Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2014, 15:23   #1521
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
En welke rol neem jij op in deze discussie? Dat is mij niet volledig duidelijk.
Mij eigenlijk ook niet. Erg liberaal lijkt het me in elk geval niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 15:23   #1522
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En welke rol neem jij op in deze discussie? Dat is mij niet volledig duidelijk.
Er is geen sprake van een rollenpatroon.
In een discussie vertel je je mening, in functie van je ingesteldheid en/of overtuiging.
Ik verdedig de belangen van het individu, van welke leeftijd ook, man en vrouw, blank of minder blank.
Wat niet belet dat ik vind dat er gemeenschappelijke belangen zijn. Belangen die gewoonweg iedereen aanbelangen: recht op goed onderwijs, recht op seks, op welke leeftijd ook, recht op kinderen, recht op geen kinderen wensen, enz ...
Ik erger mij aan mensen die hun persoonlijke context projecteren als zijnde een collectief belang of norm. En daar valt mee op te letten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 15:41   #1523
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In een discussie vertel je je mening, in functie van je ingesteldheid en/of overtuiging.
Ik verdedig de belangen van het individu, van welke leeftijd ook, man en vrouw, blank of minder blank.
Wat niet belet dat ik vind dat er gemeenschappelijke belangen zijn. Belangen die gewoonweg iedereen aanbelangen: recht op goed onderwijs, recht op seks, op welke leeftijd ook, recht op kinderen, recht op geen kinderen wensen, enz ...
Ik erger mij aan mensen die hun persoonlijke context projecteren als zijnde een collectief belang of norm. En daar valt mee op te letten.
Er zijn er die zich overal mee willen bemoeien, gewoon omdat zij het zo vinden.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 21 november 2014 om 15:42.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 15:51   #1524
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Omdat ze het zo vinden ?

Jakob. Heel wat mensen tegenover wie de natuur minder gunstiger gezind was zijn afgunstig en verbaal agressief .

Vergeet niet dat een halve eeuw geleden het kinderloos zijn nog werd beschouwd als een straf van God.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 november 2014 om 15:52.
Oud 21 november 2014, 16:12   #1525
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zoals iemand die zijn persoonlijke mening (vb.: je poot een aantal kinderen op de wereld of je bent een asociale, niet-in-staat-liefde-te-krijgen-of-te-geven navelstaarder) veralgemeent?
Is het daaraan dat je je ergert?
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 16:16   #1526
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals iemand die zijn persoonlijke mening (vb.: je poot een aantal kinderen op de wereld of je bent een asociale, niet-in-staat-liefde-te-krijgen-of-te-geven navelstaarder) veralgemeent?
Is het daaraan dat je je ergert?
een beetje verduidelijking aub
Oud 21 november 2014, 16:18   #1527
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

U vraagt:

Citaat:
Wie kinderloos is is doorgaans nooit in staat geweest een partner te vinden. Gebrek aan affectie.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 16:23   #1528
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Citaat:
Omdat ze het zo vinden ?

Jakob. Heel wat mensen tegenover wie de natuur minder gunstiger gezind was zijn afgunstig en verbaal agressief .

Vergeet niet dat een halve eeuw geleden het kinderloos zijn nog werd beschouwd als een straf van God.
Je bevestigt wat ik schreef. En 50 jaar geleden was het niet 2014.
Denken in stereotypen. Als je soms ziet met wat sommige lelijke venten met zo'n mooie vrouwen zijn. En adonissen met lelijke wijven.

Dus wat heeft dat te maken met kinderwens of niet?

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 21 november 2014 om 16:23.
Oud 21 november 2014, 16:34   #1529
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denken in stereotypen. Als je soms ziet met wat sommige lelijke venten met zo'n mooie vrouwen zijn. En adonissen met lelijke wijven.

Vraag is maar wat mooi en lelijk is....wat voor sommigen een lelijk mens is is voor de andere een schoonheid.....gelukkig verschillen smaken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 16:40   #1530
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vraag is maar wat mooi en lelijk is....wat voor sommigen een lelijk mens is is voor de andere een schoonheid.....gelukkig verschillen smaken.
Inderdaad, absoluut gelijk. Ik wil mijn visie over schoonheid zeker niet doordrukken.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  knapheid is relatief.jpg‎
Bekeken: 87
Grootte:  479,3 KB
ID: 96174  

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 21 november 2014 om 16:41.
Oud 21 november 2014, 17:25   #1531
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vijftig jaren geleden waren vrouwen afhankelijk van hun vent, en werd hen ingepeperd dat ze hun christelijke plicht moesten doen.
Het hebben van kinderen was een toevallige gebeurtenis. Het stak niet op een of minder.
Het hebben van kinderen was ook een verzekering voor de toekomst. De zorg. Vooral de meisjes. En als er eentje leerde voor verpleegster waren de rest van de broers en zussen op hun gemak, want dan was er toch iemand die voor pa en ma zou zorgen, zolang ze niet vindt meer aanspraak te mogen maken op de erfenis.
Kinderwens is tegenwoordig een bewuste strategische keuze. Laten we het daar over eens zijn. En ouders veronderstellen niet meer dat hun naschap voor hen zal zorgen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 november 2014 om 17:28.
Oud 21 november 2014, 17:43   #1532
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vijftig jaren geleden waren vrouwen afhankelijk van hun vent, en werd hen ingepeperd dat ze hun christelijke plicht moesten doen.
Het hebben van kinderen was een toevallige gebeurtenis. Het stak niet op een of minder.
Het hebben van kinderen was ook een verzekering voor de toekomst. De zorg. Vooral de meisjes. En als er eentje leerde voor verpleegster waren de rest van de broers en zussen op hun gemak, want dan was er toch iemand die voor pa en ma zou zorgen, zolang ze niet vindt meer aanspraak te mogen maken op de erfenis.
Kinderwens is tegenwoordig een bewuste strategische keuze. Laten we het daar over eens zijn. En ouders veronderstellen niet meer dat hun naschap voor hen zal zorgen.
Kinderwens is ook altijd een sociale verplichting geweest; wie geen kinderen heeft hoort niet bij het clubke van "normale mensen". Zelfs vandaag de dag nog meer dan voordien.
Ouders veronderstellen dan ook misschien niet meer bewust dat hun kinderen voor hun zorgen maar meer dan vroeger is dat wel de realiteit en het neemt alsmaar toe. Vroeger liepen er misschien 2 ouders en 10 kinderen per gezin nu lopen er -SOMS- 3 of 4 ouders en 2 kinderen bv.
Het aantal kinderen is altijd een strategische keuze geweest maar het klopt dat het nu nog meer dan voordien zo is (annex uw voorbeeld).
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 17:49   #1533
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Ouders veronderstellen dan ook misschien niet meer bewust dat hun kinderen voor hun zorgen maar meer dan vroeger is dat wel de realiteit en het neemt alsmaar toe.
Kan je dit eens verduidelijken ?
Ik vertik het groot gelijk te willen hebben. Mijn perceptie is echter het tegendeel.
Als ik je goed begrijp zorgen nakomelingen steeds meer voor hun ouders.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 november 2014 om 17:50.
Oud 21 november 2014, 19:16   #1534
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Het is nu geen 50 jaar gelden. (2e keer) Mijn eerste is 30 jaar geleden geboren. Toen was het niet (meer) zoals je beschrijft. Onze 3 kinderen zijn een heel bewuste keuze, ook het ogenblik dat ze gekomen zijn. Geen enkel ogenblik zien wij onze kinderen, als een verzekering voor onze oude dag.
Ze zijn zoals ze zijn en we zijn er gelukkig mee.

Ze bepalen als volwassen mensen helemaal zelf hoe ze hun leven inrichten, als ze raad vragen geven we die, als ze aanbellen zijn ze welkom (hoeft niet, ze hebben een sleutel) En ze zijn er ook bijna elke week, soms vaker, zonder enige verplichting van ons uit.

Als ik een beetje rondkijk in mijn vrienden en kennissenkring, zie ik dat het vaak zo niet is.
Oud 21 november 2014, 23:27   #1535
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nu geen 50 jaar gelden. (2e keer) Mijn eerste is 30 jaar geleden geboren. Toen was het niet (meer) zoals je beschrijft. Onze 3 kinderen zijn een heel bewuste keuze, ook het ogenblik dat ze gekomen zijn. Geen enkel ogenblik zien wij onze kinderen, als een verzekering voor onze oude dag.
Ze zijn zoals ze zijn en we zijn er gelukkig mee.

Ze bepalen als volwassen mensen helemaal zelf hoe ze hun leven inrichten, als ze raad vragen geven we die, als ze aanbellen zijn ze welkom (hoeft niet, ze hebben een sleutel) En ze zijn er ook bijna elke week, soms vaker, zonder enige verplichting van ons uit.

Als ik een beetje rondkijk in mijn vrienden en kennissenkring, zie ik dat het vaak zo niet is.
Mooi en aangrijpend verhaal....ik ben er van overtuigd dat jullie goede ouders zijn (geweest)....Helaas is het niet overal zo.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 15:07   #1536
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Freespirit benadrukt nogal graag het hebben van kinderen als bindmiddel. Het hebben van kinderen is een doel op zich. Geen noodzaak, en geen gevolg van.
Om kindjes te maken ben je met z'n twee, meestal. Dit impliceert dat je iemand vindt die met je wilt copuleren.
En dus neen. Als ik tussen de lijnen van de commentaren van Freespirit lees, dan lees ik twee mogelijkheden. Of hij is zo egocentrisch dat hij delen met kinderen en partner niet ziet zitten, of er is geen vrouw die met hem kan leven, laat staan een toekomst opbouwen.
U meent zich dus een 'psychologische analyse' van mij te moeten maken. Mij niet gelaten hoor !

