![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sol of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis). De zondag als 'dag des Heren' kwam slechts later. De zondag als rustdag gold tevens niet voor de eerste christenen maar nog steeds niet voor sommige hedendaagse christenen. Dezelfde Wikipedia: In het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag. Maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds in het jodendom, zevendedags baptisten; zevendedagsadventisten en de Orthodoxe Kerk, het geval is. P.S. Toch opletten voor Wikipedia: is niet altijd heel juist. Maar in deze wel. Men kan dit onderwerp dit bij verschillende schrijvers vinden. En die bevestigen. Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2007 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Ik blijf cultuur met geloof verwarren? Het handeld zich wel om symbolen die op belangrijke gebouwen staan of een logo zijn van bijvoorbeeld de jezuieten. Kan ik hieruit opmaken dat het katholicisme beinvloed is door andere culturen? En daardoor zijn puurheid dus verloren heeft.
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2007 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() system
Citaat:
![]() |
![]() |
#125 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik denk dat we eens met het volgende onderwerp kunnen beginnen. Ik wou het eens hebben over wat ik misschien de grootste dwaalleer van het katholicisme vind. De reddingsleer.
Katholieken geloven dat je bestemming(hemel of hel) afhangt van zowel het geloof in Jezus als goede werken. Ikzelf en de protestantse denominaties geloven dat men enkel gered kan worden door het geloof in Jezus. Ik heb ook weer een stripverhaaltje: http://www.chick.com/reading/tracts/1626/1626_01.asp Ik zal nog ff niet met argumenten en bijbelcitaten komen maar eerst ff afwachten jullie reacties. Ik heb een paar vragen: Waarom denken jullie dat Jezus gestorven en herrezen is als jullie zijn offer niet als volledig nemen? Hoe wordt bepaald of iemand in de hemel of hel komt? Moet ie echt zondenloos leven ofzo? Hoe zit dat met moordenaars, verkrachters enz.?
![]() |
#126 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister
|
![]() Ik geef er de voorkeur aan niet met een stripverhaaltje jouw stripverhaaltje te beantwoorden, doch gewoon met één vers uit de Bijbel: nl 1 Kor 13, 3: Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.
M.a.w. veroordeelt de Bijbel zeker niet de goede werken die gedaan worden, op voorwaarde dat zij uit oprechte liefde worden verricht, en niet om zichzelf ermee op een piedestal te willen plaatsen. De eerste, de beste ongewassen smoel die luid voor de tv-camera uitbazuint dat hij vóór of tegen iets is, ziet 's avonds zijn ongewassen smoelwerk op tv. Zuster Clata die haar hele leven als bejaardenhelpster bedlegerigen in bed heeft gewassen, verschoond en gevoed zal zelfs haar naam nergens vermeld zien. Zij deed dat goede werk uit liefde, en mij maak je niet wijs dat zij hierdoor niet gered zal worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Volgens historici komt IHS van de eerste letters van Jezus' naam in het Grieks gespeld: IHS0YS XPIST0S. IHS is de afkorting voor Jezus, XP (chi-ro) voor Christus.
Natuurlijk bestaan er ook andere verklaringen via de volksethymologie: Iesus Hominum Salvator, Het verhaal van In Hoc Signo,...
![]() |
#129 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() visjnu
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#130 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() EFL
Citaat:
Even voor de duidelijk. Ik vind ook al die goede werken goed en ik bemoedig ze ook. Het is niet zo dat ik ertegen ben ofzo. Om maar eens een bijbelcitaat te gebruiken: Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 25 maart 2007 om 22:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus
Citaat:
Hoe dan ook ik vind de afkomst van die letters vreemd vinden.
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 25 maart 2007 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast blijft u het blijkbaar moeilijk hebben om te erkennen dat niet alleen de heidenen maar ook de christenen die dag belangrijk achtten. M.a.w. u deed eerst alsof het gebruik van de zondag als christelijke liturgische dag, van Constantijn afkomstig was. Ook dit is niet correct. Constantijn besloot van die dag een rustdag te maken, aldus twee vliegen slaand in een enkele klap: heidenen stelde hij tevreden en tegelijkertijd ook de christenen. Dergelijke maatregelen waren niet nieuw voor Constantijn. Bij de instelling van Constantinopel als nieuwe hoofdstad had hij ook dergelijke tweeledige beslissingen genomen betreffende bepaalde staatsrituelen waarbij heidense als christelijke symbolen werden gebruikt. Constantijn schafte bijvoorbeeld de oude staatsgebeden af ten voordele van een gebed dat monotheïstisch was en dus evengoed kon worden gereciteerd door de heidenen die de Mithrascultus aanhingen als door de christenen. Als u Constantijn slechts als heiden wilt zien, dan zit u wel in de knoop met een aantal maatregelen van hem. Constantijn liet immers de beelden van zijn persoon uit de heidense tempels verwijderen, hij vaardigde een decreet uit waardoor het verboden was de heidense tempels te restaureren of te herbouwen wanneer ze in verval waren, en hij verbood onder invloed van zijn raadgevers, die o.m. christelijke bisschoppen waren, meerdere elementen in de verschillende heidense cultussen die in het licht van het christendom onwaardig waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
IHS in de huidige vorm zoals het in de Latijnse kerken voortkomt, gaat terug tot op de 15e eeuw, meer bepaald op de heilige Bernardus van Siena. De betekenis ervan is "Iesus Hominum Salvator", d.i. "Jezus, redder van de mensheid". Op zijn beurt gaat deze IHS terug op de eerste letters van de Griekse afkorting IHCOC, die dan staan voor Jezus' naam. Tegelijkertijd verwijst het ook naar de beruchte ICHTUS waarvan het een samentrekking is, "vis", het symbool in de oudchristelijke tijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Schepen
|
![]() Citaat:
Beste System, Natuurlijk moet je hem wel vergelijken met de pausen, die waren natuurlijk nog wat moorddadiger in hun woorden en daden. Luther was na zijn terugkeer van Rome, van bezoek aan paus Leo XIII, wel verplicht zich te vermommen en onder te duiken bij een paar van de heren uit zijn streek die wel wat voor zijn theorieën voelden. Natuurlijk is hij na zijn kloostertijd wel in grote mate veranderd van taktiek. Zo heeft hij nog een kleine oorlog uitgevochten met zijn vrienden tegen de boeren, waar er nogal wat doden vielen. De juiste versie is mij niet helemaal bekend. Wat dat vergiffenis vragen aan de Joden van de Paus Johannes-Paulus II (de Pool Karl Wojtila) die heeft vergiffenis gevraagd voor de Christenen, niet voor de pausen. Hij was namelijk zelf Jood langs moederszijde (de berekening van de genealogie volgens de Joden). Zijn moeder heette vroeger KAC (uitspr. Katz). en was van Joodse Ouders. Haar naam werd gewijzigd in iets als Katzowitz, om te ontsnappen aan vervolging. Als ik naar Auschwitz (Ocevicem) gaan kijken ben heb ik mij afgevraagd of er van de polen die er vlakbij woonden niemand iets zou gezien hebben, of de stank geroken zouden hebben). Het antwoord kan je krijgen als je eens goed oplet bij een heruitzending van de holocaust in Auschwitz. Men heeft getracht ook enkele Polen te ondervragen: die enkelen lieten niet mis verstaan dat ze volledig akkoord waren met de uitroeiing.De Polen hielden de wacht buiten het kamp opdat er niemand zou ontsnappen. In Polen zowel als in Rusland waren de meeste Joden rijk van het gesjoemel en behandelden de inwoners als hun knechten en meiden. Heb je bij ons al eens gevraagd wat oudere mensen over Joden dachten? België is nochtans de enige plaats waar een Jodentrein werd aangevallen door weerstanders. In Holland waren er bovendien wel vijftig kampen waar Joden voorlopig werden gevangen gezet voor hun deportatie. (Gegevens van de Holandse TV). Verder mag je natuurlijk mijn waardering laten slaan op de tijd vóór de stichting van zijn nieuwe geloof. Hij is na zijn kloosterleven ook getrouwd wat wel met zijn geloften niet zal overeengestemd hebben. Voor mij niet gelaten. Groetjes, ![]() ![]() ![]() Gerard Golsteyn (niet van hun soort, andere schrijfwijze). ![]()
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het gaat het om bijbelcitaat tegen bijbelcitaat aan te halen, kan ik uitpakken met hele zinssneden uit de Brief van Jakobus. Ik raad u dan ook aan die, in het bijzonder hoofdstuk 2, eens aandachtig en biddend na te lezen. Jakobus vormt geen tegenstelling met Paulus, om de reden die ik al eerder heb uiteengezet. Jakobus benadert geloof en werken vanuit een ander perspectief: hij heeft het over onze levensstijl als christen waarbij genade en werken hand in hand gaan. Kortom, als het protestantisme stelt dat enkel en alleen het geloof volstaat, dan dwaalt het in grote mate. Wie niet handelt als christen, zal niet gered worden door louter te zeggen "Abba...". Jezus leert ons dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |