Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is dit het einde van België?
Ja, zeer zeker 6 9,09%
Ja, het is een opportuniteit, maar niets is zeker 24 36,36%
nee, ik denk het niet, maar je weet nooit 18 27,27%
nee, zeer zeker niet... 18 27,27%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2007, 11:51   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik zie CDH nog wel buiten de regering eindigen. Ik denk dat het aan Franstalige kant eerder MR-Ecolo wordt. Die kunnen het ook veel beter met elkaar vinden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 11:51   #122
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Nederland
Maar dit is eentalig Nederland niet.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 11:52   #123
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat Yves Leterme en Louis Michel er in ieder geval wèl in slagen twee talen perfect te beheersen. Zij zijn dus ideale kandidaten voor het premierschap van België. Reynders niet.

De functie van premier is ook een voorbeeldfunctie. In Nederland zou iemand met een Nederlands als dat van Reynders echt niet geschikt gevonden worden voor die functie. Ik denk dat hij zelfs als deelgemeenteraadslid in Amsterdam of Rotterdam nog te licht zou worden bevonden.
Maar Nederland heeft dan ook maar een ambtstaal i.t.t. Belgie.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 11:55   #124
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nu, de meeste mensen beoordelen dat dan ook iets nuchterder dan u, zo te zien aan de 800.000 voorkeurstemmen dat hij heeft gehaald... De voorbeelden die u aanhaalde waren trouwens grotesk en echt de gezochte stok om een hond te slaan. En zo ervaren de meesten dat, blijkbaar...
Ah, toch een inhoudelijk antwoord...

Ga terug naar de commentaren die werden geleverd bij het afspringen van de BHV-besprekingen ... Ga terug naar de commentaren wanneer Leterme zijn kandidatuur officieel heeft aangekondigd ...
Toen ging het blijkbaar niet over een "detail".

Het feit dat Leterme 800.000 voorkeurstemmen heeft behaald (een indrukwekkende score trouwens, proficiat!) ondanks zijn woordbreuk, geeft hem de mogelijkheid om hetzelfde te doen als de VLD in 1999: een zeer sterk Vlaams discours voor de verkiezingen gevolgd door een "normale" staatshervorming, zonder daarom tijdens de volgende verkiezingen afgestraft te worden (zie de VLD in 2003...).

Maar bon, de mensen zullen content zijn: BHV zal wel gesplitst geraken ...
Oud 12 juni 2007, 11:55   #125
Dimitri

Standaard

Dat neemt niet weg dat de premier beide talen perfect hoort te beheersen, en als het even kan ook nog Duits. Je kunt toch geen land leiden als je de taal van de meerderheid niet perfect beheerst?!
Oud 12 juni 2007, 11:58   #126
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat de premier beide talen perfect hoort te beheersen, en als het even kan ook nog Duits. Je kunt toch geen land leiden als je de taal van de meerderheid niet perfect beheerst?!
konigin zijn is eenvoudiger èn beter bretaald!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 11:59   #127
luc broes

Standaard

We zullen Leterme goed moeten in 't oog houden. En veel goede moed toewensen aan BDW:

Nee, veel illusies moeten we ons niet maken. Dat werd ook duidelijk toen het feestje van CD&V en N-VA opgefleurd werd met zwaaiende leeuwenvlaggen. Het was de journalisten niet ontgaan en Yves Leterme zat er duidelijk mee verveeld. “Die beelden gaan straks de wereld rond”, wierp Siegfried Bracke op. Het antwoord van Yves Leterme spreekt boekdelen:
“Ach, wat dan nog. Als Tom Boonen een wedstrijd wint, zie je ook overal leeuwenvlaggen, maar als hij op het podium staat wordt de Brabançonne gespeeld.” De Vlaamse kiezer weet wat hem straks te wachten staat…
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 12:00   #128
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jawel, waarom zou dat niet kunnen?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 12:06   #129
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is voor jou "een taal perfect beheersen"?
Als je goed luistert hebben zelfs Michel en Leterme een accent...
Oud 12 juni 2007, 12:39   #130
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ah, toch een inhoudelijk antwoord...
Da's kunnen he? Op een nonsenbericht een inhoudelijk antwoord geven...

Citaat:
Toen ging het blijkbaar niet over een "detail".
Tja, blijkbaar ben jij de enige die er een probleem van maakt...

Citaat:
Het feit dat Leterme 800.000 voorkeurstemmen heeft behaald (een indrukwekkende score trouwens, proficiat!) ondanks zijn woordbreuk, geeft hem de mogelijkheid om hetzelfde te doen als de VLD in 1999: een zeer sterk Vlaams discours voor de verkiezingen gevolgd door een "normale" staatshervorming, zonder daarom tijdens de volgende verkiezingen afgestraft te worden (zie de VLD in 2003...).
Nu ben je weer aan het afdwalen he. Dus je beseft, door "opeens" van onderwerp te veranderen geef je dat ook impliciet toe, dat jij (die toch niet op Leterme gestemd hebt neem ik aan) dat een probleem vindt om redenen die je toch niet graag zag gebeuren (splitsing BHV, of moet ik geloven dat je wel op de geitenboer zou gestemd hebben als BHV was gesplitst). Nou, sorry als ik je dus niet ernstig neem dan hoor, maar als de vos de passie preekt...

Citaat:
Maar bon, de mensen zullen content zijn: BHV zal wel gesplitst geraken ...
We zullen zien.
Oud 12 juni 2007, 12:53   #131
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's kunnen he? Op een nonsenbericht een inhoudelijk antwoord geven...

Tja, blijkbaar ben jij de enige die er een probleem van maakt...

Nu ben je weer aan het afdwalen he. Dus je beseft, door "opeens" van onderwerp te veranderen geef je dat ook impliciet toe, dat jij (die toch niet op Leterme gestemd hebt neem ik aan) dat een probleem vindt om redenen die je toch niet graag zag gebeuren (splitsing BHV, of moet ik geloven dat je wel op de geitenboer zou gestemd hebben als BHV was gesplitst). Nou, sorry als ik je dus niet ernstig neem dan hoor, maar als de vos de passie preekt...

We zullen zien.
Ik zie dat de oude discussiemethodes nog steeds van kracht zijn: selectief quoten en rond de pot draaien ...

Als je de redenering niet kunt volgen, tja, dan kan ik u niet verder helpen. Leef meer verder met de illusie dat de volgende staatshervorming een "grote stap" vooruit zal zijn.

btw: ik merk dat andere Vlaams-nationaliste (dan u) er totaal geen vertrouwen in hebben.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 12 juni 2007 om 12:54.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 13:04   #132
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik zie dat de oude discussiemethodes nog steeds van kracht zijn: selectief quoten en rond de pot draaien ...
Geeft u uw geheimen nu al prijs?

Citaat:
Als je de redenering niet kunt volgen, tja, dan kan ik u niet verder helpen.
Ik hoef uw hulp niet en ik begrijp uw redenering maar al te goed. U bent een vos die de passie preekt, of moet ik echt geloven dat u op Leterme zou gestemd hebben als BHV zou gesplitst geweest zijn?

Citaat:
Leef meer verder met de illusie dat de volgende staatshervorming een "grote stap" vooruit zal zijn.
Leef maar verder met de idee dat België zal blijven bestaan tot de zon ontploft. Kaboem!

Citaat:
btw: ik merk dat andere Vlaams-nationaliste (dan u) er totaal geen vertrouwen in hebben.
Wie zegt dat ik uit ga van een goede afloop? Alleen vind ik dat we niets hebben aan fatalisme en negativisme. Dat u daarop hamert is uw goed recht, maar doe niet zo geïrriteerd als ik uw hypocriete spel weiger mee te spelen...
Oud 12 juni 2007, 13:07   #133
Brusseleir
Burger

Standaard

Citaat:
Ik zie CDH nog wel buiten de regering eindigen. Ik denk dat het aan Franstalige kant eerder MR-Ecolo wordt. Die kunnen het ook veel beter met elkaar vinden.

Daar zou ik happy mee zijn... minder oranje.
Oud 12 juni 2007, 13:09   #134
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet alleen het FDF. Alle Franstalige partijen gaan in die richting.
Niks nieuws onder de zon. Ook de nazi's eisten een corridor naar Dantzig en de aanhechting van Sudetenland "omdat er veel Duitstaligen woonden".
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 13:14   #135
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we zo gaan beginnen, kan de eerste de beste allochtoon in Nederland ook wel minister-president worden.

Het niveau Nederlands van Reynders zou in Nederland in ieder geval onvoldoende zijn om zelfs maar in de politiek te beginnen. Ik zie niet in waarom er in België andere normen zouden moeten gelden. Zodra je in de Belgische regering zit, moet je zowel Nederlands als Frans perfect beheersen.
Hij spreek vertaald Frans.
Voor ons is dat vreselijk irritant om te horen.
Waarschijnlijk is dat in Vlaanderen niet het geval .
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 13:17   #136
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een accent is niet erg ,als het maar Nederlands is.
En Nederlands is toch echt anders dan een vertaling van het Frans.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 14:59   #137
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geeft u uw geheimen nu al prijs?
Zal moeilijk gaan, ik heb geen geheimen ...

Citaat:
Ik hoef uw hulp niet en ik begrijp uw redenering maar al te goed. U bent een vos die de passie preekt, of moet ik echt geloven dat u op Leterme zou gestemd hebben als BHV zou gesplitst geweest zijn?
Ikke? Uiteraard zou ik niet op Leterme gestemd hebben. Ik stem nu eenmaal niet op tsjeven en Vlaams-nationalisten...

Citaat:
Leef maar verder met de idee dat België zal blijven bestaan tot de zon ontploft. Kaboem!
Wishfull thinking ...

Citaat:
Wie zegt dat ik uit ga van een goede afloop? Alleen vind ik dat we niets hebben aan fatalisme en negativisme. Dat u daarop hamert is uw goed recht, maar doe niet zo geïrriteerd als ik uw hypocriete spel weiger mee te spelen...
Wat is er dan hypocriet aan met het vaststellen dat Leterme niet de "Vlaamse engel" is zoals hij zichzelf probeert voor te stellen? Dat hij wél degelijk zijn beloftes kan inslikken wanneer hij er profijt uit kan halen?

ik stel dit vast, en trek er een conclusie uit: de dromen van de Vlaams-nationalisten om een "verregaande" staatshervorming te bereiken zullen ze waarschijnlijk kunnen opbergen (iets waar ik zeer tevreden mee zal zijn): wanneer hij de keuze krijgt tussen de post van Eerste minister en een "normale" staatshervorming (in samenspraak met de Franstaligen), en geen post van Eerste minister omdat er geen regeringsakkoord komt, waarvoor zal Leterme kiezen, denk je?

Jij denkt waarschijnlijk dat Leterme voet bij stuk zal houden, ik denk het tegenovergestelde.
Oud 12 juni 2007, 15:10   #138
Tantist

Standaard

Citaat:
Zal moeilijk gaan, ik heb geen geheimen ...
Maar wel doorzichtige trukken zoals opeens van onderwerp veranderen... En dat geeft ge dan nog zelf toe ook, amateur

Citaat:
Ikke? Uiteraard zou ik niet op Leterme gestemd hebben. Ik stem nu eenmaal niet op tsjeven en Vlaams-nationalisten...
Voila, meer woorden hoef ik daar niet aan vuil maken...

Citaat:
Wishfull thinking ...
Inderdaad... De zon zal elke staat overleven.

Citaat:
Wat is er dan hypocriet aan met het vaststellen dat Leterme niet de "Vlaamse engel" is zoals hij zichzelf probeert voor te stellen? Dat hij wél degelijk zijn beloftes kan inslikken wanneer hij er profijt uit kan halen?
Euhm, jij leest dus echt niet wat er staat he? Lees het antwoord van Dimitri er maar nog eens op na. En stop eens met te verwachten dat iedereen uw naïeve gedachtengang moet volgen, want dat doe ik niet. Overigens heeft niemand beweert dat Leterme een Vlaamse engel is, ik zeker niet. Dus weeral naast de kwestie.

Citaat:
Jij denkt waarschijnlijk dat Leterme voet bij stuk zal houden, ik denk het tegenovergestelde.
Je zou beter stoppen met gedachten te lezen, want je kan er niets van.
Oud 12 juni 2007, 15:53   #139
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wel doorzichtige trukken zoals opeens van onderwerp veranderen... En dat geeft ge dan nog zelf toe ook, amateur
Behalve blijven zeggen dat ik naast de kwestie ben en van onderwerp verander, heb ik nog niet veel argumenten gelezen hoor... maar soit ... Zie hierna.

Citaat:
Euhm, jij leest dus echt niet wat er staat he? Lees het antwoord van Dimitri er maar nog eens op na. En stop eens met te verwachten dat iedereen uw naïeve gedachtengang moet volgen, want dat doe ik niet. Overigens heeft niemand beweert dat Leterme een Vlaamse engel is, ik zeker niet. Dus weeral naast de kwestie.
Ik heb de bijdrage van Dimitri wel degelijk gelezen en ben met zijn conclusie niet akkoord om de redenen die ik reeds heb opgesomd.
Maar ja, als ik ze opsom, ben ik zogezed "naast de kwestie" en van "onderwerp aan het veranderen". Gemakkelijker uiteraard dan de argumenten inhoudelijk te proberen te ontkrachten.
Oud 12 juni 2007, 16:44   #140
Dimitri

Standaard

Citaat:
Perfect is (quasi-)moedertaalniveau. Leterme en Michel halen dat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be