Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2007, 17:49   #121
system
Banneling

Standaard

[quote=Fikr_El7or;3074645]
Citaat:
Allah is de Eerste en wanneer ik Allah zeg dan zeg ik eigenlijk Allah de eeuwig die niet gemaakt is.
Hoe weet u dat?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 17:53   #122
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3074647]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht

Hoe weet u dat?
Ten eerste onmogelijkheid van eeuwige continuiteit van de infinite oorzaken.
Ten tweede de schepping en het bestaan, realiteit..
Ten derde zijn boodschap en de profeten.

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 15 november 2007 om 17:53.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 17:59   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or;3074655

[quote
Ten eerste onmogelijkheid van eeuwige continuiteit van de infinite oorzaken
Nogmaals, wie heeft God gemaakt?
Citaat:
Ten tweede de schepping en het bestaan, realiteit
En dan?
Citaat:
Ten derde zijn boodschap en de profeten.
Wie zegt dat het 'profeten' zijn'? Hoe weet u dit?

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 18:00.
Oud 15 november 2007, 18:04   #124
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

De vraag wie god gemaakt heeft is onlogisch want God is bepaald = De Eerste die niet gemaakt is.

Wie heeft god gemaakt = wie heeft God die niet gemaakt is, gemaakt? dus de vraag is onlogisch.

Het bestaan en alles + realiteit of geloof jij dat deze forum zichzelf gemaakt heeft ? geloof jij dat deze forum uit niets is gemaakt ? hoe oordeel jij?

Ik weet dat ze profeten zijn met de boodschappen en boodschap die verkondigd hebben = geloof in de Enige.

Waarom zou jij en jou soort geloven en zij niet? op welke basis ? wat heb jij en wat hebben jou soort die profeetschap ontkennen ?

Weergelegd, weergelegd, .. geen bewijs en geen principes en blijf maar lekker ontkennen en beweren en in/uitschakelen tussen onzin van weten en geloven want jij hebt er geen 1 bewijs noch een aanwijzing ==> gewoon NIKS maar ik respecteer jou geloof hoor!

Jij bent vrij om te geloven wat jij wilt!

Voor mij is het bestaan van Allah een Weet voor andere is het een vraag. Punt aan de lijn.

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 15 november 2007 om 18:06.
Oud 15 november 2007, 18:18   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or;3074684[QUOTE
]De vraag wie god gemaakt heeft is onlogisch want God is bepaald = De Eerste die niet gemaakt is.
Met andere woorden: u weet het niet.

Met nog andere woorden: u zegt zo maar wat.

Ik zeg: vermits ik het niet weet, hou ik mijn mond over God en zijn oorsprong.
Citaat:
Ik weet dat ze profeten zijn met de boodschappen en boodschap die verkondigd hebben = geloof in de Enige.
Neen, u weet helemaal niet of ze profeten zijn. U gelooft dit maar. Hebt u de profeten ontmoet? Hebt u daarmee gesproken? Hebt u gezien dat Mohammed de openbaring kreeg van Allah? Neen, dat hebt u niet. Maar...u gelooft dat hij de openbaring kreeg van Allah. Maar echt weten doet u het mooi niet.
Citaat:
Jij bent vrij om te geloven wat jij wilt!
Zo is dat. En zo moet het blijven.
Citaat:
Voor mij is het bestaan van Allah een Weet voor andere is het een vraag. Punt aan de lijn.
U weet daar helemaal niets over.
Geloven dat men iets weet wil nog niet zeggen d�*t men het echt weet.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 18:24.
Oud 15 november 2007, 19:32   #126
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Anno 2007 is het niet meer nodig om nog in goden en godinnen te geloven. Niettegenstaande de verwezenlijkingen van de wetenschap vindt het overgrote deel van de mensheid het nog steeds noodzakelijk om voor een gipsen beeld op de knieën te vallen. Ik weet niet hoe jij dit wilt noemen, maar intelligent of openstaan voor rede en rationaliteit vind ik het alvast niet...
Ik vind het niet echt van intelligentie, noch van openheid van geest getuigen te betogen dat geloof intelligentie en openheid van geest noodzakelijkerwijze in de weg staat.

Eigenlijk een heel simpel betoog: niet-gelovigen zijn intelligent en gelovigen zijn dat niet.

Ik meende nochtans dat de realiteit ietjes ingewikkelder in mekaar zat...

Maar sommigen hebben nu eenmaal simpele en ongenuanceerde levensadagiums nodig. Misschien als substituut voor God? Desgevallend kies ik toch liever voor God hoor...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:34   #127
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat mensen bij een stervensbegeleiding houwvast hebben is wel correct.
En dat is hier niet sarcastisch bedoeld.
Dat houdt dan wel in dat die mensen een groot stuk van hun leven dat geloof gekoesterd hebben. Of dacht je gauw even de laatste vijf minuutjes van je leven nog even gelovig te worden om er "houvast aan te hebben"? Zou dat écht werken, dacht je?
Oud 15 november 2007, 19:36   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dat houdt dan wel in dat die mensen een groot stuk van hun leven dat geloof gekoesterd hebben. Of dacht je gauw even de laatste vijf minuutjes van je leven nog even gelovig te worden om er "houvast aan te hebben"? Zou dat écht werken, dacht je?
Er zijn er die op hun sterfbed inderdaad (uit angst) het geloof terug omhelzen. Maar dat zijn er weinig volgens mij.

Met 'houwvast' bedoel ik dat een priester aan het sterfbed van een gelovige rustgevend kan werken en 'goed' is voor de stervende. Absoluut.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 19:39.
Oud 15 november 2007, 19:39   #129
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik weet het wel of ik geloof het , voor mij is er geen verschill!

Voor mij is dat een weet en voor u een vraag mischien.

Voor mij God moet God zijn, de Eerste de Enige de Eeuwige die niet geschappen is anders is hij geen God.

Mvg
Yahya
Oud 15 november 2007, 19:42   #130
system
Banneling

Standaard

[quote=Fikr_El7or;3074854]Ik weet het wel of ik geloof het , voor mij is er geen verschill!

Voor mij is dat een weet en voor u een vraag mischien.

Citaat:
Voor mij God moet God zijn, de Eerste de Enige de Eeuwige die niet geschappen is anders is hij geen God.
Voor u 'moet' het . Er 'moet' niets. U denkt maar dat het moet maar u weet niet of het moet.

Uw gezegde dat het voor u geen verschil uitmaakt is het verschil tussen u en mij.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 19:43.
Oud 15 november 2007, 19:42   #131
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Volgens jouw persoonlijke interpretatie wat betreft geloven misschien niet, nee. Ik heb zo mijn twijfels of het overgrote deel van de mensheid het ook zo bekijkt.
Dat moet je dan aan het "overgrote deel van de mensheid" vragen he.

Er zitten hier een aantal forumleden die zich als gelovig profileren, de één als behoudend christen, de ander als minder behoudend, nog een ander als "boeddhistisch-christen", en nog een ander als een strenge moslim, en weer een andere als minder strenge moslim. De één al wat sterker geëngageerd bovendien dan de ander.

Maar dat zijn allemaal "speciale gevallen" volgens jou die geen representatief staal vormen van het "overgrote deel van de mensheid"? Want dat zijn uiteraard allemaal kiekens zonder kop die blind hun god en zijn voorschriften achternahollen.

Prachtige analyse van de mensheid, Esperanza. Mag dit forum ook weten hoe je tot deze bijzonder indringende en genuanceerde analyse bent gekomen?
Oud 15 november 2007, 19:45   #132
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
U hebt gelijk. Gelovigen zijn niet minder intelligent. Maar slimmer zijn ze ook niet. En het probleem is, dat ze soms denken van wel.
Etiam si omnes, ego non.

Wiens onderschrift was dat ook alweer? Ach ja... dat moét wel van een gelovig forumlid komen hé... Want als niet-gelovige is het gewoon onmogelijk jezelf voor intelligenter te (pogen) laten doorgaan dan de rest.
Oud 15 november 2007, 19:50   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Etiam si omnes, ego non.

Wiens onderschrift was dat ook alweer? Ach ja... dat moét wel van een gelovig forumlid komen hé... Want als niet-gelovige is het gewoon onmogelijk jezelf voor intelligenter te (pogen) laten doorgaan dan de rest.
Van Cicero.

Of Cicero gelovig was? Ik weet het niet echt.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 19:51.
Oud 15 november 2007, 19:53   #134
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Met 'houwvast' bedoel ik dat een priester aan het sterfbed van een gelovige rustgevend kan werken en 'goed' is voor de stervende. Absoluut.
Je bent aandoenlijk naïef.

Op iemand die zich nooit iets aan God of gebod heeft laten gelegen zou ik in zijn laatste uur toch niet zomaar een priester loslaten hoor. Zou zulks juist niet bijzonder opdringerig zijn (vanwege gelovigen dan)?

Tenzij de stervende er expliciet om vraagt zou ik - nochtans zélf gelovig - ervoor pleiten om elke verwijzing naar religie daar achterwege te laten, en de stervende zijn waardigheid als niet-gelovige laten behouden. Vreemd dat jij die fijngevoeligheid kennelijk niet kan opbrengen. Of... eigenlijk verbaast me dat niet eens van je...

En kom nu niet zeveren dat deze fijngevoeligheid niet "typisch" katholiek (of welk etiket dan ook) zou zijn. Pastorale werkers in ziekenhuizen, waar regelmatig mensen in stervensnood verkeren, maken er vandaag de dag wel degelijk een prioriteit van eerst uit te vissen of de stervende wel echt vatbaar is voor religieuze "bemoeienis". Indien niet, dan wordt zo iemand in zijn waarde gelaten en doet het geloof van de pastorale werker weinig ter zake in het verdere verloop van de stervensbegeleiding.

Praat maar eens met die mannen en vrouwen, die wéten verdorie tenminste waarover ze het hebben.
Oud 15 november 2007, 19:54   #135
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Van Cicero.

Of Cicero gelovig was? Ik weet het niet echt.
Een onderschrift jongen, een onderschrift.

Ik dacht niet dat Cicero al de beschikking had over internet, laat staan over een virtueel discussieforum.
Oud 15 november 2007, 19:58   #136
system
Banneling

Standaard

[quote=ElFlamencoLoco;3074906]Je bent aandoenlijk naïef.

Citaat:
Op iemand die zich nooit iets aan God of gebod heeft laten gelegen zou ik in zijn laatste uur toch niet zomaar een priester loslaten hoor. Zou zulks juist niet bijzonder opdringerig zijn (vanwege gelovigen dan)?
Het zou de eerste keer niet zijn.
Citaat:
Tenzij de stervende er expliciet om vraagt zou ik - nochtans zélf gelovig - ervoor pleiten om elke verwijzing naar religie daar achterwege te laten, en de stervende zijn waardigheid als niet-gelovige laten behouden. Vreemd dat jij die fijngevoeligheid kennelijk niet kan opbrengen. Of... eigenlijk verbaast me dat niet eens van je...
U praat veel. Er zijn stervenden die behoefte hebben dat men over God praat. Er zijn er die dat helemaal niet willen. Uw pleidooi is zeer theoretisch en heeft weinig om het lijf. U kunt zo'n inschatting pas doen als u ter plaats bent bij een stervende. Soms moet men ook de familie wat kennen, enz, enz. Het is allemaal een heel persoonlijke situatie die heel moeilijk in te schatten is.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 20:00.
Oud 15 november 2007, 20:02   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een onderschrift jongen, een onderschrift.

Ik dacht niet dat Cicero al de beschikking had over internet, laat staan over een virtueel discussieforum.
Kleinzielig.
Oud 15 november 2007, 20:13   #138
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Het zou de eerste keer niet zijn
Inderdaad. Maar dat betekent hoegenaamd niet dat dit (vandaag nog) de norm is bij gelovige stervensbegeleiders.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U praat veel. Er zijn stervenden die behoefte hebben dat men over God praat. Er zijn er die dat helemaal niet willen. Uw pleidooi is zeer theoretisch en heeft weinig om het lijf. U kunt zo'n inschatting pas doen als u ter plaats bent bij een stervende. Soms moet men ook de familie wat kennen, enz, enz. Het is allemaal een heel persoonlijke situatie die heel moeilijk in te schatten is.
Ik raad je nogmaals aan te rade te gaan bij mensen die aan stervensbegeleiding doen. Een zeer goede vriend van me is al jaren als vrijwilliger werkzaam bij PANAL (PAlliatief Netwerk Arrondissement Leuven) en heeft massa's ervaring wat betreft stervensbegeleiding. Die man is diepgelovig maar heeft me al verhalen verteld waarbij hij zijn geloof volledig opzijzette. Iets waarbij hij absoluut géén moeite heeft, want de waardigheid van de stervende gaat vóór alles.

"Theoretisch pleidooi"? Komaan zeg...
Oud 15 november 2007, 20:14   #139
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Voor u 'moet' het . Er 'moet' niets. U denkt maar dat het moet maar u weet niet of het moet.

Uw gezegde dat het voor u geen verschil uitmaakt is het verschil tussen u en mij.
Dat is wat je denkt en het bewijst ook niet!

Voor mij is God de Eeerste, de Enoge die niet geschappen is want als hij ook geschappen is dan is hij geen god.

groetjes
Oud 15 november 2007, 20:15   #140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar dat betekent hoegenaamd niet dat dit (vandaag nog) de norm is bij gelovige stervensbegeleiders.Ik raad je nogmaals aan te rade te gaan bij mensen die aan stervensbegeleiding doen. Een zeer goede vriend van me is al jaren als vrijwilliger werkzaam bij PANAL (PAlliatief Netwerk Arrondissement Leuven) en heeft massa's ervaring wat betreft stervensbegeleiding. Die man is diepgelovig maar heeft me al verhalen verteld waarbij hij zijn geloof volledig opzijzette. Iets waarbij hij absoluut géén moeite heeft, want de waardigheid van de stervende gaat vóór alles.

"Theoretisch pleidooi"? Komaan zeg...
U denkt toch niet de enige bent die mensen kent die aan stervensbegeleiding doen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be