![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ik kan je genoeg historische stof geven voor de rest van jouw leven waaruit blijkt dat investeren in militaire of culturele doeleinden gerust meer profijt kan opleveren dan jouw louter "middenstands"-rationaliteit. De Medici had blijkbaar meer verstand hoe om te gaan met geld dan Mises. Hoe kan het ook anders, hij vertrouwde erop, zoals quasi elke kapitalist, dat hij de marktregels naar zijn hand kon zetten en vrijelijk manipuleren. Dat is dan ook het verschil tussen een werkelijke kapitalist en een winkelier. Louter het kijken naar productieve eigenschappen van een economie om in te schatten hoe sterk een kapitalistische groep staat, is gewoonweg onhistorisch en dus onbruikbaar. Als jij 's nachts wil inslapen met de gedachte dat jij desondanks alles toch een "rasechte" econoom blijft, dan wil ik gerust jou dat pleziertje gunnen. Ik timmer wel verder aan mijn weg om echte antwoorden te vinden. Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 augustus 2007 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dit is inderdaad marktwerking. Maar ik had het over kapitalisme, niet een markt-economie. Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 augustus 2007 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||||||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik dacht eerst dat je een biljet wou gebruiken gedekt door het goud. maar als je goud gaat gebruiken als munt dan vallen een deel van de zaken die ik heb aangehaald logischerwijze weg... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
A Citaat:
Zou jij graag hebben dat je bijvoorbeeld 30 jaar hebt gewerkt en al het geld op de bank is opeens weg? je mag de rol van financiële instellingen niet onderschatten in een economie. Als er geen kapitaal is dan zijn er ook geen bedrijven meer. Doch een failliete bank zou wel goed zijn voor de burger die daar geen geld staan heeft==> deflatie zoals in 1929 |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg Praetorian; komen er nog argumenten?
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
"The problem with simply calling Bill a liar is that one has to be aware of one's lies for them to really be considered lies. We're not sure Bill qualifies." Uit: Sweet Jesus, I hate Bill O'Reilly Laatst gewijzigd door DearMrT : 20 augustus 2007 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het probleem zit in het functioneren van het kapitalistische systeem. Het doel van ondernemingen is om winst te maken, dat geldt evenzeer voor banken. Banken spelen een sleutelrol in het systeem; zij zorgen voor het noodzakelijke krediet. Omdat de winstdoelstelling bestaat, moet er risico worden genomen om de maximale winst te halen. Bij het nemen van risico gaat er natuurlijk van tijd tot tijd iets fout. Dat kan gebeuren bij sub-prime hypotheken, maar evengoed bij andere leningen. Citaat:
De dubieuze leningen in de VSA waren niet een recent probleem. Er werd al jaren gewaarschuwd dat eens de bom zou barsten. Maar niemand had de mogelijkheden die leningen af te remmen. Het werkt als bij lemmingen die de afgrond induiken. Welke specifieke maatregelen ontworpen zouden kunnen worden weet ik niet. Maar ik denk wel dat die de richting aangeven, waarin gezocht moet worden om het financiële systeem van zijn boost-and-bust karakter te veranderen in een gelijkmatiger stelsel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
|
![]() Misschien
Citaat:
Citaat:
Alvast grappig hoe je tracht de marktwerking exclusief gelijk te stellen aan een westers systeem. ![]() Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 augustus 2007 om 14:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Gouverneur
|
![]() ruit ingooien = vraag creëren = werkgelegenheid = nieuwe consumptie
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Samsa snapt het niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Minister
|
![]() ... Samsa is niet de enige, lees ik hier zo.
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg Perca, waarom zouden prijzen bij een goudstandaard eigenlijk dalen? (Je beweert dat hier ergens.)
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe jammer. Hoe jammer dat niet de banken meer hun eigen leningen controleren, maar dat ze het hele zootje in pakketjes doorverkopen op de internationale beleggersmarkt zonder zich nog verder om inbaarheid van dit kredietgezwel te bekommeren... Grote leningingen voor iedereen! Zonder onderscheid en zonder garanties. Of tenminste: grote leningen voor elke Amerikaan, die zoveel mag liegen over zijn inkomen als hij maar wiL ! LIAR'S LOANS FOR SALE! Vooral op de vastgoedmarkt-bubbel! Niemand die nog weet hoe groot de oninbare schuldenberg is en nog zal worden...Zoiets is immers nog nooit eerder vertoond. En voor wat uitleners betreft (de spaarzame gewone man van over de oceaan): plooi je maar dubbel en schud je vuist naar de overkant van de waterkant... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister
|
![]() Omdat er nog altijd goud uit de grond wordt gehaald, vermoed ik.
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
Bovendien: als het geld een lening aan de bank is, waarom zouden banken dan eender welke reserve moeten aanhouden? Daar is geen enkele reden toe. Als ik geld leen om een huis te bouwen, ga ik ook niet tien procent niét uitgeven als daar geen reden toe is. Ofwel is het een lening - en dan is er een duidelijke termijn, een duidelijke overdracht van beschikbaarheid - ofwel is het een bewaargeving. Bij een bewaargeving krijgt de bank wel de feitelijke macht over het geld, maar niet het recht om erover te beschikken. Als ik mijn auto in een parkeergarage zet, dan heb ik hem niét uitgeleend aan de eigenaar van de parkeergarage, bij wijze van spreken. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
![]() Citaat:
(Jesús Huerta de Soto, Money, Bank Credit and Economic Cycles, p. 476-477) Indien je empirie lijkt te zeggen dat compleet absurde dingen in werkelijkheid kunnen voorkomen, dan hapert er vermoedelijk iets aan de waarneming. Het kan gerust zijn dat in een bepaald land op een bepaald tijdstip mensen plots méér begonnen te consumeren en dat de welvaart toenam. Uit dat feit kun je echter onmogelijk afleiden dat consumptie tot een toename van welvaart leidde. De economische theorie zegt niet dat zo'n situatie onmogelijk is - ze zegt wel dat zo'n gevolgtrekking verkeerd is. En ze geeft aan hoe de waarneming verdergezet moet worden: kan het zijn, dat de toename van de consumptie voorafgegaan werd door (of samenviel met) een gigantische toename in de productiviteit? Kan het zijn dat er m.a.w. andere factoren terzelfdertijd werkzaam waren, die het negatief effect van consumptie op welvaartscreatie konden compenseren? Het is trouwens ook een non-sequitur om succesvolle methoden uit de natuurwetenschappen over te zetten naar economie en aanverwanten en zomaar aan te nemen dat ze dus ook d�*�*r hun diensten zullen bewijzen. En nu ik toch bezig ben: het is geen marginalistische premisse dat je geen welvaart creëert door welvaart te vernietigen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() Ik heb gesteld dat men geen welvaart kan creëren door welvaart te vernietigen. Zelfs in geval van oorlogsvoering is er duidelijk sprake van een "negative sum game". Ruiten ingooien heeft nog nooit tot een toename van welvaart geleid; niet in het feodalisme, niet tijdens de industriële revolutie, niet in Egypte (daar waren ook geen ruiten, natuurlijk), niet tijdens de slavernij in Amerika. En het zal nog een tijdje zo blijven ook.
![]() |
![]() |
#138 | ||||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar dat is nog geen bimetallisme hé. Bij bimetallisme worden de verhoudingen namelijk vastgelegd. Ik denk dat een geldstelsel zonder overheid allicht ook meer dan één metaal zal gebruiken (zilver lijkt me een logische tweede keuze). Maar die verhoudingen zullen niet vastgelegd zijn; de marktprijzen van zilver en goud kunnen vrij fluctueren. Dan vermijd je alle negatieve gevolgen van bimetallisme. Wat die fraude betreft: ik denk dat Munterij Van Dam wel bereid zal zijn om voor mij even te checken of de gouden munt die zijn concurrent, Munterij De Smet, geslagen heeft wel het juiste gewicht heeft. Als dat niet zo blijkt te zijn, kan ik natuurlijk Munterij De Smet aanklagen voor fraude, én dan is diens reputatie serieus naar de vaantjes. Munters hebben er alle belang bij om niet te knoeien dus. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vandaar dat banken 100% reserves zouden moeten aanhouden voor hun zichtrekeningen en bankbiljetten. Die zijn dan toch al safe. Het enige mogelijke probleem is dan, bankfalingen die termijnrekeningen, aandelen en obligaties tot lucht reduceren. Maar zoals je zegt, beurscrashes zouden 'n stuk zeldzamer worden als er geen geldgeknoei aan te pas komt; recessies en depressies, grootscheepse faillissementen... zouden een stuk zeldzamer worden. Dus het risico van sparen wordt kleiner met een degelijk monetair systeem. Volgens mij is het niet nodig dat de centrale bank dan nog bewaard blijft als "garantie" voor het banksysteem.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het antwoord is dat een economie waar productiviteitsverhogingen en efficiëntiewinsten plaatsvinden, goedkoper en meer kan produceren. Er is dus een groter aanbod consumptiegoederen dat bovendien goedkoper geproduceerd kon worden. Gevolg: lagere verkoopsprijzen. Deze continue prijsdalingen mogen niet verward worden met de nadelige gevolgen van deflatie. Bij een plotse daling van de geldhoeveelheid (bijvoorbeeld door massale faillissementen van banken, zodat zichtrekeningen in rook opgaan) hebben mensen namelijk minder geld om uit te geven. Het gevolg is dat de geldvraag naar producten in elkaar zakt. Bedrijven zien dus hun omzet dalen, terwijl hun kosten (lonen en grondstoffen, prijzen van intermediaire goederen...) slechts met vertraging dalen. In de tussentijd moeten al die bedrijven noodgedwongen verlies incasseren: lagere omzet maar nog steeds evenveel kosten. Sommige ondernemingen gaan failliet, andere hebben betalingsmoeilijkheden. In zo'n scenario gaan de prijsdalingen gepaard met werkloosheid, faillissementen en chaos. De verwarring die dikwijls bestaat, is dat men geen onderscheidt maakt tussen de mogelijke oorzaken van prijsdalingen. Er is niets mis met prijsdalingen ten gevolge van productiviteitswinsten. (Denk aan GSM's, computers en vroeger auto's die jaar na jaar goedkoper werden). Dat is echter helemaal verschillend van de situatie waarbij de geldhoeveelheid daalt en de economie in een deflatoire depressie terechtkomt. Prijsdalingen kunnen dus niet zomaar "goed" of "slecht" genoemd worden als men niet weet wat de oorzaak van die algemene prijsdalingen is.
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |