Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 21 januari 2008, 22:18   #121
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nergens ter wereld wordt er een coalitie gevormd waarbij de verliezende partij de premier of president levert. D�*t is er mis mee.

Waar dit kan worden verkiezingen overbodig. D�*t snap je toch?
Mijn definitie van democratie is dat de wil van het volk vertegenwordigd wordt in het parlement.
Het volk heeft gestemd op partijen als cdv, vld, vb etcetera
CD&V-NV-A willen een grote staashervorming, een groot deel van hun kiezers ook neem ik aan.
Als CD&V-NV-A besluit dat dit er makkelijker zal komen door Verhofstadt enkele maanden premier te laten spelen is dat hun keuze, ze hebben een mandaat van het volk om zo een dinge te stemmen, en ze willen dat leterme zich kan concentreren op de staatshervorming

Het waren geen rechtstreekse premier verkiezingen, anders zou je gelijk gehad hebben, en als de kiezer deze meerderheid onmogelijk gemaakt zou hebben was ze er ook niet gewweest, dus het is perfect democratisch.
Btw in griekenland, denemarken, vk (denk zelfs nederland) is het al voorgekomen dat een verliezer de premier levert

toccata is offline  
Oud 21 januari 2008, 22:40   #122
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Hoe je het ook uitlegt, Knuppel, sommigen zullen nooit (willen) begrijpen wat je bedoelt.

Zij gaan er van uit dat het simpel feit dat deze regering (minstens voorlopig) gesteund wordt door een mathematische meerderheid in de kamer, betekent dat dit "democratisch" is. Door wie of wat die regering geleid wordt doet in hun optiek niets ter zake.

Tja.

Maar als het dan toch slechts de mathematiek der getallen is die telt, kun je je natuurlijk afvragen waarom men het blijkbaar NIET democratisch vond dat een meerderheid in de bevoegde kamercommissie de splitsing van BHV stemde...

Ik weet het. Zucht....

De overgrote 'Vlaamse' meerderheid weet allang niet meer dat in een democratie de meerderheid het voor het zeggen heeft. Ze beseffen dus ook niet dat de democratie in Belgique voortdurend verkracht wordt.
Toch worden ze verplicht om te gaan kiezen. Na de verkiezingen delen de loosers de lakens uit omdat de Vlaamse winnaars niet gewenst zijn door s'lands Franstalige minderheid. De Franstalige minderheid profiteert van de slaafse aanhankelijkheid aan Belgique van s'lands meerderheid om haar zin door te drijven, haalt slag om slinger zijn slag thuis, en de Vlaamse meerderheid aanvaardt dat zijn kolonisator verder aan zijn welvaart en zijn gebied vreet.

En dat noemen de sukkels die zich met plezier laten koloniseren dan ook nog democratie.
Weet je dat ik me stilaan doodschaam om tot zo'n slaafs en lamlendig volk te behoren?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 januari 2008 om 22:42.
Knuppel is offline  
Oud 21 januari 2008, 22:45   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn definitie van democratie is dat de wil van het volk vertegenwordigd wordt in het parlement.
Jouw definity is waardeloos.
In het parlement wordt niet het volk vertegenwoordigd maar vertegenwoordigen de politieke partijen zichzelf.
Oud 22 januari 2008, 00:57   #124
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet het. Zucht....

De overgrote 'Vlaamse' meerderheid weet allang niet meer dat in een democratie de meerderheid het voor het zeggen heeft. Ze beseffen dus ook niet dat de democratie in Belgique voortdurend verkracht wordt.
Toch worden ze verplicht om te gaan kiezen. Na de verkiezingen delen de loosers de lakens uit omdat de Vlaamse winnaars niet gewenst zijn door s'lands Franstalige minderheid. De Franstalige minderheid profiteert van de slaafse aanhankelijkheid aan Belgique van s'lands meerderheid om haar zin door te drijven, haalt slag om slinger zijn slag thuis, en de Vlaamse meerderheid aanvaardt dat zijn kolonisator verder aan zijn welvaart en zijn gebied vreet.

En dat noemen de sukkels die zich met plezier laten koloniseren dan ook nog democratie.
Weet je dat ik me stilaan doodschaam om tot zo'n slaafs en lamlendig volk te behoren?
Een mij wel bekend gevoel, Knuppel...

Hoewel.

Als je bekijkt hoe dat volk zich, ondanks de voornoemde kolonisatie, stilaan heeft ontwikkeld (vooral) op economisch vlak, is er ook reden tot fierheid.

U, ikzelf, en velen onder ons weten dat Vlamingen zowat overal ter wereld inmiddels bekend zijn als no-nonsens bekwame en harde werkers, met de nodige intelligentie, een onverdroten inzet, ruim zakelijk inzicht, en een quasi vanzelfsprekende meertaligheid als toemaatje.

Een beetje jammer dat die daar dan weliswaar eerder als "belgen" gekend zijn, maar zo stilaan begint men te beseffen dat de "belgen" die onder de hierboven beschreven categorie vallen, eigenlijk Vlamingen zijn.

In feite worden wij slechts nog in eigen land, door de franstaligen, als domme keuterboertjes gezien. Overal elders weet men wel beter.

Maar goed, er zijn in de wereld dan ook niet zoveel regio's met een hautaine schooiersmentaliteit als die van onze sud-du-pays-bewoners, die bovendien dom gehouden worden door hun politici en hun media.

Kortom, als het er om gaat zich dood te moeten schamen om het volk waartoe men behoort, zou ik, voor wat België betreft, niet zozeer aan Vlaanderen denken.
Hallebarde is offline  
Oud 22 januari 2008, 10:35   #125
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Nog te gaan:
Bijgevoegde afbeelding(e)

Kortaf is offline  
Oud 22 januari 2008, 10:52   #126
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Jaren, dagen of uren?
forzaflandria is offline  
Oud 22 januari 2008, 11:08   #127
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Nog te gaan:
dit is al de tweede teller hé

je zal er dan wel een derde uit de mouw schudden zeker ?
Anna List is offline  
Oud 22 januari 2008, 13:35   #128
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Op 62 dagen kan men nog geen regering maken, men staat nog nergens...
Montalcino is offline  
Oud 23 januari 2008, 12:23   #129
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U, ikzelf, en velen onder ons weten dat Vlamingen zowat overal ter wereld inmiddels bekend zijn als no-nonsens bekwame en harde werkers, met de nodige intelligentie, een onverdroten inzet, ruim zakelijk inzicht, en een quasi vanzelfsprekende meertaligheid als toemaatje.
Zo denken ze ook over Nederlanders. Zullen we toch maar samen verdergaan?

André de Hollander is offline  
Oud 23 januari 2008, 12:57   #130
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Zo denken ze ook over Nederlanders. Zullen we toch maar samen verdergaan?

Nou, voor mij niet gelaten.

De Nederlanders kunnen alvast beginnen oefenen met ons voortaan geen "Pelgen" meer te noemen, maar Vlamingen.
Hallebarde is offline  
Oud 23 januari 2008, 13:32   #131
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge Bekijk bericht
U zegt zelf dat honderd volksvertegenwoordigers met deze regering instemmen. Hoe is ze dan ondemocratisch. Overigens het is geen democratische regel dat dat partijen die bij een verkiezingen stemmen verliezen niet in de regering stappen.

De christen-democraten hebben heel wat verkiezingen 'verloren' de laatste 30 jaar, toch waren ze er slechts tweemaal niet bij en hebben ze bijna altijd de premier mogen leveren. De liberalen hebben slechts twee verkiezingen 'verloren' en waren er vaak niet bij.

Uiteindelijk is het enigste wat telt is of er een meerderheid kan gevormd worden in het parlement.

Al ben ik voor splitsing van België, ik denk niet dat je kan spreken van 'verkiezingen verloren'. Als een sprinter bij de olympische spelen 3 seconden eerder over de finish komt dan de nummer 2 is hij een winnaar. Als hij 4 jaar later als eerste over de finish komt met 1 seconde voorsprong, noem je hem dan een verliezer? Er stemmen (helaas) nog steeds hele volksstammen op VLD, dus kun je ze moeilijk verliezer noemen. Alle partijen zijn aan het begin van de verkiezingsdag op 10 juni 2007 begonnen met 0 stemmen en aan het eind van de dag zijn er meerdere partijen met meer dan 10% van de stemmen.

Wel ben ik het eens met de opvatting dat België niet democratisch is, met zijn rariteiten als 2/3 meerderheid, alarmbellen, belangenconflicten, wafelijzerpolitiek, enz. Zo moet ik door het koekoekseffect dagelijks gaten in de weg ontwijken.
Oud 23 januari 2008, 13:34   #132
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Nou, voor mij niet gelaten.

De Nederlanders kunnen alvast beginnen oefenen met ons voortaan geen "Pelgen" meer te noemen, maar Vlamingen.

Wordt aan gewerkt! Bijna dagelijks wordt ik door familie, kennissen en klanten aangesproken als 'Belg' en dat verbeter ik altijd met: 'Zeg maar Vlaming'. Een deel heeft het al opgepikt.
Oud 23 januari 2008, 14:19   #133
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Wordt aan gewerkt! Bijna dagelijks wordt ik door familie, kennissen en klanten aangesproken als 'Belg' en dat verbeter ik altijd met: 'Zeg maar Vlaming'. Een deel heeft het al opgepikt.
Goed zo.

Ach, het is niet altijd makkelijk om de belgische toestanden in het buitenland uit te leggen, nietwaar.

In mijn dorp, diep in Frankrijk, waar ik al tientallen jaren het grootste deel van de tijd woon, snapte men lange tijd zelfs niet waarom er belges zijn die - godbetert - nederlands praten ! Zij dachten dat du flamand, zoals du wallon, een soort dialect van du belge was, hetgeen voor hen op zich een wat misvormd afkooksel van het frans is.

Na enige historische uitleg begreep men er zo mogelijk nog minder van, met de te verwachten vraag tot gevolg : "Mais, quelle est la différence entre les Flamands et les Hollandais, alors ?"

Waarop mijn antwoord was : "Les Hollandais n'ont pas �* supporter les Wallons".

Intussen hebben ze begrepen dat ze wellicht ooit zélf die Wallons zullen moeten onderhouden, zij het zéér tegen hun zin.
Hallebarde is offline  
Oud 23 januari 2008, 14:51   #134
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Goed zo.

Ach, het is niet altijd makkelijk om de belgische toestanden in het buitenland uit te leggen, nietwaar.

In mijn dorp, diep in Frankrijk, waar ik al tientallen jaren het grootste deel van de tijd woon, snapte men lange tijd zelfs niet waarom er belges zijn die - godbetert - nederlands praten ! Zij dachten dat du flamand, zoals du wallon, een soort dialect van du belge was, hetgeen voor hen op zich een wat misvormd afkooksel van het frans is.

Na enige historische uitleg begreep men er zo mogelijk nog minder van, met de te verwachten vraag tot gevolg : "Mais, quelle est la différence entre les Flamands et les Hollandais, alors ?"

Intussen hebben ze begrepen dat ze wellicht ooit zélf die Wallons zullen moeten onderhouden, zij het zéér tegen hun zin.
In Nederland is het historisch besef ook geen 100%. Ze weten wel dat een deel Frans praat en een deel Nederlands, maar dan heb je voor helft van de bevolking het enige verschil wel te pakken. Ik denk dat een aardig deel niet eens weet dat het tot 1830 een aantal jaren deel uitmaakte van De Nederlanden. Al maakt het wel deel uit van wat op de schoolbanken geleerd wordt bij het vak Geschiedenis.
Oud 23 januari 2008, 16:05   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed zo.

Een Vlaming die al tientallen jaren diep in Frankrijk woont en nog altijd Nederlands kent, dat moet ik inkaderen.
Oud 23 januari 2008, 16:23   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed zo.

The Dutch: exactly like the Germans, only, people hate them not as much.
system is offline  
Oud 23 januari 2008, 17:22   #137
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De koning heeft de grote winnaar van de verkiezingen (YLT) twee keer maandenlang de gelegenheid gegeven een meerderheid te vormen in het parlement, zoals dat in iedere democratie zo is.
Deze winnaar (CD&V + N-VA) heeft echter geen absolute meerderheid gewonnen, echter maar 30 zetels. Deze winnaar moet dus kompromissen sluiten, maar wil/kan dat niet. Niet met het VB, niet met JMDD, niet met de SP.A en niet met de franstaligen.
Als VHS wel een democratische regering (gesteund door 100 zetels in het parlement!) kan vormen moet je niet zeuren. Je politieke en menselijke inzichten zijn voor mij een dagelijks genot, je gevoel voor de mathematische wetten in een democratie is voor verbetering vatbaar. De grootte van de partijen in het parlement is van belang, niet het aantal zetels die gewonnen/verloren zijn.

Ik ben het met je eens dat vlamingen een slaafs en lamlendig volk zijn. Een eigenschap die ik van Fransen, Walen, Nederlanders en Duitsers niet ken, deze volkeren hebben trots en eigenwaarde en zullen zich niet laten uitzuigen.

B.v. toen Duitsland gedwongen werd grote betalingen en gebieden moest afstaan aan de franstaligen in Frankrijk en Wallonië (Vrede van Versailles, 1919), waren ze behoorlijk pissig. Deze ontevredenheid was de aanleiding om een wereldoorlog te beginnen en Frankrijk en België te bezetten.

Conclusie: je moet je medestemmers bewerken, en niet gaan schelden op de democratie en de democratische regels zoals die in vele landen in West-Europa gelden.
Als een meerderheid van de vlamingen (45 zetels) voor de seperatische partijen stemmen is het doel bereikt, en dat zonder oorlog.

.
Oud 23 januari 2008, 17:45   #138
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik volg je, schaker, behalve waar je het hebt over de democratie en de democratische regels zoals die in vele landen in West-Europa gelden. Nergens in die 'vele landen in West-Europa' werd de meerderheid zo vergrendeld als in Belqique. Italië, Oostenrijk en Nederland vonden het evenmin nodig de democratie te verkrachten via het instellen van een cordon sanitaire. Een middel dat intussen veel meer perverse gevolgen heeft dan voor mogelijk werd gehouden ten tijde dat ervoor gekozen werd. Zo pervers dat zelfs een stap terug niet meer mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 januari 2008 om 17:46.
Knuppel is offline  
Oud 23 januari 2008, 18:13   #139
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je, schaker, behalve waar je het hebt over de democratie en de democratische regels zoals die in vele landen in West-Europa gelden. Nergens in die 'vele landen in West-Europa' werd de meerderheid zo vergrendeld als in Belqique. Italië, Oostenrijk en Nederland vonden het evenmin nodig de democratie te verkrachten via het instellen van een cordon sanitaire. Een middel dat intussen veel meer perverse gevolgen heeft dan voor mogelijk werd gehouden ten tijde dat ervoor gekozen werd. Zo pervers dat zelfs een stap terug niet meer mogelijk is.
Klopt niet.
Het 'cordon sanitaire' is helemaal niet officieel geregeld, het staat b.v. niet in de grondwet. Het VB is niet verboden, komt in het parlement en komt in de media zelfs enigzins aan bod.
Het is een informele regeling tussen de democratische partijen om niet samen te werken met een facistische, racistische en on-democratische partij. Dit is in de meeste landen zo; de extreem linkse en rechtse partijen komen niet in aanmerking voor regeringsverantwoordelijkheid. In België heet het 'cordon sanitaire', in het buitenland heeft het geen eigen naam, maar is vanzelfsprekend.
B.v. in Duitsland proberen de democratische politici de SED/PDS/Linke buiten de regering te houden, in Frankrijk het FN.
schaker is offline  
Oud 23 januari 2008, 18:29   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het cordon sanitaire staat niet in de grondwet maar is wel officiëel overeengekomen tussen alle 'democratische' partijen, dan mag jij het nog een 'informele' regeling noemen. De nota van de BRT staat ook niet in de grondwet maar ze bestaat wel officiëel.

In Nederland, Oostenrijk en Italië, waar 'extreme partijen' zich op democratische wijze opwerkten, werd deze niet via een cordon sanitaire uit de regering gehouden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be