Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 03:00   #121
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Middenweg: eetbare plastics uitvinden .... de smaak bestaat al, bij McD
Oud 15 februari 2007, 09:56   #122
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Plastics kunnen ook uit plantaardige grondstoffen worden gemaakt.

Een oud procédé (ca. 1970) om snel-natuurlijk-afbreekbare plastics te maken is toevoeging van plantaardig zetmeel (aardappelmeel enzo). Ik weet er zo snel geen getallen (meer) bij maar meen me te herinneren dat vooral zonlicht daar extra effect aan geeft, materialen zouden oncontroleerbaar vroeger uiteen kunnen vallen dan na de bedoelde levensduur.
Dat zal wel, we hebben in de gemeente een hele tijd van die groenafvalzakken gehad die uitzichzelf zich begonnen af te breken, plezant, ze composteerden zichzelf terwijl je er bij stond, je moest soms twee zakken over elkaar trekken wilde je uwe zak deftig buiten kunnen zetten, ondertussen zijn ze verdwenen, gelukkig maar.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:00   #123
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De plasticproductie zoals wij die kennen zal vanzelf verminderen naarmate het zwarte goud schaarser wordt.

Er zijn echter al alternatieven gevonden, die veel ecologischer zijn.
Men zoekt ook volop naar methoden om de huidige plastic veel sneller af te breken dan de tijd die het nu nodig heeft, sommige mogelijkheden zijn veelbelovend.
Zoveel te beter, en wat zijn die alternatieven, een ander soort kunststof?
Oud 15 februari 2007, 10:04   #124
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Zoveel te beter, en wat zijn die alternatieven, een ander soort kunststof?
lange suikerketens, varianten op zetmeel (lange ketens van glucose). Natuurlijk, degradeerbaar door bacterien.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:07   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu vind ik toch ook geen echte verspilling wat Raven doet met dat plastic zakje, hij gebruikt het tweemaal, hij doet er dus iets mee.
Een herbruikbare plasticzak kun je vele honderden keren gebruiken. Wat is er dus het meest ecologisch? Het wegwerpzakje dat Raven tweemaal gebruikt of de herbruikbare boodschappentas?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:10   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hier leiden zo'n vanzelfsprekende maatregelen nog steeds bijna tot een volksopstand...
Aldi schafte al jaren geleden de plasticzakjes af. In het begin deden de mensen moeilijk, maar ondertussen doet niemand er nog moeilijk over. Bij de Lidl waren er nooit wegwerpzakjes. Goed, ongetwijfeld doen deze "low budget"-supermarkten het niet in de eerste plaats om ecologische motieven, maar toch...

Bij mijn weten heeft de SPAR het opzet om het gebruik van haar plasticzakjes gestaag maar zeker af te bouwen.
Oud 15 februari 2007, 10:19   #127
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een herbruikbare plasticzak kun je vele honderden keren gebruiken. Wat is er dus het meest ecologisch? Het wegwerpzakje dat Raven tweemaal gebruikt of de herbruikbare boodschappentas?
Uiteraard de herbruikbare boodschappentas, maar daar kan je dan geen afval in doen en die kleine zakjes zijn handig om onderweg je afval in te doen, voor mijn part toch nog beter dan het op straat te gooien.
Oud 15 februari 2007, 10:21   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard de herbruikbare boodschappentas, maar daar kan je dan geen afval in doen en die kleine zakjes zijn handig om onderweg je afval in te doen, voor mijn part toch nog beter dan het op straat te gooien.
Afval doe je in een vuilniszak of in een afvalbak. Heb je onderweg afval dan doe je dat, op z'n ouderwets, in krantenpapier.
Oud 15 februari 2007, 10:25   #129
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Afval doe je in een vuilniszak of in een afvalbak. Heb je onderweg afval dan doe je dat, op z'n ouderwets, in krantenpapier.
Ik heb geen krant bij als ik ga fietsen, wel een plastiek zakje waar ik mijn papier van koekjes en snoepjes, klokhuizen kan indoen, ik herbruik ze, en vind ze daarom nuttig.
Oud 15 februari 2007, 10:31   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen krant bij als ik ga fietsen, wel een plastiek zakje waar ik mijn papier van koekjes en snoepjes, klokhuizen kan indoen, ik herbruik ze, en vind ze daarom nuttig.
Ik zou niet weten waarom dat klokhuis in de plasticzak moet. Daar het volledig afbreekbaar is, gooi je dat toch gewoon op een wei- of bosland waar je fietst?!

Papiertjes van koekjes en snoepjes stop ik gewoon in een van de zakken. Thuis gaat het de vuilnisemmer in. Of in een openbare vuilnisemmer langs de weg.
Oud 15 februari 2007, 10:38   #131
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom dat klokhuis in de plasticzak moet. Daar het volledig afbreekbaar is, gooi je dat toch gewoon op een wei- of bosland waar je fietst?!

Papiertjes van koekjes en snoepjes stop ik gewoon in een van de zakken. Thuis gaat het de vuilnisemmer in. Of in een openbare vuilnisemmer langs de weg.
Kan je ook doen natuurlijk, maar ik vind dat zo rommelig.

Ik denk dat er moeilijk een lijn te trekken is wat verspilling is, iets wat voor iemand overbodig is, is mss voor een ander wel nuttig.
Oud 15 februari 2007, 10:41   #132
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de natuur het laatste woord heeft is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Dit zal geen enkele klimaatwetenschapper ontkennen.
De mens probeert echter sinds de verlichting, en meerbepaald een uitspraak van de beroemde Bacon, de natuur zodanig te benutten en te wijzigen dat het in haar voordeel uitkomt. Wat nuttig is voor de mens, is echter niet altijd nuttig voor de natuurlijke kringlopen en evenwichten die gedurende miljoenen jaren van evolutie zijn opgebouwd. En we kunnen de natuur ook zodanig onderdrukken en wijzigen dat ze onze eisen niet meer aankan en ze destructief zal zijn voor op z'n minst onze soort.
Dat is nu eigenlijk net het probleem. We weten niet waar de gevolgen van de klimaatswijziging ons gaan brengen maar we weten wel dat de gevolgen op termijn 1. onomkeerbaar en 2. van een énorme grootte-orde zullen zijn.
Als we dit laten gebeuren zal de natuur dus volledig oncontroleerbaar zijn van de mens, iets waar we altijd zo lang aan hebben gewerkt en wat ook onze bron van welvaart en zo je wil welzijn heeft betekent.
Ik zou het tof vinden als al de mensen die dit argument gebruiken zich eens de vraag omgekeerd stellen: van waar in godsnaam hebben wij het recht gehaald om de natuur zodanig aan te passen dat het onze, en dan enkel en alleen onze, wat zeg ik, enkel en alleen sommige individuen van onze soort ten goede komt?!
Die aanpassing mocht dan wel en is geen probleem, terwijl de natuur hiervoor ook gemanipuleerd moest worden!
Het feit dat er straks of morgen mss een komeet op de aarde kan neerstorten heeft er ook niet voor gezorgd dat we maar één fabriek niet hebben gebouwd.

Ik ben ervan overtuigd dat je het goed bedoelt, maar ik deel die romantische visie op de natuur niet. Je stelt het voor alsof 'de natuur' een entiteit is waarmee we een soort overeenkomst hebben gebaseerd op wederzijdse rechten en verplichtingen. En dat wij een soort 'huurders' zijn met beperkte gebuiksrechten.

Hoe mooi ook, de natuur is in wezen brutaal, wreed en onverschillig aangaande ons lot. De natuur heeft met ons geen uitstaans, heeft ons niet uitgenodigd om hier te zijn en zal ons niet vragen hier te blijven. De natuur en bij uitbreiding onze planeet is een organisme op zichzelf dat ons in het geheel niet nodig heeft zoals wij haar wel nodig hebben. De natuur heeft de dinosaurussen ook niet 'opgeruimd' of 'uitgeroeid'. Op een dag is zij echter zo grondig van aard veranderd, dat er voor hen geen plaats meer was overminderd het feit ze toch geen enkele fabriek hebben gebouwd.

Wat denk je dat ons te wachten staat? (miljoenen jaren evenwicht is trouwens grondig overdreven, de geologische geschiedenis van onze aarde vertoont genoeg sporen van verstoorde evenwichten gedurende de hele tijd dat onze planeet al bestaat)

En wij, wij zijn geen huurders of gebuikers, maar krakers. Maar krakers kunnen evengoed respectvol omspringen met eigendom. Daar ligt dus geen reden om ons te gedragen als respectloze hufters in andermans huis.

Wat jij en ik ook denken over onze invloed -en die antropogene invloed is er, daar ben ik akkoord met jou- wat er nu met het klimaat gebeurt, is meerdere keren gebeurd, zelfs in volledige afwezigheid van de mens. Dus laten we vooruit denken, in de eerste plaats bedenken hoe we onszelf in stand kunnen houden in deze wijzigende omstandigheden. En onze tijd niet gaan verspillen met de bedenken wie gaat moeten afdokken (zonder duidelijkheid wat dit de natuur gaat opleveren) of in het opzetten van koehandeltjes in emissienormen waar uiteindelijk China, VS, Rusland zich niets van aantrekken.

Want ik heb van al onze klimaatprofeten nog niets gehoord van echte, concrete, wervende maatregelen die mensen aansporen om iets te doen, ik hoor enkel over facturen praten en de menselijke activiteit zo veel mogelijk aan banden te leggen. Terwijl het enkel menselijke activiteit is die ons zal helpen in deze situatie.

Mensen zijn utilitaristische wezens. Je kan dromen over een betere wereld waarin iedereen spontaan de handen in elkaar slaat om 'het tij te keren'. Maar ik ben allang uit die droom ontwaakt om nog te geloven in dergelijke wereldwijde collectieve 'bewustwording'. En omdat je nu eenmaal niet over een werelddictatuur beschikt, zal je sommmige mensen al met romantische bespiegelingen overtuigen, anderen zal je met keiharde economische logica moeten overtuigen. Maar probeer niemand te overtuigen met overdrijvingen halve waarheden en hele leugens, want je betaalt achteraf altijd het gelag.
Oud 15 februari 2007, 10:44   #133
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het feit dat er straks of morgen mss een komeet op de aarde kan neerstorten heeft er ook niet voor gezorgd dat we maar één fabriek niet hebben gebouwd.
Ik hoop dat je zelf de absurditeit inziet van deze stelling. Dit is als 'het omkomen in een auto ongeval heeft hem gered van het eventueel krijgen van een dodelijke kanker'.

En dat je nu ergens vertoeft waar je meer dan waarschijnlijk omringd bent door dingen die eerder uit een fabriek komen dan uit de natuur zelve.... ik hoed mij voor cynisme, maar de neiging steekt voortdurend de kop op bij al dat redeneren in die subliminale termen van 'goed en slecht'.
Oud 15 februari 2007, 10:57   #134
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat vind ik ook een argument dat mooi is samen te vatten: it makes no sense of 'nonsens' als u Nederlands verkiest.
Iedere wetenschapper weet dat paniek zaaien niet nodig is en ook niets zal uithalen. De feiten weergeven zoals ze zijn en beleidsmakers en het publiek hierover informeren, daar gaat het om.
Wat u paniek zaaien noemt dat noem ik mensen de stand van zaken laten weten. Dat u of uw medemens een paniekaanval krijgt na het lezen van sommige feiten, daar kan de wetenschapper niets aandoen. Dat er dan sommige mensen zijn die onzin lopen te verkondigen en dat bepaalde media selectief zijn in wat ze uitvergroten waardoor het wetenschappelijk niet 100% correct is, daar kan je enkel de sensatiezoekende mens voor verwijten. Als u dat stoort leest u het beter niet/luistert u er beter niet naar, en als uw serieuze informatie zoekt gebruik dan een serieuze bron.

80% van de mensen haalt zijn info uit de populaire pers. Die lezen geen wetenschappelijke rapporten, zeker al niet over zo'n ingewikkelde zaak als het klimaat. Ik heb al de grootste moeite om al de informatie die dagelijks wordt afgevuurd bij te houden.

Trouwens, laten we het eens hebben over die feiten? Er zijn mensen die nu lopen rond te bazuinen dat de zeespiegel 12 meter gaat stijgen! Dat heel Antarctica aan het smelten is! Dat de warme golfstroom gaat uitvallen over een paar jaar. Dat noem ik paniekzaaierij op grond van ongefundeerde hypothesen.

Het probleem met die Al Gore film is dat een hele hoop mensen juist bijzonder slecht geïnformeerd zijn over wat we zeker weten en wat we vermoeden. En nu heeft die film een hoop 'profeten' opgeleverd die zonder kennis van zaken de grootste onzin rondstrooien. En je mag bijna geen vraagtekens meer plaatsen bij de meest onwaarschijnlijke scenario's zoals die nu uitgetekend worden.

En jij helpt daar ook aan mee hoor door te stellen.
Citaat:
We weten niet waar de gevolgen van de klimaatswijziging ons gaan brengen maar we weten wel dat de gevolgen op termijn 1. onomkeerbaar en 2. van een énorme grootte-orde zullen zijn.
Jij kent die orde van grootheid helemaal niet, maar praat toch over ernstige gevolgen. Je stelt het allemaal zo eenduidig en voor de hand liggend voor, terwijl het dat helemaal niet is. Er zijn een aantal zaken bekend, er is een klimaatsverandering bezig, wij hebben daar invloed op, maar er is totaal geen idee van de verhoudingen. Voorzichtigheid is geboden en we zullen onze rationaliteit te veel nodig hebben om ze te vergooien aan het weerleggen van zinloze paniekverhaaltjes.

Snap je dan niet dat je je daarmee blootstelt aan hevige en terechte kritiek (ik lees ook wel de discussiedraden hierover). En dat je sceptici blijft bevoorraden met tegenargumenten.

Het is logisch dat de mensen die ernstige gevolgen concreet willen kennen. Want zeggen dat het ernstig wordt, daar hebben ze niet genoeg aan. Als er dan zo veel mogelijk afschrikwekkende dingen verteld moeten worden om de mensen te overtuigen. Ook al moeten we overdrijven en de waarheid rekken tot de elastiek springt.

Maar als de apocalyptische visioenen zich gaan blijven opstapelen, kweek je alleen maar fatalisme die zal uitmonden in keiharde onverschilligheid. Want zelfs angst slijt en stompt af en zal op termijn uitmonden in 'so fucking what'.

Het is zoals met terrorismedreiging: wanneer aanslagen uitblijven, relativeren de mensen vanzelf de dreiging. En wanneer de dreiging dan werkelijk concreet wordt, word je geconfronteerd met mensen die enkel nog hun schouders ophalen.

Citaat:
Het is toch wel straf dat wanneer de hele wetenschappelijke wereld aan de alarmbel trekt mbt een wetenschappelijke conclusie die in essentie bevat dat wij schuld hebben aan iets dat niet overzienbare gevolgen kan hebben voor de planeet en dat actie daarom sterk aanbevolen is, men alles probeert uit de kast te halen om de wetenschappelijkheid en de gevolgen van dit feit in diskrediet te brengen.

Tien jaar geleden hoorde je niemand ontkennen dat er dringend iets moest gebeuren aan het milieu, nu politici en wetenschappers en uw buren daartoe beginnen op te roepen is het plots niet meer waar.
Jij bent nog echt jong, hé. Want anders zou je niet denken dat dit allemaal nieuw is .
Ik heb al wat paniekzaaierij mbt het milieu achter de rug. Wat mij persoonlijk nooit van mijn basisstandpunten heeft verwijderd omtrent zuinig en sober leven .

Je kunt het zelfs afvragen: misschien was het juist door het ondoordacht handelen van groepen zoals de Club van Rome dat ecologie jarenlang in het slop heeft gezeten. Ze hadden niet helemaal ongelijk, sommige dingen hadden ze zelfs juist ingeschat. Maar in globo hebben ze zichzelf door een zeer onvoorzichtige wetenschappelijke houding gediscrediteerd.

Don't repeat their mistakes!
Oud 15 februari 2007, 10:59   #135
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

En nu ben ik even uitgetypt.

oef
Oud 15 februari 2007, 14:30   #136
willem1940NLD

Standaard

Ik las ooit, dat plastic bij voldoende hoge temperatuur erg gunstig is in vuilverbranding; daar kan dan (zeer ouderwets systeem, o.a bij Parijs) energie uit teruggepakt worden.
Oud 15 februari 2007, 16:33   #137
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aldi schafte al jaren geleden de plasticzakjes af. In het begin deden de mensen moeilijk, maar ondertussen doet niemand er nog moeilijk over. Bij de Lidl waren er nooit wegwerpzakjes. Goed, ongetwijfeld doen deze "low budget"-supermarkten het niet in de eerste plaats om ecologische motieven, maar toch...

Bij mijn weten heeft de SPAR het opzet om het gebruik van haar plasticzakjes gestaag maar zeker af te bouwen.
Tja, maar de grotere warenhuisketens GB en Delhaize zijn daar na protest snel weer van afgestapt hoor... ze smijten daar nog altijd met de zakjes naar je hoofd.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 16:37   #138
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van het feit dat er quasi overal vuilnisbakken staan en je het meeste afval ook gewoon eventjes in je zak kan steken tot je thuis bent, geloof ik nooit dat je al de plastiek zakjes die je krijgt, ook daadwerkelijk gebruikt voor afval. Dat zijn er gewoon te veel!!! De keren dat ik plastiek zakken moet weigeren zijn gewoon ontelbaar...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 18:18   #139
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Tja, maar de grotere warenhuisketens GB en Delhaize zijn daar na protest snel weer van afgestapt hoor... ze smijten daar nog altijd met de zakjes naar je hoofd.
Zijn die zakjes al gevuld als ze er mee smijten ? dat moet dan nogal aankomen....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 18:40   #140
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Los van het feit dat er quasi overal vuilnisbakken staan en je het meeste afval ook gewoon eventjes in je zak kan steken tot je thuis bent, geloof ik nooit dat je al de plastiek zakjes die je krijgt, ook daadwerkelijk gebruikt voor afval. Dat zijn er gewoon te veel!!! De keren dat ik plastiek zakken moet weigeren zijn gewoon ontelbaar...
Ik weiger die ook regelmatig, dikwijls zelfs, maar toch zijn het soms handige dingen en altijd zit er eentje in mijn vestzak.
Ik gebruik die zakjes zelf in de plaats van de pedaalemmerzakken in de keukenkast.
Mocht ik die zakjes maar een keer gebruiken dan mag je mij en verkwister noemen, maar ik herbruik ze, ik zie daar wanneer ik het op deze manier doe geen probleem in.

Laatst gewijzigd door alberto : 15 februari 2007 om 18:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be