Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden?
Ja 33 51,56%
Neen, maar ze moeten wel minder bevoegdheden krijgen 3 4,69%
Neen, de huidige situatie is goed 14 21,88%
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen 13 20,31%
Ik weet het niet/geen mening 1 1,56%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2007, 06:14   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk is er een identiteit. Het 'wij-gevoelen' van Limburgers is algemeen bekend. Wanneer u stelt dat de provincies een kunstmatige indeling is, dan is uw Vlaanderen zeker een kunstmatige indeling en een staatkundige structuur zonder spontane identiteit. Want het huidige Vlaanderen is onstaan door en in de Belgische context. Wij Limburgers hebben tenminste reeds een wij-gevoelen. U bent het nog altijd het 'Vlaamse wij-gevoelen' aan het opbouwen in politiek Vlaanderen. Moest er geen België zijn geweest dan hadden het we het huidige Vlaanderen nooit gekend en was er nooit een kunstmatig staatkundig Vlaanderen zijn ontstaan.

En over het 'vlaams' als eigen taal moeten we zeker niet spreken.
Waarom begint u uw zin met "natuurlijk". Nergens in mijn door u geciteerd bericht wordt het tegendeel beweerd. Ook heb ik nergens geschreven dat de provincies "kunstmatig" zijn (een woord dat ik meestal niet gebruik omdat het verkeerde associaties oproept), maar wel dat de Belgische provincies scheppingen zijn van de Franse overheid toen die hier de oude vorstendommen afschafte alsook de verschillende pregoratieven ervan.

En natuurlijk zijn er provinciale gevoeligheden gegroeid, in Limburg, maar ook in andere provincies (kom maar eens naar West-Vlaanderen, zou ik zo zeggen). Maar die gevoeligheden zijn het resultaat van een administratieve indeling die heel recent is. Voordien bestond er geen Limburgs, West-Vlaams of Antwerps provinciaal gevoel.

Is Vlaanderen "kunstmatig"? Alweer zo'n dooddoener van formaat. De Vlaamse identiteit bestaat voor het tot stand komen van de structuren, dit in tegenstelling tot de provinciale gevoeligheden (dit in weerwil van uw loze bewering). Er was al lang een Vlaamse Beweging, een Vlaamse reflex (lees maar eens de geschiedenis van de studentenverenigingen in Leuven of aan de West-Vlaamse colleges erop na bijvoorbeeld), een Vlaamse identiteit voor er nog maar enigszins sprake was van een Vlaamse Raad, parlement, regering, Vlaams Gewest en Gemeenschap, taalgrens, e.d.

Is Vlaanderen ontstaan door België? Natuurlijk niet. Als het immers aan België had gelegen, was er nooit een Vlaamse emancipatie mogen gebeuren, had men nooit het Nederlands erkend, maar was iedereen opgegaan in die ene verfranste en verfransende belgitude die zovele decennia door overheid en school (en menigmaal ook de Kerk) werd doorgedrukt. Wel is Vlaanderen ontstaan in België, maar ja, dat kon nu eenmaal niet anders, daar het juist ging om een reactie tegen een vernietigende cultuur- en taalpolitiek van de Belgische staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 06:15   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En over het 'vlaams' als eigen taal moeten we zeker niet spreken.
Wie spreekt daar dan wel over? En is dat belangrijk? Bij mijn weten spreken de Oostenrijkers ook geen Oostenrijks, maar Duits. En de Romandische Zwitsers spreken ook geen Zwitsers, maar Frans. Enz.
Oud 14 september 2007, 06:17   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je hebt gelijk. Maar je vergeet wel 1 ding: ten oosten van Genk is er wel degelijk een eenduidige taal die overeenkomt met de provincie Limburg...van aan de andere kant van de Maas.
Ja, de Maasdialecten aan beide zijden hebben grote gelijkenissen, maar dat betekent nog niet dat in de beide provincies Limburg er overal eenzelfde dialect wordt gesproken. In Vlaams- als Nederlands-Limburg wordt ook Brabants dialect gesproken.
Oud 14 september 2007, 06:20   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het Limburg gevoel is over het algemeen veel sterker als een Vlaamse identiteit. We worden op dit moment om de kop geslaan met het adjectief Vlaams. Alles moet maar Vlaams zijn. Laat me toe om te zeggen: waarom moet op 10-20 jaar tijd (in mijn jonge jaren wist ik nog niet eens wat Vlaanderen was, dus veel hoorden we er niet van aan de maaskant) alles opeens Vlaams worden ? Het is zo kunstmatig als de pest, en zal dezelfde richting uitgaan als Belgie. De enige stabiele constructie is deze waarin alle nederlandstaligen onder 1 vlag worden verenigd.
Ik zou hoegenaamd niet weten waar u het vandaan haalt dat men u "om de kop slaat met het adjectief Vlaams". Als ik alleen al de media bekijk, dan trekken die vaak eerder de kaart van het belgicisme.

U wist niet wat Vlaams was? Jongen toch, woonde u misschien in een grot? Hoe komt het dan dat jaren aan een stuk de Volksunie zo sterk stond in Limburg; u weet wel, die Volksunie die toen nog heel Vlaams-radicaal was en een uitgesproken separatistisch programma had...! En dat de Vlaamse Beweging al altijd in Limburg een sterke poot had. Hoe kan dat dan? En neen, u kunt niet afkomen dat men u "om de kop sloeg", want toen was het zeker al België wat de klok sloeg.

België? Stabiele constructie? Daarom dat men sedert de WO II voortdurend aan België sleutelt om het nog leefbaar te maken.
Oud 14 september 2007, 06:23   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het huidige limburg komt geografisch overeen met het vroegere graafschap loon.
er is altijd duidelijk verschil geweest tussen limburg, brabant, vlaanderen.
ge moet dat niet allemaal in een vleesmolen gooien en er een vlaamse eenheidsworst uit willen draaien.
In het huidige Limburg waren er vroeger menig Brabantse en Staatse enclaves die nooit hebben behoord tot het graafschap Loon. Daarnaast lag de vroegere hoofdgrens met Brabant een dertig kilometer verder naar het oosten.

Nogal merkwaardig dat u middeleeuwse indelingen aanhaalt om hedendaagse identiteiten door te drukken. Waarom de middeleeuwen? Waarom gaat u niet terug op de Franken of de Gallo-Romeinen?
Oud 14 september 2007, 06:27   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Wel ga eens naar google en zoek : taal Limburg.
Daar kunt ge alles vinden over de eigenheid van het limburgs en waarom het uitzonderlijk is vergeleken bij ander dialecten.
Er is niets "uitzonderlijk" aan het Limburg in vergelijking met andere Nederlandse dialecten. 't Is gewoon een van de Nederlandse dialecten (in Nederland en Vlaanderen) die elk hun eigen kenmerken hebben, zowel op spraakkundig, morfologisch en semantisch gebied. Limburgs, net als de Saksische dialecten in Nederland, is evenwel een overgangsdialect dat verder uitdeint in Duitsland.
Oud 14 september 2007, 08:15   #127
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is Vlaanderen "kunstmatig"? Alweer zo'n dooddoener van formaat. De Vlaamse identiteit bestaat voor het tot stand komen van de structuren, dit in tegenstelling tot de provinciale gevoeligheden (dit in weerwil van uw loze bewering). Er was al lang een Vlaamse Beweging, een Vlaamse reflex (lees maar eens de geschiedenis van de studentenverenigingen in Leuven of aan de West-Vlaamse colleges erop na bijvoorbeeld), een Vlaamse identiteit voor er nog maar enigszins sprake was van een Vlaamse Raad, parlement, regering, Vlaams Gewest en Gemeenschap, taalgrens, e.d.
Natuurlijk is het huidige Vlaanderen kunstmatig. Deze zogezegde Vlaamse identiteit is pas ontstaan in een Belgisch kader. Al de (terechte) acties van Rodenbach of de ijvering voor de vernederlandsing van de Gentse universiteit bijvoorbeeld waren te kaderen in een reactie tegen lessen in het Frans. Dus het Vlaamse gevoelen bestaat in het kader van België en is ontstaan als reactie op de miskenning van de (belgische) overheid tegenover de taal van een groot deel van de bevolking. In die tijd was men West-vlaming, of Gentenaar, of Limburger of Belg.

Het is pas recent, door de staatshervorming, dat er zoiets is ontstaan als Vlaams gewest waar er een zekere (van boven opgelegd)staatsnationalisme valt te bespeuren. Spontaan Vlaams volksnationalisme is er zeker nooit geweest. Zelfs nu niet. Als u het aantal mensen samentelt op de IJzerwake en de IJzerbedevaart, dan komt u nauwelijks aan tienduizend man voor de twee manifestaties. Niet erg representatief zou ik zo zeggen. Als u het aantal vlaggen telt op 11 juli, dan is het tevens geen referentie voor een enthousiast Vlaams volksnationalisme. Mensen zijn er zo niet mee bezig.

Nu, als de regeringscrisis blijft aanmodderen, dan zou er wel eens een omslag kunnen komen. Maar dan komt er een omslag, niet omdat de mensen plotseling zo nationalist of 'vlaamser' zijn geworden, maar omdat ze het geklungel beu zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 september 2007 om 08:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 08:45   #128
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou hoegenaamd niet weten waar u het vandaan haalt dat men u "om de kop slaat met het adjectief Vlaams". Als ik alleen al de media bekijk, dan trekken die vaak eerder de kaart van het belgicisme.
I beg to differ.

Citaat:
U wist niet wat Vlaams was? Jongen toch, woonde u misschien in een grot? Hoe komt het dan dat jaren aan een stuk de Volksunie zo sterk stond in Limburg; u weet wel, die Volksunie die toen nog heel Vlaams-radicaal was en een uitgesproken separatistisch programma had...! En dat de Vlaamse Beweging al altijd in Limburg een sterke poot had. Hoe kan dat dan? En neen, u kunt niet afkomen dat men u "om de kop sloeg", want toen was het zeker al België wat de klok sloeg.

België? Stabiele constructie? Daarom dat men sedert de WO II voortdurend aan België sleutelt om het nog leefbaar te maken.
Ik had het over de Nederlanden Jan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 10:11   #129
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Inderdaad, "Ich bin krank", die "bin" gebruiken ze enkel aan de Maas. In de Kempen is het gewoon "ben" en in Haspengouw is het "zen".

"Ich bin krank", ik neem aan dat het "ik ben gek" betekend? In Haspengouw verstaan ze u helemaal niet met dat zinnetje, daar zegt men: "Ich zen ni recht wèès". De r is nog een overblijfsel van "richtig", maar door de verbrabantsing is dat woord in Haspengouw helemaal verdwenen.

Nee , het betekent: ik ben ziek, van het duitse krank
Ik woon aan de Maas kant dus.
Als ze hier gek bedoelen zeggen ze: dén is neejt wéés, of: den tikt neejt richtig.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 11:42   #130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Nee , het betekent: ik ben ziek, van het duitse krank
Ik woon aan de Maas kant dus.
Als ze hier gek bedoelen zeggen ze: dén is neejt wéés, of: den tikt neejt richtig.
Wel degelijk. Zo herken ik het ook en zo heb ik het ook altijd verstaan.

'Beste krank?' betekent: zijt ge ziek?

Laatst gewijzigd door system : 14 september 2007 om 11:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 12:06   #131
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het huidige Limburg waren er vroeger menig Brabantse en Staatse enclaves die nooit hebben behoord tot het graafschap Loon. Daarnaast lag de vroegere hoofdgrens met Brabant een dertig kilometer verder naar het oosten.
Ik denk bijvoorbeeld aan Lommel, dat tot aan de Franse tijd zelfs deel uitmaakte van Staats-Brabant en dus tot de Noordelijke Nederlanden behoorde. Pas na 1830 is de gemeente definitief deel gaan uitmaken van wat nu Belgisch Limburg heet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 15:50   #132
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nogal merkwaardig dat u middeleeuwse indelingen aanhaalt om hedendaagse identiteiten door te drukken. Waarom de middeleeuwen? Waarom gaat u niet terug op de Franken of de Gallo-Romeinen?
nogal merkwaardig dat een vlaamsnationalist, vendelzwaaier en heftig guldensporenslagvierder kritiek heeft op historische argumenten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 15:57   #133
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Verschillen? SPLITSEN !!!!!
Zoals in de BUB?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 15:57   #134
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ikzelf ben van mening dat provincies afgeschaft moeten worden. In plaats van die provincies komen dan stads-en streekgewesten.

Ik ben het eens met de opinie van Lijst Dedecker:

http://www.lijstdedecker.com/standpu...2441&idgroup=S
Schitterend idee, maar waar hebben we de gewesten dan nog voor nodig?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 20:55   #135
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Over bijvoorbeeld de Antwerpse mentaliteit verstaan die twee elkaar heel goed, vrees ik.
Ik denk dat iedereen buiten Antwerpen het daarover eens is. Daarom delen die niet allemaal een wij-gevoel.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 20:56   #136
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet Limburger zijn om dit te begrijpen. En anders doet men er beter aan erover te zwijgen.
Wie zegt dat ik geen limburger ben?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 21:03   #137
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In België zijn er 10 provincies. Deze provincies hebben elk hun eigen provincieraad, bestendige deputatie en provinciegouverneur. De 19 gemeenten van het Brussels gewest maken geen deel uit van een provincie.

Hoe staat u tegenover de provincies? Vindt u het een nutteloze instelling, of mogen de provincies blijven bestaan?
Provincies afschaffen en diensten centraliseren, lijkt me goed idee en bespaart een hoop geld.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 21:07   #138
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Over bijvoorbeeld de Antwerpse mentaliteit verstaan die twee elkaar heel goed, vrees ik.
Is er iets mis met de Antwerpenaren, dan? Ik was daar een paar keer en behalve af en toe met verstaanbaarheid die gemoedelijk op te lossen was, geen probleem ondervonden.
Oud 14 september 2007, 21:17   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het huidige Vlaanderen kunstmatig. Deze zogezegde Vlaamse identiteit is pas ontstaan in een Belgisch kader. Al de (terechte) acties van Rodenbach of de ijvering voor de vernederlandsing van de Gentse universiteit bijvoorbeeld waren te kaderen in een reactie tegen lessen in het Frans. Dus het Vlaamse gevoelen bestaat in het kader van België en is ontstaan als reactie op de miskenning van de (belgische) overheid tegenover de taal van een groot deel van de bevolking. In die tijd was men West-vlaming, of Gentenaar, of Limburger of Belg.
Ik weet niet in welke betekenis u "kunstmatig" gebruikt, maar in de eigenlijke betekenis van het woord zijn alle staten, alle staatkundige constructies uiteindelijk "kunstmatig". D.i. door de mens geschapen.

Natuurlijk ontstond de Vlaamse identiteit "in een Belgisch kader", maar niet, zoals u aanvankelijke stelde, dankzij België. Stellen dat er evenwel geen overkoepelende Vlaamse identiteit bestond in de tijd van Rodenbach is volledig onjuist en tegengesteld aan de historische feiten. Ik raad u echt aan het boek van Smeyers door te nemen.
Oud 14 september 2007, 21:20   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is pas recent, door de staatshervorming, dat er zoiets is ontstaan als Vlaams gewest waar er een zekere (van boven opgelegd)staatsnationalisme valt te bespeuren. Spontaan Vlaams volksnationalisme is er zeker nooit geweest. Zelfs nu niet. Als u het aantal mensen samentelt op de IJzerwake en de IJzerbedevaart, dan komt u nauwelijks aan tienduizend man voor de twee manifestaties. Niet erg representatief zou ik zo zeggen. Als u het aantal vlaggen telt op 11 juli, dan is het tevens geen referentie voor een enthousiast Vlaams volksnationalisme. Mensen zijn er zo niet mee bezig.
Ik merk op geen enkele wijze enige vorm van Vlaams "staatsnationalisme". U wel? Geef me dan maar enkele voorbeelden hiervan.

Geen Vlaams volksnationalisme? Blijkbaar heeft u dan hoegenaamd geen weet van de eerste Vlaamse petitionementen noch van de talrijk bijgewoonde Vlaamse manifestaties in de 19e eeuw.

In België zijn mensen uiteindelijk met bijna niets bezig dat het plaatselijke overstijgt, omdat de politiek hen daarvoor plat heeft geslagen. Onverschilligheid heerst alom. In alle niveaus en op alle terreinen. Dat is een triestige vastlegging.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be