Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 01:13   #121
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekes Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk jammer dat vele politici zich willen profileren als groene ministers terwijl hun achterliggende beweegreden geld, macht en populariteit zijn en dat hun integriteit wat betreft het milieu quasi onbestaande is.
Ik begrijp je uitspraak en er zullen zeker wel sluwe vossen in de politiek zitten waarop je bewering van kracht is. Maar ik vind het jammer als iedereen zo gaat denken, over iedereen. Uiteindelijk kan je dat van iedereen zeggen... en zeker weten doe je het nooit. Ik ben "voor het milieu". Ik wil in de politiek gaan, ooit, om een groen standpunt te verdedigen. Maar morgen kan iedereen zeggen dat ik het om allerlei opportunistische redenen doe die met enige bekommernis om onze omgeving geen uitstaans hebben en er zelfs haaks op staan... Daar sta je dan, als politicus. Begin maar eens te bewijzen wat je drijfveer wel of niet is.
Schijnheiligheid is een erg harde beschuldiging. Ik hoop dat ze voldoende overwogen gemaakt wordt.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 augustus 2007 om 01:13.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 03:57   #122
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Schijnheiligheid is een erg harde beschuldiging. Ik hoop dat ze voldoende overwogen gemaakt wordt.
Ministers zijn maar in 1 ding bekwaam. Gekozen worden voor hun postje.

Niet de job die er gedaan moet worden is hun roeping, maar het vergaren van de macht/ het geld is hun doel. En ze worden hierin geholpen door een legioen van kontlikkende ambtenaren.
Die elks op zich een paar dingen willen, hun postje veilig stellen, zo min mogelijk werken, en als het even kan, de bankrekening sneller spekken dan alleen het salaris doet.

Eigenlijk is er geen schijnheiligheid bij, want iedereen met 3 samenwerkende hersencellen kan dat zien.
Oud 27 augustus 2007, 04:04   #123
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dan nu terug naar het nut van spaarlampen, LED verlichting en dergelijke.

Een spaarlamp, door haar langere levensduur en lager energiegebruik is ze "milieuvriendelijker" dan de ouderwetse gloeilamp. Maar niet veel, doordat ze meer , en minder milieuvriendelijke grondstoffen gebruikt. Zoals kwik en de rotzooi in de halfgeleiders.
Maar zoals aangetoont door de topicstarter, er zijn toepassingen voor gloeilampen waar ze toch het milieu sparen. Alleen vereist dit een zeer doordacht samengaan van een aantal ideen, wat het uiteindelijk moeilijk maakt er voordeel uit te trekken.

LED's zijn de toekomst. Zeer efficient, zeer gunstig in grondstof en energiegebruik tijdens productie, lange levensduur.
En eenmaal er genoeg productiecapaciteit is, goedkoper dan enige andere bron van verlichting .

Maar voorlopig zijn het hier spaarlampen. Tot de LED lampen onder mijn prijsdrempelwaarde zakken.
Oud 27 augustus 2007, 05:48   #124
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Volgens mijn moeder scheelt het een behoorlijke hap op de factuur die spaarlampen, ze is er vol lof over.
Ze sprak van 16 watt ipv 60 vroeger.
Zal dus goede zaak zijn zeker als het geld kan uitsparen
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 06:37   #125
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Niet de job die er gedaan moet worden is hun roeping, maar het vergaren van de macht/ het geld is hun doel. En ze worden hierin geholpen door een legioen van kontlikkende ambtenaren.
Die elks op zich een paar dingen willen, hun postje veilig stellen, zo min mogelijk werken, en als het even kan, de bankrekening sneller spekken dan alleen het salaris doet.

Eigenlijk is er geen schijnheiligheid bij, want iedereen met 3 samenwerkende hersencellen kan dat zien.
Omwille van die reden als politicus werken is niet vol te houden. Alsof het loon van een politicus zo hoog ligt...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 06:41   #126
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Omwille van die reden als politicus werken is niet vol te houden. Alsof het loon van een politicus zo hoog ligt...
Dat hangt van het niveau af nietwaar. Dorpssschepen in bommerskonten zal niet zoveel opleveren als schepen in Charleroi.

