Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2007, 14:38   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Alle dagen van de week zijn in de germaanse taal heidens (dus niet enkel de zondag)
maandag/Monday (Maan)
dinsdag/Tuesday (Tyr)
woensdag/Wednesday (Wodan)
donderdag/Thursday (Donar/Thor)
vrijdag/Friday (Freya)
zaterdag/Saterday (Saturnus)
zondag/Sunday (Zon)

Men vereert dus helemaal niet de zon op zondag, evenmin saturnus op zaterdag of wodan op woensdag. Dit is puur historisch en ethymologisch, heeft niets te maken met de beweegredenen van de Jonge Kerk om de dag NA de sabbat de Dag des Heren te vieren.

De Dag des Heren is de dag van de verrijzenis. Dat is de kern van ons geloof en van gans het leven van de Heer Jezus Christus: De angel van de dood steekt niet meer!
U haalt altijd graag de Wikipedia aan. Wel ik zal u die nu ook eens aanhalen:

Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sol of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis).
De zondag als 'dag des Heren' kwam slechts later.

De zondag als rustdag gold tevens niet voor de eerste christenen maar nog steeds niet voor sommige hedendaagse christenen. Dezelfde Wikipedia:

In het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag. Maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds in het jodendom, zevendedags baptisten; zevendedagsadventisten en de Orthodoxe Kerk, het geval is.

P.S.

Toch opletten voor Wikipedia: is niet altijd heel juist. Maar in deze wel. Men kan dit onderwerp dit bij verschillende schrijvers vinden. En die bevestigen.

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2007 om 14:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 17:14   #122
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

jvdb
Citaat:
De onzin bestaat erin die u zonder enige kritische zin gelooft wat er op die website staat, terwijl al genoegzaam is aangetoond dat die vol fouten staat. "Can" is geen Latijn met de betekenis van "slang". Het symbool van Vatikaanstad is geen schild met een slang daarop. IHS is niet afkomstig van Babylon en de Egyptische goden die u vermeldt hebben niets met de zonnecultus te maken.

U toont hiermee niets aan, tenzij een verschrikkelijk gebrek aan kritische zin en enorme goedgelovigheid in onjuiste beweringen.

U blijft daarenboven cultuur met geloof verwarren. De uitdrukking van het geloof kan gerust cultuurgebonden zijn. Oosterlingen houden van lange erediensten; westerlingen veel minder. En dit weerspiegelt zich dan ook in de liturgische diensten.
Nogmaals ik constateer enkel al die symbolen. Goed als IHS niets met babylon te maken heeft kunt u me dan eens vertellen wat het betekent? U als katholiek moet dat toch weten.
Ik blijf cultuur met geloof verwarren? Het handeld zich wel om symbolen die op belangrijke gebouwen staan of een logo zijn van bijvoorbeeld de jezuieten. Kan ik hieruit opmaken dat het katholicisme beinvloed is door andere culturen? En daardoor zijn puurheid dus verloren heeft.
Oud 25 maart 2007, 17:44   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
jvdb

Nogmaals ik constateer enkel al die symbolen. Goed als IHS niets met babylon te maken heeft kunt u me dan eens vertellen wat het betekent? U als katholiek moet dat toch weten.
Ik blijf cultuur met geloof verwarren? Het handeld zich wel om symbolen die op belangrijke gebouwen staan of een logo zijn van bijvoorbeeld de jezuieten. Kan ik hieruit opmaken dat het katholicisme beinvloed is door andere culturen? En daardoor zijn puurheid dus verloren heeft.
In hoc signo (vinceres). Dat weet u toch. Of niet?

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2007 om 17:49.
Oud 25 maart 2007, 21:25   #124
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

system
Citaat:
In dit teken overwon ik.
Oud 25 maart 2007, 21:40   #125
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik denk dat we eens met het volgende onderwerp kunnen beginnen. Ik wou het eens hebben over wat ik misschien de grootste dwaalleer van het katholicisme vind. De reddingsleer.
Katholieken geloven dat je bestemming(hemel of hel) afhangt van zowel het geloof in Jezus als goede werken.
Ikzelf en de protestantse denominaties geloven dat men enkel gered kan worden door het geloof in Jezus.

Ik heb ook weer een stripverhaaltje:

http://www.chick.com/reading/tracts/1626/1626_01.asp

Ik zal nog ff niet met argumenten en bijbelcitaten komen maar eerst ff afwachten jullie reacties. Ik heb een paar vragen:

Waarom denken jullie dat Jezus gestorven en herrezen is als jullie zijn offer niet als volledig nemen?

Hoe wordt bepaald of iemand in de hemel of hel komt? Moet ie echt zondenloos leven ofzo? Hoe zit dat met moordenaars, verkrachters enz.?
Oud 25 maart 2007, 22:04   #126
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we eens met het volgende onderwerp kunnen beginnen. Ik wou het eens hebben over wat ik misschien de grootste dwaalleer van het katholicisme vind. De reddingsleer.
Katholieken geloven dat je bestemming(hemel of hel) afhangt van zowel het geloof in Jezus als goede werken.
Ikzelf en de protestantse denominaties geloven dat men enkel gered kan worden door het geloof in Jezus.
Hoe definieer je "geloof in Jezus"?

Citaat:
Ik heb ook weer een stripverhaaltje:

http://www.chick.com/reading/tracts/1626/1626_01.asp
Hehe Jack Chick. Echt sympathiek vind ik zijn god toch niet. Dit is dan nog een van zijn minder gekke stripverhaaltjes.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 22:04   #127
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Ik geef er de voorkeur aan niet met een stripverhaaltje jouw stripverhaaltje te beantwoorden, doch gewoon met één vers uit de Bijbel: nl 1 Kor 13, 3: Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.

M.a.w. veroordeelt de Bijbel zeker niet de goede werken die gedaan worden, op voorwaarde dat zij uit oprechte liefde worden verricht, en niet om zichzelf ermee op een piedestal te willen plaatsen.

De eerste, de beste ongewassen smoel die luid voor de tv-camera uitbazuint dat hij vóór of tegen iets is, ziet 's avonds zijn ongewassen smoelwerk op tv.

Zuster Clata die haar hele leven als bejaardenhelpster bedlegerigen in bed heeft gewassen, verschoond en gevoed zal zelfs haar naam nergens vermeld zien. Zij deed dat goede werk uit liefde, en mij maak je niet wijs dat zij hierdoor niet gered zal worden.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 22:28   #128
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens historici komt IHS van de eerste letters van Jezus' naam in het Grieks gespeld: IHS0YS XPIST0S. IHS is de afkorting voor Jezus, XP (chi-ro) voor Christus.

Natuurlijk bestaan er ook andere verklaringen via de volksethymologie: Iesus Hominum Salvator, Het verhaal van In Hoc Signo,...
Oud 25 maart 2007, 22:28   #129
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

visjnu
Citaat:
Hoe definieer je "geloof in Jezus"?

Geloven dat Jezus de zoon van God is, dat hij gestorven en herrezen is om onze zonden te vergeven en dat God dit zo bedoeld heeft.

Citaat:
Hehe Jack Chick. Echt sympathiek vind ik zijn god toch niet. Dit is dan nog een van zijn minder gekke stripverhaaltjes.
God is hard als je niet gelooft. Ik vind de stripverhaaltjes een goede manier om de leer uit te beelden. Het geeft in een korte tijd een heleboel informatie over hoe het inelkaar zit en is bovendien makkelijker te begrijpen.
Oud 25 maart 2007, 22:28   #130
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

EFL
Citaat:
Ik geef er de voorkeur aan niet met een stripverhaaltje jouw stripverhaaltje te beantwoorden, doch gewoon met één vers uit de Bijbel: nl 1 Kor 13, 3: Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.

M.a.w. veroordeelt de Bijbel zeker niet de goede werken die gedaan worden, op voorwaarde dat zij uit oprechte liefde worden verricht, en niet om zichzelf ermee op een piedestal te willen plaatsen.

De eerste, de beste ongewassen smoel die luid voor de tv-camera uitbazuint dat hij vóór of tegen iets is, ziet 's avonds zijn ongewassen smoelwerk op tv.

Zuster Clata die haar hele leven als bejaardenhelpster bedlegerigen in bed heeft gewassen, verschoond en gevoed zal zelfs haar naam nergens vermeld zien. Zij deed dat goede werk uit liefde, en mij maak je niet wijs dat zij hierdoor niet gered zal worden.
Als zuster Clata niet gelooft dat Jezus voor haar gestorven en herrezen is zal ze helaas niet gered worden.
Even voor de duidelijk. Ik vind ook al die goede werken goed en ik bemoedig ze ook. Het is niet zo dat ik ertegen ben ofzo.

Om maar eens een bijbelcitaat te gebruiken:

Citaat:
Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. (Romeinen 10:9)

Laatst gewijzigd door Hosea : 25 maart 2007 om 22:34.
Hosea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 22:37   #131
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

judokus
Citaat:
Volgens historici komt IHS van de eerste letters van Jezus' naam in het Grieks gespeld: IHS0YS XPIST0S. IHS is de afkorting voor Jezus, XP (chi-ro) voor Christus.

Natuurlijk bestaan er ook andere verklaringen via de volksethymologie: Iesus Hominum Salvator, Het verhaal van In Hoc Signo,...
Ik heb ook gehoord dat men de letters heeft willen verklaren met IchtHuS wat vaak als symbool voor Jezus staat.
Hoe dan ook ik vind de afkomst van die letters vreemd vinden.

Laatst gewijzigd door Hosea : 25 maart 2007 om 22:37.
Hosea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 01:19   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 'zon'dag is ook een heidense dag. En zeker geen christelijke. Ik herinner me nog dat men de zondag als rustdag uitlegde omdat ook 'god had moeten rusten de zevende dag' . Niets van: een rustdag op last van Constantijn.
U blijft op de woorden spelen. De Romaanse talen alsook de Griekse hebben immers voor die dag geen naam die verwijst naar de "zon", maar wel naar de christelijke betekenis. Daarenboven is het ook fout als u stelt dat de naam "zondag" door Constantijn is ingesteld. De benaming "dies Solis" bestond al van veel vroeger. Daarvoor hebben we weer eens een getuigenis uit een oudchristelijke bron, nl. die van Justinus (lang dus voor Constantijn).

Daarnaast blijft u het blijkbaar moeilijk hebben om te erkennen dat niet alleen de heidenen maar ook de christenen die dag belangrijk achtten. M.a.w. u deed eerst alsof het gebruik van de zondag als christelijke liturgische dag, van Constantijn afkomstig was. Ook dit is niet correct.

Constantijn besloot van die dag een rustdag te maken, aldus twee vliegen slaand in een enkele klap: heidenen stelde hij tevreden en tegelijkertijd ook de christenen. Dergelijke maatregelen waren niet nieuw voor Constantijn. Bij de instelling van Constantinopel als nieuwe hoofdstad had hij ook dergelijke tweeledige beslissingen genomen betreffende bepaalde staatsrituelen waarbij heidense als christelijke symbolen werden gebruikt. Constantijn schafte bijvoorbeeld de oude staatsgebeden af ten voordele van een gebed dat monotheïstisch was en dus evengoed kon worden gereciteerd door de heidenen die de Mithrascultus aanhingen als door de christenen.

Als u Constantijn slechts als heiden wilt zien, dan zit u wel in de knoop met een aantal maatregelen van hem. Constantijn liet immers de beelden van zijn persoon uit de heidense tempels verwijderen, hij vaardigde een decreet uit waardoor het verboden was de heidense tempels te restaureren of te herbouwen wanneer ze in verval waren, en hij verbood onder invloed van zijn raadgevers, die o.m. christelijke bisschoppen waren, meerdere elementen in de verschillende heidense cultussen die in het licht van het christendom onwaardig waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 01:29   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste vriend, ik raad u aan te lezen wat mensen schrijven. Ik heb het immers al over IHS en de betekenis ervan gehad.

IHS in de huidige vorm zoals het in de Latijnse kerken voortkomt, gaat terug tot op de 15e eeuw, meer bepaald op de heilige Bernardus van Siena. De betekenis ervan is "Iesus Hominum Salvator", d.i. "Jezus, redder van de mensheid". Op zijn beurt gaat deze IHS terug op de eerste letters van de Griekse afkorting IHCOC, die dan staan voor Jezus' naam. Tegelijkertijd verwijst het ook naar de beruchte ICHTUS waarvan het een samentrekking is, "vis", het symbool in de oudchristelijke tijden.
Oud 26 maart 2007, 01:33   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook ik vind de afkomst van die letters vreemd vinden.
Waarom?
Oud 26 maart 2007, 02:42   #135
ggolsteyn
Schepen

Standaard Vergeleken met de pausen is dit maar klein bier!

Citaat:
Ik zou toch maar niet teveel sympathie voor hebben voor Luther. Luther was een grove antisemiet. Ziehier wat hij schrijft over de Joden in zijn geschrift 'Von den Juden und ihren Lügen'.

Jullie moeten je hier schamen, overal waar jullie zijn, jullie vervloekte joden, want jullie hebben het gewaagd het hoge, verheven en troostende Woord van God schaamteloos te interpreteren om te voldoen aan de begeerten van jullie aardse, grillige en gulzige maag: jullie hebben jullie er niet voor geschaamd om jullie gulzigheid zo vulgair te etaleren. Jullie zijn niet waard naar de buitenkant van de bijbel te kijken, laat staan erin te lezen. Jullie zouden alleen maar die bijbel moeten lezen, die onder de staart van een zwijn te vinden is. En jullie zouden de letters die daar vallen moeten opslokken en naar binnen slurpen. Want dit is voor zulke profeten een bijbel die bij hen past. Want zij verzwelgen het Woord van God– waarnaar wij met eerbied, vreugde en vreze des Heren moeten luisteren – als zeugen en verslinden het als zwijnen".

Degelijke anti-semitische taal. Een (neo-)nazi zou het niet beter kunnen formuleren. Al die christenen hebben iets tegen Joden. Is toch raar. En zich dan maar verwonderen dat er een holocaust kwam. En daarna vergiffenis vragen.

Maarten Luther, de antisemiet.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste System,

Natuurlijk moet je hem wel vergelijken met de pausen, die waren natuurlijk nog wat moorddadiger in hun woorden en daden. Luther was na zijn terugkeer van Rome, van bezoek aan paus Leo XIII, wel verplicht zich te vermommen en onder te duiken bij een paar van de heren uit zijn streek die wel wat voor zijn theorieën voelden.

Natuurlijk is hij na zijn kloostertijd wel in grote mate veranderd van taktiek. Zo heeft hij nog een kleine oorlog uitgevochten met zijn vrienden tegen de boeren, waar er nogal wat doden vielen. De juiste versie is mij niet helemaal bekend.

Wat dat vergiffenis vragen aan de Joden van de Paus Johannes-Paulus II (de Pool Karl Wojtila) die heeft vergiffenis gevraagd voor de Christenen, niet voor de pausen. Hij was namelijk zelf Jood langs moederszijde (de berekening van de genealogie volgens de Joden). Zijn moeder heette vroeger KAC (uitspr. Katz). en was van Joodse Ouders. Haar naam werd gewijzigd in iets als Katzowitz, om te ontsnappen aan vervolging.

Als ik naar Auschwitz (Ocevicem) gaan kijken ben heb ik mij afgevraagd of er van de polen die er vlakbij woonden niemand iets zou gezien hebben, of de stank geroken zouden hebben). Het antwoord kan je krijgen als je eens goed oplet bij een heruitzending van de holocaust in Auschwitz. Men heeft getracht ook enkele Polen te ondervragen: die enkelen lieten niet mis verstaan dat ze volledig akkoord waren met de uitroeiing.De Polen hielden de wacht buiten het kamp opdat er niemand zou ontsnappen. In Polen zowel als in Rusland waren de meeste Joden rijk van het gesjoemel en behandelden de inwoners als hun knechten en meiden. Heb je bij ons al eens gevraagd wat oudere mensen over Joden dachten? België is nochtans de enige plaats waar een Jodentrein werd aangevallen door weerstanders.

In Holland waren er bovendien wel vijftig kampen waar Joden voorlopig werden gevangen gezet voor hun deportatie. (Gegevens van de Holandse TV).

Verder mag je natuurlijk mijn waardering laten slaan op de tijd vóór de stichting van zijn nieuwe geloof. Hij is na zijn kloosterleven ook getrouwd wat wel met zijn geloften niet zal overeengestemd hebben. Voor mij niet gelaten.

Groetjes,

Gerard Golsteyn (niet van hun soort, andere schrijfwijze).
Oud 26 maart 2007, 06:50   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als zuster Clata niet gelooft dat Jezus voor haar gestorven en herrezen is zal ze helaas niet gered worden.
Even voor de duidelijk. Ik vind ook al die goede werken goed en ik bemoedig ze ook. Het is niet zo dat ik ertegen ben ofzo.

