![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Volledig akkoord.
![]() |
#123 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik mocht vorige maand niet binnen in het restaurant van ons Hotel in Barcelona omdat ik een korte broek aan had: racisten!
![]()
![]() |
#124 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg tegen die mens da'k met plezier een pint met hem zal gaan pakken.
Wat een idiote post om de Vlaming weer eens in een slecht daglicht te zetten. Hoe gaat het daar trouwens met de locale bezigheid van de gastarbeider-bommenleggers ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De topicstarter van dienst is er dan ook één van het slag dat enkel van zich laat horen als hij nog eens kan zwelgen in zelfhaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Staatssecretaris
|
![]() En wat doet de overheid?
Wel, Er was laatst een parlemntslid loos. Die wou gaan dansen als kleurling. Ofschoon de buitenwipper het hem verboodt. Dat gaf aanleiding tot het idee van een diversiteitscharter: Het café, hotel,... dat zich als gastvrij wil profileren en zich achter diversiteit wil scharen zou van de minister een logo krijgen Volgens Horeca Vlaanderen is dat voorstel "waardevol" doch "voorbarig". "Het zou beter zijn om eerst de problematiek in zijn ware proporties in kaart te brengen en pas dan de passende oplossing te zoeken". Ze willen daarvoor met de minister aan tafel zitten. Ondertussen "worden reeds inspanningen geleverd om racisme en discriminatie in de horeca tegen te gaan", aldus De Bauw. Volgens hem worden sommige incidenten uitvergroot en is dat ook nu het geval. Zijn Waalse collega weet van geen incidenten. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/552461 Laatst gewijzigd door DannyS : 22 augustus 2007 om 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Over de oorzaken van deze trend buigen meer gematigde rechtse en linkse hoofden zich al jaren. De opgang van de racistische partij had alles weg van een bulldozer. Waar komt die kracht vandaan? Volgens mij schuilt de diepere oorzaak van dit fenomeen in het feit dat een groot deel van de kiezers van nu mensen zijn die na de 2de wereldoorlog zijn geboren, en nooit een periode van echte ontbering of onveiligheid hebben meegemaakt, de oliecrisis ten spijt. Ik spreek dan natuurlijk niet over de vele armen in ons land, die dat wel kennen en zelfs dagelijks, maar over de meerderheid van de kiezers. Zij groeiden op in een omgeving waar zowat alles in toenemende mate berekend, beveiligd en voorspelbaar was. Maar met de opgang van TV en internet is tegelijkertijd ook meer en meer informatie uit de rest van de wereld Vlaanderen binnen gesijpeld. De beelden die we zien zijn vaak schrikwekkend. Mensen lezen over bomaanslagen in Londen, en realiseren zich dat dat soort zaken in principe ook in Brussel of in Antwerpen kan gebeuren. Ze voelen zich (wellicht grotendeels onbewust) in hun veiligheidsgevoel bedreigd door die schrikwekkende buitenwereld, en dat vormt een probleem waarop ze, als ze er zich al van bewust zijn, hoegenaamd geen vat op hebben, zelfs niet met al het geld van de wereld. Dat laatste is volgens mij van belang : het gevoel van een tanende veiligheid is een probleem waar het individu geen invloed op kan uitoefenen. Geconfronteerd met zulke problemen reageert de menselijke geest meestal door een "truuk" uit te halen : het oncontroleerbare probleem wordt concreet en controleerbaar gemaakt door het een concrete vorm te geven in de directe nabijheid. Dit is het principe van de fetish, zoals het ook bij primitieve culturen voorkomt. Een object of persoon waarover men wél controle kan uitoefenen wordt geënscèneerd als zou die/dat in direct verband staan met datgene dan men niet kan controleren. De sjamaan voert een regendans uit en het regent (of niet, maar dan is er wel een goede reden voor), de voodoopop wordt doorboord en de vijand wordt ziek, enz. Ook de grote godsdiensten zijn uit dit truukje voortgekomen. Het is pure onzin natuurlijk, maar het herstelt het broodnodige veiligheidsgevoel en voorkomt dat mensen gek worden van angst in moeilijke omstandigheden. Het biedt zelfs een oplossing voor de grootste angst van allemaal : de dood. Want na de dood komt het eeuwig leven, zo zegt God. Toegepast op het verschijnsel van racisme denk ik dat vreemdelingen (en moslims in het bijzonder) een handig symbool (of een fetish zo je wil) vormen voor alle onveiligheid die van buitenaf komt. Een heel zichtbaar symbool ook. Als men die vreemdelingen maar kan controleren, weren of terugsturen, dan houdt men daarmee ook de onveiligheid buiten uit eigen land. Als men die hoofddoeken maar kan verwijderen uit het straatbeeld, dan is het islamfundamentalisme daarmee gecountered. Dat is natuurlijk even grote onzin als een regendans, maar het werkt wel. Het gevaar is opeens niet meer naamloos en overal, maar het heeft een naam zoals "moslim" of "vreemdeling", en je ziet het lopen. Je kan er dus ook omheen lopen. Rest uiteraard de vraag waarom dan juist in bepaalde landen en streken, zoals Vlaanderen en Duitsland, de uitingen van racisme zo frequent worden geregistreerd, en minder in bijvoorbeeld Wallonië. Ik heb daar niet echt een verklaring voor, maar ik denk dat het ligt aan het feit dat de mensen in de "minder racistische" streken het misschien juist minder goed hebben, en daardoor ook starten vanuit een minder groot gevoel van veiligheid. Ook kunnen zij zich wellicht beter inleven in het standpunt van iemand die het ook niet breed heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Baarlijke nonsens noem ik dat. Neem me niet kwalijk. Je weet niet eens wat racisme is, je weet niet eens wat extreem rechts is, je maakt verkeerde vaststellingen en uiteraard ook verkeerde conclusies. Dat is wat blijkt uit jou gebrabbel. Niet meer maar ook niet minder. Allemaal valse insinuaties die al duizend en één keer weerlegd zijn geweest kom jij hier verkondigen als het evangelie. Kortom; het lezen niet waard. Probeer eens zelf een mening te vormen ipv die van anderen achterna te lopen. Alhoewel ik vrees dat het je niet zal lukken. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 22 augustus 2007 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Banneling
|
![]() Iedereen is wel wat 'racistisch'. Maar Vlaanderen is dat niet meer dan andere streken. Wel wat xenofoob misschien. Maar niet iedereen is dit alweer.
Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
alsof mijn peter onbeleefd als hij zijn klak niet afneemt als hij de lokale nachtclub binnengaat
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je stelt dat het VB korte metten zou maken met migranten, dan ken je hun programma niet. En jij vertelt dergelijke nonsens als een vanzelfsprekendheid waarop mag verder geredeneerd worden... En gans je betoog is op deze valse insinuaties gestoeld. Dat zeg ik: "Hoe blind kan men zijn". Inhoudelijk genoeg? Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Let wel, ik had nog nooit zo'n angstig gezicht gezien toen ik in de bank mijn hoed ff vergat af te zetten. De man kon geen woord uitbrengen en wees naar zijn collega van "ik nie, ajb". Misschien is die later buitenwipper geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Staatssecretaris
|
![]() We kennen hun naziroots en ook hun voorstellen op basis van afkomst. Terwijl we welgekome gasten niet eens met "migrant" aanspreken horen we Dewinter beweren dat jazzmuziek in de rimbou thuishoort, en dat we "zot" zouden zijn aan te nemen dat hij een liefhebber is. Dat zijn lange metten zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Europees Commissaris
|
![]() De starter van de thread maakt zich weer eens flink belachelijk. Waarom? Dat zal ik eens haarfijn uitleggen.
In Gent hebben we in de Overpoort ook een café "De Coulissen" en raad eens...de eigenaar daarvan is dezelfde eigenaar als dat in Brugge. In dit café geldt dresscode: kom ik af met sportschoenen, de portier zal mij niet binnenlaten. Kom ik af met vodden van kledij, nog minder. Ben ik dan slachtoffer van racisme? NEE! Willen ze klacht indienen? Nou, dan gaan ze met zware bewijzen moeten komen!
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling