Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 16:32   #121
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Denk er dan eens over na. Het is asociaal om niet de gewenste beleefdheid op te brengen.
Frans spreken in een 90% Franstalige stad is het toppunt van beleefdheid, zelfs als ik Nederlands prefereer.
Citaat:
Dat is wat anders.
Ik zie niet in hoe een kamer met Franstaligen anders zou zijn dan een stad met vrijwel uitsluitend Franstaligen. Als ik daar heen zou verhuizen, dan zou ik me aanpassen opdat ik daar goed kan functioneren. Frans is daarvoor nodig.
Citaat:
Ga je mond spoelen.
Heb m'n tanden al gepoetst...
Citaat:
Verkeerde vergelijking. België = Taalstrijd.
De vergelijking klopt wel. Dat ergens voor gevochten is betekent lang niet altijd dat je het daar ook mee eens moet zijn, of er gebruik van moet maken.
Citaat:
Ja, maar het slaat nergens op. Je kunt wel 'vinden' dat gras niet groen is maar je omgeving zal je voor gek verklaren.
Maar Brussel is 90% Franstalig. Foute vergelijking dus.
Citaat:
Als jij geen respect kunt opbrengen voor je eigen taal hoef je dat ook niet van anderen te verwachten.
Het is andersom. Ik breng respect op voor mijn eigen taal maar anderen (de Franstaligen) doen dat niet. Betekent dat dan dat ik mezelf in een moeilijk parket moet brengen door strikt Nederlands te spreken?
Citaat:
Ik ben ooit op de markt geweest samen met een inwoner van een vrij arm land. De marktkoopman vroeg een prijs voor iets wat in Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Ik wilde die prijs dan ook grif betalen. Ook omdat het land en de inwoners nou niet zo 'rijk' waren. Tóch moest ik van mijn metgezel onderhandelen tot de laagst denkbare prijs. Daar waren verschillende redenen voor. De belangrijkste was: 'Voor jou is dit een schijntje maar jij bent volgende maand weer weg. Wij blijven hier en moeten hier blijven kopen.' en 'Reken maar niet op dankbaarheid want als je niet onderhandelt heeft de koopman geen greintje respect voor je'.
Wat wilt u hiermee zeggen? Als ik Frans spreek omdat dat in mijn eigen voordeel zou (kunnen) werken, dan doe ik dat.
Citaat:
Het getuigt van elementaire beleefdheid en fatsoen om juist in Brussel nederlands te praten.
Het getuigt van koppigheid.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 16:41   #122
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel is een stad waar Vlamingen en Franstaligen elkaar raken. In Brussel is Nederlands de medegelijkwaardige taal als het Frans. In Brussel doen tegenwoordig heel wat handelaren veel inspanningen ook het Nederlandstalig publiek ter wille te zijn. U vindt dat blijkbaar niet belangrijk. Er ontstaat nu een ommezwaai waarbij men respect krijgt voor het Nederlands. U kruipt liever weer naar de 19e eeuw toen de Vlaming stamelend en bedelend wat woordjes Frans uitkraamde om het Franstalig Herrenvolk ter wille te zijn. 't Is belangrijk in de hedendaagse sociale dynamiek in te stappen en de inspanningen te belonen die Franstaligen in Brussel nu doen. Die goede evolutie ga je niet bevorderen door nu weer eens met wat Frans uit te pakken (hoogstwaarschijnlijk dan nog gesproken met een verschrikkelijke tongval...).
Laten we zeggen: Ik spreek wat mij op het moment zelf het beste uitkomt. Ik ga niet Frans spreken met twee Vlaamse forenzen.
Oud 30 januari 2007, 16:47   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat denk ik niet, dat heb ik ook niet gezegd. Frans is in Brussel echter veel meer gebruikte taal.
Ja, maar de bewering dat je, door Frans en niet Nederlands als eerste taal te spreken, beter en sneller een baan vindt is totaal onjuist. De cijfers spreken het tegen: een bijzonder hoog percentage van de eentalige Franstaligen is werkloos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 16:47   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we zeggen: Ik spreek wat mij op het moment zelf het beste uitkomt. Ik ga niet Frans spreken met twee Vlaamse forenzen.
Mijn opmerking gaat hoegenaamd daar niet over...
Oud 30 januari 2007, 16:49   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans spreken in een 90% Franstalige stad is het toppunt van beleefdheid, zelfs als ik Nederlands prefereer.
Of u het nu leuk vindt of niet, maar Brussel is ook een Nederlandstalige stad. Daarenboven is het Nederlands in die stad medegelijkwaardige ambtelijke taal.

