![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Middenweg: eetbare plastics uitvinden .... de smaak bestaat al, bij McD
![]()
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een herbruikbare plasticzak kun je vele honderden keren gebruiken. Wat is er dus het meest ecologisch? Het wegwerpzakje dat Raven tweemaal gebruikt of de herbruikbare boodschappentas?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten heeft de SPAR het opzet om het gebruik van haar plasticzakjes gestaag maar zeker af te bouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard de herbruikbare boodschappentas, maar daar kan je dan geen afval in doen en die kleine zakjes zijn handig om onderweg je afval in te doen, voor mijn part toch nog beter dan het op straat te gooien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afval doe je in een vuilniszak of in een afvalbak. Heb je onderweg afval dan doe je dat, op z'n ouderwets, in krantenpapier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() Ik heb geen krant bij als ik ga fietsen, wel een plastiek zakje waar ik mijn papier van koekjes en snoepjes, klokhuizen kan indoen, ik herbruik ze, en vind ze daarom nuttig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Papiertjes van koekjes en snoepjes stop ik gewoon in een van de zakken. Thuis gaat het de vuilnisemmer in. Of in een openbare vuilnisemmer langs de weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er moeilijk een lijn te trekken is wat verspilling is, iets wat voor iemand overbodig is, is mss voor een ander wel nuttig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat je het goed bedoelt, maar ik deel die romantische visie op de natuur niet. Je stelt het voor alsof 'de natuur' een entiteit is waarmee we een soort overeenkomst hebben gebaseerd op wederzijdse rechten en verplichtingen. En dat wij een soort 'huurders' zijn met beperkte gebuiksrechten. Hoe mooi ook, de natuur is in wezen brutaal, wreed en onverschillig aangaande ons lot. De natuur heeft met ons geen uitstaans, heeft ons niet uitgenodigd om hier te zijn en zal ons niet vragen hier te blijven. De natuur en bij uitbreiding onze planeet is een organisme op zichzelf dat ons in het geheel niet nodig heeft zoals wij haar wel nodig hebben. De natuur heeft de dinosaurussen ook niet 'opgeruimd' of 'uitgeroeid'. Op een dag is zij echter zo grondig van aard veranderd, dat er voor hen geen plaats meer was overminderd het feit ze toch geen enkele fabriek hebben gebouwd. Wat denk je dat ons te wachten staat? (miljoenen jaren evenwicht is trouwens grondig overdreven, de geologische geschiedenis van onze aarde vertoont genoeg sporen van verstoorde evenwichten gedurende de hele tijd dat onze planeet al bestaat) En wij, wij zijn geen huurders of gebuikers, maar krakers. Maar krakers kunnen evengoed respectvol omspringen met eigendom. Daar ligt dus geen reden om ons te gedragen als respectloze hufters in andermans huis. Wat jij en ik ook denken over onze invloed -en die antropogene invloed is er, daar ben ik akkoord met jou- wat er nu met het klimaat gebeurt, is meerdere keren gebeurd, zelfs in volledige afwezigheid van de mens. Dus laten we vooruit denken, in de eerste plaats bedenken hoe we onszelf in stand kunnen houden in deze wijzigende omstandigheden. En onze tijd niet gaan verspillen met de bedenken wie gaat moeten afdokken (zonder duidelijkheid wat dit de natuur gaat opleveren) of in het opzetten van koehandeltjes in emissienormen waar uiteindelijk China, VS, Rusland zich niets van aantrekken. Want ik heb van al onze klimaatprofeten nog niets gehoord van echte, concrete, wervende maatregelen die mensen aansporen om iets te doen, ik hoor enkel over facturen praten en de menselijke activiteit zo veel mogelijk aan banden te leggen. Terwijl het enkel menselijke activiteit is die ons zal helpen in deze situatie. Mensen zijn utilitaristische wezens. Je kan dromen over een betere wereld waarin iedereen spontaan de handen in elkaar slaat om 'het tij te keren'. Maar ik ben allang uit die droom ontwaakt om nog te geloven in dergelijke wereldwijde collectieve 'bewustwording'. En omdat je nu eenmaal niet over een werelddictatuur beschikt, zal je sommmige mensen al met romantische bespiegelingen overtuigen, anderen zal je met keiharde economische logica moeten overtuigen. Maar probeer niemand te overtuigen met overdrijvingen halve waarheden en hele leugens, want je betaalt achteraf altijd het gelag.
![]() |
![]() |
#133 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dat je nu ergens vertoeft waar je meer dan waarschijnlijk omringd bent door dingen die eerder uit een fabriek komen dan uit de natuur zelve.... ik hoed mij voor cynisme, maar de neiging steekt voortdurend de kop op bij al dat redeneren in die subliminale termen van 'goed en slecht'.
![]() |
![]() |
#134 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
80% van de mensen haalt zijn info uit de populaire pers. Die lezen geen wetenschappelijke rapporten, zeker al niet over zo'n ingewikkelde zaak als het klimaat. Ik heb al de grootste moeite om al de informatie die dagelijks wordt afgevuurd bij te houden. Trouwens, laten we het eens hebben over die feiten? Er zijn mensen die nu lopen rond te bazuinen dat de zeespiegel 12 meter gaat stijgen! Dat heel Antarctica aan het smelten is! Dat de warme golfstroom gaat uitvallen over een paar jaar. Dat noem ik paniekzaaierij op grond van ongefundeerde hypothesen. Het probleem met die Al Gore film is dat een hele hoop mensen juist bijzonder slecht geïnformeerd zijn over wat we zeker weten en wat we vermoeden. En nu heeft die film een hoop 'profeten' opgeleverd die zonder kennis van zaken de grootste onzin rondstrooien. En je mag bijna geen vraagtekens meer plaatsen bij de meest onwaarschijnlijke scenario's zoals die nu uitgetekend worden. En jij helpt daar ook aan mee hoor door te stellen. Citaat:
Snap je dan niet dat je je daarmee blootstelt aan hevige en terechte kritiek (ik lees ook wel de discussiedraden hierover). En dat je sceptici blijft bevoorraden met tegenargumenten. Het is logisch dat de mensen die ernstige gevolgen concreet willen kennen. Want zeggen dat het ernstig wordt, daar hebben ze niet genoeg aan. Als er dan zo veel mogelijk afschrikwekkende dingen verteld moeten worden om de mensen te overtuigen. Ook al moeten we overdrijven en de waarheid rekken tot de elastiek springt. Maar als de apocalyptische visioenen zich gaan blijven opstapelen, kweek je alleen maar fatalisme die zal uitmonden in keiharde onverschilligheid. Want zelfs angst slijt en stompt af en zal op termijn uitmonden in 'so fucking what'. Het is zoals met terrorismedreiging: wanneer aanslagen uitblijven, relativeren de mensen vanzelf de dreiging. En wanneer de dreiging dan werkelijk concreet wordt, word je geconfronteerd met mensen die enkel nog hun schouders ophalen. Citaat:
![]() Ik heb al wat paniekzaaierij mbt het milieu achter de rug. Wat mij persoonlijk nooit van mijn basisstandpunten heeft verwijderd omtrent zuinig en sober leven ![]() Je kunt het zelfs afvragen: misschien was het juist door het ondoordacht handelen van groepen zoals de Club van Rome dat ecologie jarenlang in het slop heeft gezeten. Ze hadden niet helemaal ongelijk, sommige dingen hadden ze zelfs juist ingeschat. Maar in globo hebben ze zichzelf door een zeer onvoorzichtige wetenschappelijke houding gediscrediteerd. Don't repeat their mistakes!
![]() |
![]() |
#135 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En nu ben ik even uitgetypt.
oef ![]()
![]() |
#136 |
|
![]() Ik las ooit, dat plastic bij voldoende hoge temperatuur erg gunstig is in vuilverbranding; daar kan dan (zeer ouderwets systeem, o.a bij Parijs) energie uit teruggepakt worden.
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Los van het feit dat er quasi overal vuilnisbakken staan en je het meeste afval ook gewoon eventjes in je zak kan steken tot je thuis bent, geloof ik nooit dat je al de plastiek zakjes die je krijgt, ook daadwerkelijk gebruikt voor afval. Dat zijn er gewoon te veel!!! De keren dat ik plastiek zakken moet weigeren zijn gewoon ontelbaar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Zijn die zakjes al gevuld als ze er mee smijten ? dat moet dan nogal aankomen....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik gebruik die zakjes zelf in de plaats van de pedaalemmerzakken in de keukenkast. Mocht ik die zakjes maar een keer gebruiken dan mag je mij en verkwister noemen, maar ik herbruik ze, ik zie daar wanneer ik het op deze manier doe geen probleem in. Laatst gewijzigd door alberto : 15 februari 2007 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |