Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2007, 18:15   #121
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Vlaanderen zal ze misschien niet weigeren, maar Wallonië zal ze wel weigeren te laten gaan. En dat is niet meer dan logisch: staatsgrenzen en ook deelstaatgrenzen worden niet zomaar gewijzigd omdat Jan Pak de leuning aan de grens graag bij de buren zou willen horen. Dan moet onze Jan gewoon z'n spullen pakken en een paar kilometer verder gaan wonen.
Wel dan moet je je ook nog afvragen : is Jan Pak zelf een inwijkeling van de andere kant van die grens, of is hij ineens beginnen beseffen dat hij een nieuwe levensstijl verkiest?
Ik snap niet wat voor dingen Baarle hier wil bekomen, wij willen respect voor onze grenzen, laat ons het ook tonen aan de Walen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Talentelling is interessant Dimitri. Ik schrik van de Duitse aanwezigheid.
Wat natuurlijk wel zeer (en dat zeggen ze daar ook) delicaat is, is de vraagstelling, wat is "enkel NL". Ik spreek NL en begrijp Frans maar maak er nog constant fouten in. Bij welke groep zou ik zijn?
Oud 18 februari 2007, 18:15   #122
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij spreekt ook over verleden, als je beweert dat Komen en Moeskroen bij Vlaanderen hadden moeten horen. Dat is ook 'verleden'.

Wie over vandaag spreekt, moet inderdaad niet meer spreken over taal om gebieden over te hevelen. De taalgrens ligt immers voor eens en altijd vast. Maar diegene moet dan ook niet omkijkend toch weer de taalgrens in twijfel trekken...
Kijk eens, binnenkort bestaat er geen België meer. Al wat door België mismeesterd is, kan dan weer op de helling komen te staan. Waar je je zeker aan mag verwachten is dat her en der langs de zogenaamde taalgrens gemeenten of wijken zullen weigeren tot de nieuwe staten Vlaanderen of Wallonië te behoren en zich zullen willen aansluiten bij de andere staat.

En dan zie ik niet in waarom wij belangrijke steden als Komen en Moeskroen niet zouden mogen ontvangen.
Oud 18 februari 2007, 18:17   #123
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En dan zie ik niet in waarom wij belangrijke steden als Komen en Moeskroen niet zouden mogen ontvangen.
Je hebt geen voet om op te staan! De bevolking zal niet voor Vlaanderen in Komen stemmen.
Oud 18 februari 2007, 18:17   #124
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik snap niet wat voor dingen Baarle hier wil bekomen, wij willen respect voor onze grenzen, laat ons het ook tonen aan de Walen?
Komaan zeg, aan de Walen respect tonen voor hun grenzen? Wat zou dat je kunnen opleveren?
Oud 18 februari 2007, 18:17   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U antwoordt nog steeds niet op m'n vraag: als u Komen en Moeskroen weer opeist als "Vlaamse" gemeenten op basis van het feit dat ze ooit eens tot een Vlaamse provincie behoorden, dan moet u er toch mee instemmen dat ook Landen en Voeren weer naar Luik gaan, de Waalse provincie waarvan ze eens deel uitmaakten?

Ja of neen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:18   #126
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt geen voet om op te staan! De bevolking zal niet voor Vlaanderen in Komen stemmen.
Als België uiteenvalt, wil ik nog wel eens zien wat er in Komen (dat voor 70 pct omringd is door Vlaanderen) gebeurt...

En als er iets interessants gebeurt, is er geen reden om hen te weigeren.
Oud 18 februari 2007, 18:18   #127
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U antwoordt nog steeds niet op m'n vraag: als u Komen en Moeskroen weer opeist als "Vlaamse" gemeenten op basis van het feit dat ze ooit eens tot een Vlaamse provincie behoorden, dan moet u er toch mee instemmen dat ook Landen en Voeren weer naar Luik gaan, de Waalse provincie waarvan ze eens deel uitmaakten?

Ja of neen?
Maar neen! Waarom dan wel?
Oud 18 februari 2007, 18:20   #128
evilbu

Standaard

Citaat:
Neen, uit contacten ter plaatse weet ik dat de zogezegde Franstaligen nog steeds in meerderheid Nederlandstaligen zijn, maar wel Waalsgezinden. Wel is het zo dat R�*L indertijd getracht heeft Walen uit het nabijgelegen Wezet en Aubel naar Voeren te lokken. Dat is gedeeltelijk gelukt. Die mensen spreken vaak alleen maar Waals/Frans.
Hoe kan dat? Nu nog steeds? Die nieuwe generatie, volledig in het Frans opgevoed (en buiten Voeren waarschijnlijk in het Frans naar het middelbaar geweest), wat doen zij nog met dat dialect?

In een ander topic vroeg ik waarom het zo essentieel was om Voeren over te hevelen tegen de zin van de meerderheid van de bevolking. Er werd mij gezegd dat het de enige gemeente is die niet volledig verfranst is, daarom dus. Maar als ik dat hoor (dat een plaatselijk dialect zelfs door de Luiksgezinden nog gehanteerd wordt) houdt dat argument toch geen steek?
Oud 18 februari 2007, 18:20   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar neen! Waarom dan wel?
Dan bent u onlogisch bezig. Uw principe laat u gelden op een Waalse gemeente als Moeskroen, maar niet op Vlaamse gemeente als Landen. M.a.w. uw beginsel past u niet objectief toe en is bijgevolg geen echt principe.
Oud 18 februari 2007, 18:23   #130
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voila, en daarmee is heel het onnozel gedoe over taal als criterium inzake toewijzing van gemeente aan deze of gene (deel-)staat van de baan!
Ma joeng toch (), ik heb daar nooit voor gepleit.

Je begint nota bene zelf over Komen en Moeskroen, als reactie op mijn opmerking dat de taalgrens in 160 jaar nauwelijks naar het noorden is opgeschoven en dat de verhalen over gebieden ter grootte van halve provincies die zouden zijn ontstolen, regelrechte onzin zijn. Men had in de jaren vijftig nog twee keuzes:
- of de toenmalige administratieve grenzen waren de grenzen van de taalgebieden geworden;
- of de taalgrens werd de nieuwe administratieve grens.

De eerste mogelijkheid was nauwelijks uitvoerbaar, want in Brabant was er helemaal geen grens en elders lagen er aan weerszijden grote anderstalige gebieden, dus men heeft voor optie 2 gekozen.

Als jij liever optie 1 had gekozen, zeg dat dan gewoon, maar ga niet optie 1 en 2 door elkaar halen, zo van: de Nederlandstalige gebieden aan de andere kant hadden wel bij ons moeten komen, maar de anderstalige gebieden aan onze kant hadden niet naar hun mogen gaan. Dat slaat nergens op.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:24   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan dat? Nu nog steeds? Die nieuwe generatie, volledig in het Frans opgevoed (en buiten Voeren waarschijnlijk in het Frans naar het middelbaar geweest), wat doen zij nog met dat dialect?
Omdat het nu eenmaal de huistaal is van veel gezinnen, net zoals heel velen in de Overmaasgemeenten thuis Oost-Limburgs spreken maar naar een Franstalige school gaan. Ook daar heeft het Nederlands dialect zoveel tientallen jaren Franstalige administratie en onderwijs overleefd.
Oud 18 februari 2007, 18:27   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een ander topic vroeg ik waarom het zo essentieel was om Voeren over te hevelen tegen de zin van de meerderheid van de bevolking. Er werd mij gezegd dat het de enige gemeente is die niet volledig verfranst is, daarom dus. Maar als ik dat hoor (dat een plaatselijk dialect zelfs door de Luiksgezinden nog gehanteerd wordt) houdt dat argument toch geen steek?
Er was een grote verdeeldheid niet zozeer over het taalstatuut, maar wel over de provinciale indeling. De scheidslijn tussen Waals- en Vlaamsgezinden liep gelijk met de dorpsclan en hun wederzijdse aanhankelijkheid. Vaak had Waals- en Vlaamsgezindheid niets met echt politieke overtuigingen te maken, maar wel met gevoeligheden uit het verleden die bepaalde families tegenover elkaar hadden geplaatst.
Oud 18 februari 2007, 18:28   #133
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan bent u onlogisch bezig. Uw principe laat u gelden op een Waalse gemeente als Moeskroen, maar niet op Vlaamse gemeente als Landen. M.a.w. uw beginsel past u niet objectief toe en is bijgevolg geen echt principe.
Met "principes" en "rechtvaardigheid" zijn we gekomen waar we staan: een gehandicapte deelstaat die heel veel heeft moeten betalen voor zijn "autonomie" (en nog steeds 15 miljard euro per jaar betaalt), maar als het er op aankomt nog zelfs de grondwet niet kan doen toepassen. Dat is pas belachelijk.

