![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
47 | 69,12% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 30,88% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Er is mij geen enkele auteur bekend die een volledig sluitende reconstructie kan bieden omtrent de fundamentele oorsprong van de religie. Het is een boeiende discussie, maar onbeslist bij gebrek aan kennis van de leefwijze van de vroegste mens, vooral wat de immateriële aspecten ervan betreft (en laat die nu nogal cruciaal zijn in het debat). Het "sluiten" geschiedt dan ook altijd door een reeks aannames te postuleren, waarvan de ene al plausibeler is dan de andere. Bij Girard tref ik nu eenmaal een hutsekluts van zaken aan die hoogst discutabel zijn (de centraliteit van het mimetisme, de focus op het offer (wat eerder een manifestatie lijkt van een meer ontwikkelde cultuur), enz.), maar die desondanks gepresenteerd worden alsof hij zelf een persoonlijke getuige was van wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Bijgevolg lijkt het mij vanuit sociaal-wetenschappelijk oogpunt mijn plicht pasteuze vraagtekens te plaatsen bij de onderdelen én het bouwsel. Net zoals ik ook mijn reserves blijf koesteren ten aanzien van denkers die m.i. plausibelere veronderstellingen hebben verdedigd (Tylors visie op het animisme vind ik bijvoorbeeld nog steeds een waardevol vertrekpunt). Wat je laatste zin betreft: ik zal zo hoffelijk zijn deze - in licht gewijzigde vorm, beginnende met 'Als Girard ongelijk zou hebben" - niet naar jou terug te slingeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 08:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 | |
|
![]() Citaat:
Ook hier weer vrees ik dat je vooral vanuit de theorie redeneert: aangezien de theorie moet kloppen, ben je ook verplicht een fundamenteel onderscheid te postuleren tussen de spontane ordeningsmechanismen (of het gebrek eraan) bij vroege mensen en andere aapachtigen. Alles vertrekt bij jou van de Heilige Theorie. Van daaruit beginnen de wilde aannames dan als onkruid te woekeren. Diezelfde aanhorigheid kan ook niet anders dan uitmonden in het het verketteren van "gevestigde wetenschap", want die neemt Girard inderdaad niet erg serieus. (Neckebrouck neemt hem overigens wel serieus, anders had hij hem niet behandeld, maar veel laat hij er niet van over.) Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 16 juni 2020 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1504 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
*iets wat een beetje een idee geeft, is de fase van de soldatenkeizers bij de Romeinen, wat in feite gewoon permanente burgeroorlog is. Ook dat is nog niet het totale geweld aan de oorsprong natuurlijk en verder is er het schaalverschil (in een kleine groep leidt een interne oorlog al gauw tot algehele vernietiging, wat wij finaal op wereldvlak kunnen beleven als we niet oppassen), maar het geeft een idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1505 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1506 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 09:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is een zinloos onderscheid, dat dient alleen om het soort scepticisme in stand te houden waar de middelmatigen van leven. Je moet gewoon met de gegevens die je hebt tot een maximaal omvattende, economische, coherente verklaring komen en of je dat 'wetenschap' of 'filosofie' noemt zal mij worst wezen: het punt is wel dat dat gebruikt wordt om dingen verdacht te maken zonder ze echt te raken of zonder met iets beters te komen. Daarom noem ik het toch 'wetenschap', tevens als antidotum tegen de immense schade die figuren als Popper hebben aangebracht door de verenging daarvan tot dingen waardoor hun 'liberalisme' niet in gevaar komt, waardoor je altijd op sluikse wijze wat de belangrijkste vragen betreft een marge behoudt voor doxae en willekeur. Dat zijn truken van de foor.
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 09:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja, de mens NA het ontstaan van de religieus verankerde cultuur is ook (en nog wezenlijker, want nu komt er gelaagdheid tot stand) 'anders' dan die ervoor, en de mens NA een weer hogere codering ook weer 'anders' etc. Tot we ooit hopelijk maximaal vanuit een waarheidsgebonden codering kunnen leven. Verum factum est. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1513 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1515 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 10:21. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
'Agressie' is een typisch ideologische categorie: natuurlijk denkt elke agressor dat hij zelf RE-ageert op een eerder 'agressie'. In werkelijkheid is er geen 'agressie' (dat is punctuatie die een waarnemer aanbrengt) maar is er een cyclus van mimetisch geweld die ook verankerd zit in de structuren zelf van de maatschappelijke orde (zo is het 'recht' een gesublimeerde vorm van wraak). Overigens is geweld in onze tijd en in onze maatschappij vaak niet fysiek maar ent het zich op mentale tekens van 'meerderwaardigheid': men vecht om prestige etc. Natuurlijk probeert de cultuur dat zoveel mogelijk te kanaliseren zodat het niet écht tot vechten komt (de 'agressie' wordt als ze toch te sterk is bovendien omgevormd tot depressie of suïcidale neigingen omdat er een zodanige inhibitie is aangeleerd jegens geweld naar buiten toe) maar dat kan je niet omdraaien door op die manier wat je direct ziet als de 'regel' van het menszijn te beschouwen. Je beschrijft dan op een oppervlakkige manier - at face value - het product van duizenden jaren culturele evolutie, en zelfs dat kan zo weer uiteenvallen. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 juni 2020 om 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2020 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |