![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En Franstaligen kunnen natuurlijk tot in het kleinste dorp van Engeland of Duitsland in het Frans terecht. Waarom moeten Vlamingen van jullie altijd kunnen wat nergens anders ter wereld normaal geacht wordt? In het toerisme in Vlaanderen kan men altijd in vele talen terecht. Daarbuiten ook, de meeste Vlamingen kennen wel een paar talen. Maar eisen dat je in een Vlaams dorp in het Frans de weg gewezen wordt, daarvoor moet je inderdaad een Franstalige taalnationalist zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik hou me aan een paar eenvougige gedragsregels : in de winkels spreek ik met de uitbaters altijd Nederlands. Op het gemeentehuis ook. En als ik van iemand niet weet of hij franstalig of nederlandstalig is, dan spreek ik hem in het NL aan. Dat is blijkbaar genoeg om niet "bekeken" te worden. Nu ik spreek wel NL zonder accent, maar ook als mijn gezin erbij is worden we niet scheef bekeken. Het is nu al 15 jaar dat ik Vlaanderen woon en ik kan mijn geen enkele "incident" herinneren. Een van mijn kinderen werd één keer op vijandige wijze aangesproken (door een klasgenoot) omwille van de taal, dat wel. Dat is dus één incident op 15 jaar tijd voor een heel gezin. Ik denk dat jij (en Isabella) het psychologisch aspect uit het oog verliezen. Als je je in een vreemd milieu beweegt voel je je altijd wel een beetje bekeken. Dat ligt niet aan de mensen rondom jou maar aan het feit dat jijzelf hypergevoelig bent en dingen ziet die er niet zijn. In Frankrijk heb ik zo vaak de indruk dat de mensen een beetje lachen met mijn Belgisch accent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Iemand die aan mij vraagt 'sprekken u Frans'? Daarop zal ik antwoorden: un petit peu monsieur. En dan sukkelen we wel samen verder. Ik vind het dan altijd schattig dat ze een poging in het Nederlands ondernemen (goed bedoeld ![]() Als iemand recht in het Frans begint is bij mij de goesting over en zeg ik: Sorry maar ik spreek geen Frans. Een Fransman die naar hier komt en iets wil vragen begint altijd met: 'Excusez-moi vous parlez le francais?' Een hemelsbreed verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Als ik met een Waal nederlands spreek dan spreek ik zo netjes mogelijk en artikuleer ik veel beter dan wanneer ik met een Vlaming nederlands spreek. Dit doe ik omdat ik me kan inbeelden dat het als Franssprekend individu niet evident is op platvloms te verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Europees Commissaris
|
![]() En ze dragen een bordje met "ik kom uit La France Profonde" om de hals, zodat ze als dusdanig herkenbaar zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Everytime wat ben jij toch een ongelofelijke calimero.
In Frankrijk heb ik op meerdere reizen al meegemaakt dat Fransmannen me uitlachten tegen wie ik niets zei, gewoon omdat ik "iets anders" sprak tegen mijn familie. In een restaurant in Frankrijk ben ik eens heel kortaf behandeld, waarschijnlijk niet omwille van mijn taal, maar omdat ik "niet van ginder" was. Natuurlijk, jij hebt waarschijnlijk "Perspectives Francophones" op je schoot liggen als je op politics.be zit en daar lees je over etnische zuiveringen (terwijl je - in tegenstelling tot Kaal- zelf niet in Vlaanderen maar in Brussel woont)...
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op welk vlak dan wel ? Het menselijke vlak is volgens mij wel het belangrijkste. Een menselijk iemand daar zal ik steeds mee overeen kunnen komen, ongeacht de taal.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 augustus 2007 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Minister
|
![]() Neen daarvoor zal een japanner misschien niet komen, maar gelukkig zijn er ook nog streekprodukten, wild en de nodige waterbronnen die wel van pas gaan komen in de toekomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die moeten dan door België meer op de voorgrond geplaatst worden tijdens handelsmissies.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het duidelijkste voorbeeld ervan is de kust, nergens nog een open kustlijn, alles volgezet, niet meer gezellig. Maar wel goed voor het toerisme. Je kan niet verwachten dat de Vlamingen rust en natuur opgeven, de walen in rust en kalmte kunnen blijven leven, en dan wel verwachten dat de Vlamingen geld blijven geven. Willen ze geld dan geven ze ook maar wat rust op, willen ze dat niet dan geven ze wat luxe op. T is te kiezen of te delen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#137 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hebben de Vlamingen dan hun rust en natuur opgegeven voor geld ? De kust is inderdaad één muur beton vol appartementsgebouwen waarvan meer dan de helft tijdens de wintermaanden zelden of niet bewoond zijn. Moeten de Walen daarnaar streven volgens jou ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onaanvaardbare eisen? België werkt niet. Punt, gedaan. Als voorstellen om er iets aan te doen onaanvaardbaar zijn, dan moet men niet verwonderd zijn als de mening veld wint dat het tijd wordt de stekker eruit te trekken. Bye bye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister
|
![]() Er is toch een verschil tussen beide lijstjes. Het franstalige zette het fundamentele evenwicht waaruit dit land is opgebouwd op het spel. Ik daag u uit in dat van de vlamingen iets te vinden dat die richting nog maar neigt uit te gaan.
|
![]() |
![]() |