![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1504 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1505 |
Staatssecretaris
|
![]() Super om eens een goede afloop te zien.
En die snotter mag gerust rotverwend worden, wat ongetwijfeld zal gebeuren door zijn ouders. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1506 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Paulus, Los van de vraag of homo's nu moeten kunnen huwen of niet vind ik het beeld dat je ophangt van het huwelijk en zijn oorsprong zeer eenzijdig en niet correct. Eenzijdig omdat het voortbrengen van kinderen in de geschiedenis van het huwelijk zeker een belangrijke factor is geweest, maar lang niet de enige en ook niet veruit de belangrijkste zoals je wil aantonen. Een minstens even belangrijke factor is bijvoorbeeld de politieke: stammen en clans werden (en worden nog steeds) aan elkaar verbonden door het huwelijk van hun leden, en menig oorlog is vermeden door een strategisch georchestreerd huwelijk in adelijke kringen. Er zijn ook sociale aspecten aan het huwelijk. Zo huwen in India niet alleen de partners, maar ook hun families met elkaar, om samen één grote familie te vormen. Verder zijn er bijvoorbeeld ook economische aspecten te vinden. Tenslotte, en dit is het meest fundamentele aspect, is er de ethologisch onderstroom van het huwelijk, die genetisch bepaald is: mensen horen bij die diersoorten die een ESS (evolutionairy stable state) hebben ontwikkeld waarbij het merendeel van de populatie langdurige relaties aangaat (en waarbij de mannetjes trouwens geen gelegenheid ongebaat laten om vreemd te gaan, ook dat is genetisch bepaald, maar een heel ander verhaal). Wij zijn dus van voor onze geboorte geprogrammeerd om op een bepaalde leeftijd een partner te gaan zoeken, of we nu hetero of homo zijn. Bij een cultureel wezen als de mens wordt die biologische drang om zich te koppelen aan een vaste partner omweven met rituele codes, zoals het huwelijk. Daar bestaat allemaal heel interessante literatuur over. Maar zeggen dat het in het huwelijk allemaal draait om het maken van kinderen, dat is wel een heel schrale en zelfs foutieve interpretatie van de werkelijkheid. Net vanwege de genetische programmatie van mensen om zich aan een vaste partner te koppelen is de vraag van homo's om te kunnen huwen niet meer dan logisch. Zij mogen dan wel niet op de natuurlijke wijze kinderen kunnen krijgen met hun partner, maar hun bonding-drang is exact dezelfde als die van hetero's. Hoe dat dan op cultureel vlak wordt opgelost is een andere vraag. In Frankrijk dacht men met de "PACS" het ei van Columbus te hebben uitgevonden, maar mensen hebben nood aan ceremonie en het nieuwe statuut wordt gezien als een flauw doorslagje van het huwelijk, zonder de mogelijkheid om kinderen te adopteren als koppel. Daarom vind ik de Belgische oplossing (het openstellen van het bestaande ritueel voor homo's) al bij al nog de beste oplossing. Je doet nogal gepikeerd over het feit dat sommige mensen je hier van homofobie betichten. Ik wil me niet uitspreken over die beschuldigingen, maar ik denk dat ze voortkomen uit het feit dat je in je discours een duidelijke link legt tussen de door jou veronderstelde morele achteruitgang van de maatschappij als geheel ("ouders staan centraal", "huur een draagmoeder", enz.) en het feit dat homo's kunnen huwen. Je insinueert hiermee dat het homohuwelijk bijdraagt aan die morele achteruitgang, en ergo dat het een moreel verwerpelijk iets is. Dat is het, denk ik, wat sommige mensen hier nogal hoog zit, en ik kan daar eerlijk gezegd wel inkomen. Het is niet correct om er zomaar van uit te gaan dat als homo's bijvoorbeeld kinderen zouden hebben, ze die kinderen zouden beschouwen als een soort "trofee van hun gelijke rechten", of als een soort "gadget" zoals ik je ooit eens zien schrijven heb in een ver verleden. Vele homo's zouden zeer goede ouders zijn, en zouden hun kinderen kwalitatief zeer hoogstaand opvoeden.(Sommigen doen het trouwens ook.) Je moet daar rekening mee houden.
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een knappe tekst, Doki, waartegen zoals gewoonlijk helemaal niets in te brengen valt...
Hoed af!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zeg het nog.... jij hebt een totaal verwrongen beeld van de geschiedkundige werkelijkheid. Meen je nu echt dat die korte periode van het begin van de industriële periode een uitzondering betrof doorheen de geschiedenis wat betrof armoede ? Als er eentje van de uitzondering een regel maakt ben jij het wel want jij bent diegene die de rijken ( of ruimer de beter bedeelden ) die dan wel de mogelijkheden hadden dat 'ten volle kunnen ontwikkelen en ontplooien van hun kinderen' als voorbeeld te stellen. Over hoeveel procent gaat dat denkt ge ? En wat mocht die 'ten volle kunnen ontwikkelen en ontplooien' wel betekenen anders dan het klaarstomen om later gewoon de teugels over te nemen ? Dat is niet meer en anders dan wat Dionysus al opmerkte : 'Kinderen waren vroeger een investering die zijn vruchten moest afwerpen, geen volle ontwikkeling en ontplooiing, zo snel mogelijk een beroep leren en de ouders helpen' Ieder op zijn niveau kan je dus stellen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het huwelijk is duizenden jaren lang gericht op het verwerven van eigendom, rijkdom en macht. Sla er misschien eens een deftig boek op na, bv 'Marriage, a History’ van Stephanie Coontz, om maar iets te zeggen. Daarin is te lezen hoeveel verschillende vormen en betekenissen het huwelijk heeft gehad en op hoeveel verschillende manieren het huwelijk in de bredere sociale verhoudingen van vele verschillende maatschappijen was ingebed....dat de echtgenoten ( contractanten) goed en soms zelfs zeer goed met elkaar overweg konden was gewoon handig meegenomen. Het is dus helemaal geen relevante factor voor het ontstaan/bestaan van het huwelijk. Wat jij doet is kijken naar het huwelijk zoals wij dat kenden ( voor de openstelling) en dat over een zeer beperkte laatste 100 �* 200 jaar en dat voor een zeer lokaal gebied geëvolueerd vanuit een rimram aan vormen waar men wat uniforme structuur heeft aan gegeven en dat met een serieuze kerkelijke stempel erop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'grootste zorg' als economische factor en het bestendigen van het familie-erfgoed... zowel bij rijk als arm doorheen de genase geschiedenis ...niet meer dan dat. Het is pas NU en HIER dat men daar ergens kan over spreken ... en dan nog... we zien het dan zelf misschien wel als 'ten volle en ontplooien' maar het dient in principe nog steeds hetzelfde doel.... waarom denkt ge anders dat bv gekozen opleidingen of 'ontplooiingen' va n zoon of dochter lief, waar toekomstig geen brood op de plank mee te krijgen valt, niet meteen in dank worden afgenomen bij de ouders ? Bv liefde ook zo'n vermeende basis tussen man en vrouw en in relatie tot het verkrijgen van kinderen.... daar is maar sprake van de laatste 200 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder blijft het maar de vraag of dat dat wel de beste bodem zou zijn. .... zoals je zelf al zei ( maar uiteraard niet is ) in een ander topic is er geen wetenschappelijke consensus te vinden of dat kinderen in homo-gezinnen het er even goed of beter van zouden afbrengen. Dat maakt dus dat je er niks zinnig over kunt zeggen terwijl je daar toch zeer wantrouwig ten over bleef staan... je noemde het zelfs 'het nemen van een onnodig risico'. Als antwoord op het waarom dat dat een risico zou zijn .... gaf je je persoonlijke voorkeur te kennen op een bedje van wollige uitleg met wederom een beroep op traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1515 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het zou anders zijn moest je enkel wijzen op een traditie en die gewoontes/regels één voor één gaan uitspitten en beargumenteren om de gegrondheid ervan te duiden om dan vervolgens te besluiten niks te te hoeven te wijzigen. Maar dat is dus niet wat jij doet... jij neemt het als 'argument' op zich Citaat:
Vooral omdat de antropologie ons net het omgekeerde te vertellen heeft : Het huwelijk is niet van alle tijden, alle culturen, alle plaatsen en zeker niet in de vorm en de betekenis zoals jij dat bekijkt. Verder is het louter kijken naar menselijk gedrag ook niet echt een gegronde reden om iets al dan niet toe te gaan staan of te organiseren. En als laatste, als je het dan toch überhaupt als 'argument' wilt voorschotelen, zou het dan net de reden ultieme reden vormen om het huwelijk net uit te gaan breiden omdat blijkt dat homoseksualiteit, homo-gezinnen, homo-gezinnen met kinderen nu ook eenmaal deel uitmaken van datzelfde menselijk gedrag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waarom zou een huwelijk dan enkel helpen in het geval van een hetero-koppel om te kunnen bijdragen tot 'De beste bodem voor kinderen door een stabiele relatie met de ouders, goede fysieke en mentale gezondheid en een gezonde financiële situatie.' ?
Laatst gewijzigd door praha : 25 maart 2011 om 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar het voor u over ging... Verder is daar eigenlijk niemand in geïnteresseerd.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een samenlevingscontract biedt niet dezelfde bescherming als een huwelijk, noch voor de partners, noch voor eventuele kinderen. Waarom blijft u dat gegeven pertinent negeren?
![]() |
![]() |
![]() |
#1519 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat vraag ik me ook al de hele tijd af, maar op die vraag moet Paulus blijkbaar het antwoord schuldig blijven...
![]() |
![]() |
![]() |
#1520 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mensen verwarren morele achteruitgang ook met morele verschuivingen. Homohuwelijken zijn wat mij betreft geen 'vooruitgang', maar een 'verandering'. Net zoals in (sommige) conservatieve kringen de achteruitgang wordt gepredikt, wordt het homohuwelijk (en het hebben van kinderen...) door sommige progressieve kringen omarmd als een overwinning van de vooruitgang, alsof wij voordien morele barbaren waren.
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence. Laatst gewijzigd door backfire : 25 maart 2011 om 11:11. |
||
![]() |
![]() |