Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 10:12   #1461
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het democratisch deficit in dit land is inderdaad schrijnend.
Hopelijk gaat het met de staats(her)vorming de goede richting uit.
Daarom dat ik voorstander ben dat de staatshervorming enkel van kracht wordt NA de volgende deelstaatsverkiezingen. Kwestie van de partijen de mogelijkheid te geven om te vertellen wat zij met de nieuwe bevoegdheden zullen doen indien zij in de regering stappen.

(eigenlijk zouden er onmiddellijk na de staatshervorming nieuwe deelstaatsverkiezingen moeten komen, maar dat is helaas niet mogelijk)
Oud 13 augustus 2010, 10:13   #1462
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dus ik zou durven zeggen dat beide partijen eigenlijk wel goede argumenten hebben... "
Maar is de essentiële vraag niet wie de Brusselse SZ, en in casu de kinderbijslag, gaat betalen? De Brusselaars zelf, vermits ze het per sé niet naar de Gemeenschappen willen zien gaan?
Oud 13 augustus 2010, 10:16   #1463
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, ik ben liberaal, dus minder SZ is voor mij hoegenaamd geen probleem.
Dus, wat minder kinderbjislag en werkloosheidvergoeding in Brussel is voor u OK? Dat zal geen effect hebben op uw leefomgeving?
Oud 13 augustus 2010, 10:16   #1464
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe de verdere toekomst van Brussel eruit gaat zien is dan ook iets wat in principe iedere Vlaming aanbelangt, hoor. Niet enkel de Vlaams-nationalisten.
Laten we eventjes eerlijk zijn: hoeveel Vlamingen (of Franstaligen) weten hoe Brussel in elkaar zit? Hoeveel kennen het verschil tussen gewesten en gemeenschappen? Hoeveel kennen het verschil tussen hun respectievelijke bevoegdheden, en hoe zich dat in Brussel vertaalt?

Niet echt veel volgens mij. Ik vrees dat de huidige discussie ver boven hun hoofd gaat...
Oud 13 augustus 2010, 10:20   #1465
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar is de essentiële vraag niet wie de Brusselse SZ, en in casu de kinderbijslag, gaat betalen? De Brusselaars zelf, vermits ze het per sé niet naar de Gemeenschappen willen zien gaan?
Alles hangt ervan af : je zou u kunnen inbeelden dat de sociale lasten betaald worden op de plaats waar men werkt... (ik kan mij vergissen, maar waarschijnlijk zal dat ook het Franstalig standpunt zijn)
Oud 13 augustus 2010, 10:20   #1466
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Delvaux :
Citaat:
... Bruxelles ne deviendra jamais une ville en Flandre.
Heeft ze ooit al eens een kaart bekeken?

Oud 13 augustus 2010, 10:23   #1467
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we eventjes eerlijk zijn: hoeveel Vlamingen (of Franstaligen) weten hoe Brussel in elkaar zit? Hoeveel kennen het verschil tussen gewesten en gemeenschappen? Hoeveel kennen het verschil tussen hun respectievelijke bevoegdheden, en hoe zich dat in Brussel vertaalt?

Niet echt veel volgens mij. Ik vrees dat de huidige discussie ver boven hun hoofd gaat...
Ik heb het niet over de technische uitleg, maar over de gevolgen op het terrein:

- blijft Brussel zijn rol van stoorzender in de Vlaams/Waalse verhoudingen spelen
- blijft Brussel ook in de toekomst Vlaams grondgebied opeisen
- blijft het Brusselse wanbestuur in de toekomst aanhouden, waardoor de negatieve impact hiervan op Vlaams-Brabant blijft afstralen
- blijft Brussel de mogelijkheid behouden om een twee tegen één situatie in het Belgische bestel te creëren, wat rechtstreekse gevolgen heeft voor het beleid in Vlaanderen en voor de gewone Vlaming
- krijgt Vlaanderen meer inspraak in Brussel
- ...
Zwartengeel is offline  
Oud 13 augustus 2010, 10:23   #1468
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik denk dat dit bij de volgende verkiezingen, die er snel kunnen komen, wel eens zeer duidelijk zal gemaakt worden.
Oud 13 augustus 2010, 10:24   #1469
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, wat minder kinderbjislag en werkloosheidvergoeding in Brussel is voor u OK? Dat zal geen effect hebben op uw leefomgeving?
Dat zou kunnen, maar dat neem ik er dan bij.

[smerige complottheorie ON] dat zou nog een goed idee zijn, sie. Kinderbijslag en dop in Brussel praktisch afschaffen, dan kunnen al die gasten ergens anders gaan zoeken achter "hun geluk", genre in Antwerpen of Luik, en Brussel verlaten! [smerige complottheorie OFF]
Oud 13 augustus 2010, 10:26   #1470
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik val in herhaling maar ja : het effect zou zijn dat er een tuisland in Zuid-Afrikaanse zin ontstaat, een soort reservoir -of moet ik zeggen : reservaat ?- van spotgoedkope laaggeschoolde werkkrachten.
Onethisch, maar wat als ze er zelf om vragen ?
Oud 13 augustus 2010, 10:31   #1471
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Dan worden System en Henrike Nederlanders....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Over mijn "dood" lijk.
Tja ..., dan zal er voor u niets anders opzitten dan ofwel verhuizen, ofwel een rits terroristische aanslagen in gang zetten
Oud 13 augustus 2010, 10:41   #1472
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over de technische uitleg, maar over de gevolgen op het terrein:

- blijft Brussel zijn rol van stoorzender in de Vlaams/Waalse verhoudingen spelen
Brussel is een twistappel en zal het ook bijven, wat de situatie ook is. Maar is dat de schuld van de Brusselaars zelf? Ik zou eerder zeggen: het zijn systematisch de Vlamingen en Walen die Brussel in alles en nog wat betrekken.

Citaat:
- blijft Brussel ook in de toekomst Vlaams grondgebied opeisen
Ah ja, politici van een partij die zelfs deen deel uitmaakt van de meerderheid vertegenwoordigen Brussel?
Probeer eens een aanbeveling van het Brusselse parlement te vinden die Vlaams grondgebied opeist? Ik daarentegen kan altijd wel een paar resoluties van het Vlaams parlement gaan opzoeken (en vinden) over Brussel, hé...

Citaat:
- blijft het Brusselse wanbestuur in de toekomst aanhouden, waardoor de negatieve impact hiervan op Vlaams-Brabant blijft afstralen
Er zijn inderdaad (veel) zaken die in Brussel verbeterd moeten worden, dat klopt...

Citaat:
- blijft Brussel de mogelijkheid behouden om een twee tegen één situatie in het Belgische bestel te creëren, wat rechtstreekse gevolgen heeft voor het beleid in Vlaanderen en voor de gewone Vlaming
Geef eens een voorbeeld?

Citaat:
- krijgt Vlaanderen meer inspraak in Brussel
Wie eist hier "grondgebied" op? Op basis van wat zou Vlaanderen "meer inspraak" moeten hebben in Brussel?

Vlaanderen heeft al alle nodige inspraak in Brussel op gemeenschappelijk vlak via de VGC. En de Vlaamse Brusselaars hebben alle nodige beschermingen in Brussel om mee het gewestelijk beleid te bepalen.
Oud 13 augustus 2010, 10:50   #1473
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je moet toch echt wel eens de rekening maken, nadat alle Vlaamse instellingen weg zijn, nadat de banken die op Vlaams geld teren verhuisd zijn, nadat de telecom en ICT dienstbedrijven verhuisd zijn naar waar hun klanten zitten, etc. Met al de daarvan afgeleide werkgelegenheid.
En als dan al die Vlaamse shoppers en dagjestoeristen niet meer komen.
Na de onafhankelijkheid hebben bedrijven geen enkele reden meer om in Brussel te blijven. Brussel als hoofdstad geeft een zeker prestige, maar vooral: je vindt altijd meertalige hooggeschoolde Vlamingen die bereid zijn om er te komen werken, mensen die bereid zijn te reizen, met respect voor andere culturen, open van geest. En dat is wat internationale bedrijven nodig hebben. 200.000 Vlamingen pendelen naar Brussel, 200.000 werklozen zijn er in Brussel. Waarom? Omdat van de 200.000 werklozen in Brussel 90% geen woord Nederlands spreekt, 75% hoogstens een paar woordjes Engels hakkelt, een groot deel zelfs geen coherente mail of brief kan schrijven in het Frans, en velen zelfs niet eens een diploma hoger middelbaar kunnen voorleggen.
Gaan die internationale bedrijven in Brussel blijven na de onafhankelijkheid? Kom, een franstalig WalloBrux zullen ze wel vanuit Parijs bedienen. En zeker niet met het reservoir van Brusselse werklozen.

De enige waarheid die overblijft is dat een Brusselaar in dit land 35% meer kost dan een Vlaming. En in ruil daarvoor niet eens behoorlijk onderwijs krijgt, en nog altijd 25% van de bevolking onder de armoedegrens zit. Waar gaat dat geld eigenlijk naartoe?
Verleden jaar ben ik naar een studiedag van de kamer van koophandel geweest. Daar werd verteld dat de vlucht van Belgische bedrijven bij de onafhankelijkheid van Brussel helemaal niet waarschijnlijk zou zijn omdat Brussel met zijn huidig BNP (dat het dubbele van Vlaanderen bedraagt) veel meer marge dan de andere deelstaten zou hebben om zijn venootschapsbelasting gemakkelijk naar 5 �* 7% te kunnen brengen. Hierdoor zou het gros van de bedrijven zeker in Brussel blijven, meer nog heel wat bedrijven zullen onder deze voorwaarden hun hoofdzetel naar Brussel verhuizen.
Geloof jij nu echt dat de Vlaamse werkkrachten die momenteel in Brussel werken, eens het land gesplitst, zullen weigeren om nog in Brussel te komen werken?
Als ik jullie bezig hoor krijg ik soms de indruk dat rond een onafhankelijk Brussel een muur zal worden gebouwd. In een Europa waar men vrij handel kan drijven zie ik niet in wat er gaat veranderen tussen de betrekkingen van Brusselse en Vlaamse of waalse handelspartners.
Jij hebt blijkbaar niet de minste notie waarom al die buitenlandse (reeds bijna 3000 bedrijven) alsook de grote binnenlandse bedrijven een zetel hebben in Brussel. Dat heeft an sich niks met Brussel te maken maar alles met de aanwezigheid van de Europese commissie. Een commissie die plat wordt gelopen door de lobbyisten. En in die optiek is het gemakkelijk en staat het prestigieus om als bedrijf in Brussel in een mooi pand te huizen. Is één van de redenen waarom die herenhuizen zo in trek zijn bij de buitenlandse bedrijven.
Je hebt gelijk als je zegt dat er in Brussel veel werkelozen, ongeschoolden en zelfs ongeletterden wonen, maar is dit niet het lot van alle grote steden? En in een stad waarin vooral administratieve bedrijven zijn ondergebracht is voor deze mensen geen werk.
Btw er zijn geen 200.000 werkelozen in Brussel maar 22% van de werkende bevolking is er werkeloos.
Maar de spreker in de kamer van koophandel ging verder en zei dat Brussel op termijn niet alleen voor bedrijven maar ook voor zijn inwoners wel eens een echt semi-fiscaal paradijs zou kunnen worden, waardoor de armere bevolking door de explosie van de vastgoedprijzen uit de stad zou worden gedreven.

Laatst gewijzigd door speurneus : 13 augustus 2010 om 10:52.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 11:06   #1474
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles hangt ervan af : je zou u kunnen inbeelden dat de sociale lasten betaald worden op de plaats waar men werkt...
En dat geval is Brussel volgens u perfect in staat zijn eigen SZ te betalen?

Citaat:
(ik kan mij vergissen, maar waarschijnlijk zal dat ook het Franstalig standpunt zijn)
Tot nu toe heb ik hierover nog geen enkel standpunt van Franstalige politici gehoord. Ze zijn oorverdovend stil daar. Omdat ze verdomd goed weten waar de klepel hangt?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 augustus 2010 om 11:09.
E. Gidius is offline  
Oud 13 augustus 2010, 11:07   #1475
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou kunnen, maar dat neem ik er dan bij.
U neemt een toename van armoede, onveiligheid en criminaliteit erbij, alleen maar om een Brussels punt te maken?
Oud 13 augustus 2010, 11:09   #1476
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat geval is Brussel volgens u perfect in staat zijn eigen SZ te betalen?
Misschien, misschien niet.
Weet u het?
Oud 13 augustus 2010, 11:12   #1477
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien, misschien niet.
Weet u het?
Gezien de demografie en de sociaal-economische toestand lijkt het me dat Brussel heel wat meer SZ nodig heeft dan het zelf opbrengt en kan opbrengen.
Oud 13 augustus 2010, 11:15   #1478
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wie eist hier "grondgebied" op? Op basis van wat zou Vlaanderen "meer inspraak" moeten hebben in Brussel?

Vlaanderen heeft al alle nodige inspraak in Brussel op gemeenschappelijk vlak via de VGC. En de Vlaamse Brusselaars hebben alle nodige beschermingen in Brussel om mee het gewestelijk beleid te bepalen.
vroeger was Brussel een echte Nederlandstalige stad in 1830 maar de Franstaligen eisen Brussel nu op.
Vlaanderen zal geen grondgebied opeisen, maar Brussel terugbrengen waar het thuishoort, nl in Vlaams-Brabant
Shadowke is offline  
Oud 13 augustus 2010, 11:25   #1479
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dezelfde die ze nu hebben op het grondgebied van het huidige Brussels Gewest, uitgezonderd de ondemocratische blokkeringsmiddelen waar ze nu over beschikken in het Belgische staatsbestel.
Dan mag er morgen in Antwerpen terug Franstalige scholen opengaan.
Mooi zo.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 11:25   #1480
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U neemt een toename van armoede, onveiligheid en criminaliteit erbij, alleen maar om een Brussels punt te maken?
Waar maak ik een Brussels punt?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be