Bijgevolg is men geenszins "onbeleefd" door Nederlands te spreken. Geenszins. Het is een volkomen recht waar er hoegenaamd niets op aan te merken is.

Ik heb zo stilaan de indruk dat u er hoegenaamd niets van begrepen heeft...
Oud 30 januari 2007, 16:55   #126
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar de bewering dat je, door Frans en niet Nederlands als eerste taal te spreken, beter en sneller een baan vindt is totaal onjuist. De cijfers spreken het tegen: een bijzonder hoog percentage van de eentalige Franstaligen is werkloos.
Eentalig ja. Maar zonder Frans als ambachtstaal lijkt het mij lastig werken. Mij lijkt het duidelijk dat je in Brussel tweetalig het sterkst staat, waarbij je Frans het overgrote deel van de tijd nodig hebt.
Oud 30 januari 2007, 16:56   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Brussel is 90% Franstalig.
Vooreerst is uw cijfer niet juist. Er zijn zowat 70% mensen die op de Franstalige taalrol staan, wat evenwel niet betekent dat ze allemaal als eerste taal Frans spreken. Integendeel zelfs (de burgemeester van Brussel, Thielemans, loopt met een Franstalige IK rond, is lid van de Franstalige PS maar spreekt thuis en met mede-"Ketjes" plat Brussels). Daarnaast zijn er zeker 20% allochtonen die op de ene of andere taalrol staan maar die thuis een vreemde taal als huistaal hebben. Daarnaast is er nog eens 10% die op de Nederlandse taalrol staan.

In Brussel zijn Nederlands als Frans gelijkwaardige talen. Ondertussen is dat ook sociologisch zo: bijna steeds zal een winkelier je ook in het Nederlands bedienen, zal je een tweetalige menukaart bezorgd worden, enz. Daarmee heeft Brussel een heel grote evolutie doorlopen: gaande van zwaar Nederlandstalig met een Franstalige elite, naar Franstalige met een afkeer voor Nederlands naar nog steeds dominant Franstalig maar met een steeds groter wordende appreciatie voor het Nederlands.

Dat er een meerderheid Franstaligen is, is nu eenmaal geen argument. In Borgerhout spreekt de absolute meerderheid Arabisch. Ga je dan uit misplaatste "beleefdheid" (lees: onderdanigheid) ook Arabisch spreken wanneer je in Borgerhout aan iemand de weg vraagt? Neen. Welnu, net zomin moet de Vlaming uit valse "beleefdheid" zijn Frans bovenhalen wanneer hij in Brussel is. Integendeel, hij is in een gebied waar ook zijn taal officiële omgangstaal is. Tot spijt van wie het benijdt.
Oud 30 januari 2007, 16:57   #128
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om nederlands spreken in een TWEEtalige stad.

Citaat:
Ik zie niet in hoe een kamer met Franstaligen anders zou zijn dan een stad met vrijwel uitsluitend Franstaligen.
Spijtig, want er is weldegelijk verschil. Een niet onbelangrijk verschil. Als u zich in een gesprek met franstaligen mengt is het logisch dat u zich aanpast. Als u in een kamer binnenkomt in een tweetalige stad waarvan u niet weet of de sprekers frans- of nederlandstalig zijn is het logisch in het nederlands te beginnen.

Citaat:
Als ik daar heen zou verhuizen, dan zou ik me aanpassen opdat ik daar goed kan functioneren. Frans is daarvoor nodig.
Écht aanpassen betekent dat u nederlands spreekt in principe, en frans als het niet anders kan.

Citaat:
Heb m'n tanden al gepoetst...
En? Zat er nog een vuiltje 'Brussel is niet Vlaams' tussen uw tanden? Smerig heh?

Citaat:
De vergelijking klopt wel. Dat ergens voor gevochten is betekent lang niet altijd dat je het daar ook mee eens moet zijn, of er gebruik van moet maken.
U miskent hier een gerechtvaardigde strijd tegen (taal)onderdrukking van 175 jaar. Sterker nog, ik kan dit niet rijmen met uw getoonde belangstelling voor Vlaanderen/België. Weet u dat zelfs belgicisten deze woorden van u niet over hun lippen krijgen?

Citaat:
Maar Brussel is 90% Franstalig. Foute vergelijking dus.
Brussel is TWEEtalig.

Citaat:
Het is andersom. Ik breng respect op voor mijn eigen taal maar anderen (de Franstaligen) doen dat niet. Betekent dat dan dat ik mezelf in een moeilijk parket moet brengen door strikt Nederlands te spreken?
Ik heb niet over 'strikt'. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk en praktisch. Maar in principe dus wél, ja. Wél als u 'ballen' heeft. Misschien brengt u de onwilligen daarmee wel in een moeilijk parket. Weleens over nagedacht?

Citaat:
Wat wilt u hiermee zeggen? Als ik Frans spreek omdat dat in mijn eigen voordeel zou (kunnen) werken, dan doe ik dat.
Ik zal dit standpunt niet doortrekken naar Godwin-vergelijkingen, ook niet zeggen dat dit D66 ten voeten uit is. Het is puur plat opportunisme.

Citaat:
Het getuigt van koppigheid.
Integendeel. Het getuigt van zelfbewustheid, fierheid, respect, gelijkwaardigheid en beleefdheid en houdt een erkenning in van de goedwillende franstalige Brusselaar die wel zijn best doet tweetalig te zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 16:57   #129
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of u het nu leuk vindt of niet, maar Brussel is ook een Nederlandstalige stad. Daarenboven is het Nederlands in die stad medegelijkwaardige ambtelijke taal.
Dat vind ik ook hoor, daar heb ik niks op tegen! Maar ik zou, persoonlijk, in Brussel een winkelbediende in het Frans aanspreken, simpelweg omdat dat de gewoonte is.
Citaat:
Bijgevolg is men geenszins "onbeleefd" door Nederlands te spreken. Geenszins. Het is een volkomen recht waar er hoegenaamd niets op aan te merken is.
Dat is hoe u het bekijkt. Als de Brusselaar in kwestie het Nederlands niet verstaat dan is het asociaal om het Frans links te laten liggen. Als de Brusselaar je verstaat, is er natuurlijk geen enkel probleem.
Citaat:
Ik heb zo stilaan de indruk dat u er hoegenaamd niets van begrepen heeft...
Toch wel, ik moet het alleen nog verder onderbouwen.
Oud 30 januari 2007, 16:58   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eentalig ja. Maar zonder Frans als ambachtstaal lijkt het mij lastig werken. Mij lijkt het duidelijk dat je in Brussel tweetalig het sterkst staat, waarbij je Frans het overgrote deel van de tijd nodig hebt.
Alles hangt af van welk beroep je uitoefent. Ben je winkelier in een kledingzaak dan is de kans groot dat je meer Frans zult moeten spreken dan Nederlands. Dit is evenwel nog steeds de ontkrachting van uw stelling dat je met Frans veel sneller een baan vindt. Dat is niet zo. In Brussel vraagt, neen, huilt, men om tweetaligen.

In een Nederlandstalige boekhandel zal je daarentegen niet zoveel Frans moeten bovenhalen.
Oud 30 januari 2007, 17:00   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vind ik ook hoor, daar heb ik niks op tegen! Maar ik zou, persoonlijk, in Brussel een winkelbediende in het Frans aanspreken, simpelweg omdat dat de gewoonte is.
Dat is niet zo. En als voormalig forens kan ik dat wel weten... Veel winkeliers hebben de gewoonte een nieuwe, voor hen onbekende klant tweetalig te begroeten. Zeker in de grote winkels. Waar dat niet het geval is, schakelt men heel vlug over op het Nederlands als je zelf in het Nederlands vervolgd (of gaat men een Nederlandstalige medewerker halen).
Oud 30 januari 2007, 17:02   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is hoe u het bekijkt. Als de Brusselaar in kwestie het Nederlands niet verstaat dan is het asociaal om het Frans links te laten liggen. Als de Brusselaar je verstaat, is er natuurlijk geen enkel probleem.
Als... Een Brusselaar heeft Nederlands gevolgd op een intenstieve wijze (meer uren dan in Wallonië, dat is zo in de leerplannen vastgelegd) gevolgd vanaf zijn lagere school.

Ten andere, er is niets op tegen het Zwitsers voorbeeld te volgen in deze: ieder spreekt zijn eigen taal met elkaar. Ik als Vlaming kan gerust verder gaan in het Nederlands, de Franstalige Brusselaar in het Frans.

De "echte" Marolliens bijvoorbeeld zijn op een onnavolgbare wijze tweetalig... Met opleiding heeft het dus vaak niet al teveel te zien, wel met wil.
Oud 30 januari 2007, 17:03   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, ik moet het alleen nog verder onderbouwen.
Neen, toch niet. U heeft hoegenaamd niets begrepen van de sociologische mechanismen in Brussel. Niets van de taalstrijd. Niets van de Brusselse toestanden. Niets van de Vlaamse reflex. Niets. Hoegnaamd niets.
Oud 30 januari 2007, 17:12   #134
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om nederlands spreken in een TWEEtalige stad.
Een tweetalige stad die voor het overgrote deel Franstalig is.
Citaat:
Spijtig, want er is weldegelijk verschil. Een niet onbelangrijk verschil. Als u zich in een gesprek met franstaligen mengt is het logisch dat u zich aanpast. Als u in een kamer binnenkomt in een tweetalige stad waarvan u niet weet of de sprekers frans- of nederlandstalig zijn is het logisch in het nederlands te beginnen.
Dat ligt eraan wat de gelegenheid is. Als ik weet dat daar veel Nederlanders/Vlamingen te vinden zullen zijn, dan begin ik in Nederlands. Als ik geen idee heb, dan zal ik voor de logica gaan en de grootste kans als gok gebruiken. Frans dus.
Citaat:
Écht aanpassen betekent dat u nederlands spreekt in principe, en frans als het niet anders kan.
Wat een rare interpretatie van het woord aanpassen. Zeg maar eens tegen een Turk dat hij/zij uitsluitend Turks moet spreken omdat 6% van Nederland Turkstalig is, tenzij dat niet mogelijk is. Ik weet het, Nederland is niet tweetalig, maar snapt u wat ik bedoel? 10% is Nederlandstalig, 90% is Franstalig, en ik kies, afhankelijk van de gelegenheid, voor een van de twee.
Citaat:
En? Zat er nog een vuiltje 'Brussel is niet Vlaams' tussen uw tanden? Smerig heh?
Het lijkt mij eerder een waarheid die niet gehoord wil worden. Brussel is trouwens altijd nog Brabants, n�*et Vlaams. U zegt toch ook niet; Laten we Leeuwarden verhollandsen?
Citaat:
U miskent hier een gerechtvaardigde strijd tegen (taal)onderdrukking van 175 jaar. Sterker nog, ik kan dit niet rijmen met uw getoonde belangstelling voor Vlaanderen/België. Weet u dat zelfs belgicisten deze woorden van u niet over hun lippen krijgen?
Maar een Vlaams nationalist wel. Die is tegen België, hoewel er voor die vrijheid ''gevochten'' is.
Citaat:
Brussel is TWEEtalig.
Met 90% Franstaligen en 10% Nederlandstaligen. Lijkt me een feit waar u niet omheen kunt.
Citaat:
Ik heb niet over 'strikt'. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk en praktisch. Maar in principe dus wél, ja. Wél als u 'ballen' heeft. Misschien brengt u de onwilligen daarmee wel in een moeilijk parket. Weleens over nagedacht?
Ja, maar ik zal degene zijn bij wie de schuldlast ligt, omdat voor mij Frans wel een mogelijkheid is, en Nederlands voor hun niet. Ik ben wel zo sympathiek dat ik best wat spraakgemak wil opgeven om het anderen makkelijker te maken. Ik vind het behoorlijk asociaal om volgens een ongegrond principe stug voor het Nederlands te kiezen.
Citaat:
Ik zal dit standpunt niet doortrekken naar Godwin-vergelijkingen, ook niet zeggen dat dit D66 ten voeten uit is. Het is puur plat opportunisme.
Misschien, misschien niet. Ik doe wat mij en anderen in mijn omgeving het beste uitkomt. Als ik naar Brussel zou komen is dat niet om mijn Nederlands' steentje bij te dragen.
Citaat:
Integendeel. Het getuigt van zelfbewustheid, fierheid, respect, gelijkwaardigheid en beleefdheid en houdt een erkenning in van de goedwillende franstalige Brusselaar die wel zijn best doet tweetalig te zijn.
Indien hij/zij goedwillig is, of het zelfs wil, dan lijkt het mij asociaal om in het Frans verder te gaan.
Oud 30 januari 2007, 17:46   #135
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is in de posts hierboven al verschillende keren ontkracht. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat je het niet WILT geloven, denk ik.

Citaat:
Dat ligt eraan wat de gelegenheid is. Als ik weet dat daar veel Nederlanders/Vlamingen te vinden zullen zijn, dan begin ik in Nederlands. Als ik geen idee heb, dan zal ik voor de logica gaan en de grootste kans als gok gebruiken. Frans dus.
Omdat je bang bent om af te gaan of wat?

Citaat:
Wat een rare interpretatie van het woord aanpassen. Zeg maar eens tegen een Turk dat hij/zij uitsluitend Turks moet spreken omdat 6% van Nederland Turkstalig is, tenzij dat niet mogelijk is. Ik weet het, Nederland is niet tweetalig, maar snapt u wat ik bedoel? 10% is Nederlandstalig, 90% is Franstalig, en ik kies, afhankelijk van de gelegenheid, voor een van de twee.
Nogmaals een compleet verkeerde interpretatie van de juiste cijfers en de werkelijke toestand op het terrein.

Citaat:
Het lijkt mij eerder een waarheid die niet gehoord wil worden. Brussel is trouwens altijd nog Brabants, n�*et Vlaams. U zegt toch ook niet; Laten we Leeuwarden verhollandsen?
De vroegere indelingen van de middeleeuwse vorstendommen doet hier werkelijk niets, maar dan ook niets terzake. In Brussel spreekt men trouwens geen Vlaams, maar Nederlands.

Citaat:
Maar een Vlaams nationalist wel. Die is tegen België, hoewel er voor die vrijheid ''gevochten'' is.
Hoofdzakelijk door Fransgezinde bourgeoisie en uit Frankrijk toegesnelde oproerkraaiers.

Citaat:
Met 90% Franstaligen en 10% Nederlandstaligen. Lijkt me een feit waar u niet omheen kunt.
Hardleers zou ik het noemen. Je zou zo als spreekbuis van het FDF kunnen doorgaan.

Citaat:
Ja, maar ik zal degene zijn bij wie de schuldlast ligt, omdat voor mij Frans wel een mogelijkheid is, en Nederlands voor hun niet. Ik ben wel zo sympathiek dat ik best wat spraakgemak wil opgeven om het anderen makkelijker te maken. Ik vind het behoorlijk asociaal om volgens een ongegrond principe stug voor het Nederlands te kiezen.
Als je ziet dat je gesprekspartner werkelijk geen Nederlands kan, schakel dan over. Nogmaals: zo'n schrik om af te gaan?

Citaat:
Misschien, misschien niet. Ik doe wat mij en anderen in mijn omgeving het beste uitkomt. Als ik naar Brussel zou komen is dat niet om mijn Nederlands' steentje bij te dragen.
Je draagt misschien liever bij aan de verdere verfransing of wat?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 17:56   #136
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat dit kadert in de algemene houding van sommige Nederlanders. ( niet allemaal, Dimitri bijvoorbeeld vindt dat we niet koppig genoeg zijn )
Het is HUN strijd niet. Vandaar dat je de meeste Heel-Nederlanders ook moet gaan zoeken in Nederland.
Oud 30 januari 2007, 18:02   #137
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik denk dat dit kadert in de algemene houding van sommige Nederlanders. ( niet allemaal, Dimitri bijvoorbeeld vindt dat we niet koppig genoeg zijn )
Dimitri heeft gelijk. Ook ik vind dat de vlamingen hun numerieke meerderheid hadden moeten effectueren. Maar goed, dat is 25 jaar te laat.
Citaat:
Het is HUN strijd niet. Vandaar dat je de meeste Heel-Nederlanders ook moet gaan zoeken in Nederland.
Ik denk dat Heel-Nederland met goede afspraken weleens de beste oplossing tegen de verfransing zou kunnen zijn.
Oud 30 januari 2007, 18:38   #138
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Een tweetalige stad die officieel tweetalig is.

Citaat:
Uw goed recht maar jammer.

Citaat:
Wat een rare interpretatie van het woord aanpassen. Zeg maar eens tegen een Turk dat hij/zij uitsluitend Turks moet spreken omdat 6% van Nederland Turkstalig is, tenzij dat niet mogelijk is. Ik weet het, Nederland is niet tweetalig, maar snapt u wat ik bedoel?
Rare vergelijking. Geeft u uw liberale principes op omdat de meerderheid er andere principes op nahoudt? Wordt u Protestant omdat Apeldoorn nu eenmaal op de Veluwe ligt?

Citaat:
Alweer zo'n vreemde vergelijking. Brussel is trouwens een vlaamse stad, in de huidige betekenis van het woord. De inwoners zijn Vlamingen, geen Walen.
U bent als een vrouw die in een gezelschap van mannen automatisch degene is die koffie zet en afwast.

Citaat:
Het lijkt wel of u grossiert in vreemde vergelijkingen. Een Vlaming is niet tegen België op zich. Een Vlaming is tegen de onrechtvaardigheid die de belgische staat met zich meebrengt.

Citaat:
Makkelijk, want het is niet waar.

Citaat:
Het is geen ongegrond principe.

Citaat:
U hoeft ook niet meteen frontstrijder van de Vlaamse beweging te worden. Een beetje meer zelfrespect zou wel mogen.

Citaat:
Indien hij/zij goedwillig is, of het zelfs wil, dan lijkt het mij asociaal om in het Frans verder te gaan.
Dat is naast de kwestie.

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd over het gebrek aan empathie wat u hier tentoonspreidt. Aanpassen is echt iets anders dan anderen kopiëren. Aanpassen betekent ook dat je je bewust bent van de gevoeligheden van de omgeving waarin je je bevindt.
Oud 30 januari 2007, 18:53   #139
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik verbaasd over het gebrek aan empathie wat u hier tentoonspreidt. Aanpassen is echt iets anders dan anderen kopiëren. Aanpassen betekent ook dat je je bewust bent van de gevoeligheden van de omgeving waarin je je bevindt.
Ik heb soms de indruk dat die Nederlanders die WEL Frans kunnen, er gekker op zijn dan de meeste Vlamingen. Klopt dat?
Oud 30 januari 2007, 18:59   #140
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb soms de indruk dat die Nederlanders die WEL Frans kunnen, er gekker op zijn dan de meeste Vlamingen. Klopt dat?
Misschien klopt dat, maar dat zullen er niet veel zijn

Ikzelf spreek altijd Nederlands in Brussel en ik heb daarbij nog nooit problemen mee ondervonden. Niet iedereen die ik aansprak beheerste het Nederlands, maar ze deden allemaal hun best. Ik heb ook de indruk dat Franstalige Brusselaars toleranter zijn tegenover Nederlanders dan tegenover Vlamingen. Iemand daar ook ervaringen mee?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be