Principes zijn het houvast van de machteloze. Als we de slaaf in ons hoofd kunnen loslaten, maken we gewoon van België ons land: met onze taalgrens, onze politieke verhoudingen en onze instellingen.

Wie denkt dat hij door het spel "eerlijk" te spelen, uiteindelijk van België eerlijkheid zal verkrijgen, is er aan voor de moeite. Dat is een houding van 50 jaar terug.

Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 18:28.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:28   #134
Dimitri

Standaard

Citaat:
Kijk eens, binnenkort bestaat er geen België meer. Al wat door België mismeesterd is, kan dan weer op de helling komen te staan. Waar je je zeker aan mag verwachten is dat her en der langs de zogenaamde taalgrens gemeenten of wijken zullen weigeren tot de nieuwe staten Vlaanderen of Wallonië te behoren en zich zullen willen aansluiten bij de andere staat.

Als je denkt dat er iets te ontvangen valt, mag je van mij tegen die tijd aan de taalgrens gaan wachten. Maar ik vrees voor je dat er zich niemand zal aandienen.

Op de zes randgemeenten en de DG na zou ik niet weten welke gemeenten zich eventueel bij een ander gebied zouden willen aansluiten dan waarin ze liggen.
Oud 18 februari 2007, 18:30   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met "principes" en "rechtvaardigheid" zijn we gekomen waar we staan: een gehandicapte deelstaat die heel veel heeft moeten betalen voor zijn "autonomie" (en nog steeds 15 miljard euro per jaar betaalt), maar als het er op aankomt nog zelfs de grondwet niet kan doen toepassen. Dat is pas belachelijk.

Principes zijn het houvast van de machteloze. Als we de slaaf in ons hoofd kunnen loslaten, maken we gewoon van België ons land: met onze taalgrens, onze politieke verhoudingen en onze instellingen.

Wie denkt dat hij door het spel "eerlijk" te spelen, uiteindelijk van België eerlijkheid zal verkrijgen, is er aan voor de moeite. Dat is een houding van 50 jaar terug.
Kortom, u leidt u niet leiden door een bepaalde beginsel maar gewoon door willekeur. Komen en Moeskroen moeten weer bij Vlaanderen. Waarom? Daarom? Het beginsel dat u bovenhaalt, is geen principe daar u het niet overal wil toepassen. 't Is dus geen principe, maar schaamlapje om de ware bedoelingen te maskeren.

Zeg dan gewoon dat u staatsimperialistisch bezig bent.
Oud 18 februari 2007, 18:32   #136
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als jij liever optie 1 had gekozen, zeg dat dan gewoon, maar ga niet optie 1 en 2 door elkaar halen, zo van: de Nederlandstalige gebieden aan de andere kant hadden wel bij ons moeten komen, maar de anderstalige gebieden aan onze kant hadden niet naar hun mogen gaan. Dat slaat nergens op.
Natuurlijk slaat dat ergens op: wie de macht heeft, voert zijn wil door. Zolang de Vlamingen tot elke prijs de regels willen respecteren, zijn ze de risée van de Brusselse machthebbers.

Terzijde: de taalgrens had een halve eeuw terug zin, als stabilisering tegenover anderhalve eeuw sociale druk en repressie. Vandaag is het een staatsgrens geworden, en dus onaantastbaar. Dat belet niet dat gemeenten die bij Vlaanderen willen horen als België uiteenvalt, welkom moeten zijn.

Jullie nemen trouwens eenzelfde houding aan als het gaat over een eventuele aansluiting van Vlaanderen bij Nederland, nietwaar.

Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 18:33.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:33   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat belet niet dat gemeenten die bij Vlaanderen willen horen als België uiteenvalt, welkom moeten zijn.
En denkt u nu werkelijk dat Komen, Moeskroen, Orroir... staan te trappelen om bij Vlaanderen te komen?

Als u de toestand ter plaatse eens mocht kennen...
Oud 18 februari 2007, 18:34   #138
Dimitri

Standaard

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talentelling is interessant Dimitri. Ik schrik van de Duitse aanwezigheid.
Wat natuurlijk wel zeer (en dat zeggen ze daar ook) delicaat is, is de vraagstelling, wat is "enkel NL". Ik spreek NL en begrijp Frans maar maak er nog constant fouten in. Bij welke groep zou ik zijn?
Het ging bij de taaltelling niet alleen om talenkennis, maar ook om taalgebruik. Jij zou dus eentalig Nederlands zijn denk ik, aangezien je niet tweetalig bent opgevoed. En zo zou tegenwoordig waarschijnlijk 90% van Vlaanderen eentalig Nederlands zijn, als het niet meer is. Er zijn immers maar weinigen die nog volledig tweetalig zijn, de meeste van hen zijn bovendien allochtoon (NL-Turks, NL-Berbers/Arabisch, etc.).

Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 februari 2007 om 18:35.
Oud 18 februari 2007, 18:37   #139
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kortom, u leidt u niet leiden door een bepaalde beginsel maar gewoon door willekeur.
Ik laat me idd niet leiden door principes maar door het belang van Vlaanderen.

Citaat:
Komen en Moeskroen moeten weer bij Vlaanderen. Waarom? Daarom? Het beginsel dat u bovenhaalt, is geen principe daar u het niet overal wil toepassen. 't Is dus geen principe, maar schaamlapje om de ware bedoelingen te maskeren.

En wat is daar het probleem mee?
Oud 18 februari 2007, 18:40   #140
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, u leidt u niet leiden door een bepaalde beginsel maar gewoon door willekeur. Komen en Moeskroen moeten weer bij Vlaanderen. Waarom? Daarom? Het beginsel dat u bovenhaalt, is geen principe daar u het niet overal wil toepassen. 't Is dus geen principe, maar schaamlapje om de ware bedoelingen te maskeren.

Ik denk dat ik baarle wel begrijp.
Het accepteren van de taalgrens als staatsgrens is gelijk aan het accepteren van de belgische spelregels.

Het is sowieso al absurd om taal te hanteren als instrument om een land te 'splitsen'. Nu het �*s gebeurd denken velen dat het 'eerlijk' is daaraan vast te houden, exact volgens de regels die door België zijn opgesteld.

Waarom 'cultuur', 'identiteit' of 'natuurlijke geografische ligging' niet als grens genomen? Als onderhandelingen starten ligt alles weer open.

In een land met een duidelijke meerderheid zou die meerderheid zijn democratische rechten moeten kunnen doen gelden. Met andere woorden: De vlamingen zouden het voor het zeggen moeten hebben. Alle grenzen en gewesten zijn het resultaat van toegevingen aan de franstaligen om maar niet onder die 'verderfelijke vlamingen' te hoeven vallen.
Ik zou zeggen: Vette pech, accepteer eens een keer dat je het volgens democratische principes n�*et voor het zeggen hebt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be