![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik snap niet wat voor dingen Baarle hier wil bekomen, wij willen respect voor onze grenzen, laat ons het ook tonen aan de Walen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Talentelling is interessant Dimitri. Ik schrik van de Duitse aanwezigheid. Wat natuurlijk wel zeer (en dat zeggen ze daar ook) delicaat is, is de vraagstelling, wat is "enkel NL". Ik spreek NL en begrijp Frans maar maak er nog constant fouten in. Bij welke groep zou ik zijn?
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan zie ik niet in waarom wij belangrijke steden als Komen en Moeskroen niet zouden mogen ontvangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Je hebt geen voet om op te staan! De bevolking zal niet voor Vlaanderen in Komen stemmen.
![]() |
#124 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja of neen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En als er iets interessants gebeurt, is er geen reden om hen te weigeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
In een ander topic vroeg ik waarom het zo essentieel was om Voeren over te hevelen tegen de zin van de meerderheid van de bevolking. Er werd mij gezegd dat het de enige gemeente is die niet volledig verfranst is, daarom dus. Maar als ik dat hoor (dat een plaatselijk dialect zelfs door de Luiksgezinden nog gehanteerd wordt) houdt dat argument toch geen steek? ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
![]() Je begint nota bene zelf over Komen en Moeskroen, als reactie op mijn opmerking dat de taalgrens in 160 jaar nauwelijks naar het noorden is opgeschoven en dat de verhalen over gebieden ter grootte van halve provincies die zouden zijn ontstolen, regelrechte onzin zijn. Men had in de jaren vijftig nog twee keuzes: - of de toenmalige administratieve grenzen waren de grenzen van de taalgebieden geworden; - of de taalgrens werd de nieuwe administratieve grens. De eerste mogelijkheid was nauwelijks uitvoerbaar, want in Brabant was er helemaal geen grens en elders lagen er aan weerszijden grote anderstalige gebieden, dus men heeft voor optie 2 gekozen. Als jij liever optie 1 had gekozen, zeg dat dan gewoon, maar ga niet optie 1 en 2 door elkaar halen, zo van: de Nederlandstalige gebieden aan de andere kant hadden wel bij ons moeten komen, maar de anderstalige gebieden aan onze kant hadden niet naar hun mogen gaan. Dat slaat nergens op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat het nu eenmaal de huistaal is van veel gezinnen, net zoals heel velen in de Overmaasgemeenten thuis Oost-Limburgs spreken maar naar een Franstalige school gaan. Ook daar heeft het Nederlands dialect zoveel tientallen jaren Franstalige administratie en onderwijs overleefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Principes zijn het houvast van de machteloze. Als we de slaaf in ons hoofd kunnen loslaten, maken we gewoon van België ons land: met onze taalgrens, onze politieke verhoudingen en onze instellingen. Wie denkt dat hij door het spel "eerlijk" te spelen, uiteindelijk van België eerlijkheid zal verkrijgen, is er aan voor de moeite. Dat is een houding van 50 jaar terug. Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Op de zes randgemeenten en de DG na zou ik niet weten welke gemeenten zich eventueel bij een ander gebied zouden willen aansluiten dan waarin ze liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg dan gewoon dat u staatsimperialistisch bezig bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terzijde: de taalgrens had een halve eeuw terug zin, als stabilisering tegenover anderhalve eeuw sociale druk en repressie. Vandaag is het een staatsgrens geworden, en dus onaantastbaar. Dat belet niet dat gemeenten die bij Vlaanderen willen horen als België uiteenvalt, welkom moeten zijn. Jullie nemen trouwens eenzelfde houding aan als het gaat over een eventuele aansluiting van Vlaanderen bij Nederland, nietwaar. ![]() Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u de toestand ter plaatse eens mocht kennen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 februari 2007 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Het accepteren van de taalgrens als staatsgrens is gelijk aan het accepteren van de belgische spelregels. Het is sowieso al absurd om taal te hanteren als instrument om een land te 'splitsen'. Nu het �*s gebeurd denken velen dat het 'eerlijk' is daaraan vast te houden, exact volgens de regels die door België zijn opgesteld. Waarom 'cultuur', 'identiteit' of 'natuurlijke geografische ligging' niet als grens genomen? Als onderhandelingen starten ligt alles weer open. In een land met een duidelijke meerderheid zou die meerderheid zijn democratische rechten moeten kunnen doen gelden. Met andere woorden: De vlamingen zouden het voor het zeggen moeten hebben. Alle grenzen en gewesten zijn het resultaat van toegevingen aan de franstaligen om maar niet onder die 'verderfelijke vlamingen' te hoeven vallen. Ik zou zeggen: Vette pech, accepteer eens een keer dat je het volgens democratische principes n�*et voor het zeggen hebt. |
|
![]() |
![]() |