Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 18:46   #1541
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ah, maar, ik spreek mij ook niet uit over het principe van de overheveling van de bevoegdheid, hé... Maar als het gebeurt, zijn er volgens mij argumenten voor communautarisering én voor regionalisering, en argumenten tegen beide.
in elk geval; op papier iets splitsen zal makkelijk zijn; tot de test met de realiteit eraan komt.
er zullen heel wat gevallen zijn waar niet aan gedacht werd en dat zal tot absurde gevallen leiden.

Veel Belgen zullen in feite grensarbeiders worden en dat zorgt alleen maar voor complexe problemen.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 18:49   #1542
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor mij zijn de zuidelijke nederlanden het gebied onder de moerdijk tot aan de Belgische grens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidelijke_Nederlanden
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 13 augustus 2010, 18:49   #1543
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij zijn de zuidelijke nederlanden het gebied onder de moerdijk tot aan de Belgische grens.
Als ik me vergis graag een linkje waar ik in onze grondwet de term "zuidelijke Nederlanden" kan terug vinden.
Dan is het duidelijk dat jij het verschil niet kent tussen De Zuidelijke Nederlanden en Zuid-Nederland. Tijd dat je eens je geschiedenis gaat opfrissen.
Het is nogal evident dat voor la Belgique, dat ontstaan is op een totaal onwettige manier door afscheuring van de Verenigde Nederlanden, de term "Zuidelijke Nederlanden" taboe is. Dus zul je daaromtrent niet gauw iets vinden in een Belgisch officieel document zoals de grondwet.
Oud 13 augustus 2010, 19:24   #1544
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan toch in tegenstrijd met wat hij net voor de verkiezingen tegen de internationaal verzamelde pers heeft verteld.
Neen.

Dat is wat u er in heeft willen zien. Lees het partijprogramma.
Oud 13 augustus 2010, 19:30   #1545
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je standpunt is dat Luik geen aanspraak kan maken op Loon geldt datzelfde voor het hertogdom Limburg en Luxemburg. Dat was gebied dat bezet Men heeft dus de keuze: Ofwel maakt Vlaanderen aanspraak op Brussel op historische gronden. Maar dan kunnen ze op diezelfde grond Limburg(het Loonse deel) verliezen aan Luik. En delen zoals de Baronie Rekem(het mooiste dorp van Vlaanderen???) komen dan rechtstreeks toe aan de Duitse Keizer(Of Duitsland).
Onzin. Jij gaat er van uit dat de Vlaamse onderhandelaars mensen moeten zijn die met handen en voeten gebonden zijn aan principes. Zo werkt België niet, en dat is het precies wat de Vlaamse onderhandelaars eindelijk aan het leren zijn: wat het doel dichterbij brengt is positief, ongeacht of het klopt met dit of dat principe. Onthou: het doel telt, niet de principes. Al de rest is moralistische truut waarmee men in het verleden de Vlamingen onder de knoet kon houden.
Oud 13 augustus 2010, 19:36   #1546
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik me vergis graag een linkje waar ik in onze grondwet de term "zuidelijke Nederlanden" kan terug vinden.
"Onze" grondwet? Spreek voor u zelf asjeblieft.

De zuidelijke Nederlanden vallen voor iedereen samen met België en Noord-Frankrijk, zie Wikipedia. Alleen een Belgicistische extremist kan daar iets anders van maken.
Oud 13 augustus 2010, 19:48   #1547
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Onzin. Jij gaat er van uit dat de Vlaamse onderhandelaars mensen moeten zijn die met handen en voeten gebonden zijn aan principes. Zo werkt België niet, en dat is het precies wat de Vlaamse onderhandelaars eindelijk aan het leren zijn: wat het doel dichterbij brengt is positief, ongeacht of het klopt met dit of dat principe. Onthou: het doel telt, niet de principes. Al de rest is moralistische truut waarmee men in het verleden de Vlamingen onder de knoet kon houden.
Bourgeois is doof aan dat oor; Brepoels ook.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:30   #1548
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Bourgeois is doof aan dat oor; Brepoels ook.
wees niet angstig

Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 augustus 2010 om 20:30.
born2bewild is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:43   #1549
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in elk geval; op papier iets splitsen zal makkelijk zijn; tot de test met de realiteit eraan komt.
er zullen heel wat gevallen zijn waar niet aan gedacht werd en dat zal tot absurde gevallen leiden.

Veel Belgen zullen in feite grensarbeiders worden en dat zorgt alleen maar voor complexe problemen.
We moeten die complexen van ons afschudden. In de jaren 1980, toen het vervoer en de openbare werken geregionaliseerd werden, werd ook met het schrikbeeld gezwaaid van de tol die op iedere weg zou geheven worden. Een staatshervorming die niet ver genoeg gaat, is verloren moeite en houdt slechts nieuwe conflicten in. Deze conflicten zullen de radicale nationalisten aanwenden om de definitieve splitsing van België te eisen. Daarom is het nu nodig om tot een zeer grondige hervorming van de instellingen te komen, waarbij de lidstaten een maximale autonomie verwerven. Daarbij moet de confederale overheid enkel bevoegd blijven voor het noodzakelijke, terwijl de lidstaten vertrekkend vanuit een positief gegeven - hun eigen autonomie en fiscale responsabiliteit - vorm geven aan de confederatie. Deze aanpak van onderuit zal de roep naar een boedelscheiding niet doen toenemen, maar integendeel temperen en voor een duurzame communautaire pacificatie zorgen. Het koninkrijk België moet een even vrijwillige als sterke unie worden van soevereine deelgebieden. Elke andere, halfslachtige oplossing is zuiver tijdverlies en voedt de haat tussen de bevolkingsgroepen die in België leven.
BWarrior is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:54   #1550
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verleden jaar ben ik naar een studiedag van de kamer van koophandel geweest. Daar werd verteld dat de vlucht van Belgische bedrijven bij de onafhankelijkheid van Brussel helemaal niet waarschijnlijk zou zijn omdat Brussel met zijn huidig BNP (dat het dubbele van Vlaanderen bedraagt) veel meer marge dan de andere deelstaten zou hebben om zijn venootschapsbelasting gemakkelijk naar 5 �* 7% te kunnen brengen.
....
Laat mij niet lachen.
Laaat mij niet stikken van het lachen ...

Brussel, één stad en 18 dorpen, met 'verloren ruimtes' als de keuninklijke paleizen, de ghetto's van vreemdelingen ..

vergelijken met de ekonomische kracht van Vlaanderen, samengesteld uit:
- de zeehavens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge
- de luchthaven van Zaventem (min de koninklijke suite, die bestaat op dat stukje grond)
- de nog bestaande autoindustrie Volvocars en Volvotrucks, Ford Genk
- Sidmar nu arcelor Gent
- de gouden driehoek van Zuid-West-Vlaanderen
- de chemie langs het Albertkanaal
- het toerisme van de Vlaamse kust
- zo van die dinges gelijk baggermaatschappijen, wereldwijd bekend
- en wat vergeet ik nu allemaal ...

tegenover wat in Brussel ? Een audi-fabriek en de erfenis van de worsten van Vanden Boeynants ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:21   #1551
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
We moeten die complexen van ons afschudden. In de jaren 1980, toen het vervoer en de openbare werken geregionaliseerd werden, werd ook met het schrikbeeld gezwaaid van de tol die op iedere weg zou geheven worden. Een staatshervorming die niet ver genoeg gaat, is verloren moeite en houdt slechts nieuwe conflicten in. Deze conflicten zullen de radicale nationalisten aanwenden om de definitieve splitsing van België te eisen. Daarom is het nu nodig om tot een zeer grondige hervorming van de instellingen te komen, waarbij de lidstaten een maximale autonomie verwerven. Daarbij moet de confederale overheid enkel bevoegd blijven voor het noodzakelijke, terwijl de lidstaten vertrekkend vanuit een positief gegeven - hun eigen autonomie en fiscale responsabiliteit - vorm geven aan de confederatie. Deze aanpak van onderuit zal de roep naar een boedelscheiding niet doen toenemen, maar integendeel temperen en voor een duurzame communautaire pacificatie zorgen. Het koninkrijk België moet een even vrijwillige als sterke unie worden van soevereine deelgebieden. Elke andere, halfslachtige oplossing is zuiver tijdverlies en voedt de haat tussen de bevolkingsgroepen die in België leven.
In en om Brussel en de taalgrens zijn veel Belgen intussen geen echte Vlamingen of Franstaligen meer dat het volgens mij erg moeilijk wordt om werkbare splitsingen uit te voeren;
enkel maar complexe structuren.
Er zullen voortdurend absurde gevolgen zijn door te splitsen.
Te beginnen met het verkeersreglement waarbij je tussen Brussel en Luik 3 keer in een andere regio bent.

In een ideale maatschappij zou er dan overleg zijn; maar nu zullen de 2 regio's hun eigen beslissing nemen zonder overleg met de andere regio's.

Dat is al gebeurd i.v.m de rivieren die van VL naar WAL stromen.

En de Wal hebben gelijk want VL zegt: we hebben jullie niet meer nodig;
welnu dan moeten ze niet opkijken wanneer WAL beslissingen neemt, zonder rekening te houden met VL.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:21   #1552
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Laat mij niet lachen.
Laaat mij niet stikken van het lachen ...

Brussel, één stad en 18 dorpen, met 'verloren ruimtes' als de keuninklijke paleizen, de ghetto's van vreemdelingen ..

vergelijken met de ekonomische kracht van Vlaanderen, samengesteld uit:
- de zeehavens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge
- de luchthaven van Zaventem (min de koninklijke suite, die bestaat op dat stukje grond)
- de nog bestaande autoindustrie Volvocars en Volvotrucks, Ford Genk
- Sidmar nu arcelor Gent
- de gouden driehoek van Zuid-West-Vlaanderen
- de chemie langs het Albertkanaal
- het toerisme van de Vlaamse kust
- zo van die dinges gelijk baggermaatschappijen, wereldwijd bekend
- en wat vergeet ik nu allemaal ...

tegenover wat in Brussel ? Een audi-fabriek en de erfenis van de worsten van Vanden Boeynants ?
Dat het BNP van Brussel opgekrikt wordt door verschillende factoren, die niet meer van tel zouden zijn bij een effectieve opsplitsing van België waarbij Brussel niet bij Vlaanderen zou horen, staat buiten kijf.

Dat we daarom nu reeds victorie moeten kraaien, lijkt me dan weer voorbarig. Niet vergeten dat ELKE lidstaat van Europa de komende jaren voor enorme uitdagingen staat en dit klimaat is niet meteen in het voordeel van de vergrijzing die de komende jaren vooral Vlaanderen te wachten staat.

Misschien is het beter te wachten tot onze franstalige landgenoten de eerste € moeten afstaan om een gepensioneerde in Vlaanderen te onderhouden, zodat ze zelf geconfronteerd worden met een vorm van transfertpolitiek en zelf een splitsing van iets voorstellen.

In ieder geval zal op dat moment de Vlaamse overheid beter voorbereid zijn (hoop ik toch) om deze uitdaging aan te gaan...
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:51   #1553
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In en om Brussel en de taalgrens zijn veel Belgen intussen geen echte Vlamingen of Franstaligen meer dat het volgens mij erg moeilijk wordt om werkbare splitsingen uit te voeren;
enkel maar complexe structuren.
Er zullen voortdurend absurde gevolgen zijn door te splitsen.
Te beginnen met het verkeersreglement waarbij je tussen Brussel en Luik 3 keer in een andere regio bent.

In een ideale maatschappij zou er dan overleg zijn; maar nu zullen de 2 regio's hun eigen beslissing nemen zonder overleg met de andere regio's.

Dat is al gebeurd i.v.m de rivieren die van VL naar WAL stromen.

En de Wal hebben gelijk want VL zegt: we hebben jullie niet meer nodig;
welnu dan moeten ze niet opkijken wanneer WAL beslissingen neemt, zonder rekening te houden met VL.
Ik zie het probleem niet, buiten op het vlak van de wegcode. Die splitsing is absurd.
BWarrior is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:58   #1554
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht

Misschien is het beter te wachten tot onze franstalige landgenoten de eerste € moeten afstaan om een gepensioneerde in Vlaanderen te onderhouden, zodat ze zelf geconfronteerd worden met een vorm van transfertpolitiek en zelf een splitsing van iets voorstellen.
Er zal NOOIT ook maar één Eurocent van Wallonië naar Vlaanderen getransfereerd worden. Kijk naar de andere buurlanden, wat gebeurt daar om de pensioenen betaalbaar te houden? Juist, men trekt de pensioenleeftijd op.
Wat gaat er denk je in België gebeuren? Eerst brugpensioen afschaffen, dan pensioenleeftijd optrekken, vervroegde pensionering onaantrekkelijk malken.
En wat heeft dat als gevolg? Wel: de Vlamingen zullen langer moeten werken voor hun pensioen, en de Walen zullen langer doppen, en de Brusselaars zullen nog meer tot werkloosheid gedoemde kindjes bijmaken. Of anders gezegd: de transfers naar Wallonië en Brussel zullen nog toenemen als gevolg van de maatregelen die genomen worden tegen de financiele gevolgen van de vergrijzing.
fonne is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:20   #1555
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Er zal NOOIT ook maar één Eurocent van Wallonië naar Vlaanderen getransfereerd worden. Kijk naar de andere buurlanden, wat gebeurt daar om de pensioenen betaalbaar te houden? Juist, men trekt de pensioenleeftijd op.
Wat gaat er denk je in België gebeuren? Eerst brugpensioen afschaffen, dan pensioenleeftijd optrekken, vervroegde pensionering onaantrekkelijk malken.
En wat heeft dat als gevolg? Wel: de Vlamingen zullen langer moeten werken voor hun pensioen, en de Walen zullen langer doppen, en de Brusselaars zullen nog meer tot werkloosheid gedoemde kindjes bijmaken. Of anders gezegd: de transfers naar Wallonië en Brussel zullen nog toenemen als gevolg van de maatregelen die genomen worden tegen de financiele gevolgen van de vergrijzing.
Had België destijds gekozen voor een kapitalisatiesysteem als pensioen ipv participatiesysteem, dan had Vlaanderen al lang geleden de splitsing van de pensioenen gevraagd, gezien eerstgenoemde rekening houdt met wat er opzij gezet is en het tweede met wat voorhanden is. Naar de toekomst toe, is het Belgische systeem ten dode opgeschreven. Waarmee ik absoluut niet wil gezegd hebben dat België dat is.
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 23:47   #1556
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Over mijn "dood" lijk.
Hahaha, frustratie alom,en wordt kroket uit de muur jouw nationaal lievelingsgerecht....
Svennies is offline  
Oud 14 augustus 2010, 00:16   #1557
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BDW wil nog tot aan zijn pensioen in het federaal parlement blijven zagen.

Indien er in okt. weer federale verkiezingen komen, zou het kunnen dat BDW 10% vooruit gaat en dus weer met dezelfde mensen aan tafel moet zitten.
Het kan ook dat men zegt: BDW kan het ook niet; andere en betere.
BDW is maar één (1) van de vele Vlamingen wier geduld met/voor "België" (zo goed als) uitgeput is, azert.

Het zit er dus dik in dat 'andere en betere' het weinig aantrekkelijke werk - dat nauwelijks nog te verdragen "België" uit de weg ruimen, bij voorkeur door met een 'nieuw' "België" op de proppen te komen, maar als het echt moet door het boudweg te dumpen - van BDW gaan mogen overnemen.

BDW heeft een geest uit een fles gehaald, en die geest zal er geen genoegen mee nemen dat BDW tot aan zijn pensioen in een federaal parlement blijft zitten zagen, wees maar gerust.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 00:23   #1558
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en de kinderbijslag?
wat met gescheiden ouders;
en meestal krijgt de vrouw dat; maar in sommige sectoren ook de man of mag men alvast kiezen...

Stel VL zegt: de moeder krijgt het en in WAL: het gaat naar de man.
Gescheiden taalgemengd koppel: krijgen 2 keer het kindergeld of misschien niets.
Het kindergeld zou ook rechtstreeks naar de kinderen kunnen gaan, en die zouden dan de mogelijkheid kunnen krijgen om zelf te kiezen of het VL of WAL zullen zijn die het geld op de respectievelijk VL of WAL spaarrekening storten.

djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 00:26   #1559
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zullen heel wat gevallen zijn waar niet aan gedacht werd en dat zal tot absurde gevallen leiden...
Ik vind het wel spijtig dat u in 1829 nog een nobele onbekende was.

djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 02:52   #1560
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind het wel spijtig dat u in 1829 nog een nobele onbekende was.
Die zit.....
Svennies is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be