Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2021, 13:23   #1541
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In België mogen we op dat vlak niet klagen. Vivaldi charmeerde mij met een relatief coherente aanpak (vergeleken met het hak op de tak coronabeleid in Nederland).

Op gebied van de afhandeling van de Waalse natuurramp, gaat Vivaldi onder het totaal absolute nulpunt.
Het is dan ook niet Frank Van Den Broecke die daarvoor verantwoordelijk is.
En toch: Nederland heeft veel minder corona-overlijdens per miljoen inwoners dan België.

Sterker nog, zelfs in absolute cijfers verslaat Nederland België moeiteloos: 17.800 doden <-> 25.000 doden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 5 augustus 2021 om 13:24.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 14:01   #1542
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
In België mogen we op dat vlak niet klagen. Vivaldi charmeerde mij met een relatief coherente aanpak (vergeleken met het hak op de tak coronabeleid in Nederland).

Op gebied van de afhandeling van de Waalse natuurramp, gaat Vivaldi onder het totaal absolute nulpunt.
Het is dan ook niet Frank Van Den Broecke die daarvoor verantwoordelijk is.

Klopt totaal niet.
De verantwoordelijke federale ministers bij een ramp zijn di van Binnenlandse Zaken, die van Defensie en die van Volksgezondheid (Vandenbroucke dus).
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 14:03   #1543
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vanaf zondag hebben we een corona-app nodig om Nederland binnen te rijden. Ik heb zelf ingegeven en wist dat die dag ging komen. Ach ja, je kan niet winnen tegen de bierkade en ik blijf nog altijd kritisch. Alsof die gegevens al niet geregistreerd stonden, hé? Het is niet omdat ik een app heb dat de situatie voor mij anders is nu.

België zie ik nog wel volgen.

Ik ben vooral benieuwd hoe vaak ik aan de kant zou gezet worden door de Koninklijke Marechaussee. Controle zal steekproefgewijs verlopen, immers.

In het begin van de crisis, toen de grens effectief dicht was, stonden ze aan de kant van de weg kentekenplaten te observeren. Niets nieuws. Waarschijnlijk zouden ze mijn geldige status eraan koppelen ofzo na één controle, als ze efficiënt willen zijn.

Ze zullen enkel het verkeer dat door de zuidergrens trekt controleren, omdat Duitsland zelf al genoeg controleert. Vooral de rode status in Frankrijk en Zuid-Europa is de reden, ook al is Nederland zelf ook rood nu, ze hebben wel alles onder controle in Nederland zelf.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 augustus 2021 om 14:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 14:23   #1544
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En toch: Nederland heeft veel minder corona-overlijdens per miljoen inwoners dan België.

Sterker nog, zelfs in absolute cijfers verslaat Nederland België moeiteloos: 17.800 doden <-> 25.000 doden.
Nederland heeft 17.800 bevestigde coronadoden, België heeft +/- 17.000 bevestingde coronadoden en +/-8.000 vermoedelijke coronadoden.
Maar niet vergeten dat Nederland +/- 17.300.000 inwoners heeft en België slechts +/-11.500.000 inwoners telt.

Maar gek genoeg heeft Nederland 28.139 overlijdens meer in 2020 tegenover 2019.
Terwijl België slechts 18.105 overlijdens meer heeft in 2020 tegen 2019.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/ac...tecijfers-2020
https://www.uitvaart.nl/infotheek/ac...tecijfers-2019

https://statbel.fgov.be/nl/themas/be...chting/sterfte

Er klopt dus iets niet aan de cijfers die men doorgeeft.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 14:52   #1545
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
[/b]
Klopt totaal niet.
De verantwoordelijke federale ministers bij een ramp zijn di van Binnenlandse Zaken, die van Defensie en die van Volksgezondheid (Vandenbroucke dus).
Nee, de verantwoordelijkheid voor hulpverlening bij een ramp ligt bij de burgemeesters.
Die kunnen daarna de hulp inroepen van de provinciegouverneur, die op zijn beurt de hulp kan inroepen van de gewest regering en de federale regering.

En de burgemeesters kunnen direct de krijgsmacht en de civile bescherming vorderen voor humanitaire hulp aan hun bevolking.
De burgemeesters kunnen echter geen NGO vorderen, daar is het enkel de provinciegouverneur of het gewest bevoegd voor.

De minister van binnenlandse zaken kan bij een gemeente en/of provinciegrens overschrijdende ramp wel de bevoegdheid uit handen van de lagere niveaux nemen.

De minister van defensie is enkel bevoegd op het ogenblik dat er een vreemde mogendheid het land aanvalt met zijn gewapende krijgsmacht.

De minister van volksgezondheid is elke bevoegd als de volksgezondheid in gevaar is.

De minister van justitie is dan weer bevoegd als het om gewapende enkelingen gaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 15:07   #1546
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, de verantwoordelijkheid voor hulpverlening bij een ramp ligt bij de burgemeesters.
Die kunnen daarna de hulp inroepen van de provinciegouverneur, die op zijn beurt de hulp kan inroepen van de gewest regering en de federale regering.

En de burgemeesters kunnen direct de krijgsmacht en de civile bescherming vorderen voor humanitaire hulp aan hun bevolking.
De burgemeesters kunnen echter geen NGO vorderen, daar is het enkel de provinciegouverneur of het gewest bevoegd voor.

De minister van binnenlandse zaken kan bij een gemeente en/of provinciegrens overschrijdende ramp wel de bevoegdheid uit handen van de lagere niveaux nemen.

De minister van defensie is enkel bevoegd op het ogenblik dat er een vreemde mogendheid het land aanvalt met zijn gewapende krijgsmacht.

De minister van volksgezondheid is elke bevoegd als de volksgezondheid in gevaar is.

De minister van justitie is dan weer bevoegd als het om gewapende enkelingen gaat.
Ik had het over verantwoordelijkheden op federaal niveau.
De neerslagramp is provincie-overschrijdend. Dus federaal kan en moet Verlindien optreden.
Voor de logistieke hulp is Defensie aangewezen, dus Dedonder.
Als u denkt dat dergelijke ramp geen invloed heeft op de volksgezondheid dan twijfel ik aan uw inschatting. Dus federaal is de minister van Volksgezondheid, dus Vandenbroucke , verantwoordelijk.
Van Cauwelaert heeft dit trouwens bevestigd in Terzake van eergisteren.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 5 augustus 2021 om 15:08.
Oud 5 augustus 2021, 15:11   #1547
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ramp aan de Arh is ook geen voorbeeld wat hulpverlening betreft. Integendeel indien mogelijk nog erger dan in Wallonië
Als uitvlucht stelt dat niet veel voor.
Oud 5 augustus 2021, 15:32   #1548
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals een andere forumdeelnemer al heeft vastgesteld klopt er iets niet aan de doorgegeven cijfers.
Bovendien is er idd een enorme blunder gemaakt door de VLAAMSE regering (verant Beke) die in het begin van woozzorgcentra gewoon sterfcentra hebben gemaakt.
Ook het telmechanisme is totaal anders. België overtelde, volgens mij doordat alle sterfgevallen waar covid 19 bij betrokken was te tellen. Ook sterftes door onderliggende aandoeningen. Nederland telt alleen de sterftes die positief alleen aan covid kunnen worden toegegschreven.

Al bij al doet België het veel beter dan Nederland op dit gebied. Dankzij Vivaldi en niet in het minst door FVDB.
Maar dat is eigenlijk een totaal andere discussie en hier dus off topic.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 5 augustus 2021 om 15:36.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 15:45   #1549
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals een andere forumdeelnemer al heeft vastgesteld klopt er iets niet aan de doorgegeven cijfers.
Zelfs als men niet kijkt naar de doorgegeven cijfers maar naar de oversterfte (daar kunnen landen niet mee valsspelen), komt Nederland er veel beter uit dan België.

Citaat:
Bovendien is er idd een enorme blunder gemaakt door de VLAAMSE regering (verant Beke) die in het begin van woozzorgcentra gewoon sterfcentra hebben gemaakt.
HAHAHAHAHA.

De sterftecijfers waren hoger in Brussel en Wallonië (in verhouding met bevolkingsaantal).

Beke heeft fouten gemaakt, maar de toestand in Franstalig België was NOG rampzaliger.

Citaat:
Ook het telmechanisme is totaal anders. België overtelde, volgens mij doordat alle sterfgevallen waar covid 19 bij betrokken was te tellen. Ook sterftes door onderliggende aandoeningen. Nederland telt alleen de sterftes die positief alleen aan covid kunnen worden toegegschreven.
Neen, want als men kijkt naar de oversterfte, doet Nederland het nog steeds beter. Het verschil is dan weliswaar minder groot, maar het is er nog steeds.

Citaat:
Al bij al doet België het veel beter dan Nederland op dit gebied. Dankzij Vivaldi en niet in het minst door FVDB.
Maar dat is eigenlijk een totaal andere discussie en hier dus off topic.
Op welk gebied?
Oud 5 augustus 2021, 16:04   #1550
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Zelfs als men niet kijkt naar de doorgegeven cijfers maar naar de oversterfte (daar kunnen landen niet mee valsspelen), komt Nederland er veel beter uit dan België.

HAHAHAHAHA.

De sterftecijfers waren hoger in Brussel en Wallonië (in verhouding met bevolkingsaantal).

Beke heeft fouten gemaakt, maar de toestand in Franstalig België was NOG rampzaliger.

Neen, want als men kijkt naar de oversterfte, doet Nederland het nog steeds beter. Het verschil is dan weliswaar minder groot, maar het is er nog steeds.

Op welk gebied?
Wat die oversterfte betreft heeft "Jantje" hier al data gepost
En daar komt Nederland eigenlijk slechter uit dan België.

Wat Brussel en Wallonië betreft in de periode februari 2020 - augustus 2020, ga ik dat eens nakijken. Ik durf u niet tegen te spreken op moment omdat ik geen cijfers heb.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 5 augustus 2021 om 16:14.
Oud 5 augustus 2021, 16:13   #1551
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die zeer overeenkomen met de data die die ik vernomen heb.

Wat Brussel en Wallonië betreft in de periode februari 2020 - augustus 2020, ga ik dat eens nakijken. Ik durf u niet tegen te spreken op moment omdat ik geen cijfers heb.
De tabellen qua oversterfte in de drie gewesten en het hele land in deze link zijn overtuigend.
https://www.sciensano.be/nl/pershoek...-covid-19-2020
Voor de rest is dit off topic.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 5 augustus 2021 om 16:15.
Oud 5 augustus 2021, 16:14   #1552
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zeer overeenkomen met de data die die ik vernomen heb.

https://www.cebm.net/covid-19/excess...tries-in-2020/

Dit zijn de data voor 2020.

12% oversterfte in België, 7,2% in Nederland.

Kan u me even uw cijfers bezorgen?
Oud 5 augustus 2021, 16:15   #1553
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tabellen in deze link zijn overtuigend.
https://www.sciensano.be/nl/pershoek...-covid-19-2020
Voor decrest is dit off topic.
18.000 extra doden in België (2020).

Slechts 15.000 extra doden in Nederland (2020).

Nederland moet het in 2021 al hééél wat slechter hebben gedaan om België in te halen, zeker als we het gaan herberekenen naar populatie.
Oud 5 augustus 2021, 16:17   #1554
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
18.000 extra doden in België (2020).

Slechts 15.000 extra doden in Nederland (2020).

Nederland moet het in 2021 al hééél wat slechter hebben gedaan om België in te halen, zeker als we het gaan herberekenen naar populatie.
Het is ook het bewijs dat Vlaanderen het qua overdterfte veel beter deed dan de twee andere gewesten.
Oud 5 augustus 2021, 16:18   #1555
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over verantwoordelijkheden op federaal niveau.
De neerslagramp is provincie-overschrijdend. Dus federaal kan en moet Verlindien optreden.
Voor de logistieke hulp is Defensie aangewezen, dus Dedonder.
Als u denkt dat dergelijke ramp geen invloed heeft op de volksgezondheid dan twijfel ik aan uw inschatting. Dus federaal is de minister van Volksgezondheid, dus Vandenbroucke , verantwoordelijk.
Van Cauwelaert heeft dit trouwens bevestigd in Terzake van eergisteren.
Ah kom. Iedereen wil zichzelf belangrijk voelen in de politieke kaste. Tot er natuurlijk verantwoordelijkheid bij komt kijken. Dan proberen ze die elke keer weer af te schuiven op een ander niveau. En dat lukt vrij aardig in een lachwekkend georganiseerde staat zoals Belgie.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 16:20   #1556
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ook het bewijs dat Vlaanderen het qua overdterfte veel beter deed dan de twee andere gewesten.
Sssssh.

Enkel Beke deed het slecht in 'zijn' woonzorgcentra.
Oud 5 augustus 2021, 16:26   #1557
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sssssh.

Enkel Beke deed het slecht in 'zijn' woonzorgcentra.
Belgisch-nationalistische idolatrie is een ernstige kwaal naar het schijnt : men wordt er stekeblind en enggeestig van.
Oud 5 augustus 2021, 16:29   #1558
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
https://www.cebm.net/covid-19/excess...tries-in-2020/

Dit zijn de data voor 2020.

12% oversterfte in België, 7,2% in Nederland.

Kan u me even uw cijfers bezorgen?
Hier moet ik u gelijk geven.
Ik heb cijfers die tot 10% oversterfte voor Nederland rapporteren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021...r-dan-verwacht

MAAR
https://www.parool.nl/nieuws/belgisc...ww.bing.com%2F
Citaat:
Het RIVM onderkent dat niet alle mensen die zijn overleden aan de gevolgen van Covid-19 ook in de statistieken voorkomen.
Zo kan ik ook goede cijfers geven.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 5 augustus 2021 om 16:31.
Oud 5 augustus 2021, 16:32   #1559
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier moet ik u gelijk geven.
Ik heb cijfers die tot 10% oversterfte voor Nederland rapporteren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021...r-dan-verwacht

MAAR
https://www.parool.nl/nieuws/belgisc...ww.bing.com%2F

Zo kan ik ook goede cijfers geven.
Het aantal corona-overlijdens wordt hoogstwaarschijnlijk sterk onderschat, klopt.

Maar die onder-rapportering verdwijnt wanneer men oversterfte gaat vergelijken hé.
Oud 5 augustus 2021, 16:35   #1560
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2!
Reken daar maar de staatshervorming bij !
Terug naar één land één regering. Efficentie noemen ze dat.
Eén land Vlaanderen, één regering.
Toen het nog het unitaire België was draaiden de zaken niet goed.
Gewoon omdat het lang geleden was, weten de mensen dat niet meer, of ze hebben het niet meegemaakt.
Ze hebben 'nostalgie' naar iets dat ze nooit gekend hebben.
Een beetje zoals je 'terug' zou willen naar een compleet agrarische samenleving, je kunt daar wel een ideaalbeeld van hebben, maar dat komt totaal niet overeen met hoe het werkelijk was.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be