![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Treinpersoneel moet toch meerdertalig zijn, of voldoet Frans enkel?
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
De huidige wetgeving gaat trouwens uit van het principe dat iedere Fries tenminste beide talen passief beheerst. Dat wil zeggen dat niet-Friestalige inwoners (in het Friese taalgebied) ook geacht worden Fries te kunnen lezen en verstaan. Het is dus geen eenrichtingsverkeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op franstalige fora kom je ook zo van die arrogante idioten tegen die er vast van overtuigd zijn dat ze geen Nederlands hoeven te leren, zo'n boerentaaltje! Ze helpen er zich vanaf met te beweren dat er hier niets anders dan "patois" gesproken wordt en dus... Er lopen er daar nog veel rond, ook vriendelijke mensen, die absoluut te vinden zijn voor de tweetaligheid in dit landje... maar die spijtig genoeg geen zin Nederlands kennen! "Le bilinguisme" werd eigenlijk uitgevonden om de Vlamingen aan te zetten om Frans te leren, en voor niets anders... Hierbij bedoel ik niet dat ze "allemaal" zo zijn, zou er nog aan te kort komen! Maar ik begrijp dat je dag naar de bliksem is als je op zo'n lomperik valt: zo iemand moet daar niet zitten, dat hij liever de stationsvloer aanveegt, zelfs enkel in het Frans moet dat lukken! Enfin, we hebben ondertussen toch een Miss België die ook geen zin Nederlands begrijpt en ons goed zal vertegenwoordigen in het buitenland uiteraard. En ja, ik weet het, er zijn ook veel Nederlandstalige "missen" die geen Frans kennen maar moet men dan zo iemand kiezen "om het land te vertegenwoordigen"? Er lopen er toch nog genoeg rond die dat wel kunnen zeker... of zijn die te slim om aan die vleeskeuringen deel te nemen? Laatst gewijzigd door andev : 21 december 2007 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na vier jaar, als politieagent er nog altijd niet in slagen om zich verstaanbaar te maken, dat is puur slechte wil! Waar is de tijd (nu ook voorbij, en met reden) dat het vak Frans op school zowat even hoog aangeschreven stond als wiskunde, bij ons in Vlaanderen! Hoe kun je verklaren dat in het Franse landsgedeelte afgestudeerde universitairen nog geen zin in het Nederlands kunnen uitkramen? Anders gesteld: wat hebben ze daar al die jaren in hun onderwijs uitgespookt? Met papier naar elkaars kop gegooid waarop stond "sale flamin"? Miss Belgique studeerde "Romaanse talen" dacht ik begrepen te hebben, maar een beetje Nederlands nog maar begrijpen, nee hoor! Laatst gewijzigd door andev : 21 december 2007 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer ik hen de vraag stel wat ze dan zullen zeggen als in sommige gemeenten de meerderheid uit Arabieren zal bestaan: "Arabisch" gebied met eigen wetten, rechten, leefgewoonten enz, een beetje zoals de "faciliteitengemeenten" op Vlaams grondgebied waar de franstaligen proberen de plak te zwaaien gewoon "omdat ze met meer zijn"? Nog nergens een antwoord gekregen. Dat spelletje spelen tov de Vlamingen in de faciliteitengemeenten waar ze met hun "democratisch verkozen burgemeesters" menen dat ze het gebied voor eens en altijd veroverd hebben, dat kunnen ze... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Minister
|
![]() de problemen die ik reeds met de nmbs heb gehad zijn eerder van andere aard geweest dan taal. zo heb ik één keer eens voorgehad dat een de treinbestuurder zijn perron gemist had, heeft moeten stoppen en terug achteruit gaan om de mensen te laten uitstappen. hierdoor had hij juist dat klein beetje tijd dat ik had om een paar stations verder over te stappen verpest, zodat ik een anderhalf uur heb mogen wachten op mijn volgende verbinding. toen heb ik me wel even van mijn tak gemaakt aan het loket... in het nederlands, maar aangezien dat in mechelen was zal dat wel weinig uitmaken.
en als ik in brussel mensen aanspreek vraag ik eerst altijd "nederlands?" en als ze je dan raar aan kijken ga ik gewoon verder in het frans... hoe gebrekkig deze taal er bij mij ook altijd uitkomt, ik kan me meestal wel verstaanbaar maken. ik vind het ook zeer triest dat het nederlands aan het verdwijnen is in brussel, maar ik ga mijzelf en anderen niet gefrustreerd maken door stug door te blijven nederlands praten en de communicatie te blokkeren. uiteraard vind ik het wel schandalig dat veel mensen in functie's als treinconducteur zich niet kunnen bedienen van zowel frans als nederlands en een klacht aan de nmbs was dus wel zeker rechtvaardig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Nee, daar hebt u gelijk in, geen frustraties in brussel want we praten er Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zeg altijd EERST "goeiedag" (goeiemorgen, goeiemiddag...)in het Nederlands ...en ga dan verder in het Nederlands... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Iemand die wel eens goeiedag/bonjour zegt? Wie NL wil spreken zal met goeiedag reageren en de anderen met bonjour vermoed ik. Enkel vader en zoon Eddy Merckx zullen niet weten hoe ze moeten reageren, maar bij die mensen maakt het niets uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |