Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2007, 11:38   #121
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
hoezo, ma ik snap het niet als bhv splitst mag het UF blijven bestaan? wat is dan het nut.. alléja.

Manee da klopt toch niet want ik ken iemand uit knokke die zegt dat partijen in een andere taal verboden zijn als ik me niet vergis, en dat daarom de franstaligen voornl. op de lijst 'gemeentebelangen' staan.
Voor zover ik weet mag jij een Chineestalige of Duitstalige lijst in Antwerpen indienen, voor gemeenteraadsverkiezingen of federale verkiezingen.

Het is trouwens ook niet omdat ze op een lijst Intérêts Communaux-Gemeentebelangen staan dat de lijst ook werkelijk tweetalig is he.

Trouwens, in Tervuren, dat niet in BHV ligt maar in de kieskring Leuven, is er ook een lijst U.N.I.O.N. met 4 van de 27 zetels.

Wel vraag ik me af tot welke "taalgroep" je dan gaat behoren. Dat is van belang voor de vele zaken waarbij je een meerderheid bij beide taalgroepen moet hebben in het parlement.
Oud 5 april 2007, 12:33   #122
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

maar welke inbreng kunnen de franstaligen dan in bvb tervuren hebben om hun taalbelangen te verdedigen? kunnen ze evenveel of minder dan in de rest van HV bereiken?
Taalregelingen liggen toch vast op federaal of vlaams niveau
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 13:20   #123
evilbu

Standaard

Citaat:
maar welke inbreng kunnen de franstaligen dan in bvb tervuren hebben om hun taalbelangen te verdedigen? kunnen ze evenveel of minder dan in de rest van HV bereiken?
Taalregelingen liggen toch vast op federaal of vlaams niveau
Heb jij het filmpje al gezien van die gemeente-arbeider in Sint Genesius Rode die (in het Frans) verklaarde aan de VRT dat er niet gekuist moet worden van de burgemeester in de delen waar de Vlamingen wonen?

Zo zijn er ook de regels zoals de omzendbrief Peeters die de burgemeester naast zich neerleggen (denk maar aan de vorig jaar verzonden Franstalige oproepingsbrieven voor de gemeenteraadsverkiezingen)

Een ander voorbeeld is burgemeester van Eycken die FDF liet betogen in 2005, en zijn meerderheid lekker gebruikte om de Vlaamse tegenbetogers buiten te houden.

Het is dus wel degelijk interessant om de boel over te laten nemen door Franstalige politici.
Oud 5 april 2007, 13:41   #124
barteke
Burgemeester

Standaard

nee, kheb dat filmpje niet gezien, weet je toevallig nog waar het staat?
Oud 5 april 2007, 13:53   #125
evilbu

Standaard

Citaat:
nee, kheb dat filmpje niet gezien, weet je toevallig nog waar het staat?
Wel Haviko heeft het op hun website staan :
http://www.haviko.org/films-video/Si..._23-9-2006.mov
maar ik kan blijkbaar geen enkele speler vinden die het kan draaien. Ik heb hun webmaster gecontacteerd maar hij kon me niet helpen. Probeer het toch eens, misschien werkt het bij jou wel.

Je kan de HELE reportage hier ook zien, maar dan zonder te kunnen spoelen en met streams op de VRT site, maar ook dat vind ik niet meer.
Oud 5 april 2007, 14:58   #126
barteke
Burgemeester

Standaard

mja, soit, ik krijg het ook niet open. toch bedankt voor de moeite

Laatst gewijzigd door barteke : 5 april 2007 om 14:58.
Oud 6 april 2007, 06:19   #127
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien vinden de economisch bedrijvige smurfen uit het noorden dat er in het zuiden iets te veel luilak- en moppersmurfen rondlopen.
Oud 6 april 2007, 07:20   #128
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
Misschien vinden de economisch bedrijvige smurfen uit het noorden dat er in het zuiden iets te veel luilak- en moppersmurfen rondlopen.
Goed gesmurfd, zeg!
Oud 6 april 2007, 14:54   #129
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn ouders zijn opgegroeid in het brusselse en hebben dit wél meermaals meegemaakt, ik weet niet uit welk vlaams boeregat je zelf komt, maar als je er niets over weet zwijg je beter.
Voor de 100ste keer: ik ben van Dilbeek. Waar Zijne Heerlijkheid thuis is. En dat sinds m'n eerste levensjaar. Verder kom ik zo goed als dagelijks in het Brusselse.

Krijg ik nu je toestemming om een woordje mee te praten?

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 6 april 2007 om 14:54.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 15:48   #130
barteke
Burgemeester

Standaard

sorry dat ik wat cru uit de hoek kwam, ik wou het nog nuanceren, maar ik wist niet hoe
Je schreef ook dat je er zo zeker van was dat dat scheldwoord niet courrant is.
Oud 6 april 2007, 21:59   #131
evilbu

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=-PL8U...related&search=
Nummer zeven uit de reeks, op zoek naar "racisten" in Antwerpen.....
Oud 7 april 2007, 10:58   #132
barteke
Burgemeester

Standaard

diene heeft het meer om nog meer franstaligen naar vlaanderen te halen omdat hij ne degou heeft van noord afrikanen. De meeste vlamingen zijn ook te dom om te weten hoe de franstaligen het spelleke spelen.
Oud 7 april 2007, 11:07   #133
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
diene heeft het meer om nog meer franstaligen naar vlaanderen te halen omdat hij ne degou heeft van noord afrikanen. De meeste vlamingen zijn ook te dom om te weten hoe de franstaligen het spelleke spelen.
Er is NIKS tegen een waalse instroom van arbeiders. Als die zich aanpassen, vlaams spreken en inburgeren, dan worden dat misschien (terug) vlamingen. (zie vlaamse inwijking in Wallonie decenia geleden)

Niet?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 11:27   #134
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Er is NIKS tegen een waalse instroom van arbeiders. Als die zich aanpassen, vlaams spreken en inburgeren, dan worden dat misschien (terug) vlamingen. (zie vlaamse inwijking in Wallonie decenia geleden)

Niet?
Hmm, in gemeenten als Ronse gaat het percentage niet omhoog, maar het is nu ook niet dat die allemaal al Nederlands kennen.
Oud 7 april 2007, 13:34   #135
barteke
Burgemeester

Standaard

ik denk dat dit absoluut niet waar is. Het bizarre is ook.
1) franstaligen vinden dat belgie een 2talig land is waar iedereen zich thuis moet voelen, en ze in hun eigen taal ontvangen kunnen worden. Over het algemeen gebeurt dat ook, vlamingen zijn meer ingesteld om uit te pakken met hun talenkennis en schakelen dan over op het frans. Maw, franstaligen worden altijd in hun taal bediend.

2) het bizarre hier is ook (door het schitterende onderwijssysteem in belgie) dat vlamingen zeer goed fransgeschoold zijn en franstaligen niet nederlandstalig geschoold. Dat wil zeggen, de 'allochtonen' spreken de taal van de autochtonen niet, maar wel omgekeerd. Dit maakt alles tot een rare situatie. Ik denk net dat het de franstaligen zijn die de vlamingen in de rand nog verfransen! Ik heb hier een vlaams buurmeisje naast me die constant frans praat en dat stoer vind en franstalige vrienden heeft. Dat is 'verfransing' die nog steeds plaatsvind.
Ander voorbeeldje; onze nieuwe buren zijn marrokanen(franstalig) ze kunnen geen nederlands. Als ik met mijn buur wil praten is het al lastig om bvb te zeggen dat je weigert frans te spreken. Stel je begint in het nederlands en hij antwoord in het frans dat hij geen nederlands verstaat en hij vraagt of ik frans kan. Het zijn dan maar enkele (volgens mij radicalen) die zouden zeggen; "nee sorry, je moet maar eerst nederlands leren, saluut!"

Ondanks dat ik vlaams nationalist ben zou ik ook frans praten met die mensen. Ze hebben nooit nederlandstalig onderwijs genoten(dat is de schuld van de franstalige politiekers), zéker voor marokkanen is frans al hun 2e taal. In de winkels worden ze overal in het frans bediend (commercanten) en ze gaan vaak naar brussel dus daar is nederlands ook niet nodig. Ik kan het dan alleen maar betreuren dat ze geen cursus nederlands willen volgen, en dat onrespectvol vinden voor de streek waar ze dan gaan wonen.
Maar langs de andere kant, onze straat word met net iets meer dan de helft van de bewoners door franstaligen bevolkt, moet je dan uit respect nederlands leren?

Moest jij in een buurt wonen waar de voertaal voornamelijk nederlands is, waar veruit iedereen uit je omgeving nederlandstalig is, dan is de 'gemeenschap' waar je in leeft bijgvolg 'nederlandstalig. Als dan blijkt dat je op papier in een franstalige gemeente woont, voor wie moet je dan cursussen nederlands volgen? uit respect voor wie?
Oud 7 april 2007, 13:54   #136
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je begint in het nederlands en hij antwoord in het frans dat hij geen nederlands verstaat en hij vraagt of ik frans kan. Het zijn dan maar enkele (volgens mij radicalen) die zouden zeggen; "nee sorry, je moet maar eerst nederlands leren, saluut!"
Wat is daar radicaal aan?
Ik antwoord dan gewoon in het Nederlands dat ik in het Nederlandse taalgebied Nederlands praat en in het Franstalige taalgebied Frans.
Mèt de glimlach!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 13:57   #137
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat is daar radicaal aan?
Ik antwoord dan gewoon in het Nederlands dat ik in het Nederlandse taalgebied Nederlands praat en in het Franstalige taalgebied Frans.
Mèt de glimlach!
Deze website roept op tot:
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/taalgrens.htm
Citaat:
- Spreek op Vlaams grondgebied in het openbaar NOOIT OFTE NIMMER Frans, ook niet als men u in die taal de weg vraagt. Frans spreken in Vlaanderen komt neer op toegeven aan de imperialistische, arrogante houding van de Franstaligen.
Engels of Duits kan je proberen natuurlijk.
Oud 7 april 2007, 14:53   #138
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondanks dat ik vlaams nationalist ben zou ik ook frans praten met die mensen. Ze hebben nooit nederlandstalig onderwijs genoten(dat is de schuld van de franstalige politiekers), zéker voor marokkanen is frans al hun 2e taal.
Het feit dat zij in een NLtalige gemeente komen wonen , vooronderstelt bij hen een basiskennis van het NLs.
Cursussen of andere inburgeringstruut of het ontbreken daarvan, speelt geen rol.
Ik spreek er NLs tegen, dikke pech als ze mij niet verstaan.
Punt.
Oud 7 april 2007, 16:29   #139
barteke
Burgemeester

Standaard

twaren er is die me de weg vroegen int frans, en kheb ze int frans uitgelegd. Twaren ook fransen op vakantie dusja..
Als er engelsen op vakantie zouden komen zou ik ook engels praten moest men mij de weg vragen. Daarin ben ik tenminste consequent!
Oud 7 april 2007, 16:32   #140
evilbu

Standaard

Citaat:
twaren er is die me de weg vroegen int frans, en kheb ze int frans uitgelegd. Twaren ook fransen op vakantie dusja..
Als er engelsen op vakantie zouden komen zou ik ook engels praten moest men mij de weg vragen. Daarin ben ik tenminste consequent!
En moesten het Bulgaren geweest zijn, want zou je dan gesproken hebben? Engels waarschijnlijk he, je was dus juist niet consequent!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be