Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 18:10   #121
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is niet het punt. Ik doe hier geen oproep om halsstarrig blijven Nederlands te praten, maar het feit dat sommigen in Brussel automatisch en onmiddellijk in het Frans beginnen, zonder zich af te vragen of de persoon die tegenover hen staat al dan niet Nederlands kan. Indien de persoon tegenover mij werkelijk geen Nederlands zou spreken, zal ik zelf mijn vraag ook in het Frans herhalen. In een winkel waar er enkel Franstalige opschriften te zien zijn, is de kans bijvoorbeeld al een stuk groter. Wanneer er in een winkel opschriften in het Nederlands zijn, zal ik echter mijn gesprek steevast in het Nederlands beginnen. Wat voor mij niet meer dan logisch is; de zaak lokt Nederlandstalige klanten met opschriften in hun eigen taal, dus verwacht ik ook ergens dat men mij daar in die taal kan bedienen. Ik herinner me zo een voorval toen ik op een middag samen met een collega een broodjeszaak binnenstapte. Mijn collega deed zijn bestelling in het Frans, waardoor de persoon achter de toonbank logischerwijs in het Frans doorging. Ikzelf deed mijn bestelling in het Nederlands, waardoor ik verder in het Nederlands geholpen werd. Mijn eigen ervaring leert me dat je wel degelijk op veel plaatsen in Brussel in het Nederlands terecht kunt, maar dat je zelf wel bereid moet zijn om enige moeite ervoor te doen. Uit zichzelf zal een Franstalige in Brussel immers niet zelf spontaan tegen je in het Nederlands beginnen. Het is maar door zelf Nederlands te gebruiken in Brussel dat je uiteindelijk respect zult afdwingen. Wie in Brussel altijd en overal in het Frans begint, zal ogenschijnlijk de indruk krijgen dat hij zich sympathiek maakt bij de Franstaligen door hun taal te spreken, maar uiteindelijk zal hij zichzelf tot een soort van voetveeg verlagen. En als je zelf voor je eigen taal al geen respect kunt opbrengen door ze te spreken, hoe wil je dan dat anderen er ooit respect zullen voor betonen?
erg verstandige praat voor iemand die zichzelf zwartengeel noemt
Oud 21 december 2007, 16:54   #122
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En zijn jullie vriendelijk begonnen aan de openingszin of was de agressiviteit en de verwachting van "die gasten gaan hier toch geen NL willen spreken" van jullie gezicht af te lezen?
grapjas, mijn vraag was in het Nederlands, ja.
Treinpersoneel moet toch meerdertalig zijn, of voldoet Frans enkel?
Oud 21 december 2007, 17:18   #123
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Heb ik nooit moeite mee gehad; ik probeer enkel te begrijpen waarom de FRbelgen daar wel moeite mee hebben.

Het is trouwens simpel: de zwakste partij beroept zich op territorialiteitsbeginsel omdat dat interessanter is en de sterkste op personaliteitsbeginsel wegens interessanter.

Dat zie je ook in Nederland waar de Nederlanders nooit hebben gepleit voor het territorialiteitsbeginsel ten voordele van de Friezen.

En dat botst in BE ook al omdat de taalstrijd een sausje is die bovenop de sociale strijd gegoten wordt/werd.
Friesland is tweetalig omdat de bevolking tweetalig is. Je kunt ook geen territorialiteitsbeginsel toepassen in Brussel. De vergelijking loopt dus mank.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 17:25   #124
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Friesland geen conflict omdat de Friezen er zich bij neergelegd hebben dat ze de taal van de "overheerser" moesten leren.
Veel te weinig Friezen om een vuist te kunnen maken.
Er is nooit een conflict geweest, noch een "zich erbij neerleggen". De Friezen hebben wel degelijk gestreefd naar erkenning van het Fries, maar niet naar eentaligheid van Friesland, omdat de Friese bevolking nu eenmaal niet volledig Friestalig is. In bepaalde delen wordt niet eens Fries gesproken!

De huidige wetgeving gaat trouwens uit van het principe dat iedere Fries tenminste beide talen passief beheerst. Dat wil zeggen dat niet-Friestalige inwoners (in het Friese taalgebied) ook geacht worden Fries te kunnen lezen en verstaan. Het is dus geen eenrichtingsverkeer.
Oud 21 december 2007, 17:32   #125
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Er is nooit een conflict geweest, noch een "zich erbij neerleggen". De Friezen hebben wel degelijk gestreefd naar erkenning van het Fries, maar niet naar eentaligheid van Friesland, omdat de Friese bevolking nu eenmaal niet volledig Friestalig is. In bepaalde delen wordt niet eens Fries gesproken!

De huidige wetgeving gaat trouwens uit van het principe dat iedere Fries tenminste beide talen passief beheerst. Dat wil zeggen dat niet-Friestalige inwoners (in het Friese taalgebied) ook geacht worden Fries te kunnen lezen en verstaan. Het is dus geen eenrichtingsverkeer.
Ik denk dat het Fries verworden is tot folklore, kijk maar eens naar Omroep Fryslan.
Oud 21 december 2007, 18:08   #126
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het was een incident aan het loket van een station.
Ik vroeg tickets naar Sint-Joris-Weert. Hij vroeg me waarheen ? Ik antwoordde 'Sint Joris Weert'. Hij zei dat hij me niet verstond. Daarop sprak ik luider (hij zat achter glas en ik dacht dat hij mij niet gehoord had) : Sint Joris Weert. Hij zij me dat hij dat niet kende. Daarop wees ik naar een bord van de Key-card waarop Sint Joris Weert geschreven stond. En ik herhaalde de woorden Sint Joris Weert opdat hij zich niet zou vergissen. (Sint Joris Weert ligt drie stations verder !) Daarop vroeg hij me of het een enkele reis betrof. Ik knikte en zei 'ja'. Hij antwoordde dat hij 'dat Vlaams' niet verstond, en stelde de vraag opnieuw. Ik dacht dat hij een grapje maakte, want wie verstaat er nu niet het bevestigend knikje en het woord 'ja'. Ik knikte terug 'ja' en zei hierbij ook 'ja'. Hierop schoot ie uit zijn sloef, er herhaalde hij zijn vraag met de duidelijke mededeling dat hier enkel Frans gesproken werd, en dat hij niet geacht wordt alle andere talen en dialecten (patois) te begrijpen en te spreken. Hij was dus blijkbaar helemaal geen grapje aan het maken. En zei dat hij 'dat Vlaams' niet begreep (Hoe wist ie dat 'ja' Vlaams was als ie 'dat Vlaams' niet begreep ?) Hij stak een hele litanie af over 'dat Vlaams' en dat 'ze' maar Frans moesten leren. En dat het altijd hetzelfde is met 'die Vlamingen'.
Ik bleef rustig, nam het ticket op dat hij me ondertussen toegegooid had. Ik overwoog nog even de stationschef aan te spreken, maar omdat mijn trein bijna vertrok, zag ik hiervan af. Pas op de trein merkte ik dat hij mij een foutief ticket gegeven had. Pas toen heb ik beslist dat ik klacht zou indienen.
Zoveel kwade wil heb ik omdat ik een Nederlandstalige Belg ben, nog nooit ervaren !
Ik was er echt niet goed van.
En dat alles om maar één Nederlandstalig woordje 'JA' dat bovendien nog begeleid werd met een opvallende ja-knik..

Ik laat het hier dan ook absoluut niet bij....
En gelijk heb je...
Op franstalige fora kom je ook zo van die arrogante idioten tegen die er vast van overtuigd zijn dat ze geen Nederlands hoeven te leren, zo'n boerentaaltje! Ze helpen er zich vanaf met te beweren dat er hier niets anders dan "patois" gesproken wordt en dus... Er lopen er daar nog veel rond, ook vriendelijke mensen, die absoluut te vinden zijn voor de tweetaligheid in dit landje... maar die spijtig genoeg geen zin Nederlands kennen! "Le bilinguisme" werd eigenlijk uitgevonden om de Vlamingen aan te zetten om Frans te leren, en voor niets anders...
Hierbij bedoel ik niet dat ze "allemaal" zo zijn, zou er nog aan te kort komen! Maar ik begrijp dat je dag naar de bliksem is als je op zo'n lomperik valt: zo iemand moet daar niet zitten, dat hij liever de stationsvloer aanveegt, zelfs enkel in het Frans moet dat lukken!

Enfin, we hebben ondertussen toch een Miss België die ook geen zin Nederlands begrijpt en ons goed zal vertegenwoordigen in het buitenland uiteraard. En ja, ik weet het, er zijn ook veel Nederlandstalige "missen" die geen Frans kennen maar moet men dan zo iemand kiezen "om het land te vertegenwoordigen"? Er lopen er toch nog genoeg rond die dat wel kunnen zeker... of zijn die te slim om aan die vleeskeuringen deel te nemen?

Laatst gewijzigd door andev : 21 december 2007 om 18:21.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 18:21   #127
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
Nooit meer van mijn leven ga ik met de trein op reis vanuit Brussel.
Het franstalig personeel van het treinstation Brussel Zuid waren allesbehalve vriendelijk.
Althans, dat we in het nederlands begonnen, want tegen franstalige reizigeres waren diezelfde personeelsleden vriendelijk en behulpzaam.

We zijn dan nog eens op de verkeerde trein gezet dankzij zo'n boertig franstalig mens, die we amper verstonden.
Daardoor hebben we onze trein gemist en waren we verplicht nieuwe tickets te kopen en 3 uur wachten in het station.

Een klacht naar NSBM is onderweg.
Hoe vriendelijk was je zelf?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 18:23   #128
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is niet het punt. Ik doe hier geen oproep om halsstarrig blijven Nederlands te praten, maar het feit dat sommigen in Brussel automatisch en onmiddellijk in het Frans beginnen, zonder zich af te vragen of de persoon die tegenover hen staat al dan niet Nederlands kan. Indien de persoon tegenover mij werkelijk geen Nederlands zou spreken, zal ik zelf mijn vraag ook in het Frans herhalen. In een winkel waar er enkel Franstalige opschriften te zien zijn, is de kans bijvoorbeeld al een stuk groter. Wanneer er in een winkel opschriften in het Nederlands zijn, zal ik echter mijn gesprek steevast in het Nederlands beginnen. Wat voor mij niet meer dan logisch is; de zaak lokt Nederlandstalige klanten met opschriften in hun eigen taal, dus verwacht ik ook ergens dat men mij daar in die taal kan bedienen. Ik herinner me zo een voorval toen ik op een middag samen met een collega een broodjeszaak binnenstapte. Mijn collega deed zijn bestelling in het Frans, waardoor de persoon achter de toonbank logischerwijs in het Frans doorging. Ikzelf deed mijn bestelling in het Nederlands, waardoor ik verder in het Nederlands geholpen werd. Mijn eigen ervaring leert me dat je wel degelijk op veel plaatsen in Brussel in het Nederlands terecht kunt, maar dat je zelf wel bereid moet zijn om enige moeite ervoor te doen. Uit zichzelf zal een Franstalige in Brussel immers niet zelf spontaan tegen je in het Nederlands beginnen. Het is maar door zelf Nederlands te gebruiken in Brussel dat je uiteindelijk respect zult afdwingen. Wie in Brussel altijd en overal in het Frans begint, zal ogenschijnlijk de indruk krijgen dat hij zich sympathiek maakt bij de Franstaligen door hun taal te spreken, maar uiteindelijk zal hij zichzelf tot een soort van voetveeg verlagen. En als je zelf voor je eigen taal al geen respect kunt opbrengen door ze te spreken, hoe wil je dan dat anderen er ooit respect zullen voor betonen?
Eindelijk zeg jij eens iets verstandigs. Doe zo voort, aub !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 18:48   #129
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Dus... Als Walen in Vlaanderen komen moeten ze Nederlands spreken maar als Vlamingen naar een stad gaan waar Frans gesproken wordt moeten de Vlamingen geen Frans spreken. Hm...
Neen: dat Walen Frans spreken is één ding, dat Vlamingen Vlaams spreken is een ander ding maar ... Brussel moet een tweetalige regio zijn waar iedereen die met het publiek in contact komt de beide landstalen voldoende, niet perfekt, moet kennen! Onlangs was er zo een gezever ivm politieagenten die 4 jaar tijd hadden gekregen om het nodige Nederlands te leren... en wat deden ze na die vier jaar? Er vlug nog eens twee jaar bijvragen. En wat zullen ze doen binnen twee jaar? Juist...
Na vier jaar, als politieagent er nog altijd niet in slagen om zich verstaanbaar te maken, dat is puur slechte wil! Waar is de tijd (nu ook voorbij, en met reden) dat het vak Frans op school zowat even hoog aangeschreven stond als wiskunde, bij ons in Vlaanderen! Hoe kun je verklaren dat in het Franse landsgedeelte afgestudeerde universitairen nog geen zin in het Nederlands kunnen uitkramen? Anders gesteld: wat hebben ze daar al die jaren in hun onderwijs uitgespookt? Met papier naar elkaars kop gegooid waarop stond "sale flamin"?
Miss Belgique studeerde "Romaanse talen" dacht ik begrepen te hebben, maar een beetje Nederlands nog maar begrijpen, nee hoor!

Laatst gewijzigd door andev : 21 december 2007 om 18:53.
Oud 21 december 2007, 19:10   #130
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Er wonen inderdaad meer Franstaligen dan Nederlandstaligen. Maar als we uw logica volgen, dan moet men in heel België Nederlands spreken, want er wonen in dit land meer Nederlandstaligen dan Franstaligen

Of toch maar de taalwetten behouden en respecteren?
Misschien ook eens het volgende er aan toevoegen: de franstaligen in Brussel en omgeving staan altijd te zwaaien met het feit dat er 80% franstaligen rondlopen. Er bestaan studies die aantonen dat de "oorspronkelijk Belgische francophonen" eigenlijk maar aan 40% komt! De rest zijn franssprekende aangespoelde vreemdelingen ondertussen al dan niet Belg! Niet onbelangrijk als detail!
Wanneer ik hen de vraag stel wat ze dan zullen zeggen als in sommige gemeenten de meerderheid uit Arabieren zal bestaan: "Arabisch" gebied met eigen wetten, rechten, leefgewoonten enz, een beetje zoals de "faciliteitengemeenten" op Vlaams grondgebied waar de franstaligen proberen de plak te zwaaien gewoon "omdat ze met meer zijn"? Nog nergens een antwoord gekregen. Dat spelletje spelen tov de Vlamingen in de faciliteitengemeenten waar ze met hun "democratisch verkozen burgemeesters" menen dat ze het gebied voor eens en altijd veroverd hebben, dat kunnen ze...
Oud 21 december 2007, 19:10   #131
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik denk dat het Fries verworden is tot folklore, kijk maar eens naar Omroep Fryslan.
Kijk je zelf weleens naar Omrop Fryslân?
Oud 21 december 2007, 19:21   #132
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

de problemen die ik reeds met de nmbs heb gehad zijn eerder van andere aard geweest dan taal. zo heb ik één keer eens voorgehad dat een de treinbestuurder zijn perron gemist had, heeft moeten stoppen en terug achteruit gaan om de mensen te laten uitstappen. hierdoor had hij juist dat klein beetje tijd dat ik had om een paar stations verder over te stappen verpest, zodat ik een anderhalf uur heb mogen wachten op mijn volgende verbinding. toen heb ik me wel even van mijn tak gemaakt aan het loket... in het nederlands, maar aangezien dat in mechelen was zal dat wel weinig uitmaken.

en als ik in brussel mensen aanspreek vraag ik eerst altijd "nederlands?" en als ze je dan raar aan kijken ga ik gewoon verder in het frans... hoe gebrekkig deze taal er bij mij ook altijd uitkomt, ik kan me meestal wel verstaanbaar maken. ik vind het ook zeer triest dat het nederlands aan het verdwijnen is in brussel, maar ik ga mijzelf en anderen niet gefrustreerd maken door stug door te blijven nederlands praten en de communicatie te blokkeren.

uiteraard vind ik het wel schandalig dat veel mensen in functie's als treinconducteur zich niet kunnen bedienen van zowel frans als nederlands en een klacht aan de nmbs was dus wel zeker rechtvaardig.
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 19:40   #133
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Eindelijk zeg jij eens iets verstandigs. Doe zo voort, aub !
Ik erken gewoon het tweetalig karakter van Brussel, wat is daar 'verstandig' aan?

Citaat:
Art. 4

België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.

Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.
http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t1
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 19:41   #134
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
ik vind het ook zeer triest dat het nederlands aan het verdwijnen is in brussel, maar ik ga mijzelf en anderen niet gefrustreerd maken door stug door te blijven nederlands praten en de communicatie te blokkeren.
Nee, daar hebt u gelijk in, geen frustraties in brussel want we praten er Frans.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 23:00   #135
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
en als ik in brussel mensen aanspreek vraag ik eerst altijd "nederlands?" en als ze je dan raar aan kijken ga ik gewoon verder in het frans... hoe gebrekkig deze taal er bij mij ook altijd uitkomt, ik kan me meestal wel verstaanbaar maken. ik vind het ook zeer triest dat het nederlands aan het verdwijnen is in brussel, maar ik ga mijzelf en anderen niet gefrustreerd maken door stug door te blijven nederlands praten en de communicatie te blokkeren.
Is zeker ook een goede houding.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 00:14   #136
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
en als ik in brussel mensen aanspreek vraag ik eerst altijd "nederlands?" en als ze je dan raar aan kijken ga ik gewoon verder in het frans... .

Ik zeg altijd EERST "goeiedag" (goeiemorgen, goeiemiddag...)in het Nederlands ...en ga dan verder in het Nederlands...
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 06:52   #137
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Ik zeg altijd EERST "goeiedag" (goeiemorgen, goeiemiddag...)in het Nederlands ...en ga dan verder in het Nederlands...
Ook niet slecht, zie je meteen hoe de andere reageert/antwoordt.

Iemand die wel eens goeiedag/bonjour zegt?

Wie NL wil spreken zal met goeiedag reageren en de anderen met bonjour vermoed ik.

Enkel vader en zoon Eddy Merckx zullen niet weten hoe ze moeten reageren, maar bij die mensen maakt het niets uit.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 11:55   #138
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is zeker ook een goede houding.
...die zeker zal geapprecieerd worden door franssprekenden...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 11:57   #139
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
...en wat zijn de resultaten zoal...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be