Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil Frankrijk Wallonië er wel bij hebben?
JA 14 31,11%
NEE 26 57,78%
geen idee, wat is er op TV vanavond? 5 11,11%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2007, 11:53   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Idd, bij ons is een "fan" nog een "fan" en geen "fen".
De uitspraak bepaalt niet of het een leenwoord is, hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 11:57   #122
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Wij het Frans, jullie het Engels
Mja, dat is wel zo. Maar dan is het tenminste herkenbaar als Engels.
Oud 31 mei 2007, 13:42   #123
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typisch Vlaams om Engelse woorden op zijn Frans uit te spreken.
Hoe durven die Ollanders toch te spreken over 'trem'!!
Oud 31 mei 2007, 15:30   #124
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook gaan ''t�*nken'' zeker?

Ik vind het nogal raar klinken als Vlamingen woorden die wij op z'n Engels uitspreken, Nederlands worden uitgesproken. Klinkt nogal amateur.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 15:41   #125
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ook gaan ''t�*nken'' zeker?

Ik vind het nogal raar klinken als Vlamingen woorden die wij op z'n Engels uitspreken, Nederlands worden uitgesproken. Klinkt nogal amateur.
Zoals het hoort! Tanken is niet tenken, fan is geen fen, "self-fulfiling prophecy" is "zelfvervullende profetie", kamp is niet camp.
En ja, amateurs zijn we dan eigenlijk, "amateur" komt immers van "amare" uit het Latijn wat beminnen betekent, het beminnen van de taal mag ook eens.
Oud 31 mei 2007, 15:56   #126
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Off topic en niet persoonlijk bedoeld hoor, Knuppel, maar dit is nu echt typisch Vlaams: begrippen letterlijk uit het Frans vertalen. Zo komt het dus dat het taalgebruik in Vlaanderen zo afwijkt van dat in Nederland. Jammer.
Het is inderdaad jammer dat er ook in de bestuurstaal zoveel koeterwaals wordt gebruikt.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 16:04   #127
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals het hoort! Tanken is niet tenken, fan is geen fen, "self-fulfiling prophecy" is "zelfvervullende profetie", kamp is niet camp.
En ja, amateurs zijn we dan eigenlijk, "amateur" komt immers van "amare" uit het Latijn wat beminnen betekent, het beminnen van de taal mag ook eens.
Een ''tank'' is een Engels woord. Het woord ''fan'' komt van ''fanatic'', en de constructie van de profetie is mij niet bekend maar goed. Het klinkt trouwens alleen maar amateuristisch, maar of dat zo is kan ik niet beoordelen. Ik vind het trouwens wel raar dat Vlamingen ''dossier'' niet als dossjé uitspreken. Dat doen wij wel.
Oud 31 mei 2007, 16:10   #128
evilbu

Standaard

Citaat:
Een ''tank'' is een Engels woord. Het woord ''fan'' komt van ''fanatic'', en de constructie van de profetie is mij niet bekend maar goed. Het klinkt trouwens alleen maar amateuristisch, maar of dat zo is kan ik niet beoordelen. Ik vind het trouwens wel raar dat Vlamingen ''dossier'' niet als dossjé uitspreken. Dat doen wij wel.
En ik blijf erbij dat u de aan-de-zijlijn-brullende-voetbaltoeschouwer (en potentiële aso?) betekenis van amateur gebruikt. Een amateur is een liefhebber.

Citaat:
Het is inderdaad jammer dat er ook in de bestuurstaal zoveel koeterwaals wordt gebruikt.
Ik weet dat u er wakker van ligt dat wij Vlamingen van "gewest" spreken. Dat toont dan ook de kolossale verschillen aan met Nederlanders en de onmogelijkheid tot samenwerking. Daarnaast eten wij Vlamigen de eerstgeborene in een gezin onmiddellijk op als het geen jongen is, en als een jongen in de lagere school goed kan zingen, verplicht de onderheid ons om die te castreren.
Niet overdrijven he..

Laatst gewijzigd door evilbu : 31 mei 2007 om 16:10.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 16:10   #129
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Naar mijn mening hoort bij de leenwoorden ook de uitspraak van het woord in de oorspronkelijke taal.
Anders ga je de indruk krijgen dat het een Nederlands woord is.
Hoe spreek je overigens in Vlaanderen downloaden uit ,of spam of cool enz?
Oud 31 mei 2007, 16:16   #130
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik blijf erbij dat u de aan-de-zijlijn-brullende-voetbaltoeschouwer (en potentiële aso?) betekenis van amateur gebruikt. Een amateur is een liefhebber.
Ik gebruik het inderdaad een beetje pejoratief.
Oud 31 mei 2007, 16:20   #131
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik weet dat u er wakker van ligt dat wij Vlamingen van "gewest" spreken. Dat toont dan ook de kolossale verschillen aan met Nederlanders en de onmogelijkheid tot samenwerking. Daarnaast eten wij Vlamigen de eerstgeborene in een gezin onmiddellijk op als het geen jongen is, en als een jongen in de lagere school goed kan zingen, verplicht de onderheid ons om die te castreren.
Niet overdrijven he..
Dat komt er van als je zo vaak gemeenschap hebt met je politieke familie
Oud 31 mei 2007, 16:24   #132
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat komt er van als je zo vaak gemeenschap hebt met je politieke familie
Gemeenschap?
Oud 31 mei 2007, 16:32   #133
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat Everytime zo voor Frankrijk is, waar vervelende minderheden gewoon onderdrukt zijn.
Ze zouden beter de gebieden waar de Vlaamse en Duitse minderheden wonen teruggeven aan het moederland.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 16:38   #134
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht

Le coq wallon is die geen familie van die franse haan ?

Say never , never again.
Toujours et jamais, c'est aussi long l'un que l'autre.

PS. Walen zijn welkom op dit forum. Horen we eens een andere klok.
Het gebouw van het Waals Parlement heet " L'ellysette " Het klein Ellysée wel te verstaan en tja der is misschien een familiariteit tussen het Waals en Frans haan.

Ik hoop dat Walen welkom zijn op dit forum.
Oud 31 mei 2007, 16:39   #135
Dimitri

Standaard

Goh, een offtopicberichtje en de hele discussie is off topic.

Ik wilde alleen even wijzen op hoe de verfransing binnensijpelt in het Nederlands, zonder dat de modale Vlaming dat beseft. De Nederlander gebruikt dan misschien veel leenwoorden, maar kan die woorden in ieder geval nog herkennen als leenwoorden. Ook Vlamingen doen dat herkennen maar al te graag, door steeds te wijzen op de zjuderans bijvoorbeeld. Maar zij weten niet dat veel Vlaamse woorden en uitdrukkingen, die niet altijd herkenbaar zijn als leenwoorden of -constructies maar soms gewoon Nederlands lijken, in feite vertaald Frans zijn. Ook de gemiddelde Nederlander herkent die woorden uiteraard niet als Frans, en vindt het woord of de uitdrukking dan "vreemd". En dat zorgt dan weer voor onbegrip: "waarom praten die zo raar?"

Zo had Kathleen van Brempt het bij Pauw en Witteman over "verticaal klasseren", een begrip dat ze toch even moest uitleggen ("ah, kennen jullie dat niet?") omdat Jeroen Pauw ("zeg je dat ook als je op de wc zit?") en de rest van Nederland daar nog nooit van gehoord had. Als Vlaming en als in Vlaanderen geïnteresseerde Nederlander kun je er dan al bijna zeker van zijn dat het uit het Frans komt. In dit geval van "classer verticalement".

Wat ik maar wil zeggen is: als er gesproken wordt over het tegengaan van de "verfransing van Vlaanderen", vergeet dan niet ook eens het Nederlands zelf aan te pakken.
Oud 31 mei 2007, 16:47   #136
evilbu

Standaard

Citaat:

Ik wilde alleen even wijzen op hoe de verfransing binnensijpelt in het Nederlands, zonder dat de modale Vlaming dat beseft. De Nederlander gebruikt dan misschien veel leenwoorden, maar kan die woorden in ieder geval nog herkennen als leenwoorden. Ook Vlamingen doen dat herkennen maar al te graag, door steeds te wijzen op de zjuderans bijvoorbeeld. Maar zij weten niet dat veel Vlaamse woorden en uitdrukkingen, die niet altijd herkenbaar zijn als leenwoorden of -constructies maar soms gewoon Nederlands lijken, in feite vertaald Frans zijn. Ook de gemiddelde Nederlander herkent die woorden uiteraard niet als Frans, en vindt het woord of de uitdrukking dan "vreemd". En dat zorgt dan weer voor onbegrip: "waarom praten die zo raar?"

Zo had Kathleen van Brempt het bij Pauw en Witteman over "verticaal klasseren", een begrip dat ze toch even moest uitleggen ("ah, kennen jullie dat niet?") omdat Jeroen Pauw ("zeg je dat ook als je op de wc zit?") en de rest van Nederland daar nog nooit van gehoord had. Als Vlaming en als in Vlaanderen geïnteresseerde Nederlander kun je er dan al bijna zeker van zijn dat het uit het Frans komt. In dit geval van "classer verticalement".

Wat ik maar wil zeggen is: als er gesproken wordt over het tegengaan van de "verfransing van Vlaanderen", vergeet dan niet ook eens het Nederlands zelf aan te pakken.
Nou is toch goed, Vlamingen duiden aan waar Nederlanders zich laten verengelsen, Nederlanders duiden aan waar Vlamigen zich laten "verfransen".

Begrijpt de gemiddelde Nederlander eigenlijk wat een Vlaming bedoelt met "bon, enfin, allez, voila, he,sava"... Want dat is er toch niet uit te krijgen bij de meeste Vlamigen hoor, bij mij ook niet....
Oud 31 mei 2007, 16:57   #137
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nou is toch goed, Vlamingen duiden aan waar Nederlanders zich laten verengelsen, Nederlanders duiden aan waar Vlamigen zich laten "verfransen".

Begrijpt de gemiddelde Nederlander eigenlijk wat een Vlaming bedoelt met "bon, enfin, allez, voila, he,sava"... Want dat is er toch niet uit te krijgen bij de meeste Vlamigen hoor, bij mij ook niet....
Hoe bedoel je goed
Als ik hierover iets zeg ,ben je pisnijdig.
Oud 31 mei 2007, 17:00   #138
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Noord-Nederlander heeft zich ook laten verfransen en de Vlamingen laten zich ook verengelsen.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 17:03   #139
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wij noemen het "koeterwaals" ,om aan te geven dat het raar klinkt.
Alleen Vlamingen zijn erg snel op hun pik getrapt ,als je hier iets over zegt.
Persoonlijk waardeer ik het verbeteren door Vlamingen ,van ons te gemakkelijk gebruik van leenwoorden.
Jammer dat Vlamingen dit andersom niet dulden.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 31 mei 2007 om 17:04.
Oud 31 mei 2007, 17:17   #140
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wij noemen het "koeterwaals" ,om aan te geven dat het raar klinkt.
Alleen Vlamingen zijn erg snel op hun pik getrapt ,als je hier iets over zegt.
Persoonlijk waardeer ik het verbeteren door Vlamingen ,van ons te gemakkelijk gebruik van leenwoorden.
Jammer dat Vlamingen dit andersom niet dulden.
Dat is omdat ik dan snel ook het argument: "jullie zijn te verlatijnst" zien aankomen....

Laatst gewijzigd door evilbu : 31 mei 2007 om 17:17.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be