Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2010, 10:10   #1401
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Dus als het dan toch allemaal niets meer betekend dan kan je het toch net zo goed afschaffen en bvb , ipv 3 uur GODSdienst 3 uren meer sport inlassen en kinderen wat meer laten bewegen ipv in een stoffig leslokaal te zitten ... niet dan ?... Ook kunnen mijn kindjes dan lekker dichtbij naar de school en hoeven ze niet zo ver te gaan met de bus alsook 5 andere kinderen hier in mijn buurt .
Waarom afschaffen als het veel eenvoudiger kan? Zoals mgr. Léonard al eerder stelde: het wordt tijd dat er in de lessen katholieke godsdienst weer katholieke godsdienst wordt gegeven.

Bij mijn weten zijn er in het middelbaar maar twee uur godsdienst voorzien. Begrijp ik het echter goed dat u om die schamele twee uur uw kinderen naar een veel verder afgelegen school stuurt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 10:14   #1402
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees slechts uw mening.

Geloof hoort in ons wereldbeeld onverbrekelijk samen met opvoeding, juist omdat het geloof geen deel buiten het leven is maar juist verstrengeld is met ons dagelijks doen en laten.

En neen, ik ben helemaal niet "gehersenspoeld" in mijn kindertijd. Ik heb wel een katholieke opvoeding gekregen, maar een waarbij ik veel vrijheid kreeg om over het geloof na te denken. In mijn kindertijd gingen we met het hele gezin naar de kerk; vanaf een bepaalde leeftijd gaven onze ouders ons de vrijheid zelf te beslissen of we nu meegingen of niet. Dat was ook zo met andere zaken waarover vrijelijk werd gepraat en gediscussieerd. En juist dat schijnt u niet te beseffen (ook al omdat u waarschijnlijk geen gelovige gezinnen kent): bij ons gaat het er soms veel vrijer aan toe dan jullie denken. Een vrijheid die niet gelijk staat aan "alles kan; alles is goed", maar wel een die de ruimte geeft om op een volwassen manier met vragen, problemen, keuzes e.d. om te gaan.
Dat uw geloof verstrengeld zit in uw denken en doen bewijst nu net dat je wel degelijk gehersenspoeld bent , je bent van kindsaf beinvloed geweest hierdoor was het geen vrije keuze . Je spreekt al zelfs in termen van bij ons en bij jullie , ... wie zijn dat ons en jullie ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 10:17   #1403
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom afschaffen als het veel eenvoudiger kan? Zoals mgr. Léonard al eerder stelde: het wordt tijd dat er in de lessen katholieke godsdienst weer katholieke godsdienst wordt gegeven.
Die kerel zouden ze ten 1ste zijn loon moeten afnemen , ik en de overgrote rest van belgie willen daar niet voor betalen alsook voor de andere gekken in jurken niet. Ten tweede wat heeft die vent te vertellen over onderwijs en kinderen ??..

Citaat:
Bij mijn weten zijn er in het middelbaar maar twee uur godsdienst voorzien. Begrijp ik het echter goed dat u om die schamele twee uur uw kinderen naar een veel verder afgelegen school stuurt?
Ik niet alleen beste Jan , en ik geef veel om een goede school waar plezier en les hand in hand gaan . Ik wil geen onzin in mijn kinderen hun hoofdjes.

Btw .. deze school geeft wel degelijk 3 uren godsdienst per week reken dat eens uit op een schooljaar ?

Laatst gewijzigd door Wisord : 8 december 2010 om 10:21.
Oud 8 december 2010, 10:20   #1404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat uw geloof verstrengeld zit in uw denken en doen bewijst nu net dat je wel degelijk gehersenspoeld bent , je bent van kindsaf beinvloed geweest hierdoor was het geen vrije keuze . Je spreekt al zelfs in termen van bij ons en bij jullie , ... wie zijn dat ons en jullie ?
Ook hier stel ik vast dat u uw eigen mening tot een soort maatstaf maakt.

Ik vrees trouwens dat u niet goed heeft nagedacht over de consequenties en inhoudelijke samenhang van uw eigen woorden: in een opvoeding geeft mijn zijn kinderen altijd een zeker pakket waarden en normen mee waarvan men als ouders het belang erkent en waarvan men hoopt dat ze ook door de kinderen in hun doen en laten zullen meegenomen worden. D�*t is immers opvoeding. Opvoeden is niet alleen eten en drinken, een bed en een knuffel geven.

