![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#1441 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook onze IR?
![]() |
![]() |
![]() |
#1442 |
Gouverneur
|
![]() Ik dacht inderdaad aan periodes van voor onze jaartelling.
Vroeger zegde men dat er een vijftal ijstijden geweest zijn. Nu zegt men dat het er meer geweest zijn. Die veranderingen zijn alleszins zonder menselijke tussenkomst gebeurt. Waarom de zekerheid dat dit nu wel het geval is terwijl men nog niet eens de temperatuur en de neerslag van volgende maand kan voorspellen. Valentijn
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1443 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1444 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Als men enkel natuurlijke factoren in rekening brengt kan men de geobserveerde temperaturen niet voldoende verklaren. Natuurlijk zijn er in het verleden ook klimaatveranderingen geweest. Ons klimaat is gewoon een cylisch gebeuren. Maar wat we vandaag de dag zien past gewoon niet in die cyclus.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 april 2008 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1445 |
|
![]() Gezien die pas in 1800 begon lijkt me dat niet erg aannemelijk, neen.
![]()
![]() |
![]() |
#1446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jama, da's de feitelijke vraag niet; hé. Alé, ik dacht: 'ze gaat de verborgen vraag wel door hebben', maar blijkbaar moet ik het expliciet nog eens vermelden.
Hoe komt het dat er dan óok klimaatveranderingen waren en waarom kan de deze onmogelijk zo eentje zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#1447 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Alleen al Peak Oil (Wiki it) is al een reden om ander te gaan denken over onze gewoontes.Of zie je de hele wereldbevolking al consumeren op ons niveau?
![]() |
![]() |
#1448 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je moet eens trachten een beetje zuur op een stukje kalk te gieten : dat bruist. Voor kalkhoudende organismen, en dat zijn er redelijk veel in de oceaan, is een verzuring een potentieel probleem. De zuurtegraad van de oceanen is overigens al meetbaar gedaald. Citaat:
In het verleden waren er verschillende processen die de CO2 gehalten beïnvloeden : het is evident dat in de geologische tijdvakken dat de evolutie domweg nog niet in het stadium zat dat er bv. plantengroei was, dit ook voor een geheel andere koolstofcyclus zorgde dan diegene die we heden ten dage kennen. “De” temperatuur is een gevolg van een massa van factoren. Als er een komeet inslaat heeft dat een invloed. Een uitbarsting van een ‘supervulkaan’ heeft een invloed. Aangezien het leven zelf ook een invloed heeft, heeft een massa-extinctie een invloed. Zelfs de positie van de continenten op de globe heft een invloed. Etcetera. Waarom de mens nu wel een invloed heeft, is duidelijk : we brengen meer CO2 in de atmosfeer, en zoals af te leiden valt uit eerder geplaatst figuurtje zorgt dit ervoor dat er meer straling en dus warmte in onze atmosfeer blijft hangen. Als we de berekening maken van alle invloeden op de temperatuur, blijkt dat we de huidige stijging van de laatste jaren enkel maar kunnen verklaren als we de gestegen CO2 concentratie van de afgelopen eeuw mee te tellen. Citaat:
De menselijke invloed op de totale temperatuursinvloed van broeikasgassen samen : goh, als we stellen dat alle broeikasgassen samen voor iets van een 30 graden opwarming zorgen, en wij mens daar iets van een 0,6 graden aan bijdragen, is ons aandeel momenteel iets van een 2% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1449 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
je kan niet voorspellen of een munt die je neergooit op 'kop' of 'munt' valt, maar je kan als de munt duizend keer wordt opgeworpen, wel gaan voorspellen dat ie rond de 500 keer op elk van beide zijden neerkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1450 | |
|
![]() Citaat:
Dat geheel terzijde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1451 |
Staatssecretaris
|
![]() er is uiteindelijk maar een beperkte set paar 'sturende' factoren, en de uiteindelijke temperatuur fluctueert rond de temperatuur die door die paar sturende factoren opgelegd wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1452 | ||
|
![]() Citaat:
Hier kan je misschien wat info opdoen: http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/g...?artikelnr=637 Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1453 | |
|
![]() Citaat:
dat gaat gewoon over de likelihood van bepaalde gebeurtenissen en het is redelijk simpel om dat te berekenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#1454 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#1455 | |
|
![]() Citaat:
Je weet tenminste toch dat de forcings die men ingegeven heeft in die computermodellen schattigen zijn? En dat voor de zonneforcing die schattingen al verkeerd zijn?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1456 | |
|
![]() Citaat:
Indien niet, gebruik je verbeelding om ze dan toch maar af te leiden uit de grafiek. Er staat bij wat de curves betekenen dus voor een slimme kerel als jij zal het geen al te grote problemen opleveren.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 april 2008 om 22:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1457 | |
Gouverneur
|
![]() Beste Jules,
Eerst mijn dank. Het is voor mij de eerste keer dat zakelijk op de problematiek wordt ingegaan. In mijn vroeger beroepsleven heb ik te maken gehad met hygiëne, stralingsbescherming e.d. ik ben dus geen deskundige wel geïnteresseerde. Toen ik eerder mijn twijfel uitte aan een idealistische vriend werd ik uitgescholden voor een negationist. Het riep voor mij een beeld op ketterij en brandstapels. Het versterkte mij nog in mijn afkeer van hypes. In de jaren 80 had Al Gore (hij was nog vice-prezident) juist een voorwoord in een boek geschreven 'Our Stolen Future'. Het behandelde ook doemscenario's: geslachtsveranderingen bij krokodillen in Florida, perversiteiten in het seksuele gedrag van zeemeeuwen, enz. De conclusie was dat de vervuiling van de natuur de oorzaak was van die veranderingen. In het zog daarvan beweerde een Gentse hoogleraar dat de spermakwaliteit die dramatisch daalde. Indien de grafiek werd geloofd zouden er nu reeds geen kinderen meer geboren worden. Dan was er het gat in de ozonlaag. Ook wetenschappelijk bewezen. De firma Dupont heeft er schatten mee verdiend. Er zijn nog tal van voorbeelden o.a. de diezelwagns die minder CO2 uitstoten. In al die gevallen is er iets van waar maar vergroot men een deelaspect tot katastrofale proporties en doet men meer kwaad dan goed. DDT is schadelijk maar door het verbod zijn er in de ontwikkelingslanden meer mensen gestorven aan malaria dan door DDT- intoxicatie zelf zou mogelijk geweest zijn. Je zal terecht opmerken dat ik niet bij de les blijf. Toch is er een konstante in dat alles. Iemand zoekt en haalt zijn voordeel uit een hype. Daarbij wordt de wet van het behoud van de ellende te vlug uit het oog verloren. Mijn idealistische vriend is (mede daardoor) ondertussen volksvertegenwoordiger geworden. Ik acht hem er niet minder om maar twijfel nog even hard. Dit wordt te lang en ik moet weg. Ik ga later proberen te reageren op uw statistische benadering. Valentijn Citaat:
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1458 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |