Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2011, 22:58   #14241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Minder intolerant, bedoelt u wellicht.
Voor de normen van die tijd kunnen we weldegelijk spreken van "veel toleranter".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2011, 23:06   #14242
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor de normen van die tijd kunnen we weldegelijk spreken van "veel toleranter".
Als men de katholieken hun kerken ontnam of ze deed sluiten, of ze gebruikten als beestenstal, of omtoverde als een calvinistische tempel. Wanneer de katholieken uit het noorden over de grens moesten sluipen om hun missen te kunnen aanhoren in het Zuiden of ondergronds moesten gaan. Wanneer de Staten Generaal wetten aannamen die de katholieken discrimineerden en fikse boeten oplegden wanneer ze openlijk hun godsdienst durfden te belijden, dan noem ik zulke gedragingen 'minder intolerant'. Want bovenstaande heeft hoegenaamd niets met enige vorm van 'tolerantie' te maken.

Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2011 om 23:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2011, 23:08   #14243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men de katholieken hun kerken ontnam of ze deed sluiten, of ze gebruikten als beestenstal, of omtoverde als een calvinistische tempel. Wanneer de katholieken uit het noorden over de grens moesten sluipen om hun missen te kunnen aanhoren in het Zuiden of ondergronds moesten gaan. Wanneer de Staten Generaal wetten aannamen die de katholieken discrimineerden en boeten oplegden wanneer ze openlijk hun godsdienst durfden te belijden, dan noem ik zulke gedragingen 'minder intolerant'. Want bovenstaande heeft hoegenaamd niets met enige vorm van 'tolerantie' te maken;
Jawel, hoor. Vooral als je dan eens kijkt, hoe men aan de andere kant van de staatsgrens met de protestanten omsprong. Dan is dat alles vrij gematigd.
Oud 22 maart 2011, 23:09   #14244
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor. Vooral als je dan eens kijkt, hoe men aan de andere kant van de staatsgrens met de protestanten omsprong. Dan is dat alles vrij gematigd.
Minder intolerant, dat wel, maar nog steeds intolerant.
Oud 22 maart 2011, 23:12   #14245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minder intolerant, dat wel, maar nog steeds intolerant.
Voor de normen van die tijd is er geen ander woord dan "tolerant". Uiteindelijk werden de katholieken immers getolereerd, maar wel in de uiterlijke tekenen van hun godsdienst gefnuikt. Dat was wel heel anders in het Zuiden waar protestanten in hun protestants zijn werden aangevallen, en waar er geen sprake was van enige toleratie voor de andere godsdienst.
Oud 23 maart 2011, 07:42   #14246
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder intolerant, bedoelt u wellicht.
Semantiek, waaruit ik kan concluderen dat je het feitelijk met me eens bent.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 10:05   #14247
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Semantiek, waaruit ik kan concluderen dat je het feitelijk met me eens bent.
Als men mensen dwingt om stiekem om de grens te sluipen opdat zij toch maar hun eredienst zouden kunnen bijwonen, dan heeft dit niets te maken met 'semantiek', maar met intolerantie.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 10:05.
Oud 23 maart 2011, 10:07   #14248
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men mensen dwingt om stiekem om de grens te sluipen opdat zij toch maar hun eredienst zouden kunnen bijwonen, dan heeft dit niets te maken met 'semantiek', maar met intolerantie.
Get a life...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 10:20   #14249
Hollander

Standaard

Citaat:
Nog steeds semantiek, je bent het dus met me eens.

dank je.
Oud 23 maart 2011, 10:24   #14250
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog steeds semantiek, je bent het dus met me eens.

dank je.
Men moet de zaken zeggen zoals ze zijn. En dat doe ik. U verdraait de dingen. Mensen een boete opleggen (Staten-Generaal) omdat ze in het openbaar hun godsdienst durven te beleven, is hoogst intolerant. En zo gebeurde het nochtans in uw zogenaamde 'verdraagzame' Republiek.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 10:28.
Oud 23 maart 2011, 10:29   #14251
Hollander

Standaard

Citaat:
Men moet de zaken zeggen zoals ze zijn. En dat doe ik. U verdraait de dingen. Mensen een boete opleggen (Staten Generaal) omdat ze in het openbaar hun godsdienst durven te beleven, is hoogst intolerant. En zo gebeurde het nochtans in uw zogenaamde 'verdraagzame' Republiek.
Je had het over de machtspositie in het zuiden van Nederland. je draait daar nu al uren omheen met je gezwets over meer of minder intolerant, maar daar gaat het niet om. Je hebt anno 2011 nog steeds wrok dat de katholieken in die tijd niet in het centrum van de macht werden opgenomen. Ik zeg je dat ze gezien de fase in de geschiedenis daar niet over moesten klagen.
Oud 23 maart 2011, 10:35   #14252
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je had het over de machtspositie in het zuiden van Nederland. je draait daar nu al uren omheen met je gezwets over meer of minder intolerant, maar daar gaat het niet om. Je hebt anno 2011 nog steeds wrok dat de katholieken in die tijd niet in het centrum van de macht werden opgenomen. Ik zeg je dat ze gezien de fase in de geschiedenis daar niet over moesten klagen.
U kunt niet zeggen dat de Calvinisten meer 'tolerant' waren, wanneer zijn mensen in de praktijk over de kling joegen of ondergronds deden gaan, of hen boetes oplegden wanneer zijn hun godsdienst in het openbaar beleefden. Dat is gewoon je reinste intolerantie. En dus moet u niet spreken dat de 'Republiek' meer 'tolerant' was. Neen, ze was minder intolerant.

Bovendien moet men een groot misverstand uit de weg ruimen. Er is een verschil tussen 'intolerantie en wreedheid'. De Inquisitie was inderdaad wreed en intolerant. En de Republiek was minder wreed, maar óók intolerant.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 10:48.
Oud 23 maart 2011, 10:43   #14253
Hollander

Standaard

Oud 23 maart 2011, 10:52   #14254
system
Banneling

Standaard

Citaat:

U lijkt me wat in slaap gewiegd door uw salonfähig onderwijs. Eigenlijk hebt u de bril niet eens nodig. Noch het boek. Slaap maar rustig verder.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 10:57.
Oud 23 maart 2011, 11:07   #14255
Hollander

Standaard

Citaat:
U lijkt me wat in slaap gewiegd door uw salonfähig onderwijs. Eigenlijk hebt u de bril niet eens nodig. Noch het boek. Slaap maar rustig verder.
Ik haak even af, vriend. Je verandert telkens als je geen antwoord hebt de discussie naar iets anders. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Tenzij je natuurlijk nog even verder wilt praten het verschil tussen de elite in Limburg en in Vlaanderen of Brabant, ten tijde van de omwenteling of desnoods over de machtspositie van de katholieken in Nederland daarna, want daar ging het over, daar begon je over en daar haakte Jan en ik op in. Je getype over de semantiek van tolerantie slaat als een spaarvarken op een gebakje en dat probeer ik je al een paar berichten lang duidelijk te maken.

Laatst gewijzigd door Hollander : 23 maart 2011 om 11:14.
Oud 23 maart 2011, 11:39   #14256
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik haak even af, vriend. Je verandert telkens als je geen antwoord hebt de discussie naar iets anders. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Tenzij je natuurlijk nog even verder wilt praten het verschil tussen de elite in Limburg en in Vlaanderen of Brabant, ten tijde van de omwenteling of desnoods over de machtspositie van de katholieken in Nederland daarna, want daar ging het over, daar begon je over en daar haakte Jan en ik op in. Je getype over de semantiek van tolerantie slaat als een spaarvarken op een gebakje en dat probeer ik je al een paar berichten lang duidelijk te maken.
Uw geheugen op korte termijn laat u goed in de steek. U bent begonnen te vitten over 'semantiek' naar aanleiding van een post die niet eens aan u was gericht.
Oud 23 maart 2011, 12:08   #14257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet de zaken zeggen zoals ze zijn. En dat doe ik. U verdraait de dingen. Mensen een boete opleggen (Staten-Generaal) omdat ze in het openbaar hun godsdienst durven te beleven, is hoogst intolerant. En zo gebeurde het nochtans in uw zogenaamde 'verdraagzame' Republiek.
Inderdaad, men moet de zaken zeggen zoals ze zijn. Al wat u daar beschrijft, is naar de normen van die tijd wel een teken van tolerantie, want de intolerantie zou inhouden naar de gewoonte van toen dat men vervolgd zou worden. En dat gebeurde in de zuidelijke Nederlanden.
Oud 23 maart 2011, 12:28   #14258
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, men moet de zaken zeggen zoals ze zijn. Al wat u daar beschrijft, is naar de normen van die tijd wel een teken van tolerantie, want de intolerantie zou inhouden naar de gewoonte van toen dat men vervolgd zou worden. En dat gebeurde in de zuidelijke Nederlanden.
Neen, dat is een teken van intolerantie. In welke tijd dan ook.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 12:29.
Oud 23 maart 2011, 20:14   #14259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is een teken van intolerantie. In welke tijd dan ook.
Neen, u mag het nog zoveel herhalen als u wilt, naar de normen van die tijd kunnen we echt wel spreken van een tolerante overheid. En zo werd het trouwens ook in de rest van Europa aangevoeld en ervaren, want van heinde en ver stroomden er allerlei geloofsgroepen naar de Republiek die elders voor hun leven moesten vrezen.
Oud 23 maart 2011, 21:37   #14260
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, u mag het nog zoveel herhalen als u wilt, naar de normen van die tijd kunnen we echt wel spreken van een tolerante overheid. En zo werd het trouwens ook in de rest van Europa aangevoeld en ervaren, want van heinde en ver stroomden er allerlei geloofsgroepen naar de Republiek die elders voor hun leven moesten vrezen.
De 'norm van de tijd'? De 'norm van die tijd', mijn waarde, was een algemene intolerantie van de ene godsdienst tegenover de andere. D?*t was 'de norm van die tijd' in deze aangelegenheid. En de calvinisten (lees: calvinistische overheid) waren ook intolerant maar minder wreed dan de katholieken (lees: kerkelijke overheid). Zo zat het in mekaar.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 21:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be