Ik ben zeer gelukkig in mijn leven momenteel zonder kinderen of vaste relatie, een happy single. Misschien zijn niet alle mensen even geschikt voor een 'alleenstaand bestaan', maar ik voel momenteel geen behoefte om die situatie te wijzigen.

Zeg nooit nooit, ik sluit niet uit dat ik ooit (terug) een vaste relatie zal hebben en misschien komen er dan wel kinderen uit voort. Maar dan zal het een bewuste keuze zijn, waar zowel mijn partner als ikzelf voor de volle honderd procent moeten achterstaan. Ik vind het niet meer dan een vorm van elementair respect naar je eigen kinderen toe, dat je ze enkel op de wereld wil zetten als je daar voor de volle honderd procent kan achter staan ! Is dat nu zo moeilijk te begrijpen ?

Indien je van mening bent dat iemand zonder kinderen geen 'volwaardig' bestaan kan leiden, of zoals jij suggereert wel iets moet 'mankeren', dan zegt dat meer over jou dan over mij. Ik ken je persoonlijke situatie onvoldoende, maar je zou niet de eerste man (of vrouw) zijn, met een gezinnetje, die stiekem de geneugten en de 'flexibiliteit' van het kinderloze bestaan mist en zijn frustraties op een ander gaat afreageren. 'Reflectie' heet dat in de moderne psychologie. Maar nogmaals: I don't judge you !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 15:09   #1537
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De pot verwijt de ketel ... pas dat principe ook eens voor jezelf toe (in deze thread) en we komen wederom een heel eind verder.
Oud 22 november 2014, 15:23   #1538
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar is dus totaal onwaar, er zijn nog vele ouders die hun 'kinderwens' laten leiden door druk uit hun omgeving, hun werksituatie, de 'norm', ...

Wat je vertelt over het zorgen voor de eigen ouders, zoals sommigen ook al hebben gecorrigeerd, is helemaal van de pot gerukt ! Er bestaat nog altijd een wettelijke onderhoudsplicht naar de eigen ouders toe ! In concreto: als je ouders naar een home moeten gaan en zij zelf te weinig centjes hebben om zulks te financieren (want een 'Woonzorgcentrum' kost stukken van mensen, maar dat is een andere discussie uiteraard), dan kloppen ze bij de kinderen aan om bij te passen. Ook ben je als kinderen verantwoordelijk om je ouders te plaatsen of opvang te voorzien als zij daar zelf niet toe in staat zijn. De zorgdruk, zowel temporeel als financieel, per kind is gemiddeld gezien ook nog toegenomen, vermits er inderdaad kleinere gezinnen zijn en de 'zorg' dus op de nek komt van minder kinderen en ook steeds vaker van enige kinderen. Dat is voor hen bijzonder zwaar om dragen !

Vroeger werden hulpbehoevende ouders inderdaad meer thuis opgevangen buiten het 'ïnsitutionele en professionele circuit', dat is waar. Dat had er vooral mee te maken dat de dochter of schoondochter toen vaak nog huisvrouw was en niet buitenshuis moest gaan werken. Met de huidige tweeverdienersgeneratie is volledige zorg voor de eigen ouders opnemen eigenlijk een meestal onmogelijke onderneming en veel te belastend. Dus moet die zorg 'uitbesteed' worden, maar in sommige gevallen zijn de eigen middelen (pensioen van de oudjes, bezittingen, spaargelden, ...) ontoereikend en dan staat het OCMW of de caritas-organisatie met de polletjes open bij de eigen kinderen. Een standaard openbaar rusthuis hier in de Stad Antwerpen kost al gauw 1800 �* 2000 euro per maand per oudje en voor die prijs mag je niet te veel ondersteunig en betrokkenheid verwachten. Betaal je al heel je werkende leven +50 % belasting als loonslaaf en dan mag je als kind ook nog eens een deeltje van je loon gaan inleveren om voor je ouders te zorgen ! Want de wettelijke onderhoudsplicht wordt berekend op basis van je inkomen en ook hoeveel kinderen er zijn (hoe minder kinderen, hoe minder bijdrage).
Oud 22 november 2014, 18:07   #1539
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mooi en aangrijpend verhaal....ik ben er van overtuigd dat jullie goede ouders zijn (geweest)....Helaas is het niet overal zo.
Ouderschap is een levenslang engagement. Wil je dat niet, of kan je dat niet aan, dan is enkel een besluit van geen kinderen te krijgen de juiste.
Oud 22 november 2014, 23:32   #1540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ouders veronderstellen niet meer dat hun naschap voor hen zal zorgen.
Als het zo verder gaat, zou dat wel eens snel kunnen veranderen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be