Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2010, 21:21   #1541
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is niet noodzakelijk waar. Er zijn wel meer momenten in de geschiedenis geweest waar een Nederlander (ook Vlamingen) aan de wieg hebben gestaan van belangrijke ontwikkelingen, maar dat de eer daarvoor naar derden is gegaan.
Denk maar aan de boekdrukkunst.

Hollanders zijn niet zo eergierig als u doet voorkomen. In tegendeel, bescheidenheid wordt hier als deugd beschouwd, wat sommigen onder u weer doet besluiten dat we een 'niet boven het maaveld uitkomen' cultuur hebben.

tis ook nooit goed..
Dat jij nog de moeite neemt. Bij hem is dat verspilde moeite, realiseerde ik me opeens.

Het belangrijkste voorbeeld van wat jij hierboven beschrijft zijn natuurlijk Huygens en Lorentz. Als je een 17e eeuwse natuurwetenschapper zou kunnen vragen wie de grootste onder hun is, dan zouden velen Huygens noemen, en niet Newton. Het is onomstotelijk bewezen dat Huygens de naar Newton vernoemde 2e wet(F=ma) heeft bedacht(of ontdekt?). Dit is allemaal zeer nauwkeurig te reconstrueren uit publicaties en briefwisselingen.

En Einstein vroeg aan de Leidenaar Lorentz om de algemene relativiteitstheorie op te schrijven. Lorentz, bescheiden als hij was, weigerde dit. Maar tot een hele tijd na zijn dood stond de relativteitstheorie onder natuurkundigen bekend als de theorie van Lorentz, en niet die van Einstein. Maar in de speciale relativiteitstheorie heten de belangrijkste vergelijkingen nog steeds de Lorentz-transformaties, ter ere van hem.

De historicus Simon Schama heeft ooit zijn verbazing uitgesproken over het feit dat Nederland niet meer doet om zijn wetenschappelijke prestaties te claimen. Maar Nederlandse wetenschappers zijn inderdaad bescheiden, zoals jij zegt. Nederland heeft vele revolutionaire bijdragen geleverd aan de wetenschap. Meer dan de wereld weet.

Maar de wetenschap is ook een smerig vak. Ik begrijp dan ook heel goed waarom de briljante Russische wiskundige Perelman zich hierom heeft afgekeerd van de wetenschap, en zijn prijs van 1 miljoen dollar niet is komen ophalen. Ook in zijn geval probeerden anderen zijn ontdekking te claimen.

Het is echt bespotteling dat onze vriend hierboven durft te beweren dat een Hollander altijd zorgt dat zijn naam in de "boekskes" komt. Het tegendeel is waar.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 21:22   #1542
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
"Koel" overkomen is geen probleem. Oplichterij is wat anders.
Ik ben in Nederland één keer opgelicht. Door een Antwerpenaar.
Oud 4 januari 2010, 21:25   #1543
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ruikt naar de taal van de lafaard die zich plots ontmaskerd voelt. Geen begrip voor. Ik eis gerechtigheid. Denk maar niet dat een Hollander een Vlaming zomaar mag overtroeven. Als je hard wil gaan, wij ook. Harder.

Dat acht ik enkel aanvaardbaar in literaire en poëtische kringen. Dat is hier niet het geval. Hier gaat het om plagiaat en rechtskundigheden, waar uzelf de volle nadruk op legt.

En is dat voor u een bewijs ? Bij elke pensioens-speech wordt gesteld dat de betrokkene "onmisbaar" was voor de firma. Is hij daarom ook effectief de "leermeester" geweest ? En heeft hij daarom claims te uiten over de ontwikkelingen die zijn 'leerling' uitbracht ? Stel dat Nonkel Bob Boudewijn de Groot leerde gitaar spelen. Moet Nonkel Bob daarom percenten binnenrijven op diens muzikale prestaties ? Ik kan me idd voorstellen dat dat de natte droom is van de Hollander.

Geef die bronnen aub. Ik stuur ze door naar het Franse Descartes-centrum voor een ernstige repliek. Ik stel me hierbij de vraag waarom Amsterdam wel een Maison Descartes opent maar geen Huize Beeckman. Weegt die man dan niet zwaar genoeg ?

Absoluut niet. Mijn voorvader heeft bewezen wat hij kan. Jouw Beeckman heeft enkel beweringen.

Tja, is dat een bewijs ? Het enige dat we hieruit kunnen afleiden is dat Descartes kon schrijven en Beeckman mogelijk niet. Maar dat lijkt me geen waardige stelling. Een Hollander zorgt er wel voor dat zijn naam in de boekskes komt. Al of niet via een klerk of boekdrukker.
De weg van Descarters/Beeckman naar Spinoza is maar één persoon lang.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 21:31   #1544
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De weg van Descarters/Beeckman naar Spinoza is maar één persoon lang.
Maar het werk van Spinoza staat nog fier overeind. In dat van de dief Descartes zijn enorme gaten geschoten.
Oud 4 januari 2010, 21:32   #1545
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat jij nog de moeite neemt. Bij hem is dat verspilde moeite, realiseerde ik me opeens.

Het belangrijkste voorbeeld van wat jij hierboven beschrijft zijn natuurlijk Huygens en Lorentz. Als je een 17e eeuwse natuurwetenschapper zou kunnen vragen wie de grootste onder hun is, dan zouden velen Huygens noemen, en niet Newton. Het is onomstotelijk bewezen dat Huygens de naar Newton vernoemde 2e wet(F=ma) heeft bedacht(of ontdekt?). Dit is allemaal zeer nauwkeurig te reconstrueren uit publicaties en briefwisselingen.

En Einstein vroeg aan de Leidenaar Lorentz om de algemene relativiteitstheorie op te schrijven. Lorentz, bescheiden als hij was, weigerde dit. Maar tot een hele tijd na zijn dood stond de relativteitstheorie onder natuurkundigen bekend als de theorie van Lorentz, en niet die van Einstein. Maar in de speciale relativiteitstheorie heten de belangrijkste vergelijkingen nog steeds de Lorentz-transformaties, ter ere van hem.

De historicus Simon Schama heeft ooit zijn verbazing uitgesproken over het feit dat Nederland niet meer doet om zijn wetenschappelijke prestaties te claimen. Maar Nederlandse wetenschappers zijn inderdaad bescheiden, zoals jij zegt. Nederland heeft vele revolutionaire bijdragen geleverd aan de wetenschap. Meer dan de wereld weet.

Maar de wetenschap is ook een smerig vak. Ik begrijp dan ook heel goed waarom de briljante Russische wiskundige Perelman zich hierom heeft afgekeerd van de wetenschap, en zijn prijs van 1 miljoen dollar niet is komen ophalen. Ook in zijn geval probeerden anderen zijn ontdekking te claimen.

Het is echt bespotteling dat onze vriend hierboven durft te beweren dat een Hollander altijd zorgt dat zijn naam in de "boekskes" komt. Het tegendeel is waar.
Extreem interessant, en het kan mijn grote bewondering voor onze Noorderburen alleen maar vergroten. En Spinoza is weer eens op de hoogte, gefeliciteerd!

De Nederlandse literatuur is ook al zo internationaal onderschat, en helaas mede doordat wij Nederlandstaligen er zelf te weinig oog voor hebben, niet alleen in Vlaanderen met zijn onderontwikkelde leescultuur, maar ook in het anglofiele Nederland. Jammer, want voor ons is het allemaal in de eerste plaats geschreven.

De literatuur herinnert me aan een bekend schrijver die in Amerika uitsluitend als psychiater bekend staat: Frederik van Eeden. Hij hield er een paar rare ideeën op na, maar begreep de mens veel beter dan Freud - nou ja, dat vind ik. Had hij in Wenen gewoond, de hele wereld had hem misschien gekend.
Oud 4 januari 2010, 21:36   #1546
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik ben in Nederland één keer opgelicht. Door een Antwerpenaar.
Ik heb drie jaar geleden een Brusselaar geholpen met autopech. Zelfs een 'merci' kon er niet af.
Was gepikeerd omdat ik het Frans niet machtig ben. Dus alle Brusselaars die Frans spreken deugen niet ?
In Scheveingen hapte ik heel Hollands een harinkie, naast mij blafte een Duitser in SS-taal zijn bestelling af tegen de haringtenthoudster.
Zijn nu alle Duitsers onbeschofte Nazi's ?
Op de veerboot Oostende - Dover belande ik ooit in een groep dronken Engelsen. Zijn nu alle Engelsen agressieve dronkaards ?
Overgens was de patat in Oostende niet te vreten, er droop zoveel vettige olie canaf dat ik van de juten een bon kreeg wegens illegale chemische afval dumping.
Zouden alle Oostendese frierkotten eigenlijk frietkrotten zijn ?
Oud 4 januari 2010, 21:42   #1547
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Nederlandse literatuur is ook al zo internationaal onderschat, en helaas mede doordat wij Nederlandstaligen er zelf te weinig oog voor hebben, niet alleen in Vlaanderen met zijn onderontwikkelde leescultuur, maar ook in het anglofiele Nederland. Jammer, want voor ons is het allemaal in de eerste plaats geschreven.
Eigenlijk houd ik alleen van de Nederlandse poezie. Maar ik ben geen echte kenner. Dus ik ben niet gemachtigd om een waardeoordeel te geven over de kwaliteit van de Nederlandse literatuur.
Oud 4 januari 2010, 21:44   #1548
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het werk van Spinoza staat nog fier overeind. In dat van de dief Descartes zijn enorme gaten geschoten.
Spinoza had ook lef, hij was één van de weinigen die de laffe executies van de Gebroeders De Witt sterk afkeurde.
Nog steeds is niet bewezen wie die executies daadwerkelijk uitvoerde, maar datde Prins ervan wist is wel duidelijk.
En Johan de Witt heeft een stuk van Descartes vertaald, ik meen een wiskundig stuk over kromme lijnen.
Oud 4 januari 2010, 21:46   #1549
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Spinoza had ook lef, hij was één van de weinigen die de laffe executies van de Gebroeders De Witt sterk afkeurde.
Nog steeds is niet bewezen wie die executies daadwerkelijk uitvoerde, maar datde Prins ervan wist is wel duidelijk.
En Johan de Witt heeft een stuk van Descartes vertaald, ik meen een wiskundig stuk over kromme lijnen.
matrices
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 22:03   #1550
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Descartes had soms ook een gemeen haatdragend karakter zeker tegeover Beeckman.

Uit de Engelse wiki:

Beeckman's most influential teachers in Leiden probably were Snellius and Simon Stevin. He himself was a teacher to Johan de Witt and a teacher and friend of René Descartes. Beeckman had met the young Descartes in November 1618 in Breda, where Beeckman then lived and Descartes was then garrisoned as a soldier, though the story that they met debating a public mathematical contest on a marketplace is probably apocryphal. In their following meetings he convinced Descartes to devote his studies to a mathematical approach to nature[2], and in 1619, Descartes dedicated one of his first tractati to him, the Compendium Musicae. When Descartes returned to the Dutch Republic in the autumn of 1628, Beeckman also introduced him to many of Galileo's ideas[2]. In 1629 they fell out over a dispute concerning whether Beeckman had helped Descartes with some of his mathematical discoveries. In October 1630, Descartes wrote a long and harshly abusive letter, apparently meant to crush Beeckman psychologically, in which he declared himself never to have been influenced by Beeckman[4]. However, and despite a few other such fallings-outs, they remained in contact until Beeckman's death in 1637.
Oud 4 januari 2010, 22:47   #1551
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas op - voor je het weet ben je zelf een soort tweede descartes_jr.

De echte Descartes deed het namelijk niet slecht. En los van zijn filosofische en wiskundige bijdrage was hij ook nog (zeker naar Belgische normen) extreem Hollandofiel. Voor een 'geboren Franstalige' is dat alleen al een prestatie op zich.

En 'dief' was hij allerminst (noch zijn Noord-Hollandse vriend/inspiratiebron uiteraard)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 23:01   #1552
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Pas op - voor je het weet ben je zelf een soort tweede descartes_jr.

De echte Descartes deed het namelijk niet slecht. En los van zijn filosofische en wiskundige bijdrage was hij ook nog (zeker naar Belgische normen) extreem Hollandofiel. Voor een 'geboren Franstalige' is dat alleen al een prestatie op zich.

En 'dief' was hij allerminst (noch zijn Noord-Hollandse vriend/inspiratiebron uiteraard)
Descartes heeft weldegelijk veel werk van anderen als het zijne gepubliceerd. Al moet gezegd worden dat plagiaat in die tijd wijdverbreid was, en er minder moeilijk over werd gedaan als nu. Alhoewel, de Duitsers en de Engelsen hebben toch wel felle polemieken uitgevochten over wie nu de wiskundige analyse had uitgevonden, Newton of Leibniz.
Oud 5 januari 2010, 15:08   #1553
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Descartes heeft weldegelijk veel werk van anderen als het zijne gepubliceerd. Al moet gezegd worden dat plagiaat in die tijd wijdverbreid was, en er minder moeilijk over werd gedaan als nu. Alhoewel, de Duitsers en de Engelsen hebben toch wel felle polemieken uitgevochten over wie nu de wiskundige analyse had uitgevonden, Newton of Leibniz.
De uitvinding van de lenzentelescoop is daar een voorbeel van.
Woe o wie sleep de eerste bruikbare lenzen ?
Sacharias Jansen,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zacharias_Jansen
of Hans Lippershey ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Lipperhey
Volgens mij is daar nooit meer achter te komen.
Oud 5 januari 2010, 16:57   #1554
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk maar aan de boekdrukkunst.
Als geboren Aalstenaar is mij bijgebleven dat de eerste boekdrukker de Aalstenaar Dirk Martens was. Met standbeeld op de markt vòòr het mooiste belfort van Vlaanderen.

Citaat:
Hollanders zijn niet zo eergierig als u doet voorkomen. In tegendeel, bescheidenheid wordt hier als deugd beschouwd, wat sommigen onder u weer doet besluiten dat we een 'niet boven het maaveld uitkomen' cultuur hebben.
Zou kunnen, maar inzake minderwaardigheidscomplex moet u wel de klepel in Vlaanderen komen zoeken. Steeds gedomineerd worden door machtigere (want talrijkere) volkeren. Gelukkig is hier de laatste decennia verandering in gekomen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 22:31   #1555
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als geboren Aalstenaar is mij bijgebleven dat de eerste boekdrukker de Aalstenaar Dirk Martens was. Met standbeeld op de markt vòòr het mooiste belfort van Vlaanderen.
Het is juist dat meerdere vaderen aan de wieg van deze vondst hebben gestaan, al dan niet onafhankelijke van elkaar en al dan niet gepubliceerd.

Maar Gutenberg is met de eer gaan strijken, en dat is geen Hollander. Veel meer moet u niet achter mijn reactie op uw stelling 'dat een Hollander wel zorgt dat zijn naam in de boekskes komt' zoeken.

Citaat:
Zou kunnen, maar inzake minderwaardigheidscomplex moet u wel de klepel in Vlaanderen komen zoeken. Steeds gedomineerd worden door machtigere (want talrijkere) volkeren. Gelukkig is hier de laatste decennia verandering in gekomen.
Het is vermoedelijk ook waar dat Vlamingen gemiddeld genomen minder zelfbewust zijn dan Nederlanders (met name Hollanders).
Nederlanders hebben door hun omgeving ook een ingebouwde bescheidenheid. Zeker als je dat vergelijkt met Amerikanen, waar persoonlijke prestaties breed worden uitgemeten, tot in het belachelijke (althans in onze ogen).
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 09:12   #1556
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe zit het eigenlijk met dat uitbaggeren ?
Schiet het al op, of heeft de Brusselse vervuiling van Zenne en Schelde nu roet in het eten gegooid ?
Oud 7 januari 2010, 10:07   #1557
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe zit het eigenlijk met dat uitbaggeren ?
Schiet het al op, of heeft de Brusselse vervuiling van Zenne en Schelde nu roet in het eten gegooid ?

De verhouding Nederland -Belgie zit al op een dieptepunt.Dieper kan niet meer.
Laten ze maar een haven bij Zeebrugge gaan maken.Wallonie heeft werkelozen genoeg om te gaan werken daar en Belgen hebben nog nooit zoveel spaargeld gehad als nu ,dus ze kunnen best een nieuwe haven betalen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 10:21   #1558
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De verhouding Nederland -Belgie zit al op een dieptepunt.Dieper kan niet meer.
Laten ze maar een haven bij Zeebrugge gaan maken.Wallonie heeft werkelozen genoeg om te gaan werken daar en Belgen hebben nog nooit zoveel spaargeld gehad als nu ,dus ze kunnen best een nieuwe haven betalen.
Komt hier de ware aard van het beestje boven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 10:42   #1559
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Komt hier de ware aard van het beestje boven ?
Het is niet meer van deze tijd om van die grote zeeschepen door land te laten varen en zoveel natuur te moeten opofferen voor dit doel.
Kennelijk lopen Belgen nog jaren achter en zijn ze nog niet tot dit inzicht gekomen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 14:40   #1560
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet meer van deze tijd om van die grote zeeschepen door land te laten varen en zoveel natuur te moeten opofferen voor dit doel.
Liever dagelijks één lange sliert vrachtwagens van Zeebrugge naar Antwerpen dan 1 zoute polder aan de fauna terug te geven. Je moet maar Hollander zijn om achter dat idee te staan.
Citaat:
Kennelijk lopen Belgen nog jaren achter en zijn ze nog niet tot dit inzicht gekomen.
We zullen zien wie laatst lacht. Gelukkig konden de 17° eeuwse Hollanders kaartlezen dank zijn onze Mercator of jullie door Vlamingen gebouwde schepen waren allemaal ter ziele vòòr ze hun koloniaal ontvreemde specerijen konden meebrengen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be