![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Schijnheiligheid is een erg harde beschuldiging. Ik hoop dat ze voldoende overwogen gemaakt wordt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 augustus 2007 om 01:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet de job die er gedaan moet worden is hun roeping, maar het vergaren van de macht/ het geld is hun doel. En ze worden hierin geholpen door een legioen van kontlikkende ambtenaren. Die elks op zich een paar dingen willen, hun postje veilig stellen, zo min mogelijk werken, en als het even kan, de bankrekening sneller spekken dan alleen het salaris doet. Eigenlijk is er geen schijnheiligheid bij, want iedereen met 3 samenwerkende hersencellen kan dat zien.
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan nu terug naar het nut van spaarlampen, LED verlichting en dergelijke.
Een spaarlamp, door haar langere levensduur en lager energiegebruik is ze "milieuvriendelijker" dan de ouderwetse gloeilamp. Maar niet veel, doordat ze meer , en minder milieuvriendelijke grondstoffen gebruikt. Zoals kwik en de rotzooi in de halfgeleiders. Maar zoals aangetoont door de topicstarter, er zijn toepassingen voor gloeilampen waar ze toch het milieu sparen. Alleen vereist dit een zeer doordacht samengaan van een aantal ideen, wat het uiteindelijk moeilijk maakt er voordeel uit te trekken. LED's zijn de toekomst. Zeer efficient, zeer gunstig in grondstof en energiegebruik tijdens productie, lange levensduur. En eenmaal er genoeg productiecapaciteit is, goedkoper dan enige andere bron van verlichting . Maar voorlopig zijn het hier spaarlampen. Tot de LED lampen onder mijn prijsdrempelwaarde zakken.
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Volgens mijn moeder scheelt het een behoorlijke hap op de factuur die spaarlampen, ze is er vol lof over.
Ze sprak van 16 watt ipv 60 vroeger. Zal dus goede zaak zijn zeker als het geld kan uitsparen |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het salaris van een doorsnee politicus is te laag voor de verantwoordelijkheden die ze hebben , maar veel te hoog voor de verantwoordelijkheden die ze opnemen.
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moeder is een slimme maar wel overal spaarlampen hangen anders voeltge dat niet aan uw factuur . Ik heb altijd al in studio's gewoond en weet goe genoeg hoeveel dat het uitspaart . Ooit trok ik 3000 bfr terug van electrabel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Gouverneur
|
![]() Ondertussen ben ik hier ook begonnen aan de overschakeling naar LED. De 35W halogeenspots in de keuken worden vervangen door 2,1 W LED's wanneer ze hun geest geven. Zo ben ik in de keuken uiteindelijk van 6x50W naar 6x35W naar 6x2,1W kunnen gaan. Dit zal een gigantisch verschil geven aan verbruik, vermits die spots toch enkele uren per dag branden.
De lamp in de WC is ondertussen ook vervangen door een LED-lamp, de volgende stap zijn alle nachtlampjes, spots in de dressing. In de living zal ik de halogeenlampen die nog niet kapot zijn verder gebruiken tot ze allemaal hun geest hebben gegeven. Daarna zal het ook LED worden. Verder heb ik ook ondervonden dat het schoon houden van de condensor van de koelkast een serieus pak kan schelen in je energiefactuur. Ik hoorde de koelkast de laatste tijd regelmatig draaien. Na een grondige schoonmaakbuurt van de condensor is het duidelijk minder ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Banneling
|
![]() Ijskast en diepvries met lege dozen vol proppen helpt ook of alsge genoeg geld hebt als arbeider dan extra inkopen doen want een volle ijskast verbruikt minder energie hetzelfde mé nen diepvries .
Groeten van een ex-verzorger/opvoeder/animator . |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik hoorde dat 3x1W HP (high power) ledspotjes (met Gu-10 voetje) de ideale vervangers waren voor 35W halogeenspotjes. Ze geven iets minder licht, maar toch een goed lichtrendement. Men zou ruwweg 1 spotje nodig hebben per m2. Maar ze kosten wel tussen de 22 en 25 euro. Wel steeds goede spotjes kopen, geen chinese rommel uit de Lidl of zo. Opgepast: niet dimmen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb die rommel in de LIDL ook zien liggen. De vermogens van de LED's daar was echter minder dan 1W, daar ga je niet zoveel mee kunnen doen. Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur. Op de verpakking stond minstens 40 000 uur. Dit zou betekenen dat op een aantal plaatsen de lampen gedurende mijn leven niet meer vervangen moeten worden. Zelfs bij een beduidend lagere levensduur heb ik nog altijd een enorme besparing vermits halogeenlampen relatief duur zijn en heel kort meegaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat ge de lichtopbrengst van een 35W halogeenspot evenaart met een 20-ledjes spotje verbaast me. Ik las dat ge minstens een 38-ledjes spotje moest hebben voor een degelijke lichtopbrengst (of een HP-led natuurlijk). Qua prijs, kijk hier eens: http://www.leditlight.net/?menu=cate...tegoryID=49502 een degelijke en betrouwbare zaak! En als ge meerdere lampjes tegelijk koopt (een tiental bijvoorbeeld), mail dan eens naar het bedrijf en vraag hun beste prijs. Ze staan open voor kortingen! of www.uniled.nl of www.lumia.be. En wilt ge flink wat info over ledjes, hier dan een paar uurtjes leesplezier. De moeite! http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0 Laatst gewijzigd door cor : 27 augustus 2007 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook vastgesteld dat een lichtgekleurde plafond en niet te donkere muren geweldig veel minder vermogen nodig hebben. En niet te vergeten, die mooie glasgordijnen van moeder de vrouw, die houden heel veel licht tegen.
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eenmaal op het niveau van schepen ofzo, moet je wel corrupt worden, of anders je periode niet uitzitten. Stel je voor. Je komt op de positie van schepen van milieu in een vooruitstrevend dorp. Er moet een aanbesteding gebeuren om een nieuwe waterzuivering te plaatsen, want de oude trekt het niet meer. (die nieuwe sociale woonwijk kan er niet meer bij) Aannemer X, lokaal actief, de joviale kerel die politiebal sponsort , maar ook 2 jaar geleden de renovatie van het gemeentehuis heeft geregeld, stuurt je een uitnodiging voor een dinneetje, Restaurantje "het slagje duurder". Wat doe je? Want je ziet het zo op je afkomen. Wat vriendelijke woorden, gezellig keuvelen, en dan de kat op de koord, in ruil voor de offertes van de concurenten krijg je bijvoorbeeld die zonnecollector op je dak. Ga je hiermee akkoord, of ga je in 1 keer naar de politie, aangifte doen van een poging tot omkoping?
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De goedkoopste lamp is natuurlijk de lamp die niet brandt. Dat dit niet altijd mogelijk is dat weten we allemaal.
Vandaag nog een onderhandeling gehad ivm nieuwe plafonds in een refter. Heel belangrijk daarbij is de lichtreflectie, dit gaat van nul tot ongeveer 80%, nul bij een redelijk donkere kleur en 80% bij wit. Alukleur geeft nog iets meer reflectie maar heeft andere nadelen. Dus bij de inrichting van het één of ander is het soms noodzakelijk om ook daar op te letten.
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of de spaarlampen uiteindelijk geen toekomst meer hebben, betwist ik evenwel. Misschien vult men de lampen binnenkort met xenon bijvoorbeeld, zodat het milieubelastend effect van de kwikvulling wegvalt. |
|
![]() |
![]() |