![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U beweerde het volgende: Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Waarom denk je dat een zeeman meer talen kent dan eender welke andere burger. De meeste zeemannen kennen maar twee talen, hun moedertaal en het Engels, de ene wat beter dan de andere. Juist als hij aan wal een pint wil drinken en een meisje versieren, dat moet hij de taal van die haven machtig zijn. Zie hierboven, en daar de meeste Vlamingen ook een beetje Engels kunnen zal het versieren van een meisje geen probleem geven. Behalve in Vlaanderen, want daar is het met de taal van de havensteden niets. Veel kans zelfs dat men hem er scheef aankijkt omdat hij geen correct Nederlands spreekt en men hem in zijn eigen taal antwoord. De taal van de havensteden is het Engels en geen enkele zeeman zal scheef worden bekeken omdat hij geen Nederlands spreekt, niemand verwacht dat van hen. En dat de meeste zeemannen enkel van boord gaan om naar de rosse buurt te gaan is ook een fabeltje. Ik zal zelfs meer zeggen, die zijn in de minderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() En angezien je nooit echt ten gronde antwoord op vragen die je gesteld worden op dit forum......(In brussel spreken leren de Franstaligen meer en meer NL spreken, zie andere draad) vind ik dat je je eerder provocatief opstelt dan louter een "debat " te willen voeren. Maar zoals ik zei, denken staat vrij, gelukkig maar!
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leer quoten Jantje.
Engels moet men overal ter wereld kennen. Van het zeewezen tot in de luchtvaart, tot in de medische wereld tot in de internetwereld. Frans niet.
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engels word idd ook opgedrongen, dit omdat de Engelse ook gewoon te lui zijn om een andere taal te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Europees Commissaris
|
![]() Je weet dat ik deels met jou akkoord ben ivm het bestuur van België, Santos, maar het bovenstaande is echt wel de zaken op hun kop zetten hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Engels wordt helemaal niet opgedrongen.
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ge kunt niet ontkennen dat het ontbreekt aan lef bij sommige vlaamse aanhangers. Met stoere praat komen we nergens, waarom is BHV nog niet gesplists als het toch volgens de gewone meerderheid kan gedaan worden. Laatst gewijzigd door santos : 9 oktober 2007 om 08:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee? Wel, dan vergis jij je wel deftig.
Ik heb anders nog niet veel Engelsmannen en Amerikanen tegen gekomen die moeite doen om een andere taal te leren of te spreken. Het is met hen even erg gesteld als met de Fransen. Ook zij hebben hun taal aan iedereen opgedrongen en het steeds vertikt om een andere te spreken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enfin, Walen die ons aansporen om rechtop te gaan staan komen eigenlijk wel van pas. Kunt ge daar in Luxemburg geen actiegroep "Hup Hup Les Flamands" oprichten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() Als gij 1 opricht in vlaanderen Hup Hup les Wallons dan kan ik er over nadenken, want al die heisa geeft een vertekend beeld van elkaar voor de beide gemeenschappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Europees Commissaris
|
![]() En wat moet de boodschap van die actiegroep zijn volgens u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tijdens de eerste jaren van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden bleek al dat er niet genoeg Nederlandstalige kaders waren om het land te besturen en moest men noodgedwongen beroep doen op Nederlanders omdat Franstaligen van slechte wil waren om mee te draaien. Toen die Franstalige elite de macht greep in 1830, werd afgescheiden van een gebied waar er wel een concurrerende elite was. Er was toen nauwelijks een elite die zich als Vlaams gedroeg, hoewel ze meestal in Vlaanderen wel hun Vlaams dialect spraken, maar zich toch in het Frans uitdrukten. Die toestand bleef bestaan door de onmiskenbare vergissing die de Belgische regering maakte om het Nederlands niet als vol te erkennen en pas in 1932 volwaardig Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen toestond. De resultaten daarvan waren spectaculair: er ontstond een grote Vlaamse bovenlaag die er in normale omstandigheden voor zou zorgen, dank zij de demografische realiteit, dat die de dominante elite zou zijn in België. Daar is niets mis mee, want dat is democratie. En toen, met haar pas verworven zelfbewustzijn en pas verworven macht, streeft de Vlaamse beweging naar autonomie om op zichzelf terug te kunnen vallen. Er is niets mis met autonomie, maar wel met het uitschakelen van het democratische principe door speciale meerderheden en grendels. Het uit handen geven van zijn demografische meerderheid is het domste wat Vlaanderen ooit gedaan heeft. Het is dan ook geen wonder dat de eerste separatisten die in de naoorlogse geschiedenis beginnen opkomen zijn dit deden tijdens het uit handen geven van die meerderheid en dat die een kartel vormden met een partij die tegen de eliminatie van die meerderheid waren. Na 150 jaar had Vlaanderen eindelijk de kans om België over te nemen van de Franstalige elite die meer en meer zich terugplooide op Brussel en men heeft dat verkwanseld, uit handen gegeven. Terugnemen gaat niet meer, tenzij via een revolutie. Die frustratie is volgens mij de grote oorzaak van separatisme. Al dat gezever over groepsegoïsme is maar praat van stromannen van de PS die zich wentelt in het consumptiefederalisme dat we nu hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bea Cantillon zegt in HUMO 9 okt: Bij de Vlaamse beleidsmakers was er vooral wrevel om de sterke conservatieve reflex aan Waalse kant (...) geen diepgaande hervromingen mogelijk. Daarom zijn de Vlamingen allerlei bevoegdheden voor zichzelf gaan opeisen. Die conservatieve reflex is aan het wegebben: vb activeringsbeleid, gezondheidszorg; het gaat de goede kant op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Want als ik sommige hier moet geloven zouden de "linkse" de vlaamsgezinde afschilderen als extremisten of soms erger nog als neo-nazi's. In beide groepen zitten er foute figuren maar dat is met alles zo. En misschien eens verduidelijken wat confederalisme wil zeggen en hoe de vlaming het juist ziet. Als ge Belgie wilt opblazen zonder meer kunt ge uw energie natuurlijk beter in iets anders steken. Maar ik ben wel voor de splitsing van BHV en tegen die zeveraars van het FDF. En neen ik ben niet voor de vlaamsgezinde van de N-VA, ik geloof nog in BE maar vandaag kunnen de 2 gemeenschappen elkaar niet begrijpen aangezien de informatie te troebel is. Laatst gewijzigd door santos : 9 oktober 2007 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb van Wallonië twee beelden voor ogen. Enerzijds de Borinage en het Luikse, PS-oorden waar de Vlaams-nationalistische clichés helaas geen overdrijving zijn. Anderzijds zie ik enorm veel potentieel in Luxemburg, Waals-Brabant en ook wel Namen. Geef de ondernemers er een steuntje in de rug door bv. een lagere vennootschapsbelasting dan in Vlaanderen en dan krijg je vanzelf een responsabilisering omdat de Waalse politici dan ook aangepord worden vanuit Waalse gebieden die zeggen dat overgeërfde werkloosheid niet kan. Ik zie potentieel in een goede staatshervorming die dit mogelijk maakt. |
|
![]() |
![]() |