Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2007, 16:22   #121
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik heb luie Waal ook al gehoord, hoor. Maar nog niet in zulke mate dat er krantenartikels over geschreven worden.
Vlaamse kranten weten dat ze "breeddenkende" Vlaamse lezers verliezen als ze iets anders doen dan clichés bevestigen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:24   #122
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat moet er dan nog achter die "C..." komen?
Sale con of connard? Een gokje hoor.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:24   #123
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik wel aan de Vlaamse Kust. En Vlamingen die Franstaligen slecht bekijken omdat ze ONDER HEN in het Frans spreken. Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.
Een kennis uit Rijssel durft gewoon niet meer naar Vlaanderen komen sinds ze in Brugge een scheldpartij over zich kreeg omdat ze Frans sprak. (Ja, ze heeft donker haar , mediterraan type: genoeg om een Vlaming te doen koken schijnbaar)

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 16:27.
Oud 6 december 2007, 16:27   #124
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alsof er tussen Engelsen en Schotten, tussen Zweden en Denen, tussen Duitsers, Zwiters en Oostenrijkers... geen gelijkaardig soort van gezonde onderlinge rivaliteit bestaat. Dit soort verhouding is een doodnormaal fenomeen voor buurvolkeren, maar dat heeft niets met haat of afkeer te maken.
Behalve als het dan vuile marokaan is, of zo
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:28   #125
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een kennis uit Rijssel durft gewoon niet meer naar Vlaanderen komen sinds ze in Brugge een scheldpartij over zich kreeg omdat ze Frans sprak. (Ja, ze heeft donker haar , mediterraan type: genoeg om een Vlaming te doen koken schijnbaar)
Misschien een stimulans om nederlands te leren
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:30   #126
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die in Rijsel wonen zijn nochtans ook Vlamingen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:34   #127
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alsof er tussen Engelsen en Schotten, tussen Zweden en Denen, tussen Duitsers, Zwiters en Oostenrijkers... geen gelijkaardig soort van gezonde onderlinge rivaliteit bestaat. Dit soort verhouding is een doodnormaal fenomeen voor buurvolkeren, maar dat heeft niets met haat of afkeer te maken.
Ik maakt het mee in een gewoon Antwerps café (Jean op den hoek van de Suikerrui) dat een NL "een citroentje" bestelde
Reactie van de baas en de tooghangers "Waai kennen da nie"
Toen hij afdroop:
"Ik weet ekik wel wattem bedoelde ,mor as die na denkt dakkem da gon geve"
Oud 6 december 2007, 16:37   #128
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Mensen die in Rijsel wonen zijn nochtans ook Vlamingen.
Ze zijn er wel zelf niet zo van overtuigd als jij en ze zijn franssprekend
Oud 6 december 2007, 16:39   #129
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Misschien een stimulans om nederlands te leren
eerder om weg te blijven bij dat volkje

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 16:39.
Oud 6 december 2007, 16:41   #130
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze er dan wegblijft.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:44   #131
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamingen doen wel meer moeite om Frans te spreken dan de Franstaligen Nederlands. In Vlaanderen merkte ik dat Fransen e.d. keurig werden geholpen. Toen ik in Brussel was kon ik niets anders krijgen dan een snauw en een hoge rekening als ik iets bestelde. Je wordt er niet goed van hoe gehaat je je in Brussel voelt als Nederlander.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:47   #132
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze zijn er wel zelf niet zo van overtuigd als jij en ze zijn franssprekend
Inderdaad; het zijn Franstalige Vlamingen en in Frans-Vlaanderen zijn er ook mensen die trots zijn op hun Vlaamse identiteit, ook al spreken ze geen woord Nederlands.

Ik heb 2 jaar geleden eens de voetbalwedstrijd Lille-Lyon bijgewoond. Ik ben er met de trein naar Rijsel gegaan en het station van Rijsel heet "Gare de Lille-Flandres"

In het voetbalstadion zelf zag je ook veel Vlaamse leeuwenvlaggen; die de supporters van Rijsel hadden meegebracht.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 december 2007 om 16:48.
Oud 6 december 2007, 16:49   #133
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik heb het gevoel dat de Franstaligen het eerder zien als een "wij tegen zij", terwijl de Vlamingen toch eerder denken in een algemeen belang.

Echt droevig hoe op onze voorstellen wordt gereageerd.

En wat ik helemaal niet begrijp is waarom ze dan die vuile Vlamingen niet willen lossen...
Citaat:
terwijl de Vlamingen toch eerder denken in een algemeen belang.
het algemeen misschien?Toch eens de blog van Philippe L'hiver citeren hier:
Citaat:
.
http://www.filipdewinter.be/page.php?linkID=211
Filip Dewinter eist publieke verontschuldiging van Bart De Wever
- 17/09/05
N.a.v. het VTM-programma “Polspoel & Desmet” , dat gisteravond uitgezonden werd en vandaag om 12 uur herhaald wordt – vertelde Bart De Wever dat “Filip Dewinter zich boven op een mesthoop van kiezers bevindt”.
Zou Bart De Wever een Waal zijn? (zijn zuster dopt daar geloof ik)

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 16:49.
Oud 6 december 2007, 16:50   #134
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Vlamingen doen wel meer moeite om Frans te spreken dan de Franstaligen Nederlands. In Vlaanderen merkte ik dat Fransen e.d. keurig werden geholpen. Toen ik in Brussel was kon ik niets anders krijgen dan een snauw en een hoge rekening als ik iets bestelde. Je wordt er niet goed van hoe gehaat je je in Brussel voelt als Nederlander.

In de toeristische gebieden in Wallonie word je nu ook wel goed geholpen in het nederlands en als ze het niet spreken verstaan doen ze het wel. Als dat niet het geval is gaat het dikwijls om Fransen ipv franstalige Belgen.
En ja Brussel en de rand is het ook voor mij een probleem, als ik in de rand ben waar het VLaanderen is spreek ik nederlands en ik heb daar ook al opmerkingen gehad. En in tweetalig gebied heb ik dat al in beiden gevallen meegemaakt als ik Frans sprak kreeg ik opmerkingen en soms als ik Nederlands sprak.
Misschien gewoon allemaal Engels spreken dan is het opgelost.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:53   #135
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het algemeen misschien?Toch eens de blog van Philippe L'hiver citeren hier:
Zou Bart De Wever een Waal zijn? (zijn zuster dopt daar geloof ik)
Inderdaad BDW zijn zus woont amper op 10 km van mij. Ik heb ze zelf nog niet gezien of herkend maar misschien dat ze meer geluk heeft en niet het uiterlijk van BDW heeft. En ja ze dopt daar en woont in nog al een droevige woning.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 16:54   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
In de toeristische gebieden in Wallonie word je nu ook wel goed geholpen in het nederlands en als ze het niet spreken verstaan doen ze het wel. Als dat niet het geval is gaat het dikwijls om Fransen ipv franstalige Belgen.
En ja Brussel en de rand is het ook voor mij een probleem, als ik in de rand ben waar het VLaanderen is spreek ik nederlands en ik heb daar ook al opmerkingen gehad. En in tweetalig gebied heb ik dat al in beiden gevallen meegemaakt als ik Frans sprak kreeg ik opmerkingen en soms als ik Nederlands sprak.
Misschien gewoon allemaal Engels spreken dan is het opgelost.
Inderdaad, in Wallonië en de Ardennen word je best goed geholpen. Pluim voor die inspanning
Oud 6 december 2007, 16:55   #137
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De hoge rekening krijgt iedereen, ook in NL en de snauw is individueel... Ik maakte ook al onvriendelijk personeel mee, overal in de wereld: Madrid en NYC spannen de kroon in mijn klassement (Antwerpen scoort ook hoog)
Een VL of NL die iets dergelijks ervaart in Brussel ziet er direct een taalkwestie in, ipv "gewone onvriendelijkheid"

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 16:57.
Oud 6 december 2007, 16:57   #138
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Om in te zijn schelden Waalse leerlingen niet langer met "Sale c..." (vuile ...zak) maar gebruiken ze "Sale flamand" (vuile Vlaming). Bovendien kunnen de leerkrachten Nederlands in veel scholen op weinig inzet rekenen.

Dat meldt de Franstalige krant Vers L'avenir. Scheldwoorden evolueren blijkbaar volgens de actualiteit en de "mode". Momenteel lijkt het verwijt "sale flamand" zich te verspreiden in verschillende Franstalige scholen. Een leerkracht uit het Brusselse merkte dit onder meer op tijdens de speeltijd. Sommige leerlingen boycotten ook de Nederlandse les. Vooral leerlingen die hun best doen tijdens de les Nederlands krijgen "sale flamand" naar het hoofd geslingerd. In sommige klassen weigeren leerlingen mee te werken en doen ze net voldoende om 50 procent voor Nederlands te behalen.

Volgens een lerares uit de Brusselse regio laten vooral 12- tot 13-jarigen zich tot dit taalgebruik verleiden. "Uiteraard wordt iemand die deze beledigende woorden gebruik, gestraft. We proberen dit scheldgedrag te beteugelen zoals we andere vormen van discriminatie beteugelen"

Voor de jongere lezers: "Sale flamand" is het scheldwoord dat Vlamingen in Brussel tot een twintigtal jaar geleden met een regelmaat van een klok naar het hoofd geslingerd kregen als ze erop stonden Nederlands te spreken.
Het is toch wel vreemd; de laatste jaren hoor je steeds meer berichten over het feit dat steeds meer Franstalige kinderen Nederlands leren; maar in dit artikel staat er dat vele kinderen zich niet inspannen voor het Nederlands.
Oud 6 december 2007, 17:00   #139
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Inderdaad BDW zijn zus woont amper op 10 km van mij. Ik heb ze zelf nog niet gezien of herkend maar misschien dat ze meer geluk heeft en niet het uiterlijk van BDW heeft. En ja ze dopt daar en woont in nog al een droevige woning.
Als je ze nog niet gezien of herkend hebt, hoe weet je dan dat ze in een droevige woning woont?
Oud 6 december 2007, 17:02   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hoge rekening krijgt iedereen, ook in NL en de snauw is individueel... Ik maakte ook al onvriendelijk personeel mee, overal in de wereld: Madrid en NYC spannen de kroon in mijn klassement (Antwerpen scoort ook hoog)
Een VL of NL die iets dergelijks ervaart in Brussel ziet er direct een taalkwestie in, ipv "gewone onvriendelijkheid"
In Amsterdam heb je dat niet hoor. En ook niet in Los Angeles, Berlijn, Parijs enzovoort. In Brussel was het gewoon bij iedereen. Zelfs Italianen zijn nog vriendelijker...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be