![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar de bewering dat je, door Frans en niet Nederlands als eerste taal te spreken, beter en sneller een baan vindt is totaal onjuist. De cijfers spreken het tegen: een bijzonder hoog percentage van de eentalige Franstaligen is werkloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg is men geenszins "onbeleefd" door Nederlands te spreken. Geenszins. Het is een volkomen recht waar er hoegenaamd niets op aan te merken is. Ik heb zo stilaan de indruk dat u er hoegenaamd niets van begrepen heeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eentalig ja. Maar zonder Frans als ambachtstaal lijkt het mij lastig werken. Mij lijkt het duidelijk dat je in Brussel tweetalig het sterkst staat, waarbij je Frans het overgrote deel van de tijd nodig hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooreerst is uw cijfer niet juist. Er zijn zowat 70% mensen die op de Franstalige taalrol staan, wat evenwel niet betekent dat ze allemaal als eerste taal Frans spreken. Integendeel zelfs (de burgemeester van Brussel, Thielemans, loopt met een Franstalige IK rond, is lid van de Franstalige PS maar spreekt thuis en met mede-"Ketjes" plat Brussels). Daarnaast zijn er zeker 20% allochtonen die op de ene of andere taalrol staan maar die thuis een vreemde taal als huistaal hebben. Daarnaast is er nog eens 10% die op de Nederlandse taalrol staan.
In Brussel zijn Nederlands als Frans gelijkwaardige talen. Ondertussen is dat ook sociologisch zo: bijna steeds zal een winkelier je ook in het Nederlands bedienen, zal je een tweetalige menukaart bezorgd worden, enz. Daarmee heeft Brussel een heel grote evolutie doorlopen: gaande van zwaar Nederlandstalig met een Franstalige elite, naar Franstalige met een afkeer voor Nederlands naar nog steeds dominant Franstalig maar met een steeds groter wordende appreciatie voor het Nederlands. Dat er een meerderheid Franstaligen is, is nu eenmaal geen argument. In Borgerhout spreekt de absolute meerderheid Arabisch. Ga je dan uit misplaatste "beleefdheid" (lees: onderdanigheid) ook Arabisch spreken wanneer je in Borgerhout aan iemand de weg vraagt? Neen. Welnu, net zomin moet de Vlaming uit valse "beleefdheid" zijn Frans bovenhalen wanneer hij in Brussel is. Integendeel, hij is in een gebied waar ook zijn taal officiële omgangstaal is. Tot spijt van wie het benijdt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En? Zat er nog een vuiltje 'Brussel is niet Vlaams' tussen uw tanden? Smerig heh? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Integendeel. Het getuigt van zelfbewustheid, fierheid, respect, gelijkwaardigheid en beleefdheid en houdt een erkenning in van de goedwillende franstalige Brusselaar die wel zijn best doet tweetalig te zijn. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een Nederlandstalige boekhandel zal je daarentegen niet zoveel Frans moeten bovenhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet zo. En als voormalig forens kan ik dat wel weten... Veel winkeliers hebben de gewoonte een nieuwe, voor hen onbekende klant tweetalig te begroeten. Zeker in de grote winkels. Waar dat niet het geval is, schakelt men heel vlug over op het Nederlands als je zelf in het Nederlands vervolgd (of gaat men een Nederlandstalige medewerker halen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten andere, er is niets op tegen het Zwitsers voorbeeld te volgen in deze: ieder spreekt zijn eigen taal met elkaar. Ik als Vlaming kan gerust verder gaan in het Nederlands, de Franstalige Brusselaar in het Frans. De "echte" Marolliens bijvoorbeeld zijn op een onnavolgbare wijze tweetalig... Met opleiding heeft het dus vaak niet al teveel te zien, wel met wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, toch niet. U heeft hoegenaamd niets begrepen van de sociologische mechanismen in Brussel. Niets van de taalstrijd. Niets van de Brusselse toestanden. Niets van de Vlaamse reflex. Niets. Hoegnaamd niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
|
![]() Ik denk dat dit kadert in de algemene houding van sommige Nederlanders. ( niet allemaal, Dimitri bijvoorbeeld vindt dat we niet koppig genoeg zijn
![]() Het is HUN strijd niet. Vandaar dat je de meeste Heel-Nederlanders ook moet gaan zoeken in Nederland.
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Heel-Nederland met goede afspraken weleens de beste oplossing tegen de verfransing zou kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
U bent als een vrouw die in een gezelschap van mannen automatisch degene is die koffie zet en afwast. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik verbaasd over het gebrek aan empathie wat u hier tentoonspreidt. Aanpassen is echt iets anders dan anderen kopiëren. Aanpassen betekent ook dat je je bewust bent van de gevoeligheden van de omgeving waarin je je bevindt. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Ik heb soms de indruk dat die Nederlanders die WEL Frans kunnen, er gekker op zijn dan de meeste Vlamingen. Klopt dat?
![]() |
#140 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Ikzelf spreek altijd Nederlands in Brussel en ik heb daarbij nog nooit problemen mee ondervonden. Niet iedereen die ik aansprak beheerste het Nederlands, maar ze deden allemaal hun best. Ik heb ook de indruk dat Franstalige Brusselaars toleranter zijn tegenover Nederlanders dan tegenover Vlamingen. Iemand daar ook ervaringen mee? |
|
![]() |
![]() |