Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2024, 07:00   #1521
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een simpel antwoord had kunnen volstaan. Ik ga ervan uit dat u liever niet antwoordt op die simpele vraag. De "jongen" in uw reactie toont defensiviteit en/of agressie.

Superioriteitsgevoelens ingegeven door religie zijn hardnekkig en liggen historisch aan de oorsprong van vele conflicten.
Waarom zou ik hier uitleg moeten geven over het begrip Noachiet (Noahides in het Engels) als jij het heel gemakkelijk zelf kunt vinden? En terloops ook nog dit: het Noachisme is niet echt een religie.
Oud 9 oktober 2024, 07:10   #1522
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Met de aanloop naar en de opkomst van het nationalisme in de 19de eeuw is religie niet meer de drijvende kracht om regio's(in de ruimste zin van het woord) in toom te houden, ook niet in islamitische landen. Het is letterlijk van de Middelleeuwen geleden dat er nog kruistochten of jihad's waren die zoals destijds hele continenten op het oorlogspad brachten. De oorlogen van de voorbije twee a drie eeuwen hadden nougabollen te maken met religie. De gewapende verspreiding van democratie door het Westen sinds het einde van de Koude Oorlog was wederom geen geloofsoorlog maar draaide rond controle over de fossiele brandstoffen van het Midden-Oosten. Bijna de gehele islamitische wereld, op een paar uitzonderingen na zoals Turkije, voelen zich serieus op hun pik getrapt omdat ze gekoloniseerd waren door het Westen en pas in de tweede helft van de vorige eeuw hun neponafhankelijkheid verwierven. Het islamitisch geweld van vandaag is daar een onbeduidende verzetsactie op.

Hoe worden vandaag de dag de 8 miljard op onze planeet onder de knoet gehouden? Niet met religie hoor. Dus neen, religie is echt niet de gesel van de mensheid maar zeker ook niet de zaligmaker. Het blijft slecht een middel dat hoe langer hoe minder effectief is.
Toch een voetnoot hierbij. De nationalistische verzet bewegingen op zoek naar meer onafhankelijkheid waren uiteindelijk geschroeid op westerse politieke concepten. Ze bleken niet in staat om het midden oosten de macht te behouden. Denk aan Mosaddegh in Iran die aan de kant gezet werd door het westen omdat jij meer oliegeld in eigen land wou houden. Het is na deze mislukking dat het islamisme in Iran is opgekomen als verenigende kracht die zich wel tegen de westerse heerschappij kon verzetten. Nu klaagt men in westerse kringen dat er meer strikte religieuze regels zijn in die landen en toont men plaatjes van hoe vrouwen in Afghanistan of Iran zonder hoofddoek en in korte rok op straat konden lopen. Maar men vergeet gemakkelijk de eigen inbreng in de evolutie naar een 'politieke islam' door inperialistje te willen blijven spelen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 07:13   #1523
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

[

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom zou ik hier uitleg moeten geven over het begrip Noachiet (Noahides in het Engels) als jij het heel gemakkelijk zelf kunt vinden? En terloops ook nog dit: het Noachisme is niet echt een religie.
Wikipedia maakte me niet wijzer over deze vraag. Mijn interesse ging ook uit hoe u zich voelt. Lijkt alsof u er een hiërarchisch denken op na houdt tussen Jodendom, uw strekking en de rest.

Laatst gewijzigd door Bach : 9 oktober 2024 om 07:15.
Oud 9 oktober 2024, 07:20   #1524
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
[

Wikipedia maakte me niet wijzer over deze vraag. Mijn interesse ging ook uit hoe u zich voelt. Lijkt alsof u er een hiërarchisch denken op na houdt tussen Jodendom, uw strekking en de rest.
En wat zou in uw ogen daar eigenlijk fout aan zijn?
Oud 9 oktober 2024, 08:17   #1525
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och jongen toch… ik ben reeds heel lang uit het christendom “ontsnapt”. Zoals zovelen.
Ken jij persoonlijk mensen die uit het Jodendom of de Islam zijn ontsnapt dankzij hun persoonlijke overtuiging ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 08:52   #1526
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat je niet kisten, Kjoe.
De enige afknapper van dat Noahdinges gedoe is voor mij die regel #6
die je niet toelaat van een vers geopende platte Zeelandse oester te slurpen.
Oud 9 oktober 2024, 09:19   #1527
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ken jij persoonlijk mensen die uit het Jodendom of de Islam zijn ontsnapt dankzij hun persoonlijke overtuiging ?
ViveLaB.: de orthodox-gelovige Joden vertegenwoordigen in Israël met moeite 15% van de bevolking. Zowat 35% viert gewoon de feestdagen mee zonder echt orthodox te zijn en nagenoeg 50% is seculier. Een Jood uit een echt orthodoxe familie kan gerust seculier worden. Het zal wellicht gepaard gaan met spanningen, verwijten en familiebreuken. Maar tot scenario's zoals de keel oversnijden komt het niet.
Oud 9 oktober 2024, 09:24   #1528
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Noachieten zijn niet-joden en zijn niet gebonden door de joodse leefregels. Nogmaals het is geen op zichzelf staande religie of ritus.
Oud 9 oktober 2024, 09:31   #1529
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Slecht voor je libido, net als geen velleke hebben van onder. Nu goed, dat is evenmin verplicht voor niet-Joden, neem ik aan.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 09:34   #1530
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noachieten zijn niet-joden en zijn niet gebonden door de joodse leefregels. Nogmaals het is geen op zichzelf staande religie of ritus.
Ben niet onderlegd ter zake hoor Kjoe, en echt geen probleem wat mij betreft.
Zeker na je verzekering dat het geen godendienst is.

Mijn smart-Alleck opmerking was gesteund op dit schrijfsel en de regel nummer zes: "Do not eat flesh torn from a living animal."
Oud 9 oktober 2024, 10:01   #1531
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ViveLaB.: de orthodox-gelovige Joden vertegenwoordigen in Israël met moeite 15% van de bevolking. Zowat 35% viert gewoon de feestdagen mee zonder echt orthodox te zijn en nagenoeg 50% is seculier. Een Jood uit een echt orthodoxe familie kan gerust seculier worden. Het zal wellicht gepaard gaan met spanningen, verwijten en familiebreuken. Maar tot scenario's zoals de keel oversnijden komt het niet.
Ben jij al veel uitscholden tot antisemiet ? Wie zijn voor jou de Semieten, degenen die jij als orthodox-gelovig afdoet, degenen die jij als niet echt orthodox zijnde afdoet of degenen die jij als seculier afdoet ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 9 oktober 2024, 10:30   #1532
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij al veel uitscholden tot antisemiet ? Wie zijn voor jou de Semieten, degenen die jij als orthodox-gelovig afdoet, degenen die jij als niet echt orthodox zijnde afdoet of degenen die jij als seculier afdoet ?
Ik begrijp niet waarom jij hier om de haverklap komt aandraven met “semiet” of “antisemiet”. Dat heeft er geen jota mee te maken. Uiteindelijk komt het neer of men al of niet het bestaan van God aanvaardt. Punt.
En nu is het hoog tijd dat u nog eens kijkt naar het onderwerp van deze draad.

Laatst gewijzigd door quercus : 9 oktober 2024 om 10:31.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 10:51   #1533
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom jij hier om de haverklap komt aandraven met “semiet” of “antisemiet”. Dat heeft er geen jota mee te maken. Uiteindelijk komt het neer of men al of niet het bestaan van God aanvaardt. Punt.
En nu is het hoog tijd dat u nog eens kijkt naar het onderwerp van deze draad.
Dus volgens jou is de erkenning van het bestaan van God voldoende om Hezbollah te vernietigen ? Of vice versa ?

Oud 9 oktober 2024, 10:55   #1534
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dus volgens jou is de erkenning van het bestaan van God voldoende om Hezbollah te vernietigen ? Of vice versa ?
Neen, de acties van Hezbollah zijn voldoende om die organisatie tot op het bot te willen ontmantelen.
Oud 9 oktober 2024, 11:32   #1535
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, de acties van Hezbollah zijn voldoende om die organisatie tot op het bot te willen ontmantelen.
Ja dat is de drijfveer van Israel in Libanon natuurlijk. Die Hezbollah smeerlappen stoppen sinds jaren niet van raketten af te vuren. Zij en die andere horden moslims hebben het welvarende maar zwakke Libanon totaal verkloot.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 12:22   #1536
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het fascinerend. Zo'n religieuze variant van een fascistische mentaliteit. Likken naar boven en stampen maar beneden. Een soort van knechten religie. Huisslaaf mentaliteit. Daar lijkt het precies op.

Laatst gewijzigd door Bach : 9 oktober 2024 om 12:23.
Oud 9 oktober 2024, 12:36   #1537
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

"De Noachieten leven de Noachietische leefregels na die in de Talmoed (mondelinge leer) worden beschreven. Noach, symboliseert de manier waarop niet-joden in harmonie met de Schepper kunnen leven. Zij geloven in een G’d, de Schepper van hemel en aarde en aanvaarden de regels van de Thora."
https://jadezra.nl/blog/2022/11/08/h...de-noachieten/

Wat de vraag toch pertinent maakt of Noachieten 'gentiles' zijn of niet. Misschien voelen ze zich 'de besten onder de gentiles'?

Laatst gewijzigd door Bach : 9 oktober 2024 om 12:40.
Oud 9 oktober 2024, 12:37   #1538
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je 5 seconden wacht is die niet vers meer he
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 13:12   #1539
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wie ben jij om te stellen wat voldoende is als je het bestaan van God niet erkent ?

Oud 9 oktober 2024, 13:44   #1540
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Wat veel mensen niet begrijpen is dat een revolutie een bevrijdingsbeweging is. Ook zo in Iran. Na een periode van morele decadentie, onder het puppetregime van Pahlavi, kwam er een herstel van de normen en waarden, onder de vorm van de revolutie van Khomeini [1979].

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be