eens leest, kunt u zo aan heel het plaatje geraken hoe ik denk over identiteit, nationalisme, volksnationalisme, separatisme, België, Vlaanderen, Europa...
Oud 21 december 2006, 12:57   #137
largo_w

Standaard

Citaat:
???

Indien u mijn vele berichten eens leest, kunt u zo aan heel het plaatje geraken hoe ik denk over identiteit, nationalisme, volksnationalisme, separatisme, België, Vlaanderen, Europa...
La nation pour quelques-uns, sans doute, association transitoire ou permanente d'intérêts matériels est surtout, pour nous, une personnalité morale qui s'est constituée �* travers les siècles grâce au travail et �* la solidarité de générations successives, liées par des affinités de sang et l'esprit, et �* laquelle, nous n'hésitons pas �* le croire, est attribuée, sur le plan providentiel, une action spécifique dans l'ensemble de l'humanité. Seul le poids de ces sacrifices sans nombre, de cette coopération d'efforts, de cette identité d'origine, seul ce patrimoine collectif, seule cette communion spirituelle peuvent moralement fonder le devoir de la servir et de donner notre vie pour elle.
zoiets?
Oud 21 december 2006, 13:09   #138
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
La nation pour quelques-uns, sans doute, association transitoire ou permanente d'intérêts matériels est surtout, pour nous, une personnalité morale qui s'est constituée �* travers les siècles grâce au travail et �* la solidarité de générations successives, liées par des affinités de sang et l'esprit, et �* laquelle, nous n'hésitons pas �* le croire, est attribuée, sur le plan providentiel, une action spécifique dans l'ensemble de l'humanité. Seul le poids de ces sacrifices sans nombre, de cette coopération d'efforts, de cette identité d'origine, seul ce patrimoine collectif, seule cette communion spirituelle peuvent moralement fonder le devoir de la servir et de donner notre vie pour elle.
zoiets?
Dat lijkt mij eerder de geloofsbelijdenis van en voor de Franskiljonse Belgicisten te zijn, van zo begin vorige eeuw.
Wsl gaat het hier over Franse afzeik uitermate geschikt voor goeie Belgen vd ouwe stempel.
Oud 21 december 2006, 13:17   #139
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat lijkt mij eerder de geloofsbelijdenis van en voor de Franskiljonse Belgicisten te zijn, van zo begin vorige eeuw.
Wsl gaat het hier over Franse afzeik uitermate geschikt voor goeie Belgen vd ouwe stempel.
Of een portugees fascist ...
Ik moet zeggen dat ik er de visie die ik van Jan van den berghe kreeg er goed in terugvind nu kan hij altijd tegenspreken en zeggen waar hij niet akkoord is natuurlijk!
Oud 21 december 2006, 13:18   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik er de visie die ik van Jan van den berghe kreeg er goed in terugvind nu kan hij altijd tegenspreken en zeggen waar hij niet akkoord is natuurlijk!
Waar ziet u de gelijkenissen? Kunt u de elementen van de door u aangehaalde definitie eens belichten door mijn uitspraken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be