Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2007, 14:14   #121
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vraag me dan af: wat doet Astrid dan wel? Wat is haar taak? Wat doet ze eigenlijk precies?

Bij mijn weten wordt het grootste werk verricht door de mensen van het Rode Kruis zelf. Niet door die adellijke dame die meent dat zij de honneurs moet waarnemen.
wat ze daar doet ? Zorgen voor het gat in de Waalse begroting zekers....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 21:01   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor de scheiding deed zij het werk van het hoofd algemeen bestuur, zoals elke bedrijfsleider van grote bedrijven.
Ook binnen prive bedrijven doen de arbeiders en bedienden het zichbare werk, en vraagt men zich af wat de bedrijfsleider er eigenlijk anders doet dan zijn zakken vullen.

Wel Astrid is de bedijfleider van het Belgische rode kruis, het was onder haar leiding dat het rode kruis voor de eerste maal niet in het rood ging.
En toch een behoorlijke dienstverlening aan de bevolking kon geven.

Astrid had Vlaanderen ook gewaarschuwd dat de splitsing van het rode kruis geld zou kosten aan Vlaanderen en zij de uitgavens van de Walen niet meer zou kunnen beperken of bepalen.
Vroeger bepaalde zij, of de uitgaven verantwoord waren en mochten gedaan worden, nu kan ze dat meer wegens communautaire inmening.
Zelf bloedgever zijnde sedert veeeeeeeeeele jaren en daarenboven heel goed vertrouwd met het Rode Kruis, kan ik u wel verzekeren dat prinses Astrid helemaal niet de "bedrijfsleider" is. De "bedrijfsleidende" functie wordt waargenomen door de voorzitters van de twee afdelingen die elk hun eigen keuzes maken, dit gebaseerd bij stemmingen van de vrijwilligersraad.

In 1972 kreeg Vlaanderen trouwens zijn eigen afdeling. Eindelijk! Tot dan toe was het Rode Kruis België immers heel sterk Franstalig gericht, ondanks de aanpassingen in de jaren zeventig. Prinses Astrid is pas sedert 1994 voorzitster. Dus uw stelling (door mij in het rood gezet) klopt niet. Helemaal niet!

Voor uw beweringen in het groen had ik graag bewijsmateriaal gezien, daar de voorzitster zich helemaal niet bezig houdt met de financiële bekommernissen. Als RK-lid had ik dus wel eens iets willen vernemen van die informatie die wij blijkbaar neit hebben.

Ik denk echter dat u hier zomaar wat uit uw nek kletst...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 21:06   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vroeger konden de walen geen beslissingen nemen zonder toestemming van het landelijk bestuur met Astrid aan het hoofd.
Larie. Astrid was nooit voorzitster van het unitair Rode Kruis (in 1972 opgeheven, Astrid werd in 1994 voorzitster).

Citaat:
Dit bestuur bestond uit walen en vlamingen en zorgde dat men enkel uitgaven deed die nodig waren voor de dienstverlening aan de bevolking.
Larie. Tot 1961 was het Rode Kruis een bijna exclusieve Franstalige aangelegenheid. Na veel tegenspartelen van de Franstaligen en veel duwen en trekken van de Vlamingen, kwam in 1972 eindelijk de splitsing.

Citaat:
Dit zonder te kijken naar communautaire gelijkheid. Het communautaire speelde totaal geen rol in de dienstverlening van het rode kruis.
men besliste daar op noden niet op gelijkheid aan uitgaven en helemaal niet op basis van werkgelegenheid creeren.
U weet duidelijk niets af van de geschiedenis van het Belgische Rode Kruis!

Citaat:
Astrid had aan hun verspilzucht een einde gemaakt toen ze voorzitster werd. Na een jaar had zij alle overbodige kosten van de walen geschrapt en afgekeurd. Na de splitsing is Vlaanderen haar beleid blijven volgen en zijn de walen terug beginnen verspillen.
Onzin. In 1994 werd Astrid voorzitster. Toen was het Rode Kruis reeds gesplitst. Daarenboven heeft zij als algemeen voorzitster geen enkele bevoegdheid wat de financiële keuzes betreft van de verschillende afdelingen. Daar zijn de afdelingen volledig autonoom in. Echt, u weet hoegenaamd niet hoe het er in het Rode Kruis aan toegaat.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 maart 2007 om 21:06.
Oud 6 maart 2007, 21:11   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het Vlaamse Rode Kruis is zeker niet nationalistisch, eigenlijk het tegendeel, maar ze willen ook 'werken'... Dat eerst en vooral.
Even opmerken dat het niet het "Vlaamse Rode Kruis" is, maar wel het "Rode Kruis Vlaanderen". En zoals u inderdaad terecht opmerkt als weerwerk op de onnozele post van Hans I le Grand, is het Rode Kruis van Vlaanderen geenszins nationalistisch.

Wel is het zo dat het de meest dynamische vleugel is, zeker in vergelijking met de Franstalige vleugel, die kan bogen op een schitterend aantal vrijwilligers.
Oud 6 maart 2007, 21:16   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom het Rode Kruis dan niet helemaal wordt gesplitst? Dat is vrij simpel: het internationale Rode Kruis aanvaardt maar één koepel per land.
Het internationale RK eist niet dat er een juridische eenheid bestaat ten opzichte van de wetten van het land waar een bepaald land zich bevindt. Wel dat het slechts één landelijke vertegenwoordiging heeft bij het internationale RK.
Oud 6 maart 2007, 21:19   #126
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wat ik toch hoor is dat het Rode Kruis Vlaanderen het niet echt verder kan/wil slikken dat Astrid er 'groot voorstander' van is dat de Vlamingen de put-aan-de-overkant blijven dempen en zeker niet zoals het bij die beruchte begroting 2006 en nasleep aantoeging
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 21:24   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Wat ik toch hoor is dat het Rode Kruis Vlaanderen het niet echt verder kan/wil slikken dat Astrid er 'groot voorstander' van is dat de Vlamingen de put-aan-de-overkant blijven dempen en zeker niet zoals het bij die beruchte begroting 2006 en nasleep aantoeging
Ik kan u verzekeren dat er al langer dan vandaag onvrede bestaat onder de RK-mensen van de Vlaamse afdeling. Men is het gewoon beu dat men altijd hoort bij te passen en dat de Franstaligen gaan lopen met de vruchten van de eigen inspanningen. Daarenboven stelt zich hoe langer hoe meer het probleem van de juridische aansprakelijkheid die binnen eenzelfde juridische structuur echt niet meer haalbaar is. Er MOET gewoon iets veranderen. Dat prinses Astrid dat niet wil en zich daartegen verzet, pleit niet in haar voordeel.
Oud 7 maart 2007, 11:25   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat prinses Astrid dat niet wil en zich daartegen verzet, pleit niet in haar voordeel.
Voor Hans, en nog een aantal belgicisten die tegen alles zijn wat Belgique verder opsplitst, pleit dat juist wél in het voordeel van Astrid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be