Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 17:50   #121
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Ben dit weekend nog eens "thuis" geweest (West-Vlaanderen). Dit verhaal verwondert me niks. Het is schokkend hoe achterlijk Vlaanderen is op dit gebied, al zullen anderen zeggen dat het aan de links media ligt (haha). Hoe kunnen we dit veranderen? Ik weet het niet. De meesten willen wellicht geen verandering, integendeel.

En dit in een stad die niet bepaalt slecht vaart bij internationale gasten:

SIKH MET TULBAND MOCHT CAFE NIET IN

De internationale studentenvereniging
Aiesec reageert teleurgesteld op een
geval van racisme, vorig weekend in
Brugge.

Een groep internationale studenten
wilde een avondje stappen in de Brugse
binnenstad. Een van hen, een Indiër,
werd in een danscafé geweigerd omdat
hij een tulband droeg.

Louise Martens uit Brugge is onder-
voorzitter van Aiesec België en zit erg
verveeld met de zaak. De avond zelf is
beslist geen klacht in te dienen.

De jongen die werd geweigerd is een
sikh. De mannelijke aanhangers van die
godsdienst moeten een tulband dragen.
geen hoofddeksel is geen hoofddeksel wat is daar racistisch aan????
Oud 22 augustus 2007, 17:57   #122
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Ik denk dat er in Vlaanderen meer idioten zijn dan racisten.
Volledig akkoord.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 18:05   #123
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik mocht vorige maand niet binnen in het restaurant van ons Hotel in Barcelona omdat ik een korte broek aan had: racisten!
Oud 22 augustus 2007, 18:09   #124
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Zeg tegen die mens da'k met plezier een pint met hem zal gaan pakken.
Wat een idiote post om de Vlaming weer eens in een slecht daglicht te zetten.
Hoe gaat het daar trouwens met de locale bezigheid van de gastarbeider-bommenleggers ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 19:51   #125
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Zeg tegen die mens da'k met plezier een pint met hem zal gaan pakken.
Wat een idiote post om de Vlaming weer eens in een slecht daglicht te zetten.
Hoe gaat het daar trouwens met de locale bezigheid van de gastarbeider-bommenleggers ?
De topicstarter van dienst is er dan ook één van het slag dat enkel van zich laat horen als hij nog eens kan zwelgen in zelfhaat.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:12   #126
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Wat gebeurt er zoal in Vlaanderen?
En wat doet de overheid?

Wel,
Er was laatst een parlemntslid loos.
Die wou gaan dansen
als kleurling.
Ofschoon de buitenwipper het hem verboodt.

Dat gaf aanleiding tot het idee van een diversiteitscharter:
Het café, hotel,... dat zich als gastvrij wil profileren en
zich achter diversiteit wil scharen zou van de minister een logo krijgen

Volgens Horeca Vlaanderen is dat voorstel "waardevol" doch "voorbarig". "Het zou beter zijn om eerst de problematiek in zijn ware proporties in kaart te brengen en pas dan de passende oplossing te zoeken".
Ze willen daarvoor met de minister aan tafel zitten.
Ondertussen "worden reeds inspanningen geleverd om racisme en discriminatie in de horeca tegen te gaan", aldus De Bauw.
Volgens hem worden sommige incidenten uitvergroot en is dat ook nu het geval.
Zijn Waalse collega weet van geen incidenten.

Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/552461

Laatst gewijzigd door DannyS : 22 augustus 2007 om 20:14.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:39   #127
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben dit weekend nog eens "thuis" geweest (West-Vlaanderen). Dit verhaal verwondert me niks. Het is schokkend hoe achterlijk Vlaanderen is op dit gebied, al zullen anderen zeggen dat het aan de links media ligt (haha). Hoe kunnen we dit veranderen? Ik weet het niet. De meesten willen wellicht geen verandering, integendeel.

Brugge.

hij een tulband droeg.

Ik denk dat je moet opletten met het ontwaren van tendenzen als "Vlaanderen wordt meer en meer racistisch", omwille van het syndroom van het korte geheugen. Toen hier tijdens de bloeiperiode van de mijnbouw massa's Italianen toestroomden werden die ook als tweederangsburgers beschouwd. Daarvoor waren het de Vlamingen zelf die door hun franstalige landgenoten scheef werden bekeken, enz. Onverdraagzaamheid en argwaan zijn denk ik nooit ver weg. Wat wel opvallend is is dat er de laatste jaren veel berichten zijn in de pers over racistische organisaties die her en der weer verschijnen, daden van racisme, enzovoort. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat er ook meer racisten zijn bijgekomen, maar het toont wel aan dat extreem rechts en onverdraagzaam gedachtengoed in ons land iets aanvaardbaars heeft verworven, en dat is een zeer onrustwekkende evolutie. VB stemmers schamen zich hoegenaamd niet meer voor hun keuze, en gaan er zelfs prat op dat zij stemmen voor een partij die, mocht ze aan de macht komen, korte metten zou maken met migranten.

Over de oorzaken van deze trend buigen meer gematigde rechtse en linkse hoofden zich al jaren. De opgang van de racistische partij had alles weg van een bulldozer. Waar komt die kracht vandaan? Volgens mij schuilt de diepere oorzaak van dit fenomeen in het feit dat een groot deel van de kiezers van nu mensen zijn die na de 2de wereldoorlog zijn geboren, en nooit een periode van echte ontbering of onveiligheid hebben meegemaakt, de oliecrisis ten spijt. Ik spreek dan natuurlijk niet over de vele armen in ons land, die dat wel kennen en zelfs dagelijks, maar over de meerderheid van de kiezers. Zij groeiden op in een omgeving waar zowat alles in toenemende mate berekend, beveiligd en voorspelbaar was. Maar met de opgang van TV en internet is tegelijkertijd ook meer en meer informatie uit de rest van de wereld Vlaanderen binnen gesijpeld. De beelden die we zien zijn vaak schrikwekkend. Mensen lezen over bomaanslagen in Londen, en realiseren zich dat dat soort zaken in principe ook in Brussel of in Antwerpen kan gebeuren. Ze voelen zich (wellicht grotendeels onbewust) in hun veiligheidsgevoel bedreigd door die schrikwekkende buitenwereld, en dat vormt een probleem waarop ze, als ze er zich al van bewust zijn, hoegenaamd geen vat op hebben, zelfs niet met al het geld van de wereld.

Dat laatste is volgens mij van belang : het gevoel van een tanende veiligheid is een probleem waar het individu geen invloed op kan uitoefenen. Geconfronteerd met zulke problemen reageert de menselijke geest meestal door een "truuk" uit te halen : het oncontroleerbare probleem wordt concreet en controleerbaar gemaakt door het een concrete vorm te geven in de directe nabijheid. Dit is het principe van de fetish, zoals het ook bij primitieve culturen voorkomt. Een object of persoon waarover men wél controle kan uitoefenen wordt geënscèneerd als zou die/dat in direct verband staan met datgene dan men niet kan controleren. De sjamaan voert een regendans uit en het regent (of niet, maar dan is er wel een goede reden voor), de voodoopop wordt doorboord en de vijand wordt ziek, enz. Ook de grote godsdiensten zijn uit dit truukje voortgekomen. Het is pure onzin natuurlijk, maar het herstelt het broodnodige veiligheidsgevoel en voorkomt dat mensen gek worden van angst in moeilijke omstandigheden. Het biedt zelfs een oplossing voor de grootste angst van allemaal : de dood. Want na de dood komt het eeuwig leven, zo zegt God. Toegepast op het verschijnsel van racisme denk ik dat vreemdelingen (en moslims in het bijzonder) een handig symbool (of een fetish zo je wil) vormen voor alle onveiligheid die van buitenaf komt. Een heel zichtbaar symbool ook. Als men die vreemdelingen maar kan controleren, weren of terugsturen, dan houdt men daarmee ook de onveiligheid buiten uit eigen land. Als men die hoofddoeken maar kan verwijderen uit het straatbeeld, dan is het islamfundamentalisme daarmee gecountered. Dat is natuurlijk even grote onzin als een regendans, maar het werkt wel. Het gevaar is opeens niet meer naamloos en overal, maar het heeft een naam zoals "moslim" of "vreemdeling", en je ziet het lopen. Je kan er dus ook omheen lopen.

Rest uiteraard de vraag waarom dan juist in bepaalde landen en streken, zoals Vlaanderen en Duitsland, de uitingen van racisme zo frequent worden geregistreerd, en minder in bijvoorbeeld Wallonië. Ik heb daar niet echt een verklaring voor, maar ik denk dat het ligt aan het feit dat de mensen in de "minder racistische" streken het misschien juist minder goed hebben, en daardoor ook starten vanuit een minder groot gevoel van veiligheid. Ook kunnen zij zich wellicht beter inleven in het standpunt van iemand die het ook niet breed heeft.
Oud 22 augustus 2007, 20:52   #128
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik denk dat je moet opletten met het ontwaren van tendenzen als "Vlaanderen wordt meer en meer racistisch", omwille van het syndroom van het korte geheugen. Toen hier tijdens de bloeiperiode van de mijnbouw massa's Italianen toestroomden werden die ook als tweederangsburgers beschouwd. Daarvoor waren het de Vlamingen zelf die door hun franstalige landgenoten scheef werden bekeken, enz. Onverdraagzaamheid en argwaan zijn denk ik nooit ver weg. Wat wel opvallend is is dat er de laatste jaren veel berichten zijn in de pers over racistische organisaties die her en der weer verschijnen, daden van racisme, enzovoort. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat er ook meer racisten zijn bijgekomen, maar het toont wel aan dat extreem rechts en onverdraagzaam gedachtengoed in ons land iets aanvaardbaars heeft verworven, en dat is een zeer onrustwekkende evolutie. VB stemmers schamen zich hoegenaamd niet meer voor hun keuze, en gaan er zelfs prat op dat zij stemmen voor een partij die, mocht ze aan de macht komen, korte metten zou maken met migranten.

Over de oorzaken van deze trend buigen meer gematigde rechtse en linkse hoofden zich al jaren. De opgang van de racistische partij had alles weg van een bulldozer. Waar komt die kracht vandaan? Volgens mij schuilt de diepere oorzaak van dit fenomeen in het feit dat een groot deel van de kiezers van nu mensen zijn die na de 2de wereldoorlog zijn geboren, en nooit een periode van echte ontbering of onveiligheid hebben meegemaakt, de oliecrisis ten spijt. Ik spreek dan natuurlijk niet over de vele armen in ons land, die dat wel kennen en zelfs dagelijks, maar over de meerderheid van de kiezers. Zij groeiden op in een omgeving waar zowat alles in toenemende mate berekend, beveiligd en voorspelbaar was. Maar met de opgang van TV en internet is tegelijkertijd ook meer en meer informatie uit de rest van de wereld Vlaanderen binnen gesijpeld. De beelden die we zien zijn vaak schrikwekkend. Mensen lezen over bomaanslagen in Londen, en realiseren zich dat dat soort zaken in principe ook in Brussel of in Antwerpen kan gebeuren. Ze voelen zich (wellicht grotendeels onbewust) in hun veiligheidsgevoel bedreigd door die schrikwekkende buitenwereld, en dat vormt een probleem waarop ze, als ze er zich al van bewust zijn, hoegenaamd geen vat op hebben, zelfs niet met al het geld van de wereld.

Dat laatste is volgens mij van belang : het gevoel van een tanende veiligheid is een probleem waar het individu geen invloed op kan uitoefenen. Geconfronteerd met zulke problemen reageert de menselijke geest meestal door een "truuk" uit te halen : het oncontroleerbare probleem wordt concreet en controleerbaar gemaakt door het een concrete vorm te geven in de directe nabijheid. Dit is het principe van de fetish, zoals het ook bij primitieve culturen voorkomt. Een object of persoon waarover men wél controle kan uitoefenen wordt geënscèneerd als zou die/dat in direct verband staan met datgene dan men niet kan controleren. De sjamaan voert een regendans uit en het regent (of niet, maar dan is er wel een goede reden voor), de voodoopop wordt doorboord en de vijand wordt ziek, enz. Ook de grote godsdiensten zijn uit dit truukje voortgekomen. Het is pure onzin natuurlijk, maar het herstelt het broodnodige veiligheidsgevoel en voorkomt dat mensen gek worden van angst in moeilijke omstandigheden. Het biedt zelfs een oplossing voor de grootste angst van allemaal : de dood. Want na de dood komt het eeuwig leven, zo zegt God. Toegepast op het verschijnsel van racisme denk ik dat vreemdelingen (en moslims in het bijzonder) een handig symbool (of een fetish zo je wil) vormen voor alle onveiligheid die van buitenaf komt. Een heel zichtbaar symbool ook. Als men die vreemdelingen maar kan controleren, weren of terugsturen, dan houdt men daarmee ook de onveiligheid buiten uit eigen land. Als men die hoofddoeken maar kan verwijderen uit het straatbeeld, dan is het islamfundamentalisme daarmee gecountered. Dat is natuurlijk even grote onzin als een regendans, maar het werkt wel. Het gevaar is opeens niet meer naamloos en overal, maar het heeft een naam zoals "moslim" of "vreemdeling", en je ziet het lopen. Je kan er dus ook omheen lopen.

Rest uiteraard de vraag waarom dan juist in bepaalde landen en streken, zoals Vlaanderen en Duitsland, de uitingen van racisme zo frequent worden geregistreerd, en minder in bijvoorbeeld Wallonië. Ik heb daar niet echt een verklaring voor, maar ik denk dat het ligt aan het feit dat de mensen in de "minder racistische" streken het misschien juist minder goed hebben, en daardoor ook starten vanuit een minder groot gevoel van veiligheid. Ook kunnen zij zich wellicht beter inleven in het standpunt van iemand die het ook niet breed heeft.
Hoe blind kan men zijn om dergelijke onzin te gaan geloven en verkondigen...

Baarlijke nonsens noem ik dat. Neem me niet kwalijk.

Je weet niet eens wat racisme is, je weet niet eens wat extreem rechts is, je maakt verkeerde vaststellingen en uiteraard ook verkeerde conclusies. Dat is wat blijkt uit jou gebrabbel. Niet meer maar ook niet minder.

Allemaal valse insinuaties die al duizend en één keer weerlegd zijn geweest kom jij hier verkondigen als het evangelie. Kortom; het lezen niet waard.

Probeer eens zelf een mening te vormen ipv die van anderen achterna te lopen. Alhoewel ik vrees dat het je niet zal lukken.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 22 augustus 2007 om 20:54.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:56   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
geen hoofddeksel is geen hoofddeksel wat is daar racistisch aan????
Iedereen is wel wat 'racistisch'. Maar Vlaanderen is dat niet meer dan andere streken. Wel wat xenofoob misschien. Maar niet iedereen is dit alweer.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 20:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:32   #130
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Niet zeveren hé! Het blijven aanhouden van een hoofddeksel wordt algemeen aanzien als onbeleefd en onrespectvol. Vandaar de oude gebruiken die voorschrijven dat bij het inzetten van de nationale hymne, of het binnentreden van een kerk, het hoofddeksel wordt afgezet. Zo zijn er waarschijnlijk nog honderduizend andere voorbeelden aan te halen.
maar enfin wat een onzin
alsof mijn peter onbeleefd als hij zijn klak niet afneemt als hij de lokale nachtclub binnengaat
Oud 22 augustus 2007, 21:34   #131
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Hoe blind kan men zijn om dergelijke onzin te gaan geloven en verkondigen...

Baarlijke nonsens noem ik dat. Neem me niet kwalijk.

Je weet niet eens wat racisme is, je weet niet eens wat extreem rechts is, je maakt verkeerde vaststellingen en uiteraard ook verkeerde conclusies. Dat is wat blijkt uit jou gebrabbel. Niet meer maar ook niet minder.

Allemaal valse insinuaties die al duizend en één keer weerlegd zijn geweest kom jij hier verkondigen als het evangelie. Kortom; het lezen niet waard.

Probeer eens zelf een mening te vormen ipv die van anderen achterna te lopen. Alhoewel ik vrees dat het je niet zal lukken.

Paulus.
Heb je ook inhoudelijke kritiek in te brengen, of blijft het bij modder gooien? Ik zeg nergens dat mijn mening het evangelie is, en aanvaard dan ook graag kritiek als die tenminste iets weerlegt of nieuwe feiten onder de aandacht brengt. Maar op feiten heb je het over het algemeen niet zo begrepen meen ik te weten.
Oud 22 augustus 2007, 21:45   #132
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je ook inhoudelijke kritiek in te brengen, of blijft het bij modder gooien? Ik zeg nergens dat mijn mening het evangelie is, en aanvaard dan ook graag kritiek als die tenminste iets weerlegt of nieuwe feiten onder de aandacht brengt. Maar op feiten heb je het over het algemeen niet zo begrepen meen ik te weten.
Als je stelt dat VB stemmers eigenlijk stemmen voor onverdraagzaamheid en voor extreem rechts, dan is dat een te zware beschuldiging zonder enige grond. Geen enkele VB stemmer zal dat beamen, doch zeker als een belediging ervaren. Maar dat schijnt je niet te deren. Je bent eerder verwonderd dat ze zich niet schamen.

Als je stelt dat het VB korte metten zou maken met migranten, dan ken je hun programma niet.

En jij vertelt dergelijke nonsens als een vanzelfsprekendheid waarop mag verder geredeneerd worden...

En gans je betoog is op deze valse insinuaties gestoeld.

Dat zeg ik: "Hoe blind kan men zijn".

Inhoudelijk genoeg?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 22:03   #133
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
maar enfin wat een onzin
alsof mijn peter onbeleefd als hij zijn klak niet afneemt als hij de lokale nachtclub binnengaat
Uw peter durft de straat niet meer op omdat die onveilig zou zijn. Dat alleen thuis blijven veel onveiliger is bewijzen de ongevallencijfers voor bejaarden. Moet ie trouwens zijn handtas maar thuis laten en met bankcontact betalen. Ze gaan hem niet herkennen hoor. De naam van die club komt niet eens op zijn uittreksels te staan.
Let wel, ik had nog nooit zo'n angstig gezicht gezien toen ik in de bank mijn hoed ff vergat af te zetten. De man kon geen woord uitbrengen en wees naar zijn collega van "ik nie, ajb". Misschien is die later buitenwipper geworden.
Oud 22 augustus 2007, 22:26   #134
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 23:20   #135
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als je stelt dat het VB korte metten zou maken met migranten, dan ken je hun programma niet.
We kennen hun naziroots en ook hun voorstellen op basis van afkomst. Terwijl we welgekome gasten niet eens met "migrant" aanspreken horen we Dewinter beweren dat jazzmuziek in de rimbou thuishoort, en dat we "zot" zouden zijn aan te nemen dat hij een liefhebber is. Dat zijn lange metten zeker.
Oud 22 augustus 2007, 23:36   #136
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brugge.

hij een tulband droeg.

Onbelangrijk.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 23:37   #137
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

De starter van de thread maakt zich weer eens flink belachelijk. Waarom? Dat zal ik eens haarfijn uitleggen.
In Gent hebben we in de Overpoort ook een café "De Coulissen" en raad eens...de eigenaar daarvan is dezelfde eigenaar als dat in Brugge.
In dit café geldt dresscode: kom ik af met sportschoenen, de portier zal mij niet binnenlaten. Kom ik af met vodden van kledij, nog minder.
Ben ik dan slachtoffer van racisme? NEE!
Willen ze klacht indienen? Nou, dan gaan ze met zware bewijzen moeten komen!
Oud 23 augustus 2007, 00:46   #138
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
constatie blijft - zowel empirisch als statistisch - dat men in belgië erg xenofoob is naar europese standaarden
het is toch niet normaal dat er iedere week een verhaal verschijnt waarbij iemand die er anders uitziet ergens de toegang wordt geweigerd
de Belgen zijn ZO xenofoob dat er meer dan 10 % (officiël, maar zwaar onderschat cijfer) vreemdelingen in hun land rondlopen.En die krijgen allemaal eten en drinken, huisvesting, medische hulp enz enz .Straf hé?!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 00:50   #139
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brugge.

hij een tulband droeg.

ja, die jongen MOET een tulband dragen. OK, dat is zijn probleem, als hij komt aankloppen bij een gelegenheid waar tulband-dragers ongewenst zijn, moet hij maar een eigen, vrije keuze maken hé: tulband afzetten, of niet binnengaan.Als ik een moskee binnenwil, doe ik zonder zeveren mijn schoenen uit.Wil ik dat niet, blijf ik daar buiten.Punt uit.En een moskee in mijn eigen land dan nog!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 00:54   #140
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste is volgens mij van belang : het gevoel van een tanende veiligheid is een probleem waar het individu geen invloed op kan uitoefenen. Geconfronteerd met zulke problemen reageert de menselijke geest meestal door een "truuk" uit te halen : het oncontroleerbare probleem wordt concreet en controleerbaar gemaakt door het een concrete vorm te geven in de directe nabijheid. Dit is het principe van de fetish, zoals het ook bij primitieve culturen voorkomt. Een object of persoon waarover men wél controle kan uitoefenen wordt geënscèneerd als zou die/dat in direct verband staan met datgene dan men niet kan controleren. De sjamaan voert een regendans uit en het regent (of niet, maar dan is er wel een goede reden voor), de voodoopop wordt doorboord en de vijand wordt ziek, enz. Ook de grote godsdiensten zijn uit dit truukje voortgekomen. Het is pure onzin natuurlijk, maar het herstelt het broodnodige veiligheidsgevoel en voorkomt dat mensen gek worden van angst in moeilijke omstandigheden. Het biedt zelfs een oplossing voor de grootste angst van allemaal : de dood. Want na de dood komt het eeuwig leven, zo zegt God. Toegepast op het verschijnsel van racisme denk ik dat vreemdelingen (en moslims in het bijzonder) een handig symbool (of een fetish zo je wil) vormen voor alle onveiligheid die van buitenaf komt. Een heel zichtbaar symbool ook. Als men die vreemdelingen maar kan controleren, weren of terugsturen, dan houdt men daarmee ook de onveiligheid buiten uit eigen land. Als men die hoofddoeken maar kan verwijderen uit het straatbeeld, dan is het islamfundamentalisme daarmee gecountered. Dat is natuurlijk even grote onzin als een regendans, maar het werkt wel. Het gevaar is opeens niet meer naamloos en overal, maar het heeft een naam zoals "moslim" of "vreemdeling", en je ziet het lopen. Je kan er dus ook omheen lopen
Jongens toch, hoe is het mogelijk
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be