Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2007, 19:08   #121
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Je beweert dat er mensen in de werkgroep zitten die een afkeer van Nederland hebben. Dan is het wel zo netjes ook even aan te geven om wie het gaat. Desnoods via pb.

Als elk meningsverschil reden is om niet met iemand samen te willen werken, kun je nooit iets van de grond tillen en zul je ook nooit iets bereiken.

Misschien had het lijstje uitgangspunten nog korter moeten zijn, om niet teveel mensen tegen de borst te stoten. Maar ik vind een 'mineur' puntje geen reden om af te haken. Anderen waren over (de formulering van) andere punten weer minder gelukkig, het zij zo. Nogmaals, als iedereen bij het minste meningsverschil opstapt, loopt elk initiatief bij voorbaat dood.
Ik blijf erbij dat het ongelooflijk is, de meesten hier zoals Tantist en Hertog die de deur zouden openzetten voor Wallonië, beseffen ook dat het 99.9% zeker is dat dat toch niet gaat gebeuren.
Blijkbaar wordt de derde poging op voorhand al opgeblazen door Walen, deze keer zelfs zonder dat ze al iets moeten doen.
Oud 3 mei 2007, 20:13   #122
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik blijf erbij dat het ongelooflijk is, de meesten hier zoals Tantist en Hertog die de deur zouden openzetten voor Wallonië, beseffen ook dat het 99.9% zeker is dat dat toch niet gaat gebeuren.
Blijkbaar wordt de derde poging op voorhand al opgeblazen door Walen, deze keer zelfs zonder dat ze al iets moeten doen.
Nogmaals, we zijn niet op zoek naar een tweede Belgie en de kern is Vlaanderen-Nederland. Misschien wel de enige werkbare optie. Dat zij dan zo. Maar we vinden het strategisch beter niet iedereen op voorhand uit te sluiten of deuren voorgoed te vergrendelen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 20:24   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar ik vind een 'mineur' puntje geen reden om af te haken.
Zo 'mineur' zal dat puntje niet zijn want dan bestond het niet of het was de moeite niet waard om er halstarrig aan vast te houden.
Oud 3 mei 2007, 20:30   #124
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zo 'mineur' zal dat puntje niet zijn want dan bestond het niet of het was de moeite niet waard om er halstarrig aan vast te houden.
Indien men met dat 'mineure puntje' in 1815 terdege rekening had gehouden had onze geschiedenis er anders uitgezien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 20:32   #125
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nogmaals, we zijn niet op zoek naar een tweede Belgie en de kern is Vlaanderen-Nederland. Misschien wel de enige werkbare optie. Dat zij dan zo. Maar we vinden het strategisch beter niet iedereen op voorhand uit te sluiten of deuren voorgoed te vergrendelen.
Juist.
Enkel als de Walen beslissen dat ze jullie niet lusten gaat de deur toe, maar dan omdat zijzelf dat zo wensen. Mooi van jullie maar ik wil zélf de deur voor hen dichtgooien. Niet fraai, ik geef dat toe maar zo denk ik er nu eenmaal over. Niet akkoord? Doe dan maar wat jullie niet laten kunnen, maar ik begin er niet aan.
Oud 3 mei 2007, 20:58   #126
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat heb ik anderhalve week terug nog meegezongen in het Sportpaleis.
Idem
Oud 3 mei 2007, 21:14   #127
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Juist.
Enkel als de Walen beslissen dat ze jullie niet lusten gaat de deur toe, maar dan omdat zijzelf dat zo wensen. Mooi van jullie maar ik wil zélf de deur voor hen dichtgooien. Niet fraai, ik geef dat toe maar zo denk ik er nu eenmaal over. Niet akkoord? Doe dan maar wat jullie niet laten kunnen, maar ik begin er niet aan.
Dat had ik al begrepen maar blijf het jammer vinden.
Niet dat ik het niet begrijp.
Oud 3 mei 2007, 21:19   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er moeten er nog meer zijn dan Hertog en Tantist die de deur openhouden anders was dit punt afgevoerd. Waarom houden ze in hemelsnaam aan iets vast waarvan ze bijna 100% zeker weten dat het dikke, vette bulshit is en dat ze zélf als een 'mineur puntje' bestempelen?
Oud 3 mei 2007, 21:22   #129
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat had ik al begrepen maar blijf het jammer vinden.
Ik ook.
Oud 3 mei 2007, 21:32   #130
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval maar bijzaak, de kern wordt gevormd door de Vlaams-Nederlandse samenwerking.

En nogmaals: enerzijds wordt de geschiedenis niet gemaakt door een werkgroep en verschilden ook binnen de werkgroep de meningen over dit punt, anderzijds is het punt m.i. totaal niet realistisch en zal het in de praktijk altijd door NL worden tegengehouden.

Wat ik ook al zei: er hoeft maar een Waalse deelnemer aan de werkgroep bij te komen en de eerste problemen zullen zich al aandienen. Althans, de gemiddelde Waal spreekt geen Nederlands en de gemiddelde Nederlander nauwelijks Frans, dus versta je elkaar niet. Een staat waar Nederland deel van uitmaakt en waarin Frans een officiële taal wordt, is m.i. dan ook ondenkbaar. Dat heb ik zaterdag ook aangegeven. In het Koninkrijk der Nederlanden zijn er ook taalminderheden (Fries, Papiaments, Engels), maar Nederlands is de enige rijkstaal - hoewel niet met zoveel woorden vastgelegd - en op een enkele Curaçaose politieke clown na respecteert iedereen dat ook. Wallonië zal dus sowieso nooit toetreden zonder het Nederlands als enige 'rijks'taal te erkennen en als noodzakelijk gevolg daarvan het Nederlands in Wallonië zelf ook als tweede taal in te voeren - noodzakelijk, want elke burger moet op z'n minst de wet kúnnen lezen. Als je de huidige politiek in Wallonië bekijkt, zitten we tegen de tijd dat men aan die voorwaarden wil voldoen toch al ver na Sint-Juttemis denk ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 21:38   #131
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Je zal geen ongelijk hebben Dimitri.

Maar laten we Wallonië het voordeel van de twijfel gunnen, misschien zijn er anderen dan Di Rupo die wel met Nederlands-rijkstaal kunnen akkoord gaan.

Het is gewoon tactisch misschien doordachter om de deur open te houden, dan kan niemand er ons van verwijten racistisch of engdenkend te zijn. Wij willen herenigen, niet uiteenscheuren (nuja, dat is waarschijnlijk een gevolg...).
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 21:44   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Welja, het is een mineur puntje, het is totaal niet realistisch en het zal in de praktijk altijd door NL worden tegengehouden, maar toch doen we of we de deur open houden en blijft punt 10 behouden.
Oud 3 mei 2007, 21:45   #133
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoon tactisch misschien doordachter om de deur open te houden, dan kan niemand er ons van verwijten racistisch of engdenkend te zijn.
Hypocrieten.
Oud 3 mei 2007, 21:47   #134
Dimitri

Standaard

Citaat:
Welja, het is een mineur puntje, het is totaal niet realistisch en het zal in de praktijk altijd door NL worden tegengehouden, maar toch doen we of we de deur open houden en blijft punt 10 behouden.
Inderdaad.
Oud 3 mei 2007, 21:49   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mij best, maar ik weet wel wie dan écht vals is.
Oud 3 mei 2007, 21:58   #136
Dimitri

Standaard

Ik had het ook liever anders gezien, maar het zij nu eenmaal zo. Je kunt over andere punten ook nog uren discussiëren (als je de oorspronkelijke punten van Baarle vergelijkt met wat het na zaterdag geworden is, zul je op een aantal plaatsen grote of kleine wijzigingen aantreffen), maar uiteindelijk is dat niet het belangrijkste.

Het gaat erom het gezamenlijke doel, nl. die Vlaams-Nederlandse samenwerking, te ondersteunen en te helpen vormgeven. Kun je je daarin vinden, dan ben je van harte welkom; kun je je daarin niet vinden, dan niet. Zo simpel is het.
Oud 3 mei 2007, 22:08   #137
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij best, maar ik weet wel wie dan écht vals is.
Moest Wallonië op de knieën vallen en smeken en geen voorwaarden stellen (dus faciliteiten in heel Wallonië, verplichte kennis Nederlands van ziekenhuispersoneel, politieagenten en ambtenaren) dan zou ik het misschien nog overwegen.
Maar moest ik een Waal zijn, ik zou over de grond rollen van het lachen moest ik deze discussie lezen hoor!
Het is nog helemaal niet zeker dat een van ons zal meemaken dat België opsplitst, laat staan dat een van ons zal zien dat Vlamingen daarvan overtuigd worden en ook : dat Nederland ons welkom heet. (een land van 16.5 miljoen dat 6/7 miljoen mensen absorbeert is toch niet niks)
En daarover is er nu al discussie??!
Oud 3 mei 2007, 23:13   #138
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
[/list]dit lijkt me een goede en gezonde basistekst.
Dankjewel.
Oud 4 mei 2007, 07:41   #139
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Al bij al een verdienstelijk initiatief.
Elke vorm van samenwerking tussen Vlamingen , ook de niet Flamingante , en Nederlanders is positief, is 'meegenomen'.
Dat de politieke ruimte ook Wallonië insluit, kan ik best begrijpen om die niet-Flamingante Vlamingen over de schreef te krijgen voor samenwerking met de NDLers .
Oud 4 mei 2007, 07:46   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de politieke ruimte ook Wallonië insluit, kan ik best begrijpen om die niet-Flamingante Vlamingen over de schreef te krijgen voor samenwerking met de NDLers .
Ik heb ook de indruk dat het is om ook verbelziekte Vlamingen achter de kar te krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be