Om maar eens een bijbelcitaat te gebruiken:
Uw bijbelcitaat moet in de context worden gelezen waarin het staat en dus niet losgerukt worden. De apostel Paulus heeft het immers over het feit dat wij Gods genade eigenlijk niet "verdienen" (in de twee betekenissen van het woord). M.a.w. in de grond zijn we het niet waardig en tegelijkertijd kunnen we er geen aanspraak op maken omwille van onze levenswandel, zelfs al is die goed. God schenkt Zijn genade en overstijgt de mens. Daar gaat het bij Paulus. Niet over het feit dat je slechts moet geloven en dat je dan geheiligd wordt, zonder dat de werken van tel zijn.

Als het gaat het om bijbelcitaat tegen bijbelcitaat aan te halen, kan ik uitpakken met hele zinssneden uit de Brief van Jakobus. Ik raad u dan ook aan die, in het bijzonder hoofdstuk 2, eens aandachtig en biddend na te lezen. Jakobus vormt geen tegenstelling met Paulus, om de reden die ik al eerder heb uiteengezet. Jakobus benadert geloof en werken vanuit een ander perspectief: hij heeft het over onze levensstijl als christen waarbij genade en werken hand in hand gaan.

Kortom, als het protestantisme stelt dat enkel en alleen het geloof volstaat, dan dwaalt het in grote mate. Wie niet handelt als christen, zal niet gered worden door louter te zeggen "Abba...". Jezus leert ons dat.
Oud 26 maart 2007, 08:54   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Is zeker ook juist. Alles hangt ervan af in welke context men het IHS wil plaatsen
Oud 26 maart 2007, 08:54   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:

.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2007 om 08:56.
Oud 26 maart 2007, 09:05   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw bijbelcitaat moet in de context worden gelezen waarin het staat en dus niet losgerukt worden. De apostel Paulus heeft het immers over het feit dat wij Gods genade eigenlijk niet "verdienen" (in de twee betekenissen van het woord). M.a.w. in de grond zijn we het niet waardig en tegelijkertijd kunnen we er geen aanspraak op maken omwille van onze levenswandel, zelfs al is die goed. God schenkt Zijn genade en overstijgt de mens. Daar gaat het bij Paulus. Niet over het feit dat je slechts moet geloven en dat je dan geheiligd wordt, zonder dat de werken van tel zijn.

Als het gaat het om bijbelcitaat tegen bijbelcitaat aan te halen, kan ik uitpakken met hele zinssneden uit de Brief van Jakobus. Ik raad u dan ook aan die, in het bijzonder hoofdstuk 2, eens aandachtig en biddend na te lezen. Jakobus vormt geen tegenstelling met Paulus, om de reden die ik al eerder heb uiteengezet. Jakobus benadert geloof en werken vanuit een ander perspectief: hij heeft het over onze levensstijl als christen waarbij genade en werken hand in hand gaan.

Kortom, als het protestantisme stelt dat enkel en alleen het geloof volstaat, dan dwaalt het in grote mate. Wie niet handelt als christen, zal niet gered worden door louter te zeggen "Abba...". Jezus leert ons dat.
Maar een tekst biddend lezen is toch altijd aandachtig lezen. En als u, als gelovige de bijbel aandachtig leest, dan bidt u toch altijd. Of vergis ik me? Aandachtig bidden is een pleonasme. Wanneer u als gelovige een weesgegroetje aframmelt, dan bidt u toch niet. Dan kunt u evengoed een Tibetaanse gebedsmolen laten draaien.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2007 om 09:16.
Oud 26 maart 2007, 09:33   #140
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

jvdb
Citaat:
Beste vriend, ik raad u aan te lezen wat mensen schrijven. Ik heb het immers al over IHS en de betekenis ervan gehad.

IHS in de huidige vorm zoals het in de Latijnse kerken voortkomt, gaat terug tot op de 15e eeuw, meer bepaald op de heilige Bernardus van Siena. De betekenis ervan is "Iesus Hominum Salvator", d.i. "Jezus, redder van de mensheid". Op zijn beurt gaat deze IHS terug op de eerste letters van de Griekse afkorting IHCOC, die dan staan voor Jezus' naam. Tegelijkertijd verwijst het ook naar de beruchte ICHTUS waarvan het een samentrekking is, "vis", het symbool in de oudchristelijke tijden.

Waarom?
Dat de letters te maken hebben met ichthus hebben ze later pas verzonnen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be