Als u dus onze waarden en normen vanuit het geloof als "hersenspoeling" ziet, dan is iedere vorm van opvoeding "hersenspoeling". Of benadert u uw kinderen soms als loutere dierlijke wezen die slechts eten, drinken, behuizing, kleding e.d. hebben? Neen natuurlijk, het houdt veel meer in. Bij u is die opvoeding op schijnbaar een aantal andere waarden gebaseerd, daar waar wij die ook uit het geloof halen.
Oud 8 december 2010, 10:23   #1405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet alleen beste Jan , en ik geef veel om een goede school waar plezier en les hand in hand gaan . Ik wil geen onzin in mijn kinderen hun hoofdjes.
Waar zit eigenlijk de onzin in bijvoorbeeld dat opvoedingsproject dat ze voorstellen?

Citaat:
Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
- het unieke van ieder mensenkind,
- de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,
- verbondenheid en solidariteit met anderen,
- vertrouwen in het leven (hoop),
- genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
- openheid, respect en zorg voor mens en natuur,
- verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,
- vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
- zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties

Wij bieden in onze school gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. Wij nodigen alle leerlingen regelmatig uit op activiteiten die gericht zijn op:
- de ontmoeting van elkaar in verbondenheid;
- de verdieping in de Bijbelse Boodschap;
- de dienstbare en solidaire inzet voor anderen dichtbij en veraf;
- het vieren van belangrijke gebeurtenissen in het leven op school, in verbondenheid met elkaar en (waar het kan) in verbondenheid met God.
Is het dat heel klein stukje op het einde? Waar dan nog in staat "waar het kan" (nogal heel voorwaardelijk als je het mij vraagt)?
Oud 8 december 2010, 10:24   #1406
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, als u volhardt in de boosheid, dan is dat bij deze genoteerd.
Het is alvast goed om weten dat u vindt dat kleine meisjes geen slachtoffer kunnen worden van een pedofiel. Dutroux is, maw, onschuldig.
Oud 8 december 2010, 10:25   #1407
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het bij ons zo is, idem bij jullie dan. Dus zever.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 10:26   #1408
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kerel zouden ze ten 1ste zijn loon moeten afnemen , ik en de overgrote rest van belgie willen daar niet voor betalen alsook voor de andere gekken in jurken niet. Ten tweede wat heeft die vent te vertellen over onderwijs en kinderen ??..

Btw .. deze school geeft wel degelijk 3 uren godsdienst per week reken dat eens uit op een schooljaar ?
Er bestaan andere scholen, stuur ze naar daar.
Oud 8 december 2010, 10:26   #1409
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook hier stel ik vast dat u uw eigen mening tot een soort maatstaf maakt.

Ik vrees trouwens dat u niet goed heeft nagedacht over de consequenties en inhoudelijke samenhang van uw eigen woorden: in een opvoeding geeft mijn zijn kinderen altijd een zeker pakket waarden en normen mee waarvan men als ouders het belang erkent en waarvan men hoopt dat ze ook door de kinderen in hun doen en laten zullen meegenomen worden. D�*t is immers opvoeding. Opvoeden is niet alleen eten en drinken, een bed en een knuffel geven.

Als u dus onze waarden en normen vanuit het geloof als "hersenspoeling" ziet, dan is iedere vorm van opvoeding "hersenspoeling". Of benadert u uw kinderen soms als loutere dierlijke wezen die slechts eten, drinken, behuizing, kleding e.d. hebben? Neen natuurlijk, het houdt veel meer in. Bij u is die opvoeding op schijnbaar een aantal andere waarden gebaseerd, daar waar wij die ook uit het geloof halen.

Uw kinderen laten geloven in een god als opperwezen valt niet te koppelen aan het aanleren van normen en waarden ... . U gooit echt alles op een hoopje , opvoeden en geloof horen niet samen en kan je niet aan elkaar koppelen en is dus in weze geen excuus voor uw indoctrinatie.
Oud 8 december 2010, 10:28   #1410
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Er bestaan andere scholen, stuur ze naar daar.
doe ik toch betaal jij uw rotkerken en pedopastoors zelf .
Oud 8 december 2010, 10:28   #1411
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
OK, als u volhardt in de boosheid, dan is dat bij deze genoteerd.
Het is alvast goed om weten dat u vindt dat kleine meisjes geen slachtoffer kunnen worden van een pedofiel. Dutroux is, maw, onschuldig.
Hoe u dit kunt concluderen blijft voor mij een groot raadsel.
Kunt u dat eens toelichten?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 10:30   #1412
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
doe ik toch betaal jij uw rotkerken en pedopastoors zelf .
met plezier
Oud 8 december 2010, 10:30   #1413
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Aan alle guidokes, jannekes, albrechtjes, pauluskes, innokes en co:

Ik heb al mijn standpunten terzake klaar en duidelijk uitgelegd:

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1325

Als jullie te simpel zijn om de juiste menselijke inzichten te verwerven inzake deze complexe levenszaken en blijven volharden in jullie onmenselijke bekrompen visies, het zij zo. Ik ben echter niet van plan om het nog eens 1.000 maal te herhalen, d�*t is jullie dada, niet de mijne. Mijn nobele pogingen om van jullie mensen te maken is in één spreuk samen te vatten: Parels voor de Zwijnen. Nog veel knorplezier!
Ik en bekrompen....
Ik heb in tegenstelling tot sommigen hier op dit forum nog enig moraliteitsgevoel.
Als dat bekrompen is, welnu dan ben ik heel graag bekrompen.
Oud 8 december 2010, 10:30   #1414
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw kinderen laten geloven in een god als opperwezen valt niet te koppelen aan het aanleren van normen en waarden ... . U gooit echt alles op een hoopje , opvoeden en geloof horen niet samen en kan je niet aan elkaar koppelen en is dus in weze geen excuus voor uw indoctrinatie.
Laat dat uw mening zijn. Het is een vrij land, ziet u?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 december 2010 om 10:31.
Oud 8 december 2010, 10:32   #1415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook hier hetzelfde: uw mening wordt door uzelf tot een feit verheven. Onzin natuurlijk. Het is slechts uw benadering, uw invulling.

En inderdaad, wij gooien dat op een hoopje. Opvoeding en geloof zien wij niet los van elkaar, juist om de redenen die ik eerder al stelde.

Het specifieke punt dat ik maakte, heeft u trouwens niet weerlegd, nl. dat opvoeding altijd, als u wilt, een zekere vorm van "indoctrinatie" is. Opvoeding van kinderen is geen loutere materiële bezigheid waarbij men kinderen eten en drinken geeft, een onderdak en kleding... Het is en blijft een proces waarbij je ook die waarden probeert aan te brengen die jij als ouder belangrijk vindt. Je vergeet misschien dat "indoctrineren" etymologisch verwant is met "doctus".
Oud 8 december 2010, 10:32   #1416
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan je kind wel uitleg geven over God en het voorbeeld tonen, maar hij/zij beslist zelf of ie zal geloven of niet. Geloof komt van binnenuit.
Oud 8 december 2010, 10:33   #1417
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Laat dat uw mening zijn. Het is een vrij land, ziet u?

Paulus.
Net daarom moeten we de godsdienstwaanzin op scholen enz .. een halt toe roepen . In naam van de vrijheid.
Oud 8 december 2010, 10:33   #1418
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees nog eens het artikel. Dan zult u zien dat het Vatikaan wordt bijgetreden door iemand die wel jarenlange ervaring heeft met dit specifiek probleem en dan ook met grote waarschijnlijkheid tot een correcte conclusie kan komen.
Tja, als jijzelf al niet genoeg boerenverstand hebt om in te zien dat de stap van priesters die jongetjes hebben misbruikt naar uitspraken over pedofilie in het algemeen een paar bruggen te ver is, dan twijfel ik toch aan je vermogen om correcte conclusies te onderscheiden.
Oud 8 december 2010, 10:35   #1419
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook hier hetzelfde: uw mening wordt door uzelf tot een feit verheven. Onzin natuurlijk. Het is slechts uw benadering, uw invulling.

En inderdaad, wij gooien dat op een hoopje. Opvoeding en geloof zien wij niet los van elkaar, juist om de redenen die ik eerder al stelde.

Het specifieke punt dat ik maakte, heeft u trouwens niet weerlegd, nl. dat opvoeding altijd, als u wilt, een zekere vorm van "indoctrinatie" is. Opvoeding van kinderen is geen loutere materiële bezigheid waarbij men kinderen eten en drinken geeft, een onderdak en kleding... Het is en blijft een proces waarbij je ook die waarden probeert aan te brengen die jij als ouder belangrijk vindt. Je vergeet misschien dat "indoctrineren" etymologisch verwant is met "doctus".

Hoe kan je een kind laten geloven in een opperwezen opvoeden noemen ?
Oud 8 december 2010, 10:36   #1420
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net daarom moeten we de godsdienstwaanzin op scholen enz .. een halt toe roepen . In naam van de vrijheid.
Dus afschaffen maar die godsienstvrijheid?

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be