Het salaris van een doorsnee politicus is te laag voor de verantwoordelijkheden die ze hebben , maar veel te hoog voor de verantwoordelijkheden die ze opnemen.
Oud 27 augustus 2007, 08:22   #127
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Volgens mijn moeder scheelt het een behoorlijke hap op de factuur die spaarlampen, ze is er vol lof over.
Ze sprak van 16 watt ipv 60 vroeger.
Zal dus goede zaak zijn zeker als het geld kan uitsparen

Je moeder is een slimme maar wel overal spaarlampen hangen anders voeltge dat niet aan uw factuur .

Ik heb altijd al in studio's gewoond en weet goe genoeg hoeveel dat het uitspaart .

Ooit trok ik 3000 bfr terug van electrabel.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:03   #128
araneus
Gouverneur

Standaard

Ondertussen ben ik hier ook begonnen aan de overschakeling naar LED. De 35W halogeenspots in de keuken worden vervangen door 2,1 W LED's wanneer ze hun geest geven. Zo ben ik in de keuken uiteindelijk van 6x50W naar 6x35W naar 6x2,1W kunnen gaan. Dit zal een gigantisch verschil geven aan verbruik, vermits die spots toch enkele uren per dag branden.

De lamp in de WC is ondertussen ook vervangen door een LED-lamp, de volgende stap zijn alle nachtlampjes, spots in de dressing. In de living zal ik de halogeenlampen die nog niet kapot zijn verder gebruiken tot ze allemaal hun geest hebben gegeven. Daarna zal het ook LED worden.

Verder heb ik ook ondervonden dat het schoon houden van de condensor van de koelkast een serieus pak kan schelen in je energiefactuur. Ik hoorde de koelkast de laatste tijd regelmatig draaien. Na een grondige schoonmaakbuurt van de condensor is het duidelijk minder !
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:09   #129
duncan
Banneling

Standaard

Ijskast en diepvries met lege dozen vol proppen helpt ook of alsge genoeg geld hebt als arbeider dan extra inkopen doen want een volle ijskast verbruikt minder energie hetzelfde mé nen diepvries .

Groeten van een ex-verzorger/opvoeder/animator .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:13   #130
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ondertussen ben ik hier ook begonnen aan de overschakeling naar LED. De 35W halogeenspots in de keuken worden vervangen door 2,1 W LED's wanneer ze hun geest geven. Zo ben ik in de keuken uiteindelijk van 6x50W naar 6x35W naar 6x2,1W kunnen gaan.
Die 2,1W led's, zijn dat high power led's? Hoeveel licht geven ze en wat kosten ze?
Ik hoorde dat 3x1W HP (high power) ledspotjes (met Gu-10 voetje) de ideale vervangers waren voor 35W halogeenspotjes. Ze geven iets minder licht, maar toch een goed lichtrendement. Men zou ruwweg 1 spotje nodig hebben per m2. Maar ze kosten wel tussen de 22 en 25 euro. Wel steeds goede spotjes kopen, geen chinese rommel uit de Lidl of zo.
Opgepast: niet dimmen!
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:16   #131
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Ijskast en diepvries met lege dozen vol proppen helpt ook ...
Da's juist. Als ge de deur van een (bijna) lege ijskast opentrekt, zuigt ge de koude lucht naar buiten en de koelkast kan terug beginnen.
Isomo blokken van verpakkingen zijn daarvoor ideaal.
Oud 27 augustus 2007, 09:25   #132
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Die 2,1W led's, zijn dat high power led's? Hoeveel licht geven ze en wat kosten ze?
Ik hoorde dat 3x1W HP (high power) ledspotjes (met Gu-10 voetje) de ideale vervangers waren voor 35W halogeenspotjes. Ze geven iets minder licht, maar toch een goed lichtrendement. Men zou ruwweg 1 spotje nodig hebben per m2. Maar ze kosten wel tussen de 22 en 25 euro. Wel steeds goede spotjes kopen, geen chinese rommel uit de Lidl of zo.
Opgepast: niet dimmen!
Op het internet zijn ze ondertussen verkrijgbaar voor minder dan 15 €. Die 2,1 W bevatten een twintigtal LED'jes, dus geen HP LED's. Ze geven voor mij ongeveer dezelfde lichtintensiteit dan de 35W halogeen. Ik heb ook het extra voordeel dat deze LED's bij mijn interieur passen, wat dan ook een reden was om ze snel in te voeren.

Ik heb die rommel in de LIDL ook zien liggen. De vermogens van de LED's daar was echter minder dan 1W, daar ga je niet zoveel mee kunnen doen.

Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur. Op de verpakking stond minstens 40 000 uur. Dit zou betekenen dat op een aantal plaatsen de lampen gedurende mijn leven niet meer vervangen moeten worden. Zelfs bij een beduidend lagere levensduur heb ik nog altijd een enorme besparing vermits halogeenlampen relatief duur zijn en heel kort meegaan.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:24   #133
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Op het internet zijn ze ondertussen verkrijgbaar voor minder dan 15 €. Die 2,1 W bevatten een twintigtal LED'jes, dus geen HP LED's. Ze geven voor mij ongeveer dezelfde lichtintensiteit dan de 35W halogeen. Ik heb ook het extra voordeel dat deze LED's bij mijn interieur passen, wat dan ook een reden was om ze snel in te voeren.

Ik heb die rommel in de LIDL ook zien liggen. De vermogens van de LED's daar was echter minder dan 1W, daar ga je niet zoveel mee kunnen doen.

Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur. Op de verpakking stond minstens 40 000 uur. Dit zou betekenen dat op een aantal plaatsen de lampen gedurende mijn leven niet meer vervangen moeten worden. Zelfs bij een beduidend lagere levensduur heb ik nog altijd een enorme besparing vermits halogeenlampen relatief duur zijn en heel kort meegaan.
Goedkope led's geven niet alleen onvoldoende licht, ze verliezen ook veel van hun lichtsterkte na een paar duizend branduren.
Dat ge de lichtopbrengst van een 35W halogeenspot evenaart met een 20-ledjes spotje verbaast me. Ik las dat ge minstens een 38-ledjes spotje moest hebben voor een degelijke lichtopbrengst (of een HP-led natuurlijk).
Qua prijs, kijk hier eens:
http://www.leditlight.net/?menu=cate...tegoryID=49502
een degelijke en betrouwbare zaak! En als ge meerdere lampjes tegelijk koopt (een tiental bijvoorbeeld), mail dan eens naar het bedrijf en vraag hun beste prijs. Ze staan open voor kortingen!
of www.uniled.nl of www.lumia.be.
En wilt ge flink wat info over ledjes, hier dan een paar uurtjes leesplezier. De moeite!
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0

Laatst gewijzigd door cor : 27 augustus 2007 om 12:25.
Oud 27 augustus 2007, 15:07   #134
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Die schijnheiligiheid van de politici tiens. Maar dus, als ik in de politiek ga doe ik het per definitie uit geld- en machtsgeilheid. Dat het wel eens om echte betrokkenheid kan gaan kan volgens u per definitie niet?
Oud 27 augustus 2007, 16:29   #135
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goedkope led's geven niet alleen onvoldoende licht, ze verliezen ook veel van hun lichtsterkte na een paar duizend branduren.
Dat ge de lichtopbrengst van een 35W halogeenspot evenaart met een 20-ledjes spotje verbaast me. Ik las dat ge minstens een 38-ledjes spotje moest hebben voor een degelijke lichtopbrengst (of een HP-led natuurlijk).
Qua prijs, kijk hier eens:
http://www.leditlight.net/?menu=cate...tegoryID=49502
een degelijke en betrouwbare zaak! En als ge meerdere lampjes tegelijk koopt (een tiental bijvoorbeeld), mail dan eens naar het bedrijf en vraag hun beste prijs. Ze staan open voor kortingen!
of www.uniled.nl of www.lumia.be.
En wilt ge flink wat info over ledjes, hier dan een paar uurtjes leesplezier. De moeite!
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0
Ik denk ook dat er meer nodig zijn. Eigenlijk kan je dit alleen berekenen (meten) met een luxmeter.
Oud 27 augustus 2007, 16:31   #136
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Je moeder is een slimme maar wel overal spaarlampen hangen anders voeltge dat niet aan uw factuur .

Ik heb altijd al in studio's gewoond en weet goe genoeg hoeveel dat het uitspaart .

Ooit trok ik 3000 bfr terug van electrabel.

Ik heb ook vastgesteld dat een lichtgekleurde plafond en niet te donkere muren geweldig veel minder vermogen nodig hebben.
En niet te vergeten, die mooie glasgordijnen van moeder de vrouw, die houden heel veel licht tegen.
Oud 27 augustus 2007, 17:07   #137
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Die schijnheiligheid van de politici tiens. Maar dus, als ik in de politiek ga doe ik het per definitie uit geld- en machtsgeilheid. Dat het wel eens om echte betrokkenheid kan gaan kan volgens u per definitie niet?
U kan proberen uit idealisme de politiek in te gaan, maar dat U dan verder komt dan opdienen op het bal van de burgemeester is twijfelachtig.

Maar eenmaal op het niveau van schepen ofzo, moet je wel corrupt worden, of anders je periode niet uitzitten.

Stel je voor. Je komt op de positie van schepen van milieu in een vooruitstrevend dorp. Er moet een aanbesteding gebeuren om een nieuwe waterzuivering te plaatsen, want de oude trekt het niet meer. (die nieuwe sociale woonwijk kan er niet meer bij)

Aannemer X, lokaal actief, de joviale kerel die politiebal sponsort , maar ook 2 jaar geleden de renovatie van het gemeentehuis heeft geregeld, stuurt je een uitnodiging voor een dinneetje, Restaurantje "het slagje duurder".

Wat doe je? Want je ziet het zo op je afkomen. Wat vriendelijke woorden, gezellig keuvelen, en dan de kat op de koord, in ruil voor de offertes van de concurenten krijg je bijvoorbeeld die zonnecollector op je dak.

Ga je hiermee akkoord, of ga je in 1 keer naar de politie, aangifte doen van een poging tot omkoping?
Oud 27 augustus 2007, 18:56   #138
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's juist. Als ge de deur van een (bijna) lege ijskast opentrekt, zuigt ge de koude lucht naar buiten en de koelkast kan terug beginnen.
Isomo blokken van verpakkingen zijn daarvoor ideaal.
Als de muizen dood liggen van de honger in de ijskast kunt ge beter de stekker uittrekken.
Oud 28 augustus 2007, 20:43   #139
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De goedkoopste lamp is natuurlijk de lamp die niet brandt. Dat dit niet altijd mogelijk is dat weten we allemaal.
Vandaag nog een onderhandeling gehad ivm nieuwe plafonds in een refter. Heel belangrijk daarbij is de lichtreflectie, dit gaat van nul tot ongeveer 80%, nul bij een redelijk donkere kleur en 80% bij wit. Alukleur geeft nog iets meer reflectie maar heeft andere nadelen. Dus bij de inrichting van het één of ander is het soms noodzakelijk om ook daar op te letten.
Oud 4 september 2007, 13:42   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan nu terug naar het nut van spaarlampen, LED verlichting en dergelijke.

Een spaarlamp, door haar langere levensduur en lager energiegebruik is ze "milieuvriendelijker" dan de ouderwetse gloeilamp. Maar niet veel, doordat ze meer , en minder milieuvriendelijke grondstoffen gebruikt. Zoals kwik en de rotzooi in de halfgeleiders.
Maar zoals aangetoont door de topicstarter, er zijn toepassingen voor gloeilampen waar ze toch het milieu sparen. Alleen vereist dit een zeer doordacht samengaan van een aantal ideen, wat het uiteindelijk moeilijk maakt er voordeel uit te trekken.

LED's zijn de toekomst. Zeer efficient, zeer gunstig in grondstof en energiegebruik tijdens productie, lange levensduur.
En eenmaal er genoeg productiecapaciteit is, goedkoper dan enige andere bron van verlichting .

Maar voorlopig zijn het hier spaarlampen. Tot de LED lampen onder mijn prijsdrempelwaarde zakken.
Onlangs werden er in de Lidl aan een tamelijk lage prijs LED-lampjes verkocht. Nu heb ik daar op ingegaan. Nu kijken hoelang de LED's daadwerkelijk meegaan.

Of de spaarlampen uiteindelijk geen toekomst meer hebben, betwist ik evenwel. Misschien vult men de lampen binnenkort met xenon bijvoorbeeld, zodat het milieubelastend effect van de kwikvulling wegvalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be